Permalänk
Skrivet av lillakotten:

Tja!

Jag tog alla de senaste drivarna från hemsidan samt applikationerna när jag installerade Win8 förra veckan.

//lillakotten

EZ Setup för X79 supporterar enbart EZ Smart Response.
Det innebär uppdatering av BIOS till senaste versionen, samt ominstallation av Windows.

Ifall du vill använda EZ Setup - EZ Smart response, ska SATA mode vara RAID och Intel Rapid Storage Technology ska vara satt till IRST.
Därefter ominstallation av Windows, då är standard RSTe.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Släpp ett svart moderkort med en aning grönt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Permalänk
Medlem

Ni borde inte låsa volt controlen i era 7970s

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

EZ Setup för X79 supporterar enbart EZ Smart Response.
Det innebär uppdatering av BIOS till senaste versionen, samt ominstallation av Windows.

Ifall du vill använda EZ Setup - EZ Smart response, ska SATA mode vara RAID och Intel Rapid Storage Technology ska vara satt till IRST.
Därefter ominstallation av Windows, då är standard RSTe.

Tackar!

/lillakotten

Permalänk

Hej Gigabyte.

Jag har problem med mitt moderkort ett Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P.
Det enda som inte funkar bra är nätverkskortet.

När jag precis har startat upp datorn så kan jag 19 av 20 gånger inte komma ut på internet eller komma åt några av mina nätverksenheter.
Det jag måste göra då är att gå in i Kontrollpanelen -> Nätverk och internet -> Nätverks och Delningscenter -> Ändra inställningar för nätverkskort
och inaktivera nätverkskortet och aktivera det igen. Så här får jag hålla på tills det fungerar. Ibland räcker det o inaktivera/aktivera det en gång men oftast får jag göra detta flera gånger.

Jag har laddat ner dom senaste nätverks drirutinerna från Gigabytes hemsida. Detta löser inte problemet.
Jag har laddat ner dom senaste drivrutinerna från Realtek:s hemsida. Funkar inte detta heller.
Jag har uppdaterat bios till den senaste versionen som inte är en beta. Fukar inte
Windows update går automatiskt så jag har dom senaste windows updateringarna. Löser inte heller problemet.
Jag har provat med äldre drivrutiner och jag har provat med dom drivrutiner som följer med i windows update. Ingen större skillnad.
Jag har 2 portar på moderkortet och jag har provat båda. Ingen skillnad.

Detta problem har jag igentligen haft sedan jag köpte moderkortet men trodde först det har varit routern som har strulat. Har bytt router för några veckor sedan bara.

Jag kör med Windows 7 Professional.
Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Hej Gigabyte.

Jag har problem med mitt moderkort ett Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P.
Det enda som inte funkar bra är nätverkskortet.

När jag precis har startat upp datorn så kan jag 19 av 20 gånger inte komma ut på internet eller komma åt några av mina nätverksenheter.
Det jag måste göra då är att gå in i Kontrollpanelen -> Nätverk och internet -> Nätverks och Delningscenter -> Ändra inställningar för nätverkskort
och inaktivera nätverkskortet och aktivera det igen. Så här får jag hålla på tills det fungerar. Ibland räcker det o inaktivera/aktivera det en gång men oftast får jag göra detta flera gånger.

Jag har laddat ner dom senaste nätverks drirutinerna från Gigabytes hemsida. Detta löser inte problemet.
Jag har laddat ner dom senaste drivrutinerna från Realtek:s hemsida. Funkar inte detta heller.
Jag har uppdaterat bios till den senaste versionen som inte är en beta. Fukar inte
Windows update går automatiskt så jag har dom senaste windows updateringarna. Löser inte heller problemet.
Jag har provat med äldre drivrutiner och jag har provat med dom drivrutiner som följer med i windows update. Ingen större skillnad.
Jag har 2 portar på moderkortet och jag har provat båda. Ingen skillnad.

