Bästa SSDn för 1000-2000:- ~250 gb

Permalänk
Medlem

Bästa SSDn för 1000-2000:- ~250 gb

Hej!

Nån med koll som rekommenderar någon SSD?

Har kollat på dessa:

http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-seri...

http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

A-datan har nästan dubbla i skrivhastighet men känns som samsungen är stabilare! Nån som testat nån av dom och kan komma med pros and cons?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Samsung.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Jag hade kört på Samsung.

WHY?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RMZ:

väldigt bra och stabila.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Ja hade kört A-Data, Dels för att skrivhastigheten är dubbelt så hög, Sen har jag (Arbetar som IT/PC-Tekniker) Inte haft någras om helst problem med varken Samsung eller A-Data..

Sen har ju A-Data snabbare läshastighet också..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: HP elitebook 840 g2
Mobil: Samsung galaxy s8+

Permalänk
Medlem

Köp en Crucial M4 256Gbare på CDON istället.

Adata kör Sandforce vilka är överlag sämre. Plus att med Crucial så slipper du problemen med att prestandan sjunker efter hårdare användning.

Alternativt köpa en Samsung 830.

Permalänk
Medlem

www.ssder.se

Hade tagit 840 Pro istället för Basic, sekventiell hastighet är ointressant om du inte typ flyttar bluray filmer fram och tillbaka på SSDn. Sandforce diskar är dessutom långsammare om datan redan är komprimerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

www.ssder.se

Hade tagit 840 Pro istället för Basic, sekventiell hastighet är ointressant om du inte typ flyttar bluray filmer fram och tillbaka på SSDn. Sandforce diskar är dessutom långsammare om datan redan är komprimerad.

840 pro är ju dock betydligt dyrare! Är det stor skillnad? Gör den högre skrivhastigheten stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RMZ:

840 pro är ju dock betydligt dyrare! Är det stor skillnad? Gör den högre skrivhastigheten stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

knappt något man märker, en vanlig använder ser inte så stor skillnad har jag hört.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RMZ:

840 pro är ju dock betydligt dyrare! Är det stor skillnad? Gör den högre skrivhastigheten stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer märkas när du installerar spel program, rarar upp filer mm. 840 Pro är typ den snabbaste SSDn du kan köpa som konsument medan 840 Basic är en medioker uppföljare till 830. Stirra inte blint på sekventiell hastighet, det är inte där SSDer briljerar utan det är höga IOPS man vill åt. Se testet på NH, www.ssder.se. Eller sweclockers test för den delen: http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Om det är värt det är upp till dig, är du van vid en hårddisk blir du nöjd med nästan vilken SSD som helst. (Håll dig undan för Crucial v4 mm.)

Permalänk

840 Pro var inte så dyr när ja köpte den till jul gick på 2190.. Har dock sett den runt 1990 nu för tiden..

Hade Vertex 3 maxiops innan och samsung pro:n slog den med hästlängder... Som sagt vill du ha ett rappt system så är de Access time, Iops som du är ute efter Read/write e ganska trivialt..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708

Permalänk
Medlem
Skrivet av RMZ:

Hej!

Nån med koll som rekommenderar någon SSD?

Har kollat på dessa:

http://www.inet.se/produkt/4304478/samsung-ssd-basic-840-seri...

http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

A-datan har nästan dubbla i skrivhastighet men känns som samsungen är stabilare! Nån som testat nån av dom och kan komma med pros and cons?

Jag vill bara påpeka att om ni är ute efter skrivhastigheter så finns ju möjligheten att köra RAID 0. Det är inte alls krångligt att fixa och eftersom SSD är så mycket mer stabila är det ingen risk för krasch inom de närmaste 6 åren. Och då får man nästan dubbla läs/skriv sammtidigt som man får samma storlek på disken (2*128= 1*256)

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Skrivet av Oak:

Jag vill bara påpeka att om ni är ute efter skrivhastigheter så finns ju möjligheten att köra RAID 0. Det är inte alls krångligt att fixa och eftersom SSD är så mycket mer stabila är det ingen risk för krasch inom de närmaste 6 åren. Och då får man nästan dubbla läs/skriv sammtidigt som man får samma storlek på disken (2*128= 1*256)

Dock förlorar du access time.. Som är key om du vill att ssd:n ska hantera många filer snabbt och samtidigt...
Går alltid efter större storlek ssd ist för att raida 2 mindre...

Permalänk

Samsung 840 Pro, Intel 520/530 (530 släpps snart), OCZ Vector eller Plextor M5 Pro är skiten som gäller för min del. De flesta går tyvärr inte att få under 2000, men strax över. Är priset så viktigt rekommenderar jag helt klart Intel, eller möjligtvis 840 Pro, för pålitlighet OCH prestanda. För väl göra som Stealthbomb och referera till http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai..., t.ex.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Ja hade kört A-Data, Dels för att skrivhastigheten är dubbelt så hög, Sen har jag (Arbetar som IT/PC-Tekniker) Inte haft någras om helst problem med varken Samsung eller A-Data..

Sen har ju A-Data snabbare läshastighet också..

Dock är 840'n mer stabil i längden.

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Ja hade kört A-Data, Dels för att skrivhastigheten är dubbelt så hög, Sen har jag (Arbetar som IT/PC-Tekniker) Inte haft någras om helst problem med varken Samsung eller A-Data..

Sen har ju A-Data snabbare läshastighet också..

Sedan är inte skriv/läs det viktigaste heller, skulle säga att IOPS är mer viktigt, och där faller A-Datas diskar efter.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Denna är bra

Lätt bästa för under 2000:- !!

Visa signatur

i5 2500K 3,3 GHz @ 4,4 GHz | Asus P67 Pro3 REV B3 | Corsair 8 GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 EVO | GeForce GTX 560Ti WindForce 3X 448 Core | Corsair SSD Force 3 Series 120GB & Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB | Fractal Design Define R3, Silver | FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intoxicator:

Denna är bra

Lätt bästa för under 2000:- !!

Har samsungs 512GB version på jobbdatorn som skriver och läser som en tok hela dagarna och har inte haft minst tillstymmelse till problem. :)...
Hemma kör jag Corsair och även om de inte strulat så hade jag nog valt något annat om jag skulle köpa idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P