Intel Haswell i produktion – 14 nanometer i slutet av året

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Du menar om man jämför Haswell 22 nm mot Haswell 14 nm? Nej, jag hoppas inte skillnaden där blir världsenorm. Då skjuter jag mig lite i foten genom att köpa Haswell nu till sommaren, som jag då planerat.

Precis, skillnaden i prestanda mellan nuvarande arkitektur och Haswell 22nm lär vara större än mellan Haswell 22nm och Haswell 14nm.

Dessutom så har intel ingen press på sig, vilket gör att dom haft tid på sig att utveckla den. Prestandan lär vara god.

Att köpa nu till sommaren lär vara en god idé, såvida Intel inte använder omvänd psykologi och använder sitt försprång från AMD till att inte öka prestandan märkvärdigt, för att senare under året släppa dundermodeller av Haswell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir att spara upp till en monster dator till slutet av året då Dator byte slutet utav 2013!

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Windows-licenser behöver man väl bara om man kör Windows?
Jag förstår inte varför jag som kör Linux skulle vara tvingad att köpa Windows-licens...

Känn lugnet, det behöver du inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wifi:

Satan. Ska man skaffa Haswell, eller vänta ännu längre på nästa arkitektur med 14 nm?

Jämför man med övergången till 45nm/32nm/22nm så tror jag inte du ska förvänta dig att man som kund kommer kunna köpa en 14nm CPU förrän tidigast sommaren 2014, eventuellt kanske inte ens innan slutet av året.

Det är skillnad på att kunna producera 14nm Haswell (som jag har för mig heter Brodwell) i mindre skala och kunna göra det på en ekonomiskt försvarbar skala. Tiden mellan dessa två händelser har tidigare varit ungefär 6-12 månader, så om du är i behov av en ny dator nu så är det nog Haswell du ska sikta på, den dyker upp i juni enligt information som presenterades i senaste fredagspanelen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tivook:

Precis, skillnaden i prestanda mellan nuvarande arkitektur och Haswell 22nm lär vara större än mellan Haswell 22nm och Haswell 14nm.

Dessutom så har intel ingen press på sig, vilket gör att dom haft tid på sig att utveckla den. Prestandan lär vara god.

Att köpa nu till sommaren lär vara en god idé, såvida Intel inte använder omvänd psykologi och använder sitt försprång från AMD till att inte öka prestandan märkvärdigt, för att senare under året släppa dundermodeller av Haswell.

Fokus för Haswell har inte varit att öka prestanda, även om den innehåller fleras saker som borde påverka prestanda positivt: dubbel bandbredd mot L1/L2 cache, dubbla teoretisk flyttalsprestanda, TSX, back-end bredden har ökats från 6 portar till 8 portar (första gången detta ökas sedan övergången från P4 -> Core2).

Fokus för Haswell är att få ner strömförbrukning. Dels kommer en modell på <10W TDP, dels har man fått ner "idle" förbrukning med en faktor 20 från Ivy Bridge.

Edit: och till alla som gnäller på byte av sockel: det finns en väldigt bra anledning varför sockeln måste bytas till Haswell. Att Haswell kan dra så mycket mindre ström jämfört med Ivy Bridge beror bl.a. på att Haswell har många fler "power domains" än Ivy, något som gör att Haswell kan mycket oftare stänga av strömmen till delar som inte används för tillfället. Men denna förändring betyder också att man måste ändra pin-out mot moderkortet -> ny sockel är ett krav.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Dags med Moderkortsmjölkning!

Haswell byter sockel från ivy bridge 22 nm
Haswell byter sockel från 22nm till 14 nm slutet av året.
Dessutom måste man köpa nya windows licenser (OEM) när man byter moderkort.

Har funderingar att uppgradera datorn lite. vet ej hur jag ska göra,men har igen bråska.

