MemOK! Lyser ständigt + Ingen bild på skärmen. HJÄLP

Permalänk
Avstängd

MemOK! Lyser ständigt + Ingen bild på skärmen. HJÄLP

Har precis bytt chassi för mina komponenten, men som titeln lyder, så lyser min MemOK! ständigt rött, samt så får jag ingen bild på min skärm.

Det funkar inte att hålla inne knappen heller. Har prövat med att byta platser på alla minnen samt pröva en åt gången.

Hjälp snälla, är i behov av datorn.

Tack!
mvh Sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApexViper:

Har precis bytt chassi för mina komponenten, men som titeln lyder, så lyser min MemOK! ständigt rött, samt så får jag ingen bild på min skärm.

Det funkar inte att hålla inne knappen heller. Har prövat med att byta platser på alla minnen samt pröva en åt gången.

Hjälp snälla, är i behov av datorn.

Tack!
mvh Sebbe

Behövs nog lite mer info än så, vad är det för spec på burken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azured:

Behövs nog lite mer info än så, vad är det för spec på burken?

i7 920
H50
560Ti DCII
Corsair HX 750 750w
ASUS P6X58D Premium
Intel 520 120GB SSD
SAMSUNG 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Glömt distanserna? Kopplat alla kablar rätt, tryckt i dem ordentligt? Värme problem, kylaren sitter rätt?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Skrivet av ApexViper:

Har precis bytt chassi för mina komponenten, men som titeln lyder, så lyser min MemOK! ständigt rött, samt så får jag ingen bild på min skärm.

Det funkar inte att hålla inne knappen heller. Har prövat med att byta platser på alla minnen samt pröva en åt gången.

Hjälp snälla, är i behov av datorn.

Tack!
mvh Sebbe

Har du bara flyttat över grejerna till ett nytt chassi utan att byta nåt? Låter mysko isf :s Känns som att minnen eller moderkort skulle blivit skadat på nåt sätt under flytten isf, varför skulle det annars uppstå nåt sånt här av att bara byta chassi? Tråkigt iaf, hade samma problem nyss själv men det var förmodligen pga av okompatibla minnen.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApexViper:

i7 920
H50
560Ti DCII
Corsair HX 750 750w
ASUS P6X58D Premium
Intel 520 120GB SSD
SAMSUNG 1TB HDD

Och det är samma komponenter som satt i ditt föra chassi så du flyttade allt innehåll från chassi 1 till chassi 2?
Kolla alla kablar, 8-pin etc, använd cmos-reset-jumpern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WallEm:

Glömt distanserna? Kopplat alla kablar rätt, tryckt i dem ordentligt? Värme problem, kylaren sitter rätt?

Datorn startas ju upp och den fungerar ju fast problemet är just att det inte kommer någon bild på skärmen och MemOK! lyser ständigt.

Permalänk
Medlem

Har du tex glömt distanserna eller satt dom på fel plats kan det ta allt från 1 sekund till 2 månader tills du får allvarliga fel så bara för att datorn startar utan bild så utesluter det INTE det eller andra bygg fel.

Hittar du inte felet så måste du riva isär allt igen. Moderkort och processorn också. Leta efter fel, böjda pinnar, distanserna på fel ställe osv innan du sätter tillbaka det viktigaste igen.

Koppla inte onödiga saker för även struntsaker som SDD, HDD, tangentbord, mus, kablar, chassit kontakter mm kan orsaka allvarliga fel som död dator, ingen bild, frysningar och andra startfel.

Permalänk
Avstängd

Sådär ja, nu har jag plockat isär moderkortet från chassit och såhär ser det ut:

Moderkortet

Chassi

Hittar ni något som är fel? :ss

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ApexViper:

Har precis bytt chassi för mina komponenten, men som titeln lyder, så lyser min MemOK! ständigt rött, samt så får jag ingen bild på min skärm.

Det funkar inte att hålla inne knappen heller. Har prövat med att byta platser på alla minnen samt pröva en åt gången.

Hjälp snälla, är i behov av datorn.

Tack!
mvh Sebbe

Har du kopplat in DVI kabel i rätt port?
Använder du DVI -> VGA. Då kopplat i rätt port?

Du ska ha kabel kopplat till grafikkortet inte moderkortet och du ska koppla den i rätt DVI port om du använder dig av en adapter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du kopplat in DVI kabel i rätt port?
Använder du DVI -> VGA. Då kopplat i rätt port?

Du ska ha kabel kopplat till grafikkortet inte moderkortet och du ska koppla den i rätt DVI port om du använder dig av en adapter.

Haha, jadå. Såklart jag använder rätt port på grafikkortet.

Så slarvig är jag inte. Men tack för svaret!

Permalänk
Medlem

på första bilden ser det ut som att ena minnet inte sitter i riktigt (det högra)
är de ett par minnen med högre hz än 1333 mhz och högre volt än 1.5 så kan det vara problemet.
och sätt dem närmast cpun de ska väl inte sitta där längst ut ?
kika även över distanserna i det nya chassiet och jämnför med det gamla.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

på första bilden ser det ut som att ena minnet inte sitter i riktigt (det högra)
är de ett par minnen med högre hz än 1333 mhz och högre volt än 1.5 så kan det vara problemet.
och sätt dem närmast cpun de ska väl inte sitta där längst ut ?
kika även över distanserna i det nya chassiet och jämnför med det gamla.

Enligt ASUS's hemsida så står det att om man har ett par ram-minnen så ska dem vara längst ut för "bättre stabilitet".

Permalänk
Avstängd

Kan det vara nätagget som strular?

Efter som jag prövade att sätta på allt (via moderkortet) och samma sak händer. Har prövat både med och utan RAM-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApexViper:

Enligt ASUS's hemsida så står det att om man har ett par ram-minnen så ska dem vara längst ut för "bättre stabilitet".

Har du läst på rätt ställe?
Står det samma sak i din manual?

Minnena verka du ha satt i fel hållare. Man bruka sätta dom i samma färg och då en av dom i hållaren närmast processorn.

I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer.

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet och av vad jag läst på andra forum och dylikt så har tyvärr ASUS-moderkorten en tendens att få sådana här slags errors. Var glad ifall du lyckas lösa problemet Men jag tror tyvärr att det är reklamation som gäller

Säger inte att ASUS på något sätt är skit. Tycker dom gör snygga moderkort med bra funktioner. Men när det kommer till stabilitet så har jag tyvärr fått den bilden av att just sådana här situationer kan uppstå med deras moderkort.

En kompis till mig fick liknande röd diod på moderkortet. Och svaret vi fick från INET som han köpt det på, var att han inte var ensam. Så han skickade in det och fick ett nytt kort helt enkelt

Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Testa också att bara ha i ett minne åt gången... byt minnen och platser också.. så du kan utesluta att det är fel på ett av minnena

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10