7950 med 45fps i bf3 med överklock

Permalänk
Medlem

7950 med 45fps i bf3 med överklock

Som titleln säger får jag som sagt inte ut mer än 45 fps i bf3 med drops ända ner till 35fps. Notera att detta är på ultra i settings med 1080p. Med high får jag ca 55fps. Känns konstigt lågt för att vara ett 7950 med de nya 13.1 drivutinerna eller?
Överhettning är uteslutet och med en amd x6 1100t som kör i 3,9ghz kan det knappast vara problemet. Har även 8gb ram så det borde inte flaska. Gpu är även ett sapphire 7950 3gb som körs i 1100mhz.

Permalänk
Medlem

Har du kollat processor och gpu användning?
om någon av dem går upp till 100%

Permalänk
Medlem

Gpu ligger på 99-100% load och cpu ligger på ca 70-80%

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera platformsbyte till intel, satt i samma sits som dig tidigare men uppgraderade från en AMD PII X4 965 till i5 2500k och skilllnaden blev enorm. Sen så fungerar NViDiA GPUs snäppet bättre i BF3

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Skulle rekommendera platformsbyte till intel, satt i samma sits som dig tidigare men uppgraderade från en AMD PII X4 965 till i5 2500k och skilllnaden blev enorm. Sen så fungerar NViDiA GPUs snäppet bättre i BF3

Oavsett Intel eller ej så borde jag få mer fps då flera tester och andra ägare av just detta grafikkort får betydligt högre fps än vad jag får med en amd setup...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wingee:

Oavsett Intel eller ej så borde jag få mer fps då flera tester och andra ägare av just detta grafikkort får betydligt högre fps än vad jag får med en amd setup...

Senaste drivers?
Temperaturer?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Senaste drivers?
Temperaturer?

Som skrivit ovan har jag inga problem med temps, 64 grader på gpu i furmark och 50 grader på cpu i prime95. Även senaste drivrutinerna...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wingee:

Som skrivit ovan har jag inga problem med temps, 64 grader på gpu i furmark och 50 grader på cpu i prime95. Även senaste drivrutinerna...

Kör igång en runda med Stresstest med MSI Kombustor. Där står frekvenser, load, spänning, temp i realtid för GPU och Vram.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör igång en runda med Stresstest med MSI Kombustor. Där står frekvenser, load, spänning, temp i realtid för GPU och Vram.

Och hur kommer detta hjälpa mig och vad ska jag kolla efter?

Permalänk
Medlem

Har du testat prestandan i benchmarkprogram?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wingee:

Och hur kommer detta hjälpa mig och vad ska jag kolla efter?

Det visar ganska direkt om den throttlar eller inte kör i "rätt/förväntad" Frekevens.
Tycker det var ganska självklart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Skulle rekommendera platformsbyte till intel, satt i samma sits som dig tidigare men uppgraderade från en AMD PII X4 965 till i5 2500k och skilllnaden blev enorm. Sen så fungerar NViDiA GPUs snäppet bättre i BF3

AMD fungerar bättre i BF3 för tillfället. Sedan är det inte processorn som flaskar, då jag själv tidigare lirade BF3 på Ultra utan problem när jag hade min 1100T.

Till TS: När jag spelade BF3 med mitt 7970 så hade jag oftast 60 FPS på Ultra med samma processor som du har, (Har en ny nu) men det hände att jag fick drops ner till 40-45 FPS.
Testa att köra på High med 4XMSAA, bör fungera bättre då. Ser inte särskilt mycket sämre ut, då det är AA som gör skillnaden.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomtelol:

Skulle rekommendera platformsbyte till intel, satt i samma sits som dig tidigare men uppgraderade från en AMD PII X4 965 till i5 2500k och skilllnaden blev enorm. Sen så fungerar NViDiA GPUs snäppet bättre i BF3

sluta lögna. Nvidia funkar inte bättre i BF3.

Uppgradera till en AMD Vishera om du inte ska ha någe bättre än en I5.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.