Jo det är så jobbigt med detta.
Varför kan inte Intel ha 1 sockel, och AMD 1?
Bara att de förbättrar sockeln då. Så mycket enklare det skulle vara

Permalänk
Medlem

Nästan 3 gånger AMD's tillgångar i endast utveckling och anläggningar. Hur ska AMD någonsin kunna kontra detta, sjuka pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Windows-licenser behöver man väl bara om man kör Windows?
Jag förstår inte varför jag som kör Linux skulle vara tvingad att köpa Windows-licens...

Har du Linux på din main pc? Varför

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk

Jag kör GNU/Linux på alla mina datorer, ser inte vad som skulle vara så förbluffande i att köra GNU/Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Precis, skillnaden i prestanda mellan nuvarande arkitektur och Haswell 22nm lär vara större än mellan Haswell 22nm och Haswell 14nm.

Dessutom så har intel ingen press på sig, vilket gör att dom haft tid på sig att utveckla den. Prestandan lär vara god.

Att köpa nu till sommaren lär vara en god idé, såvida Intel inte använder omvänd psykologi och använder sitt försprång från AMD till att inte öka prestandan märkvärdigt, för att senare under året släppa dundermodeller av Haswell.

Skrivet av Yoshman:

Fokus för Haswell har inte varit att öka prestanda, även om den innehåller fleras saker som borde påverka prestanda positivt: dubbel bandbredd mot L1/L2 cache, dubbla teoretisk flyttalsprestanda, TSX, back-end bredden har ökats från 6 portar till 8 portar (första gången detta ökas sedan övergången från P4 -> Core2).

Fokus för Haswell är att få ner strömförbrukning. Dels kommer en modell på <10W TDP, dels har man fått ner "idle" förbrukning med en faktor 20 från Ivy Bridge.

Edit: och till alla som gnäller på byte av sockel: det finns en väldigt bra anledning varför sockeln måste bytas till Haswell. Att Haswell kan dra så mycket mindre ström jämfört med Ivy Bridge beror bl.a. på att Haswell har många fler "power domains" än Ivy, något som gör att Haswell kan mycket oftare stänga av strömmen till delar som inte används för tillfället. Men denna förändring betyder också att man måste ändra pin-out mot moderkortet -> ny sockel är ett krav.

Wow! Tack så mycket för utförliga svar. Ni är bäst.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Nästan 3 gånger AMD's tillgångar i endast utveckling och anläggningar. Hur ska AMD någonsin kunna kontra detta, sjuka pengar.

Tror Intel vann det där kriget för rätt länge sedan, AMD måste börja focusera på andra saker där dom har försprånget.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Bättre du köper den billigaste Quad Haswell att agera filserver. Sannerligen bättre prestanda och mycket mer strömsnålt.

Hur blir det billigare...?

Jag tvivlar starkt på att du någonsin kommer tjäna in dem pengarna, när du behöver ny processor, nytt moderkort, nya minnen, för att ens sätta igång?`

stor skillnad blir det inte i en filserver

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Och AMDs steamroller som tillverkas i 28nm kommer inte ens ut detta år, gapet börjar bli allt för stort.

Klart det gör. Kaveri APU kommer i någon omfattning att komma ut i år senaste besked var CES. De börjar nog tillverka dem i Tyskland efter sommaren. 28 nm kommer med Jaguarkärnorna och Kabini-linjen med Kabini och Temash från AMD lite tidigare än Kaveri sourcat från GloFou också. 2014 har du Broadwell och Excavator också. Däremot en besvikelse att de inte lanserar bärbara delar först som Intel, de kommer inte finnas i handeln fören 2014 när det gäller Steamroller i bärbart. Först 2014-15 vi får se nya socklar med DDR4-stöd också. AMD har fortfarande ingen bra strategi för bärbara, där måste man ha Core i5 (current Gen)-prestanda, där måste man ha managementfeatures som vPro/iAMT osv.

Integrerade GPUer behöver bli kraftfullare än AMD bygger dem, det måste finnas bandbredd också. HSA är en del av att fixa det, men de måste också göra som Intel och placera de kraftigaste varianterna av den integrerade grafikprocessorn i de svagaste processorerna. GT3 kommer bara finnas till notebooks och GT2 som hittas i stationära Haswell. AMD gör misstaget att skala ner ännu mer än deras värsta integrerade GPU-modell så att det inte finns någon kraft kvar till icke-toppmodeller och i bärbara. AMD har inget övertag trotts att de kan leverera bättre drivrutiner osv. GPUer för handhållna enheter och mobiler är de helt ute för, men deras gamla intellektuella egendom presterar bra hos Qualcomm och Broadcom. De kan inte skala ner deras desktopgpuer till mobiler, de skalar inte så bra, du kan inte gå från 2048 "stream cores" till ett par hundra och en bråkdel bandbredd och tro att det ska prestera något. Du kan möjligen använda samma arkitektur från ultrabooks till gamingkort, men inte i segment under det. Det har aldrig någon gjort förut, och även när man bygger en egen arkitektur som Nvidia för ARM SoCs så presterar de på tok för dåligt mot konkurrensen från Imagination, ARM Ltd, Qualcomm, Viventi osv om de är på tok för nerskalade och svaga. Vill AMD tävla där måste de nästan köpa upp en leverantör av grafikprocessorer för SoCs. Deras tillverkningspartner tillverkar dessutom ARM SoCs åt andra stora bolag redan och är själv inblandade i att anpassa dessa för deras tillverkningsteknik. AMD som fablessbolag har ingen anledning att ge sig in där. Varför skulle bolag som Samsung, Marvell, Freescale, Renesas, Rockchip, Apple med flera välja en ny gpu från AMD för att integrera i deras design/SoC för den delen? Qualcomm, Intel och Nvidia kör ju dessutom med egna gpuer (snart när det gäller Intel) i deras mobila SoC-lösningar. Apple är investerare i Imagination. Andra spelare kan lättare sätta ihop ett team på några hundra som utvecklar gpuer till handhållna enheter än AMD också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Windows-licenser behöver man väl bara om man kör Windows?
Jag förstår inte varför jag som kör Linux skulle vara tvingad att köpa Windows-licens...

Det är du inte, men BTO blir alltid dyrare.

Permalänk
Medlem

Undra hur det kommer bli med värmeutvecklingen om man ser det till hur Ivy Bridge är nu :). För en av anledningarna till att ivy går varmare är väl just att den har blivit förminskad?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Dags med Moderkortsmjölkning!

Haswell byter sockel från ivy bridge 22 nm
Haswell byter sockel från 22nm till 14 nm slutet av året.
Dessutom måste man köpa nya windows licenser (OEM) när man byter moderkort.

Har funderingar att uppgradera datorn lite. vet ej hur jag ska göra,men har igen bråska.

Nya licenser behövs inte med Win8. Privata användare köper nu OEM men faller under Personal Use License. Om du byter maskin ofta, finns Win7 Retail.

Sockelbyte är inte mjölkning, utan en nödvändighet beroende på ändrad processorarkitektur.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

En julklapp att se fram emot.

Snarare sommarpresent isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Tycker alltid det är lite komiskt att läsa kommentarer av den här typen (inget illa menat mot just dig) här på Sweclockers och andra datorforum.
Ska man vänta på nästa generation, får man ju alltid vänta. Bättre att se till vad man vill/behöver ha just nu och införskaffa det, det finns väl lika stor risk att känna sig "lurad"/att man borde väntad när man än köper i princip...

Jaja, trevligt att Intel kör på iaf, synd dock att CPU-prestandan inte verkar ta ett lika stort kliv som vid Nehalem/Westmere>Sandy Bridge.