Detta problem har jag igentligen haft sedan jag köpte moderkortet men trodde först det har varit routern som har strulat. Har bytt router för några veckor sedan bara.

Jag kör med Windows 7 Professional.
Tacksam för svar!

Hejsan Hasseman84,
Har du möjligtvis testat med en annan CPU för att se ifall felet uppstår då?

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Hej. Nej det har jag inte gjort. Är lite skeptisk till att cpu:n skulle vara problemet!
Men skall givetvis prova detta om jag hittar någon jag kan låna.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Hej Gigabyte
Har en fundering om Gigabyte GA-Z77X-UP7 E-ATX Funkar bra till att dualboota windows och OSx med?

Är det stabilt?
Har hört att alla usb portar stöds i osx om man har detta moderkort -Sant/ falskt?

Tack, Mvh Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Hasseman84,
Har du möjligtvis testat med en annan CPU för att se ifall felet uppstår då?

Jag är nu ennu mer skeptisk till att CPU:n är problemet eller någon annan hårdvara då jag har kört ldebian nu i 1,5 dygn utan några hårdvaruproblem som helst. Jag har även installerat om windows 7 och jag har en "riktig" licens av pro versionen. Problemet kvarstår så det borde vara drivrutinerna som spökar. Vilka Drivrutiner fungerar?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Hejsan Gigabyte,

Tänkte fråga om era GTX 690 kort. Har ni haft problem med dessa? Jag är nämligen djupt besviken på Gigabyte GTX 690.
Jag köpte ett sådant hos webhallen i fredags. Tog hem det spelade lite och då hörde man ett jobbigt tjut "coil whine".
Jag kör en låda med ljudisolering och inte ens det kunde dämpa Oljudet.

På lördagen åkte jag tillbaka till webhallen, dom tog emot kortet och sa att de villi testa det själva i deras testrig. Jag fick vänta i 10 minuter så kommer han tillbaka och säger oj det där var inte bra vi byter ut det. Skönt tänkte jag tog hem mitt andra Gigabyte GTX 690 kort..... Vad tror Ni..... Detta kort tjöt ännu mera Fy fan tänkte jag. Här betalar jag nästa 9000 kr och så är det så här.

På Söndag tebax till webhallen. Då började dom tjafsa... vi ska gå igenom kortet men har inte tid idag. Vi måste även höra med Gigabyte vad det är som gäller med coil whine. Så nu sitter jag här och väntar på vad dom kommer säga.

Usch man lägger ner massa pengar så får man bara problem. Jag är kännslig för dessa ljud men därför har jag också en riktigt tyst låda. Oftast om det är lite coil whine hörs det inte genom lådan. Men detta är oacceptabeltt. jag menar till och med webhallen tyckte det var högt.

Gigabyte hur ser ni på detta med coil whine?

Visa signatur

GPU: MSI Twin Frozer II/OC GTX580 2GB | CPU: Intel I7 2600k Core @ 3.8Ghz @ 1.3V | Mobo: MSI Z68A GD-55 | Minnen: 16GB Vengance 1600MHz | PSU: Corsair TX 850W Modular | HD: SSD 120GB Corsair | 2.0TB Samsung Ecogreen SATA2,5400RPM.

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Hej Gigabyte
Har en fundering om Gigabyte GA-Z77X-UP7 E-ATX Funkar bra till att dualboota windows och OSx med?

Är det stabilt?
Har hört att alla usb portar stöds i osx om man har detta moderkort -Sant/ falskt?

Tack, Mvh Julius

Hejsan Julius,
Rekomenderar dig att ta ett kik på denna sida: http://tonymacx86.blogspot.se/search/label/CustoMac
samt: http://www.tonymacx86.com/74-gigabyte-gives-first-sneak-peek-...
Där har du lista med vilka moderkort som är testade av sidan för att installera OSx.

Detta bör fungera, dock inget jag kan garantera.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Jag är nu ennu mer skeptisk till att CPU:n är problemet eller någon annan hårdvara då jag har kört ldebian nu i 1,5 dygn utan några hårdvaruproblem som helst. Jag har även installerat om windows 7 och jag har en "riktig" licens av pro versionen. Problemet kvarstår så det borde vara drivrutinerna som spökar. Vilka Drivrutiner fungerar?

Hejsan Hasseman84,
De drivrutiner som ska fungera med detta kort för Windows 7 är lokaliserade på vår hemsida.
http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=3005#dl (välj operativsystem i listan)

Drivrutin version: 7.049.0927.2011

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av MaestroGarcia:

Hejsan Gigabyte,

Tänkte fråga om era GTX 690 kort. Har ni haft problem med dessa? Jag är nämligen djupt besviken på Gigabyte GTX 690.
Jag köpte ett sådant hos webhallen i fredags. Tog hem det spelade lite och då hörde man ett jobbigt tjut "coil whine".
Jag kör en låda med ljudisolering och inte ens det kunde dämpa Oljudet.

På lördagen åkte jag tillbaka till webhallen, dom tog emot kortet och sa att de villi testa det själva i deras testrig. Jag fick vänta i 10 minuter så kommer han tillbaka och säger oj det där var inte bra vi byter ut det. Skönt tänkte jag tog hem mitt andra Gigabyte GTX 690 kort..... Vad tror Ni..... Detta kort tjöt ännu mera Fy fan tänkte jag. Här betalar jag nästa 9000 kr och så är det så här.

På Söndag tebax till webhallen. Då började dom tjafsa... vi ska gå igenom kortet men har inte tid idag. Vi måste även höra med Gigabyte vad det är som gäller med coil whine. Så nu sitter jag här och väntar på vad dom kommer säga.

Usch man lägger ner massa pengar så får man bara problem. Jag är kännslig för dessa ljud men därför har jag också en riktigt tyst låda. Oftast om det är lite coil whine hörs det inte genom lådan. Men detta är oacceptabeltt. jag menar till och med webhallen tyckte det var högt.

Gigabyte hur ser ni på detta med coil whine?

Hejsan MaestroGarcia,

Så ska det inte vara.
Ska skicka denna fråga direkt till vår VGA avdelning. Dock är det inga kända fel på GTX 690 serien. Återkommer direkt när jag har fått respons på detta.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Hejsan,

Jag frågade även Inet om detta och enligt deras inköps avdelning så verkar det som om Gigabyte hade problem med coil whine på deras tidiga modeller. Jag vet ju inte vilken modell Jag fick.

Här är inet's svar på mitt fel om de haft problem med Gigabyte GTX 690:

Hej.

Jag kände ej till om det varit något speciellt med just GB’s GTX 690 så jag ställde frågan vidare till vår inköpare av grafikkort och fick följande svar med vändande mejl;

” Det är inget fel vi märkt av i någon högre grad på Gigabytes kort (förutom högre felfrekvens med coil whine på enstaka tidigare modeller från dem), men visst är det så att vi skulle rekommendera ett annat märke om kunden fått defekta kort två gånger på raken. Värt och notera är att Gigabyte accepterar en viss grad av coil whine innan de anser att korten är defekta.

Så tips från oss är att be och få byta till en annan tillverkare, exempelvis EVGA, och se om det blir bättre.

Visa signatur

GPU: MSI Twin Frozer II/OC GTX580 2GB | CPU: Intel I7 2600k Core @ 3.8Ghz @ 1.3V | Mobo: MSI Z68A GD-55 | Minnen: 16GB Vengance 1600MHz | PSU: Corsair TX 850W Modular | HD: SSD 120GB Corsair | 2.0TB Samsung Ecogreen SATA2,5400RPM.

Permalänk
Skrivet av MaestroGarcia:

Hejsan,

Jag frågade även Inet om detta och enligt deras inköps avdelning så verkar det som om Gigabyte hade problem med coil whine på deras tidiga modeller. Jag vet ju inte vilken modell Jag fick.

