Drivrutiner laddas inte efter plötslig BSOD GTX 570

Permalänk
Medlem

Drivrutiner laddas inte efter plötslig BSOD GTX 570

För någon dag sedan skulle jag spela MW2 med några kompisar för första gången på länge. Jag spelar andra spel med jämna mellanrum och blev riktigt förvånad över vad som hände. Hann spela MW2 i ca 2-3 minuter och sedan fick jag BSOD, datorn slocknade och startades upp igen men slocknade efter 3 sekunder och startade om igen. Öppnade datorn och konstaterade att CPU-fläkten hade lossnat på 1 fäste (Intel originalkylare) så jag satt fast den igen och startade datorn igen, BIOS visar CPU-temp på 60 C då jag idlar vilket är högt men nu rullar datorn iallafall.

När jag väl fick igång datorn igen så tog jag mig in i windows och inser att grafiken automatiskt blivit den lägsta precis som då man inte installerat drivrutiner. Testar starta om men samma sak, lägsta upplösningen. Kollar i DXDIAG och där hittar datorn inte någon info om grafikkortet, står bara N/A på alla punkter. Går in i enhetshanteraren och ser en varningstriangel på GeForce GTX 570. Enhetshanteraren ger mig code 43, dvs enheten stoppats pga fel. Mer än så står det inte.

Har testat äldre drivrutiner än den senaste, kanske 5 olika men det blir samma problem oavsett vilken jag installerar. Har testat installera drivrutiner i felsäkert läge och sedan startat om, fungerar inte heller. Testade formatera, ingen skillnad. Testade ta ut kortet ur datorn och rengöra lite i PCI-E porten försiktigt och sedan monterade jag ihop allt igen, ingen skillnad.

Jag köpte datorn i delar och byggde ihop den själv för ganska precis 1 år sedan, den består av:
Moderkort: MSI P67A-C43 REV B3
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz med originalkylare
GPU: EVGA GeForce GTX 570 1280MB HD
Lagring: Samsung 830 SSD 128 GB
Nätdel: OCZ600MXSP 600W
Minnen: 2x1GB (CL9?) 1333Mhz XMS3 + 1x2GB av samma sort och hastighet

Har felsökt datorn efter mina kunskaper men jag blir inte riktigt klok. Eftersom jag inte har något uttag för skärm i moderkortet så måste jag köra genom grafikkortet, hade grafikkortet eller PCI-E bussen varit trasig borde jag inte få någon bild alls? Har testat flera skärmar och olika uttag så det är inte skärmen som ger code 43. Eftersom att datorn dog så plötsligt och sedan inte laddar drivrutinerna till grafikkortet (varken vid kallstart eller omstart) så har jag ingen aning om vad problemet är men någonting säger mig att det är antingen grafikkortet eller moderkortet (trots att jag får bild), finns det någon bra metod jag kan använda till att utesluta det ena eller det andra? Har ingen annan dator att ta delar ifrån, ingen i min närhet har ett fungerande kort till övers att låna ut. Kanske borde nämna att datorn fungerat felfritt i ett helt år, har aldrig behövt öppna den eller behövt byta delar i den. Var inte riktigt beredd på att detta skulle hända.

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd pga av att jag har liknande problem med mitt gtx 470. Drivrutinerna kraschar och det går inte att ändra någonting. Alla grafik är på lägsta, och upplösningen är 1280x800. Jag har dock ett problem som tråd skaparen inte skriver om, jag har en massa sträck över hela/delvis av bilden( ska bifoga bilder). Jag har felsökt allt i datorn och det måste vara grafikkortet som är felande.(jag ska uppdatera denna post senare)

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett annat grafikkort, det fungerade perfekt utan att behöva göra någonting. Alltså är mitt kort trasigt, tråkigt eftersom det bara är 14 månader gammalt. Verkar dock vara 3 års garanti på just grafikkort där jag köpte delen ifrån så det löser sig nog!

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!