Ny server för Autodesk Vault 2013?

Permalänk
Medlem

Ny server för Autodesk Vault 2013?

Vi behöver uppgradera våran Autodesk Vault server på jobbet och jag har dålig koll på vad den kräver.
Någon som har någon koll på vad man behöver för typ av hårdvara, eller snarare lagringsutrymme för en vault server?

Jag har fått en Offert ifrån vår it support som ej inefattar CAD delen endast hårdvaran

  • HP ProLiant ML110 G7 E3-1220 2Gb Ram 250Gb SATA

  • + 2Gb Ram

  • + HP Smart Array P410/256Mb SAS Controller

  • + HP 300Gb 6G SAS 15K 3y warranty

  • + HP Care 3y (? står ej med i offerten men har fått indikationer att det är med i priset)

Totalt ca 16000:- exkl. moms

Jag tycker det ser vansinnigt dyrt ut (typ 5000:- för SAS disk + kontroller) med endast 300Gb för att lagra 3D modeller, vad jag förstått det som så tar sånna stor plats. Är det värt den kostnaden för en 300Gb SAS disk utan RAID säkerhet.. får ju flera SATA diskar för det priset som man sedan kan RAID:a dock ej 3 års garanti från HP då. Men krashar en hårddisk så är data på den förlorat oavsett om man har garanti eller inte, endast backup som hjälper mot det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Ingen RAID? Har ni valt bort det eller IT-gubbarna? Ni SKA ha RAID. Punkt.
Alltså, det verkar som att ni bara ska lagra på den, vad använder ni mer servern till? Annars kan ni ju köpa ett NAS med bra prestanda istället. Med VÄLDIGT mycket mer lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Ingen RAID? Har ni valt bort det eller IT-gubbarna? Ni SKA ha RAID. Punkt.
Alltså, det verkar som att ni bara ska lagra på den, vad använder ni mer servern till? Annars kan ni ju köpa ett NAS med bra prestanda istället. Med VÄLDIGT mycket mer lagring.

Nej ingen RAID.. ingen som sagt att dom är smart där borta på IT

Men ja vi ska bara lagra på den.. men inte i form av en NAS utan Autodesk Vault server 2013 ska installeras för 3D ritningar. Det går inte att installera på någon NAS utan det behövs en Windows server. SAS disken dom valt kostar ~3200kr exkl. moms vilket betyder typ 6400:- till för att få ihop RAID-5

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att ni byter IT-Partner direkt. Hade ni inte hållt till runt Gävle skulle jag rekommenderat oss ;).
Aha jag förstår. I vilket fall som, SAS-diskar är dyrt. Men ni bör ta in offert från minst ett annat företag också. Se till så att ni får med en backuplösning också om ni inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag föreslår att ni byter IT-Partner direkt. Hade ni inte hållt till runt Gävle skulle jag rekommenderat oss ;).
Aha jag förstår. I vilket fall som, SAS-diskar är dyrt. Men ni bör ta in offert från minst ett annat företag också. Se till så att ni får med en backuplösning också om ni inte har det.

Det går rykten om att vi ska byta Och vi finns på flera orter som Västerås, Stockholm, Malmö, Borlänge, Linköping, Göteborg och Finland (men dom har egen IT lösning där borta)

Ja SAS diskar är mycket dyrt och det jag funderade på är om det verkligen är värt priset. Jag vet inte hur en Autodesk Vault server arbetar och vad den kräver av hårddiskarna för att få upp farten. Våran lokala CAD partner som vi har tänkt att ska installera och konfigurera Vault servern rekomenderade 3st 120Gb SSD, men fortfarande inte i RAID (???). Ritningsdatabasen på en disk, nått jag inte minns på en och backup av ritnings DB på den sista har jag för mig dom sa. Det tycker jag också låter som en väldigt konstig lösning.
Jag arbetar inte inom IT även fast jag läste till nätverkstekniker för typ 13 år sen, så jag har ganska dålig koll på saker till företag. Men att köpa en server utan RAID låter inte bra, även om man inte ska förlita sig på RAID som backup så känns det som en dålig lösning att inte ha det alls. Nu har jag kollat på HPs hemsida och priset för SATA diskar till samma server kostar typ 1800:- för 500Gb och då endast 1 år garanti på HDn. Men man får ändå inte tillbaka förlorad data om man skulle ha 3 års garanti på disken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Gött mos

Alltså nej. Ni måste ha RAID. Speciellt på vad jag gissar är affärskritisk data. Diskar går sönder, det är fakta. Då ska det bara vara att byta en disk. Inte börja återläsa från backup. SATA lär inte heller vara optimalt. Ge dig inte förrän du har RAID på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Gött mos

Alltså nej. Ni måste ha RAID. Speciellt på vad jag gissar är affärskritisk data. Diskar går sönder, det är fakta. Då ska det bara vara att byta en disk. Inte börja återläsa från backup. SATA lär inte heller vara optimalt. Ge dig inte förrän du har RAID på det.

Jag har fått ny information ifrån olika källor, men den konfiguration som körs av Vault servern är OS+Vault program+SQL på en disk, SQL DB på en disk och Ritningsarkiv på en disk men det rekomenderas att Ritningsarkivet speglas.