Här är inet's svar på mitt fel om de haft problem med Gigabyte GTX 690:

Hej.

Jag kände ej till om det varit något speciellt med just GB’s GTX 690 så jag ställde frågan vidare till vår inköpare av grafikkort och fick följande svar med vändande mejl;

” Det är inget fel vi märkt av i någon högre grad på Gigabytes kort (förutom högre felfrekvens med coil whine på enstaka tidigare modeller från dem), men visst är det så att vi skulle rekommendera ett annat märke om kunden fått defekta kort två gånger på raken. Värt och notera är att Gigabyte accepterar en viss grad av coil whine innan de anser att korten är defekta.

Så tips från oss är att be och få byta till en annan tillverkare, exempelvis EVGA, och se om det blir bättre.

Hejsan MaestroGarcia,

Det var ett lite konstigt svar du fick. Då samtliga GTX 690 måste följa nVIDIA's riktlinjer när det kommer till referenskort. Det finns en grundmodell som alla måste följa. Därmed är kvalitétskraven densamma på samtliga GTX 690.
Inväntar fortfarande svar från vår VGA avdelning. Kommer att delge detta så snart jag fått informationen.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan MaestroGarcia,

Det var ett lite konstigt svar du fick. Då samtliga GTX 690 måste följa nVIDIA's riktlinjer när det kommer till referenskort. Det finns en grundmodell som alla måste följa. Därmed är kvalitétskraven densamma på samtliga GTX 690.
Inväntar fortfarande svar från vår VGA avdelning. Kommer att delge detta så snart jag fått informationen.

Hejsan Matti,

Först och främst tack för att du svarar.

Ja kanske det men det var svaret jag fick. Webhallen hörde av sig på mail nyss och sa att de tyvärr måste ha kvar kortet en dag till för att Reklamationsansvarig ville ha kvar kortet över natten tills imorgon? Om det nu blir så att jag måste ta tillbaka kortet så är det verkligen trist.
För jag klarar inte av coil whine då måste jag sälja kortet på blocket med förlust.

Visa signatur

GPU: MSI Twin Frozer II/OC GTX580 2GB | CPU: Intel I7 2600k Core @ 3.8Ghz @ 1.3V | Mobo: MSI Z68A GD-55 | Minnen: 16GB Vengance 1600MHz | PSU: Corsair TX 850W Modular | HD: SSD 120GB Corsair | 2.0TB Samsung Ecogreen SATA2,5400RPM.

Permalänk

Hejsan Matti igen

Jag borde har fått tillbaka kortet i går i alla fall men icke. Klistrar in webhallens mail från igår:
--------------------------------
Tjena,

Ursäkta det sena svaret. Vi har haft kortet i testriggen i stort sett
hela dagen. Det är defintivt coil whine, precis som det förra kortet.
Reklamationsavdelningen är dock tveksamma till att byta ut kortet rakt
av utan att fått höra någonting från Gigabyte själva. De har kontaktat
Gigabyte i hopp om något sorts svar på vad som anses vara en acceptabel
ljudnivå på coil whine. Förhoppningvis har jag ett svar till dig
imorgon. Om det är så att vi byter kortet så har vi inget problem för
dig att byta märke.
-----------------------------------------------------------------

Om Gigabyte inte går med på att byta kortet så blir jag verkligen ledsen. Lägger man ner så mycket pengar på ett kort vill man bli nöjd. Tycker inte Gigabyte att jag ska få byta kortet så har Ni förlorat en kund för alltid. Kommer aldrig mera köpa Gigabyte prylar i så fall.

Visa signatur

GPU: MSI Twin Frozer II/OC GTX580 2GB | CPU: Intel I7 2600k Core @ 3.8Ghz @ 1.3V | Mobo: MSI Z68A GD-55 | Minnen: 16GB Vengance 1600MHz | PSU: Corsair TX 850W Modular | HD: SSD 120GB Corsair | 2.0TB Samsung Ecogreen SATA2,5400RPM.

Permalänk
Medlem

Designförslag Z77N-wifi:
- Ändra vcore
- Ersätt en HDMI med Displayport v1.2
- Flytta CPU-sockeln ungefär som på Asus P8Z77-I Deluxe. Idag krockar i stort sett alla större kylflänsar med PCI-E-porten.
- 6st interna SATA-portar. (Kombinera så en kan användas internt eller externt?)
- Behåll enkelheten att kunna installera Mac OS X med moderkortet. Idag krävs det endast DSDT-fil för att få igång ljud via HDMI-utgång.
- Lyxvariant av moderkortet med Thunderbolt-stöd som fungerar under Mac OS X "direkt ut lådan".
- Integrerat Blåtand som fungerar under Mac OS X "direkt ut lådan".

Om dessa ändringar hade genomförts så hade Hackintosh-världen älskat er ännu mera.

Gör sedan ett identiskt FM2-moderkort för AMD med chipset A75 eller 85X.

Permalänk
Medlem

nu hoppas jag att mitt problem kan lösas

för lääänge sen (snart 3 år sen) köpte jag en dator (se sig, ny gpu sen dess bara) och jag har ett evigt problem med mina ramminnen. jag har just nu 12gb installerat (3x2+3x2) samma märke och typ av minnen.
jag är fullständigt säker på att problemet troligen har med mitt moderkort att göra. då jag plockat ur och kollat min cpu 4-5 gånger. (böjda pinnar?, men nej)

men 90% av alla gånger jag startar datorn så sitter jag på 8gb minne. ibland när datorn är glad så får jag 12gb. problemet är inte att datorn inte "känner av det" utan det gör den. CPU-Z säger 12gb, windows säger såhär:

msconfig säger många, men där står det som det ska.

har du någon lösning på detta?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Nivius:

nu hoppas jag att mitt problem kan lösas

för lääänge sen (snart 3 år sen) köpte jag en dator (se sig, ny gpu sen dess bara) och jag har ett evigt problem med mina ramminnen. jag har just nu 12gb installerat (3x2+3x2) samma märke och typ av minnen.
jag är fullständigt säker på att problemet troligen har med mitt moderkort att göra. då jag plockat ur och kollat min cpu 4-5 gånger. (böjda pinnar?, men nej)

men 90% av alla gånger jag startar datorn så sitter jag på 8gb minne. ibland när datorn är glad så får jag 12gb. problemet är inte att datorn inte "känner av det" utan det gör den. CPU-Z säger 12gb, windows säger såhär:
http://i.imgur.com/Mz8PuJo.png

msconfig säger många, men där står det som det ska.

har du någon lösning på detta?

Hejsan Nivius,
Har du möjlighet att kolla upp följande:
Exakt modellnummer på dina minnen (stickern på sidan av minnet), samt vilken BIOS version du använder, och vilken revision har moderkortet?

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Designförslag Z77N-wifi:
- Ändra vcore
- Ersätt en HDMI med Displayport v1.2
- Flytta CPU-sockeln ungefär som på Asus P8Z77-I Deluxe. Idag krockar i stort sett alla större kylflänsar med PCI-E-porten.
- 6st interna SATA-portar. (Kombinera så en kan användas internt eller externt?)
- Behåll enkelheten att kunna installera Mac OS X med moderkortet. Idag krävs det endast DSDT-fil för att få igång ljud via HDMI-utgång.
- Lyxvariant av moderkortet med Thunderbolt-stöd som fungerar under Mac OS X "direkt ut lådan".
- Integrerat Blåtand som fungerar under Mac OS X "direkt ut lådan".

Om dessa ändringar hade genomförts så hade Hackintosh-världen älskat er ännu mera.

Gör sedan ett identiskt FM2-moderkort för AMD med chipset A75 eller 85X.

Hejsan,

Tack för feedback. Sådant är alltid välkommet.
Tar och skickar detta vidare till rätt avdelning

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Nivius,
Har du möjlighet att kolla upp följande:
Exakt modellnummer på dina minnen (stickern på sidan av minnet), samt vilken BIOS version du använder, och vilken revision har moderkortet?

ram:
113200824 <- ?
CMX6GX3M3A1333C9 <-- part number
(totalt 6 stickor)

moderkort enligt CPU-Z:
X58A-UD3R
chipset rev 13

bios enligt CPU-Z:
"Award Software International, Inc."
Version: FA
Date: 04/20/2010

länkar till inet på det jag köpte, kanske är till någon nytta?:
https://www.inet.se/produkt/5305473/corsair-6gb-3x2048mb-cl9-...
https://www.inet.se/produkt/1901812/gigabyte-ga-x58a-ud3r

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Hoj, köpte ett GV-N670OC-2GD från webhallen idag.
Det är ett geforce GTX 670 med windforce kylare.
Tyvärr så går en av de 3 fläktarna på typ 70% trots att systemet idlar i windows med temps runt 25-27 grader.
Fläktarna rapporteras gå i 20% men det är som sagt bara 2 av dem som gör det.
Bios är F12 (senaste) och jag håller på i skrivande stund med nedladdning av drivisar,
Men jag tror knappast att det har med saken att göra.
Skulle hemskt gärna vilja ha hjälp med detta innan jag klipper kablarna till tredje fläkten...

Edit: och nu är nya drivisarna ilagda utan förändring.

/Robert

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk
Skrivet av MaestroGarcia:

Hejsan Matti igen

Jag borde har fått tillbaka kortet i går i alla fall men icke. Klistrar in webhallens mail från igår:
--------------------------------
Tjena,

Ursäkta det sena svaret. Vi har haft kortet i testriggen i stort sett
hela dagen. Det är defintivt coil whine, precis som det förra kortet.
Reklamationsavdelningen är dock tveksamma till att byta ut kortet rakt
av utan att fått höra någonting från Gigabyte själva. De har kontaktat
Gigabyte i hopp om något sorts svar på vad som anses vara en acceptabel
ljudnivå på coil whine. Förhoppningvis har jag ett svar till dig
imorgon. Om det är så att vi byter kortet så har vi inget problem för
dig att byta märke.
-----------------------------------------------------------------

Om Gigabyte inte går med på att byta kortet så blir jag verkligen ledsen. Lägger man ner så mycket pengar på ett kort vill man bli nöjd. Tycker inte Gigabyte att jag ska få byta kortet så har Ni förlorat en kund för alltid. Kommer aldrig mera köpa Gigabyte prylar i så fall.

Hejsan MaestroGarcia,
Har du möjlighet att skicka mig ett PM med dina kontaktuppgifter, epost, telefonummer. Så kommer vår VGA specialist kontakta dig.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Nivius:

ram:
113200824 <- ?
CMX6GX3M3A1333C9 <-- part number
(totalt 6 stickor)

moderkort enligt CPU-Z:
X58A-UD3R
chipset rev 13

bios enligt CPU-Z:
"Award Software International, Inc."
Version: FA
Date: 04/20/2010

länkar till inet på det jag köpte, kanske är till någon nytta?:
https://www.inet.se/produkt/5305473/corsair-6gb-3x2048mb-cl9-...
https://www.inet.se/produkt/1901812/gigabyte-ga-x58a-ud3r

Hejsan Nivius,
Kan du kontrollera dina inställnignar för QPI/VTT Voltage (s47 i moderkorts handboken) om den är satt på auto. Testa att öka denna med 0.05v (Överskrid inte 1.300v) åt gången för att hitta ett läge där minnena syns i Windows.