Grejen är ju att det finns en fysisk gräns för hur bra en CPU faktiskt kan prestera. Vi är nere på så små storlekar nu att det inte kommer gå att gå så mycket mindre tillslut. Fokus är ju som tidigare nämts just strömförbrukning som alla verkar ha hakat upp sig på på sista tiden.

Större kliv i prestanda kommer tyvärr bli att sällsyntare om inte nån uppfinner nån ny supermetod att tillverka på. Grafiken och CPU prestandan 1990 och 2010 (20 år) kommer aldrig kunna jämföras igen. 2030 tror jag inte vi kommer ha sån stor skillnad som det var mellan 1990 och 2010. Nån gång kommer maxgränsen för vad som egentligen kan nås att vara nådd. Och vad gör vi då?

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Skrivet av matte56:

Undra hur det kommer bli med värmeutvecklingen om man ser det till hur Ivy Bridge är nu :). För en av anledningarna till att ivy går varmare är väl just att den har blivit förminskad?

A men också att dem använde vanlig kylpasta mellan coret och metallhöljet, sandybridge var löd. Någon som sade på ett annat forum det beroende på 3d transistorerna, vet inte om det stämmer, eller för det är helt enkelt billigare!? Folk som bytt kylpasta har ju fått mycket bättre temp i ivybridge. Förhoppningsvis så blir haswell bättre så folk slipper riskera sina cpuer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Nya licenser behövs inte med Win8. Privata användare köper nu OEM men faller under Personal Use License. Om du byter maskin ofta, finns Win7 Retail.

Sockelbyte är inte mjölkning, utan en nödvändighet beroende på ändrad processorarkitektur.

Behövs till OEM-burkar, precis som det behövdes förr när du byte sockel, men det är några år till vi är där och Microsoft kommer inte hindra någon – som vanligt – att bryta mot licensen. Skulle inte förvåna mig om Microsoft ändrade sin policy som inte står inskriven i EULA heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Undra hur det kommer bli med värmeutvecklingen om man ser det till hur Ivy Bridge är nu :). För en av anledningarna till att ivy går varmare är väl just att den har blivit förminskad?

Bara att du räknar Jämför chipytan och tdp på ivy och chipyta och tdp på hasse så får du W/area eller Värme/area. Sen finns det såklart andra faktorer som heatspreader kontakt mm. Men Vilken som utvecklar mest värme/area och därmed är svårast att kyla kan du ju få fram

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

A men också att dem använde vanlig kylpasta mellan coret och metallhöljet, sandybridge var löd. Någon som sade på ett annat forum det beroende på 3d transistorerna, vet inte om det stämmer, eller för det är helt enkelt billigare!? Folk som bytt kylpasta har ju fått mycket bättre temp i ivybridge. Förhoppningsvis så blir haswell bättre så folk slipper riskera sina cpuer

Du tycker inte riskera är lite för grovt ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fokus för Haswell har inte varit att öka prestanda, även om den innehåller fleras saker som borde påverka prestanda positivt: dubbel bandbredd mot L1/L2 cache, dubbla teoretisk flyttalsprestanda, TSX, back-end bredden har ökats från 6 portar till 8 portar (första gången detta ökas sedan övergången från P4 -> Core2).

Fokus för Haswell är att få ner strömförbrukning. Dels kommer en modell på <10W TDP, dels har man fått ner "idle" förbrukning med en faktor 20 från Ivy Bridge.

Edit: och till alla som gnäller på byte av sockel: det finns en väldigt bra anledning varför sockeln måste bytas till Haswell. Att Haswell kan dra så mycket mindre ström jämfört med Ivy Bridge beror bl.a. på att Haswell har många fler "power domains" än Ivy, något som gör att Haswell kan mycket oftare stänga av strömmen till delar som inte används för tillfället. Men denna förändring betyder också att man måste ändra pin-out mot moderkortet -> ny sockel är ett krav.

Låter finfint det, tycket jag iaf..

