Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

4. BBS:er (MIDI-låtar. "Nu är det kriiig i tomteskogen")

Nu är jag lite besserwisser, men menar du inte MOD låtar? Dvs musikformatet som kom från Amigan?
Midi är ju sällan massa samplingar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är jag lite besserwisser, men menar du inte MOD låtar? Dvs musikformatet som kom från Amigan?
Midi är ju sällan massa samplingar.

Du gör rätt att vara en besserwisser. Fail på mig!

Självklart är det MOD-låtar jag menar.

VI gjorde egen musik via FastTracker II

http://en.wikipedia.org/wiki/FastTracker_2

/Jejja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Dubbla matteprocessorer ?

Har jag totalt missat, hur skulle en sådan conf se ut ?

Vet att det fanns speciella co-cpuer för specialbruk, typ weitek, är det en sådan du tänker på ?

Jag tänkte på 486 dx2 66Mhz

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Fast den hade väl knappast två co-processorer utan bara en klockdubblad 486a ?

Sen om man hade en 486sx och satte i en 487dx i extrasockeln så stängdes 486sx:en av helt och allt kördes genom 487an som egentligen var en vanlig DX innuti ?'

EDIT: en DX2 eller DX4 hade bara snabbare cpu internt fast lägre "FSB" som man säger idag. Innan hade cpuerna samma buss som intern klocka.

Wiki: The i486DX2 was nearly identical to the i486DX but had additional clock multiplier circuitry. It was the first chip to use clock doubling, whereby the processor runs two internal logic clock cycles per external bus cycle. An i486 DX2 was thus significantly faster than an i486 DX at the same bus speed thanks to the 8K on-chip cache shadowing the slower clocked external bus.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kommer ihåg när man var på "stor och liten" och köpte kassettband/spel till commodore 64. Köpte senare 5 1/4 tums diskettstation till den. Efter det amiga 500 och 1200. På den tiden ringde man bbs med modem och dagens internet var inget som någon visste om. Såg tiefighter på kompisens 486 och var såld på pc efter det. Those where the days! Idag sitter jag och gungar i min gungstol på verandan och tycker det var bättre förr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på min gamla burk, som är nästan lika gammal som mej (den borde vara 10 och jag är på mitt 15:nde år). Den var en riktig värsting. 1,8 Ghz Athlon och 1GB ram. Farsan betalade sig sjuk för den, hela 1000€ begagnad XD Den hängde förövrigt med enda tills 1.1 i år :/ Då gav den tyvärr upp. Har lykkats smälta ett grafikkort med den också den klarade vadsomhelst som den inte borde ha klarat. Körde spel med ungefär dubbelt så höga minimikrav som den klarade av men då maxade jag ju dem inte riktigt heller XD Ljudet vid start var helt sjukt högt. Först pep den så man fick tinnitus och sedan lät den som en liten kompressor. Hemtrevligt som bara den har också kvar en Dell från 2002 som kostade farsan 200€ år 2010. Den har jag dock inga kära minnen av. kom dock att tänka på då man spelade typ NHL 99 på mormors dator (finns ens nåt så gammalt NHL?) och när jag lirade CmR 02 på min morbrors dator. Minns också att jag lykkades få WinRaR att försvinna för honom. Han blev ganska glad då. Har också lirat nåt moto-cross spel vid nån kusin nångång vid samma tidpunkt (2001-2003)

(händelserna här är förövrigt betydligt yngre en 10 år,men nu är det väl ändå hårdvaran vi snackar om?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

kom dock att tänka på då man spelade typ NHL 99 på mormors dator (finns ens nåt så gammalt NHL?)

Oja, ändå tillbak till '91. Och jag vill minas hur klasskamrater pratade om hur extremt krävande nhl 95 var. (tror det var 95an) Där någon hade en dator för 30tusen och det hackade på högsta grafiken..

Annars det som var coolt för var såklart lanspel, moddar, internet och störst samling på whatever. Alltså man skulle ha så mycket onödiga programvaror och dritt på datorn som man aldrig någonsin använder. Detta var alltså innan folket fick internet, nu idag är det inget problem att fylla hårddiskar med dritt. Hårdvara så var såklart cdbrännare en het sak innan allt folk skaffade denna. Sedan var såklart voodoo korten populära.
Datormärken så var Silicon Graphics status, där vår cadsal bara innehöll sådana med 21" Silicon Graphics skärmar. Och det hade varit respekt att komma till en lanparti och ha en Silicon Graphics dator. Idag finns det väl inget märke som ger respekt?

Jag tycker dessutom det har förändras att idag värdesätts kunskap mer än vad man har för hårdvara, liksom väldigt många idag kan köpa en 30000kr dator för att surfa på facebook på. Förr så hade de som köpte dyrare datorer också ofta kunskap därefter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Såg bilden på första sidan om Quake med OpenGL på 640x480 och kan toppa det med Voodoo 2 på 1024x768 med 2xAA

3Dfx Voodoo var/är/förblir coolt för evigt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Oja, ändå tillbak till '91. Och jag vill minas hur klasskamrater pratade om hur extremt krävande nhl 95 var. (tror det var 95an)

Det första NHL-spelet (det som kom -91) hette "EA Hockey" utanför nordamerika. Spelade det mycket till mega drive. Nästa hette NHLPA Hockey '93.
NHL '94 var det första i serien som här hette NHL.

Permalänk
Medlem

apple g4 cube

Permalänk
Medlem

Det var ett lan i en byggnad jag gick igenom för ett tag sen.
Jag fick nästan en chock när jag såg att alla hade laptopar med trådlöst nätverk.
I mitt inre föreställde jag mig fortfarande lan som fulla med stationära datorer och tjocka skärmar och nätverkskablar dragna kors och tvärs.
Ärligt talat såg det inget kul ut tyckte jag, dessutom kände man sig lite gammal....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

satan vilken rolig tråd, vilka minnen som poppade upp! och allt krångel och bråk med lan och nätverk det var på den tiden.
Av nostalgi så köpte jag Populous på GOG.com... rätt kul i en timma ungefär. Man ska nog ge fan i alla dessa spel man lirade för 10-20 år sen och minnas dem med värdighet.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Det år väldigt stor skillnad på 10 och 20 år. För 10 år sedan var ju Morrowind nytt och fräsht. Ärligt talat skiljer det sig inte så värst mycket från Skyrim som släpptes förra året. Det är ett bra spel fortfarande tycker jag. Moddar du det så ser dessutom grafiken acceptabel ut även med moderna mått. Men även original funkar det efter nån timme när man vant sig vid originalgrafiken.

Permalänk
Medlem

Säger bara BNC-kopplingar och teminatorer på lan! alla som vart sura som fan på en för att man råkat klämma kabeln under stolen så de vart kortis och man va tvungen att ringa farsan kl 23 för att komma med en ny coax ^^;

Permalänk
Snusfri

En lite bump

Nu har det gått nästan 10 år sedan tråden skapades, så det som var coolt för 10 år sedan var nytt då

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En lite bump

Nu har det gått nästan 10 år sedan tråden skapades, så det som var coolt för 10 år sedan var nytt då

Bäst att införskaffa PS3-spel/hårdvara innan priserna stiger, speciellt de med firmware som kan köra Linux är ju roliga grejer och lite mer ontopic eftersom det då är datorprylar.
Cell är iaf definitivt coolt, även PPC nu när den plattformen i princip är död.

Allt fungerar ju dessutom offline och inte mjukvarucertifikat som kommer expira.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

En lite bump

Nu har det gått nästan 10 år sedan tråden skapades, så det som var coolt för 10 år sedan var nytt då

Det som var coolt för 10 år sedan är ungefär lika spännande nu som när det var nytt... dvs inte alls.

Men det som hände för 25-30 år sedan har blivit betydligt roligare nu!

Sen sen här tråden skapades så har mitt intresse för gamla datorer tagit fart på riktigt och jag har samlat på mig en del intressanta saker. Tyvärr är det som vanligt många ideer, många projekt och lite tid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Mycket nostalgi som dyker upp i den här tråden, nästan så man blir tårögd när man tänker tillbaka på gamla goda tider

Jag minns slutet av 90-talet och tidigt 00-tal när man var ung, fattig student och läste datortidningar och surfade THG på kvällarna. Glädjen när AMD körde om Intel, även om AMD 750 chipsetet kombinerat med nån obskyr sydbrygga från Via aldrig blev någon vinnarkombination. Prometia och kompressorkylda datorer som sprängde gigahertzvallen. Ändå känns det inte så jäkla länge sedan, det var ju typ.. igår

2001 byggde jag ihop en riktig värstingdator, mer eller mindre i alla fall. Thunderbird 1,33ghz (AYHJA-steppning lär det vara på den), Taisol CU-base som senare moddades med en 80mm fläkt eftersom orginalfläkten lät riktigt jäkla illa. Epox 8K7A+ moderkort, ett av de första med AMD 760 chipsetet och därmed stöd för DDR-minnen. Började med 256mb och köpte sen till 512mb till. Grafikkortet var i början ett Creative TNT2 Ultra som räckte ganska långt men något år senare trillade det ner ett Geforce 4 ti4400 i den vilket gjorde det till en riktigt rapp dator. Hårddiskar i mängder stoppades i under åren och så småningom fick datorn bli filserver. Många saker som gjordes med den datorn och andra projekt finns bevarade, delvis genom mer eller mindre skumma anteckningar på papper, dåliga bilder och en och annan tråd här på SweClockers.com.

Tittar jag tillbaka ett par år till så är det en 386a på 33mhz som plågades under ett bra tag. Snabb kan jag aldrig påstå att den var men jag försökte mig på det mesta ändå. Det gick att plåga sig genom demot tilll C&C, fullversionen var tyvärr ospelbar. Transport Tycoon (Deluxe) spelades på tok för många timmar, samma sak med Doom2 (i nätverk, både seriekabel och senare riktigt nätverk), Sim City, Sim Tower, Detroit och en hög med andra spel.

Windows 95 gick att köra med viss tvekan men med 20mb minne och en 500mb hårddisk så var det användbart. Office 95 drog den runt utan större problem liksom Autocad LT av ungefär samma årgångar. PaintShopPro gick förvånansvärt bra att köra på den.. tyckte jag då i alla fall, nu lär det vara värre än att försöka dra runt Photoshop CS6 på en Atom-burk.

Nån gång borde jag försöka sammanfatta allt.. för det är mycket som har hänt under de 20 åren som jag har pysslat med datorer

Gör en riktig fuling och citerar mig själv här.

Numera finns det en äkta Athlon slot A på AMD 750-moderkort i samlingarna här. Den måste dock få ett chassi värdigt att visas innan den kommer med på nån bild här.

Ovan nämna Thunderbird har renoverats till nyskick men behöver en ny hårddisk för att bli rolig att använda igen.

Och 386or har det blivit en hel hög till... funktion tveksam på de flesta dock

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det som var coolt för 10 år sedan är ungefär lika spännande nu som när det var nytt... dvs inte alls.

Men det som hände för 25-30 år sedan har blivit betydligt roligare nu!

Sen sen här tråden skapades så har mitt intresse för gamla datorer tagit fart på riktigt och jag har samlat på mig en del intressanta saker. Tyvärr är det som vanligt många ideer, många projekt och lite tid.

Verkligen, 2011 kom Intel 2500k, en processor som användes i hemmet fram tills mitten av 2021! Den är fortfarande kvar och funderar på att göra en NAS av den burken. Inte precis lika spännande att blicka bakåt tio år.

Men som du säger, gamla datorer är riktigt intressanta nu men tiden är knapp och dåligt med plats. Har en P1, P2, P3 och en Athlon XP som sitter i skrubben och bara väntar på att få startas upp. P1 saknar chassi då jag gav den till en vän som hade mer behov av en AT-låda och så slapp han betala hutlösa summor för en på Tradera.
Saknar dock CRT skärm, inte lyckas hitta en än. Tyvärr är det så att jag bor i ett litet samhälle långt upp i landet så få är villiga att skicka, vilket är förståeligt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Verkligen, 2011 kom Intel 2500k, en processor som användes i hemmet fram tills mitten av 2021! Den är fortfarande kvar och funderar på att göra en NAS av den burken. Inte precis lika spännande att blicka bakåt tio år.

Men som du säger, gamla datorer är riktigt intressanta nu men tiden är knapp och dåligt med plats. Har en P1, P2, P3 och en Athlon XP som sitter i skrubben och bara väntar på att få startas upp. P1 saknar chassi då jag gav den till en vän som hade mer behov av en AT-låda och så slapp han betala hutlösa summor för en på Tradera.
Saknar dock CRT skärm, inte lyckas hitta en än. Tyvärr är det så att jag bor i ett litet samhälle långt upp i landet så få är villiga att skicka, vilket är förståeligt.

Samma här.
Fått ett total ryck och vill återuppleva "glansdagarna" innan millenieskiftet igen. Har en PII 450 mhz med 2xVoodoo2 som brukas när nostalgin knackar på.
Har märkt samma som dig. Bor i ett mindre samhälle och otroligt svårt att få fatt på en CRT-skärm värt namnet. Man har dålig lust med att flänga land och rike runt för något dylikt.
Men kul är det att intresset har tagit fart, även om priserna drar iväg en smula.

Permalänk
Medlem

Det ska jag berätta, det var att ha en Pioneer slot-in DVD läsare i datorn. Hade den in i det sista tills datorn byttes ut. Efter det blev det överflödigt med DVD enheter.