Varning för att betala via KLARNA!

Permalänk

Klarna har alltid fungerat smidigt, är det något strul så har deras kundtjänst skött det smidigt. Det är alltid några som kommer ha problem med en såpass stor tjänst som Klarna, värt att ha i åtanke är ju även att man sällan ger omdömen när allt går som smör i Småland, utan endast tar ut sin vrede på internet när det kärvar. Men såklart, tråkigt att det strular för folk, så skall det inte vara.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Tycker klarna är kanon! En gång glömde jag betala eftersom min faktura försvann, jag ringde support fick OCR-nummret och inga avgifter även om jag var 10 dagar sen.

Använder alltid klarna via CDON, WEbhallen, etc

Permalänk
Medlem

Jag har heller aldrig haft något problem med Klarna, men jag kan förstå att de för dåliga omdömen på Rejta då pengar är en känsligt ämne för många. Det verkar ju t.ex. inte ovanligt att folk som blir nekade kredit lämnar dåliga omdömen på Rejta, men de har väl oftast sig själva att skylla.

Skrivet av HCP:

Aldrig hört talas om försvunna fakturor, när de väl skickats ut kommer de fram i 9 av 10 fall.

Jag hoppas verkligen att det är större andel än så, 90% är ju riktigt dåligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket respons det var kul.
Det kan ju handla om en isolerad händelse som jag råkat ut för.
Problemet jag hade var att jag hyrde en film på SF-anytime med sms-betalning och då ska man få fakturan hemskickad i slutet på månaden. Under december började jag undra varför jag inte fått någon faktura men misstänkte att den drogs på min telefonräkning men tänkte att jag ska kolla upp det. Jag borde ha ringt dem då men jag tänkte att det kanske drogs på mobilräkningen så som sms biljetter eller att de helt enkelt tog lite tid innan de debiterade, sen glömde jag av det under julen. Där gjorde jag själv fel.
Men problemet med klarna är att de påstår att de skicka mig två fakturor (och jag kollade att de hade rätt folkbokföringsadress och tidigare köp har fakturan kommit rätt) men ingen av dem har kommit fram. Jag kan inte tänka mig att två av deras fakturor försvinner med posten därför tror jag inte de har skickat någon faktura utan istället använder sitt inkassobolag för att tjäna pengar på inkassoavgiften, jag förstår det som att de har samma ägare. Jag borde se till att betala räkningen men att inte skicka ut någon faktura som utlovat och sen ljuga om att man gör det samtidigt som de tjänar pengar på det är dålig kundservice. Det är faktiskt ganska omständigt att hålla reda på när sms-köpet ska vara betalat då de debiterar periodvis.
Är det inte dålig kundservice att inte skicka ut en faktura men sen säga att man skickat två?

Det låter som en lysande affärside för ett företag att sälja kredittjänster sen försvåra betalning och istället inkassera in inkasso-avgift + förseningsavgift via sitt inkassoföretag som är mycket större än beloppet på köpet.

Permalänk
Medlem

Dessvärre så tycker jag Rejta recensionerna är extremt snedvridna då en glad och nöjd kund sällan rejtar något. Det är först när något gått fel på något vis som människor skriver en inte allt för rättvis rad där. Klarna har jag testat både avbetalning samt faktura och för mig har det fungerat perfekt. Dock så brukar de vara så att när de väl jävlas för en kund brukar de jävlas ordentligt, tyvärr.

Permalänk

Har alltid funkat kanon för mig dom ca 150ggr jag använt dom. aldrig vart något som helst strul med dom!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Handlar själv alltid på faktura då jag inte vill använda mitt Master Card på nätet, oftast med Klarna då. Aldrig haft problem och jag kommer att fortsätta med Klarna.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Måste hålla med majoriteten av skribenterna, har använt Klarna regelbundet under drygt 3 år och aldrig haft de minsta problem. Sen kan man ju grina lite om deras avgifter, men det hör väl inte riktigt hit

Permalänk
Medlem

För mig har Klarna bara skickat faktura på mail från t.ex. CDON, så är du säker på att du angivet en korrekt mailadress?

// Lazze

Permalänk
Medlem

Härligt att se hur folk behandlar sina räkningar egentligen..

Vet man att man har beställt en sak via t.ex. klarna eller annat kredit företag, så ser man ju till att det betalas snarast möjligt, alla vet ju att deras affärsidé är att tjäna pengar på tid. Så om du nu vet mycket väl att du har beställt en sak via dem, se då till att betala det, sen om det går så långt att du måste ringa kundtjänst för en OCR & be dem dra av faktura avgiften för att det ska gå smärtfritt, se då till att göra det.

Folk är väldigt glada att HATA på saker, men när saker går galant då jävlar är det inget märkvärdigt..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

De använder min folkbokföringsadress, den har jag kollat och jag ringde även klarna för att höra så de hade rätt adress vilke de hadde. Jag kan omöjligt missa ifall jag fått brevet i brevlådan då jag nästan inte får någon post och brevlådan har lås. De har även haft mitt mobilnummer och jag har inte fått sms från dem heller. Jag frågade kundtjänst när de skulle ha skickat fakturan men de kunde inte svara på några frågor om fakturan eftersom den var hos kreditbolaget.

Hursom helst verkar de flesta vara nöjda med klarna och det är ju bra, då är det förhoppningsvis enbart ett misstag i mitt fall. Men jag tycker fortsatt att det var dåligt att de inte kunde få fram en faktura då jag har kollat att de har rätt adress och allt, att två faktoror skulle försvinna är ytterst osanlikt, om en av hundra försvinner med posten skulle de ske i ett fall på 10 000 att båda fösrvinner.

Permalänk
Medlem

BTW. läste igenom några av omdömena. Damn stackars "Tove på Klarna", haha

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller klarna alls. Har köpt min dator i signatur genom CDON och tog då på avbetalning på 6månader (ja, jag var fattig. Don't judge). Tre månader senare pajade mitt nätagg och jag beställde ett nytt, denna gång från Inet och tog i detta fall en vanlig faktura på 1 betalning. Då la Klarna till nätagget (en engångskostnad/faktura) på avbetalningsplanen så att de ska kunna hämta hem ännu mer ränta från mig. Tycker det är riktigt j*vla grisigt

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem. Hoppas tråden blir låst så att ingen kan googla på Klarna och få upp den här substanslösa tråden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Har hänt att jag inte fått några fakturor sen 1-2 månader senare har det kommit ny + förseningsavgift, bara att ringa och klaga så löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Har aldrig haft problem. Hoppas tråden blir låst så att ingen kan googla på Klarna och få upp den här substanslösa tråden.

Det är väl bra att de kan hitta denna tråden med en länk till "Rejta" på första sidan och se allt negativt där och sedan kan de se alla svar i denna tråden av er om hyllar Klarna till skyarna, eller?

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Geeks
SweClockers

Svepande anklagelse utan diskussionsunderlag (i trådstarten). Vänligen kontakta mig om du vill skapa en tråd med en ordentligt beskrivning av dina upplevelser med Klarna.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

KLARNA har nu gett mig en förklaring

Detta är upplösningen till denna tråden
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1182149-var...

Jag hängde ut klarna igår och de har nu kommit med en förklaring till mig efter att ha utrett mina klagomål. Känner att jag måste vara rättvis och säga när de gör något bra också. Kanske kan någon ha nytta av att veta var det kan gå fel också.

Deras fel var att de skickat fakturan till fel adress, en adress jag bodde på för tre år sedan. Enligt avtalet skall folkbokföringsadressen användas som fakturaadress vilket de inte gjorde av misstag. De fanns något extern bolag som jag aldrig hört talas om som hade mitt telefonnummer registrerat på en gammal adress, vilket är konstigt då jag alltid får rätt adress då jag söker mitt nummer på hitta eller eniro. Har varit folkbokförd på nuvarande adress i över två år.

Det var inte inkassobrevet i sig som fick mig att bli väldigt irriterad utan att de på kundtjänst via telefon påstod att de skickat två fakturor till folkbokföringsadressen jag bor på nu, alltså den rätta adressen. Jag uppfattade det som oärligt att säga att de skickat en faktura till en viss adress då man egentligen skickat den till en annan. Att det kan bli fel är förståligt men då man upplever att folk ljuger så får man lust att använda ord som bluff-företag.
Men jag ge dem beröm för att, efter mail till kundtjänst, utreda frågan och erkänna sitt fel samt betalatillbaks trots att de inte har någon laglig skyldighet att göra det. De kunde lika gärna ha ignorerat frågan och påstå att jag slarvat bort breven, istället ringde de upp och förklarade hur det blev fel.

Slutsatsen för min del är att inte använd sms-betalning med fakturor så som parkerinsavgifter eller hyrfilm. Man måste bevaka alla köp på faktura så de blir betalda och då man inte vet hur lång tid det tar att fakturera (någon gång under nästa månad sägs det) eller vilket förfallodatum det blir är det för mycket jobb att hålla koll på dessa småköp. Köper man varor vet man med sig att fakturan ska betalas kort efter leverans av varan vilket jag tycker är lättare att hålla koll på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Per_oxid:

Detta är upplösningen till denna tråden
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1182149-var...

Jag hängde ut klarna igår och de har nu kommit med en förklaring till mig efter att ha utrett mina klagomål. Känner att jag måste vara rättvis och säga när de gör något bra också. Kanske kan någon ha nytta av att veta var det kan gå fel också.

Deras fel var att de skickat fakturan till fel adress, en adress jag bodde på för tre år sedan. Enligt avtalet skall folkbokföringsadressen användas som fakturaadress vilket de inte gjorde av misstag. De fanns något extern bolag som jag aldrig hört talas om som hade mitt telefonnummer registrerat på en gammal adress, vilket är konstigt då jag alltid får rätt adress då jag söker mitt nummer på hitta eller eniro. Har varit folkbokförd på nuvarande adress i över två år.

Det var inte inkassobrevet i sig som fick mig att bli väldigt irriterad utan att de på kundtjänst via telefon påstod att de skickat två fakturor till folkbokföringsadressen jag bor på nu, alltså den rätta adressen. Jag uppfattade det som oärligt att säga att de skickat en faktura till en viss adress då man egentligen skickat den till en annan. Att det kan bli fel är förståligt men då man upplever att folk ljuger så får man lust att använda ord som bluff-företag.
Men jag ge dem beröm för att, efter mail till kundtjänst, utreda frågan och erkänna sitt fel samt betalatillbaks trots att de inte har någon laglig skyldighet att göra det. De kunde lika gärna ha ignorerat frågan och påstå att jag slarvat bort breven, istället ringde de upp och förklarade hur det blev fel.

Slutsatsen för min del är att inte använd sms-betalning med fakturor så som parkerinsavgifter eller hyrfilm. Man måste bevaka alla köp på faktura så de blir betalda och då man inte vet hur lång tid det tar att fakturera (någon gång under nästa månad sägs det) eller vilket förfallodatum det blir är det för mycket jobb att hålla koll på dessa småköp. Köper man varor vet man med sig att fakturan ska betalas kort efter leverans av varan vilket jag tycker är lättare att hålla koll på.

Fan det finns bara två källor Klarna bör använda för att skicka ut fakturor:

  1. Butikens information om kunden villa fakturan skickad till en specifik adress.

  2. SPAR - Svenska Person och Adress Registret

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har använt Klarna ganska många gånger. De få gånger de blivit något fel har dom alltid varit mycket tillmötesgående och hjälpsamma mot mig iaf.
Tråkigt att det inte blev så för din del.
Men läste den förra tråden och tycker det är väldigt oseriöst att du hänger ut dom där utan att förklara varför.

Permalänk

Jag tycker det är bra att du tar upp det för att varna att andra innan lika händer dom.
Såklart att Klarna fifflar ibland, det enda som gäller för dom är tjäna pengar, inget att sticka under stolen med, lägger på påminnelseavgifter som är lika stora som betalningen om bara betalningen är en dag sen och det är inte så seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annabelle:

Jag tycker det är bra att du tar upp det för att varna att andra innan lika händer dom.
Såklart att Klarna fifflar ibland, det enda som gäller för dom är tjäna pengar, inget att sticka under stolen med, lägger på påminnelseavgifter som är lika stora som betalningen om bara betalningen är en dag sen och det är inte så seriöst.

Påminnelseavgiften kan dock lätt undvikas genom att man betalar i tid, och som kund har man ansvaret att betala i tid, oavsett om man får fakturan eller ej. Klarar man inte av det bör man betala direkt vid köpet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade

Slog ihop upplösningen på det här, så det kan dokumenteras i frid.

Tråden förblir däremot låst.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.