Vilka strömsnåla men fortfarande snabba media maskiner, servrar och annat skoj man kommer kunna bygga med dessa chip?

Har väntat länge nu på att bygga en ny server/lagring/media dator med bra kraft i utan att behöva se elförbrukningen dra iväg så billigt mATX eller minde kan nog bli en skojig uppgradering väldigt snart. Dessa mobos med cpu fastlödd på denna arkitektur blir nog mumma i lutändan trots min tidigare reaktion mot fasdlödda chip? 10w TDP låter ju fantastiskt i mina öron iaf, liten tyst monsterserver.

Permalänk
Medlem

Är detta efterföljaren till de nuvarande I5/I7-prestanda-serierna? (3570k, 3770k, 3930k, etc.), eller är det mer inriktat mot t.ex htpc:er och kontorsdatorer?

Blir inte riktigt klok på CPU-marknaden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av fark:

Låter finfint det, tycket jag iaf..

Vilka strömsnåla men fortfarande snabba media maskiner, servrar och annat skoj man kommer kunna bygga med dessa chip?

Har väntat länge nu på att bygga en ny server/lagring/media dator med bra kraft i utan att behöva se elförbrukningen dra iväg så billigt mATX eller minde kan nog bli en skojig uppgradering väldigt snart. Dessa mobos med cpu fastlödd på denna arkitektur blir nog mumma i lutändan trots min tidigare reaktion mot fasdlödda chip? 10w TDP låter ju fantastiskt i mina öron iaf, liten tyst monsterserver.

10W TDP-varianterna kommer antagligen tyvärr att söka sig främst till tablets/ultrabooks. Kommer dom ut på 'vår' marknad får man antagligen räkna med ett rätt stort prispremium.
Men å andra sidan, en simpel i3, generation Haswell, i en filserver kommer ändå att dra lite ström, största delen av tiden. (Precis som idag.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att bygga nytt när Haswell kommer. Hur mycket snabbare kan den tänkas bli jämfört med nuvarande Ivy Bridge rent Cpu-mässigt? Jag tänker i första hand på spel och att koda om diverse filmer till H264. Grafikdelen är ointressant eftersom jag ändå tänkt köra på ett dedikerat grafikkort.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag hade tänkt att bygga nytt när Haswell kommer. Hur mycket snabbare kan den tänkas bli jämfört med nuvarande Ivy Bridge rent Cpu-mässigt? Jag tänker i första hand på spel och att koda om diverse filmer till H264. Grafikdelen är ointressant eftersom jag ändå tänkt köra på ett dedikerat grafikkort.

Vad skulle du ha för anledning att bara byta upp dig en generation? En överklockad Ivy kommer vara snabbare än en stock Haswell i just de tillämpningarna. För vad är det du saknar i ett Ivy Bridge-system med SATA III, PCIe 3.0, osv+ Spel gör processorn nästan ingen skillnad alls när vi ändå talar så snabba system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad skulle du ha för anledning att bara byta upp dig en generation? En överklockad Ivy kommer vara snabbare än en stock Haswell i just de tillämpningarna. För vad är det du saknar i ett Ivy Bridge-system med SATA III, PCIe 3.0, osv+ Spel gör processorn nästan ingen skillnad alls när vi ändå talar så snabba system.

Jag kör nu på datorn i min signatur, dvs en gammal Phenom2. Ursäkta om jag möjligen uttryckte mig otydligt.
Frågan är väl snarare om Haswell är värd att vänta på i ytterligare några månader jämfört med nuvarande Ivy Bridge eller inte.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Vet man vilken socket detta kommer bli till?
Funderar på att byta ut min I7-2600 (ej K), men om man måste byta moderkort också så kan det bli en (för) dyr historia.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Någon som har en aning om vilket steg i Intels tick-tock-strategi som skiljer sig mest från föregående, rent prestandamässigt? Får man t.ex. ut mer av att byta till en ny arkitektur, eller själva krympningen av en existerande?