Samt kontrollera vår hemsida för senaste BIOS version. Dock bör du dubbelkolla revisions nummer som finns på moderkortet (lokaliserat längst ner i vänster hörn på kortet). Detta enbart för att du ska få rätt version av bios till rätt revision av moderkort

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av grimzold:

Hoj, köpte ett GV-N670OC-2GD från webhallen idag.
Det är ett geforce GTX 670 med windforce kylare.
Tyvärr så går en av de 3 fläktarna på typ 70% trots att systemet idlar i windows med temps runt 25-27 grader.
Fläktarna rapporteras gå i 20% men det är som sagt bara 2 av dem som gör det.
Bios är F12 (senaste) och jag håller på i skrivande stund med nedladdning av drivisar,
Men jag tror knappast att det har med saken att göra.
Skulle hemskt gärna vilja ha hjälp med detta innan jag klipper kablarna till tredje fläkten...

Edit: och nu är nya drivisarna ilagda utan förändring.

/Robert

Hejsan Robert,

Kan du vara vänlig och skicka mig ett PM med dina kontaktuppgifter så kommer vår VGA Specialist kontakta dig.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte!

Jag har nyligen införskaffat mig ett Gigabyte G1 Sniper 3 moderkort men har ännu inte köpt ett chassi. Har ni testat en del midtower chassin för att se om de passar, exempelvis Fractal Design Define R4? Jag avstår gärna från att köpa ett fulltower chassi och är det så att den inte passar i ett miditower så överväger jag att lämna tillbaka moderkortet på öppet köp och köpa ett Asus Maximus V Formula som ska passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Matti:

Hejsan Robert,

Kan du vara vänlig och skicka mig ett PM med dina kontaktuppgifter så kommer vår VGA Specialist kontakta dig.

Hej igen. problemet löst så du kan säga till eran VGA expert att han inte behöver kontakta mig.
Jag åkte tillbaka till webhallen och fick kortet utbytt då de fått in nya exemplar.

Tack Gigabyte för visat intresse, kanonbra iniativ att ligga med på forumen och hjälpa till med krångel.

/Robert

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Kul att se ni har hittat hit! Alltid roligare att komma "närmare" företagen. Undrar bara om ni kommer någonsin sälja er windforce kylare separat? Har stock varianten av 6950 2GB från er nu, fast ljud börjar bli lite högt enligt mig och gillar väldigt mycket windforce 2 kylaren!

Tips om design på era moderkort: Dumpa vapendesignen på era moderkort och kör istället på mer på den typen av design era "OC" moderkort har, dom ser riktigt lockande ut!

Öhm, windforce låter som ett jetplan jämfört med en arctic cooling med 3x90mm fläkt.

Och ja jag har ägt både ett WF3 7970 och ref, och matrix och matrix med Arctic kylare på, så prova en sån sit så ska du få se på låg ljudnivå(och temp nivå)

Permalänk
Skrivet av Cebius:

Hej Gigabyte!

Jag har nyligen införskaffat mig ett Gigabyte G1 Sniper 3 moderkort men har ännu inte köpt ett chassi. Har ni testat en del midtower chassin för att se om de passar, exempelvis Fractal Design Define R4? Jag avstår gärna från att köpa ett fulltower chassi och är det så att den inte passar i ett miditower så överväger jag att lämna tillbaka moderkortet på öppet köp och köpa ett Asus Maximus V Formula som ska passa.

Hejsan Cebius,

G1.Sniper 3 är E-ATX moderkort. Passar i samtliga chassin som supporterar just denna formfaktor.
Chassit du nämner i inlägget stödjer inte E-ATX utan enbart ATX. När du införskaffar chassi, se till att stöd för just E-ATX finns specifierat så kommer det att passa. Som du kanske redan vet, men formfaktorer från största till minsta: E-ATX, ATX, m-ATX och m-ITX.

Visa signatur

Frågor kring GIGABYTE produkter? Kika i den officiella GIGABYTE tråden här på SweC.
Matti Paananen
GIGABYTE Support Channel Representative Nordic
Gilla GIGABYTE på facebook