Och jag kollade på HP's Hemsida ang. priser och fick det till att den konfigurationen skulle kosta ca 11700:- vilket får mig att undra om offerten vi fått inte har något antal av varje komponent, alltså att det är 3st 300GB SAS diskar. Totala priset från HP skulle då bli ~18000:- och eventuella rabatter via avtal kanske dom får ner det till ca16000:-

Är det värt det att köra 15k rpm jämfört med 7200rpm (fortfarande SAS)? är det inte nästan bara accesstiden som blir snabbare av 15k rpm?

Om vi nu säger att offerten innehåller 3st SAS så har vi 1st 250GB SATA för OS+program, 1st SAS för SQL DB och 2st speglade SAS för ritningsarkiv. Fortfarande ingen RAID för SQL databasen. Vad vinner/förlorar man om man skulle köra RAID-5 på alla 3 SAS diskar och spara både SQL DB och Ritningsarkiv på samma array?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Jag har fått ny information ifrån olika källor, men den konfiguration som körs av Vault servern är OS+Vault program+SQL på en disk, SQL DB på en disk och Ritningsarkiv på en disk men det rekomenderas att Ritningsarkivet speglas.

Och jag kollade på HP's Hemsida ang. priser och fick det till att den konfigurationen skulle kosta ca 11700:- vilket får mig att undra om offerten vi fått inte har något antal av varje komponent, alltså att det är 3st 300GB SAS diskar. Totala priset från HP skulle då bli ~18000:- och eventuella rabatter via avtal kanske dom får ner det till ca16000:-

Är det värt det att köra 15k rpm jämfört med 7200rpm (fortfarande SAS)? är det inte nästan bara accesstiden som blir snabbare av 15k rpm?

Om vi nu säger att offerten innehåller 3st SAS så har vi 1st 250GB SATA för OS+program, 1st SAS för SQL DB och 2st speglade SAS för ritningsarkiv. Fortfarande ingen RAID för SQL databasen. Vad vinner/förlorar man om man skulle köra RAID-5 på alla 3 SAS diskar och spara både SQL DB och Ritningsarkiv på samma array?

OS+prog på en SATA? Okej. Skulle säga RAID5 på ALLT (partition C: för OS och prog och E: för ritningsarkiv) utom om ni har en SQL DB med mycket access som ni då kan lägga på två RAIDade SSDer.
Beror ju som sagt helt på vad det är för SQL DB. Hogia Ekonomi-databas kan lika gärna lika på C tillsammans med programmet t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

OS+prog på en SATA? Okej. Skulle säga RAID5 på ALLT (partition C: för OS och prog och E: för ritningsarkiv) utom om ni har en SQL DB med mycket access som ni då kan lägga på två RAIDade SSDer.
Beror ju som sagt helt på vad det är för SQL DB. Hogia Ekonomi-databas kan lika gärna lika på C tillsammans med programmet t.ex.

SQL databasen är nånting som Vault server programvaran använder sig av på något sätt. Jag vet inte vad den lagrar i databasen, men jag har läst på internet att den inte blir speciellt stor. Anledningen till OS+Program på SATA är för att grund konfigurationen av HP ML110 G7 inkluderar en 250Gb SATA disk.

Vad ger SAS som SATA (Enterprise SATA inte dekstop SATA) inte har förutom 15k rpm och grymt hög prislapp?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Okej. Förmodligen räcker det att den också ligger på RAIDen då. en 250GB SATA kostar väl idag ungefär ingenting. Prestanda kort och gott. Gjorda för hotswap m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Okej. Förmodligen räcker det att den också ligger på RAIDen då. en 250GB SATA kostar väl idag ungefär ingenting. Prestanda kort och gott. Gjorda för hotswap m.m.

Det beror på vart man köper den.. Köper man den tillsammans med HP ProLiant ML110 G7 från HP's sida så kostar en 250Gb SATA disk ~1400kr allt annat än billigt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Det beror på vart man köper den.. Köper man den tillsammans med HP ProLiant ML110 G7 från HP's sida så kostar en 250Gb SATA disk ~1400kr allt annat än billigt

Det är viss skillnad på en konsument disk och en Enterprise disk.

Permalänk

Med tanke på att ni ska ha den snurrande 24/7 (antar jag) så skulle jag köpa den av en återförsäljare som har stor erfarenhet av servrar för att få in en offert om vad dom tycker.
Ni kan söka er till ATEA som jag vet finns i Gävle, Koneo finns där också. finns ju säkert flera mindre företag också. Finns många server/konsultföretag.

Men som sagt. ta in flera offerter och få råd från olika företag för att kunna få lite kunskap om vad som ska användas till just det specifika.

Vad som är viktigt är att faktiskt ha rätt hårdvara så man inte står där en dag när en hårddisk har dött eller dylikt och allt är borta.

Raid5 är ju ett måste i en server som används dagligen till viktiga projekt/affärer/dokumentation i mina ögon med någon slags backup som man kopierar allting till regelbundet.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Vad blev det för konfiguration av servern? Jag är intresserad då jag står inför precis samma problem!

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB