Permalänk
Medlem

Radeon 6970 Lite varmt?

Tjenare, mitt grafikkort har en viss tendens att avra väldigt varmt idag när jag spelade guild wars 2 så tittade jag och såg att gpu låg på 92 grader och hdd 51 grader :/ Fattar inte hur det kan vara så varmt. Har 2 fläktar i taket, 2 framme, 2 på varje sida av cpu,1 på sidan av chassit och en på gpun. Ska det verkligen vara så varmt ? Redan rensat på damm.

Permalänk
Medlem

92 grader är lite i gränsfall men inget att oroa sig för. 51 grader på HDD:n är inte heller så jättevarmt. Kanske är det luftflödet runt datorn som är begränsat (typ att den står i en låda) som påverkar tempen.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

92 grader är visst att oroa sig för. Det är inte bra i längden.
Testa sänka grafikinställningarna, de borde hjälpa.

Permalänk
Medlem

Drog om alla kablar och vända nätagget neråt då jag har låtbur men alltid haft fläkten uppåt. Flytade även hdd en bit ner framför fläkten. Gpu är fortfarande 90 grader :/ Har sänkt inställningar också hdd ligger nu på 42 så en stor skillnad där. Vet inte om det är dålig fläkt på grafikkortet kanske :/ Känns som att sitta spela i 90 grader en längre tid inte är så kul. Stiger ibland upp mot 91/92 Tycker det låter lite varmt

Permalänk

Vad snurrar GPU-fläkten i för hastighet då? Sätt en lite brantare kurva på fläkten, öka hastigheten med 10-15% så ska du se att du kommer ner lite mer i temp. Har du överklockat kortet något? Typ höjt upp prestandan max i Catalysts Performance-inställningar?

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Kyoko:

Drog om alla kablar och vända nätagget neråt då jag har låtbur men alltid haft fläkten uppåt. Flytade även hdd en bit ner framför fläkten. Gpu är fortfarande 90 grader :/ Har sänkt inställningar också hdd ligger nu på 42 så en stor skillnad där. Vet inte om det är dålig fläkt på grafikkortet kanske :/ Känns som att sitta spela i 90 grader en längre tid inte är så kul. Stiger ibland upp mot 91/92 Tycker det låter lite varmt

Jag sänkte graderna med nästan 15 grader på mitt gammla hd 6950 genom att byta kylpasta på gpu, kortet har ju några år på nacken så pastan är väl snus torr.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Jag har referenskylaren och kan komma upp i 95 grader, dock har jag ingen egen fläktkurva eller liknande.

Ska dock köpa http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt... när jag får pengar, tror jag.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Kör också referens 6970. Skiter i att den blir varm.
Burn baby burn.

Vill du sänka värmen med referenskylaren så kommer det låta hur jävla högt som helst

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

blås rent på damm, det ska nog hjälpa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Som några tidigare nämnt så får du nog sätta en egen fläktkurva med det så bör kortet hålla sig mycket svalare, det enda negativa är väl högre ljudnivå.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Sätt en fläkt under kylaren så får du lägre temp sen kan du alltid undervolta/nerklocka gpu:n för lägre temp

Min gamla hd6970 loadade unde 86 men fläkten snurrade något 30-45% rätt tyst

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

blås rent på damm, det ska nog hjälpa.

Nja, om den varit nära 100 fine.. Men 92 är inte helt ovanligt när man spelar och kör AA.

Skrivet av Gulbanan:

Sätt en fläkt under kylaren så får du lägre temp sen kan du alltid undervolta/nerklocka gpu:n för lägre temp

Min gamla hd6970 loadade unde 86 men fläkten snurrade något 30-45% rätt tyst

Skojar du? Det är en lövblåsare.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

håller med, mitt 6950 med 6970 bios lät som ett jetplan, trodde skiten skulle flyga iväg.

Till TS mitt blev också runt 90 grader under load, gjorde en egen fläktkurva i msi afterburner så den aldrig gick över 75

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kör tills det smälter så har du en anledning att köpa ett nytt

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Vad snurrar GPU-fläkten i för hastighet då? Sätt en lite brantare kurva på fläkten, öka hastigheten med 10-15% så ska du se att du kommer ner lite mer i temp. Har du överklockat kortet något? Typ höjt upp prestandan max i Catalysts Performance-inställningar?

2847RPM står det, hur kan jag öka hastigheten på GPU fläkten? Vad menas med en brantare kurva på fläkten? Har inte överklockat det alls. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

gå in på AMD VISION och ta prestanda, öka fläkthastigheten där, jag skulle byta kylpastan i vilket fall som helst!

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyoko:

2847RPM står det, hur kan jag öka hastigheten på GPU fläkten? Vad menas med en brantare kurva på fläkten? Har inte överklockat det alls. Tack för hjälpen

Ladda ner MSI Afterburner, då kan du göra en egen fläktkurva, väldigt bra program.
Jag kör 6970 CF och mitt undre kort ligger på ca 95 grader när jag spelar BF3.
De här temperaturerna är absolut inget att oroa sig över, när kortet börjar dra iväg över 100 grader, då är det däremot dags.

Jag kör dessutom fläkten på som mest 50% och redan då låter graffena som jävla tröskverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av capolano:

gå in på AMD VISION och ta prestanda, öka fläkthastigheten där, jag skulle byta kylpastan i vilket fall som helst!

Har inget som heter amd vision, och man ska väll inte behöva byta kylpasta på ett grafikkort som är runt 1 år gammalt eller?

Permalänk
Skrivet av Kyoko:

Har inget som heter amd vision, och man ska väll inte behöva byta kylpasta på ett grafikkort som är runt 1 år gammalt eller?

Behöver nej, om du vill tjäna lite på't så ja
Själv så skulle det inte falla mig in, let the mother burn

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Skojar du? Det är en lövblåsare.

Jädrans vilken hårtork.
Och folk klagar på referenskylaren till GTX 670...

Var det bara jag som reagerade på att TS sa att hans HDD var över 50grader varm?
Kollade min HW-monitor precis och mina HDDs har under dagen haft en max-temp på 34 respektive 32 grader.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Ladda ner MSI Afterburner, då kan du göra en egen fläktkurva, väldigt bra program.
Jag kör 6970 CF och mitt undre kort ligger på ca 95 grader när jag spelar BF3.
De här temperaturerna är absolut inget att oroa sig över, när kortet börjar dra iväg över 100 grader, då är det däremot dags.

Jag kör dessutom fläkten på som mest 50% och redan då låter graffena som jävla tröskverk.

Får prova det programmet då och se om det blir bätre. Man är ju ganska sugen på att byta upp sej, men än så länge so funkar det ju bra

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Jädrans vilken hårtork.
Och folk klagar på referenskylaren till GTX 670...

Var det bara jag som reagerade på att TS sa att hans HDD var över 50grader varm?
Kollade min HW-monitor precis och mina HDDs har under dagen haft en max-temp på 34 respektive 32 grader.

I ett väldigt dåligt ventilerat chassi så kan hårddiskarna bli varma.. Men även ålder gör så de blir varma. Dock ere tydligen inga problem med varma diskar.
http://www.pcworld.com/article/129420/article.html
Don't ask me why

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

I ett väldigt dåligt ventilerat chassi så kan hårddiskarna bli varma.. Men även ålder gör så de blir varma. Dock ere tydligen inga problem med varma diskar.
http://www.pcworld.com/article/129420/article.html
Don't ask me why

Har fractal r3 och ungefär 1 år gammal samsung hdd. Hökde även fläkten till max 50% låter som en lövblåsare som sagt. Hoppar mellan 88-92.

Permalänk
Skrivet av Kyoko:

Har fractal r3 och ungefär 1 år gammal samsung hdd. Hökde även fläkten till max 50% låter som en lövblåsare som sagt. Hoppar mellan 88-92.

Jag bestämde mig för att skita i det, göra en fläktprofil som gör så att grafikkortet håller sig undan så mycket som möjligt och låta den gå varm istället
Livslängden spelar ingen roll.. It's here to serve, even if it's painful!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag bestämde mig för att skita i det, göra en fläktprofil som gör så att grafikkortet håller sig undan så mycket som möjligt och låta den gå varm istället
Livslängden spelar ingen roll.. It's here to serve, even if it's painful!

Ja det får rulla på bäst fan det vill Går det sönder så gör det, och då blir det nytt Sätte max på 50% så får den gå bäst fan den vill.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid blåsa rent kylaren samt byta pasta. Sänkte med 10c på mina 6950n

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyoko:

Tjenare, mitt grafikkort har en viss tendens att avra väldigt varmt idag när jag spelade guild wars 2 så tittade jag och såg att gpu låg på 92 grader och hdd 51 grader :/ Fattar inte hur det kan vara så varmt. Har 2 fläktar i taket, 2 framme, 2 på varje sida av cpu,1 på sidan av chassit och en på gpun. Ska det verkligen vara så varmt ? Redan rensat på damm.

Ställde mig också frågan när jag hade mitt 6970. Köpte det precis när det kom.
Hade inga fläktar i burken på den tiden.

Mitt låg alltid över 100 grader i tunga spel så som bfbc2 och bf3.

Läste en del om detta på andra forum och i flera trådar sas det att tillverkarna gått i god för 95 grader eller om det till o med va 98 grader.

Tänkte också lite så att går det sönder så går det sönder, men problemet är nog att det aldrig ger sig, tuffar fortfarande i broderns burk med lika dåligt luftflöde.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills