Permalänk
Medlem

6-8 ms ligger jag med Bredband2 och brukar snitta mellan 92-93.5 mbit mer och 11-12 mbit upp på
en 100/10 lina via Zitius stadsnät i Östersund mot Sundsvall som mätserver.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

derp =/

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Skrivet av Tonasty4u:

haha dedär liknar strulet jag har haft med BBB och efter flera olika routrar och samtal med dom så köpte jag mig en egen gigabit router och nu ligger mina mätresultat alltid strax över 100Mbit ner och strax över 10 upp:P. Dock lite meck med att få det och fungera med tvboxen från BBB

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Billy Joe Bob:

Alltså märker du ens skillnad på 3 ms och 22 ms? Du inser att ms = millisekunder va?

22/3= 7.3 dvs en ökning med över 7 gånger.

Du skulle inte bry dig om du gick från 30ms till 219 va?

Oavsett om du tycker det är rättvist räknat eller ej så kvarstår faktumet att TS tjänst just blev avsevärt mycket sämre än det var innan, självklart är det inget han är positivt inställd till.

Skrivet av maniak:

20ms malmö - stockholm är rätt rimligt ändå, 5ms hade du knappast tidigare.

Varför skulle 5ms på den korta sträckan mellan Malmö-Sthlm inte vara rimlig?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

22/3= 7.3 dvs en ökning med över 7 gånger.

Du skulle inte bry dig om du gick från 30ms till 219 va?

Oavsett om du tycker det är rättvist eller ej så kvarstår faktumet att TS tjänst just blev avsevärt mycket sämre än det var innan, självklart är det inget han är positivt inställd till.

Varför skulle 5ms på den korta sträckan mellan Malmö-Sthlm inte vara rimlig?

bör nog inte vara en omöjlighet då jag pingar 15 mot luleå och jag bor i eskilstuna med andra ord gissningsvis 90 mil därifrån

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har märkt konstiga hopp i hastigheten och t.ex. skype disconnectar samtalet första gången och andra konstiga saker.

Detta efter att de lokala området uppgraderats ifrån max 10/1,5 till 32/7, vi har inte bytt modemet än så har 10/1,5 tills efter Måndag. Men det är väldigt ryckigt som ni ser på bilden. Någon som vet varför?
Har Lyssna och Njut i Bålsta, via ett coaxial modem(är det fiber eller ADSL?).

Permalänk

Nu har bredband2 jobbat på denna driftstörning sen fredag.

Idag ser det ut såhär.. (100/100)

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Får 3 ms med Bahnhof 100/10 om jag mäter med bredbandskollen, låter riktigt jobbigt med 22 ms svarstid.. ;P Haha, att ni orkar grabbar.

Hade telia 12-24 innan och då fick jag ca 7-15ms. Nu när jag bytt till Bahnhof 100/10 fiber så får jag mellan 22-30ms :/

Permalänk

Jag kan leva med 22ms i ping, även om det är i nivå med ADSL. Men jag undrar, hur kan detta ske? Hur kan fiber efter 6 (stabila) år helt plötsligt få en sådan dramatisk ökning av ping?

Kan Bredband2 fixa pingen om dom vill?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jag kan leva med 22ms i ping, även om det är i nivå med ADSL. Men jag undrar, hur kan detta ske? Hur kan fiber efter 6 (stabila) år helt plötsligt få en sådan dramatisk ökning av ping?

Kan Bredband2 fixa pingen om dom vill?

Ja dom kan fixa det. Frågan är bara om dom kommer göra det.

Permalänk
Skrivet av bengt4870:

Ja dom kan fixa det. Frågan är bara om dom kommer göra det.

Vad är orsaken till den höga pingen? Om du inte vet, vad tror du orsaken kan vara?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Vad är orsaken till den höga pingen? Om du inte vet, vad tror du orsaken kan vara?

Helt omöjligt för mig att säga tyvärr. Överbokning,trasig utrustning, för dålig utrustning, dåliga kontakter o.s.v kan vara vad som helst egentligen.

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Va lustigt för att jag började fundera på det in förrgår när jag hade "hög ping" på både bf30 och på vår runngun server. Låg på nästan 29 i ping och jag brukar ligga på 1 eller 2.

Bor i västerås och sitter oxå med bredband2 100/100 lina.

Gjorde en koll med bredbandskollen och hade 35 ms till stockholm nu och det är på tok för mycket. Även hastigheten var lite kass, 85/53.

Kanske är bra siffror men inte när man har haft bättre i 6-7 år.

Känns som om det kommer bli ett litet samtal till bredband2 imorrn...

Jag ringde Bredband2 precis och han jag pratade med ska kontakta Mälarenergi med en gång eftersom det ser ut som att problemet ligger där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonasty4u:

Nu har bredband2 jobbat på denna driftstörning sen fredag.

Idag ser det ut såhär.. (100/100)

http://i.imgur.com/eG2kLep.png

Testa med en annan Webläsare när du får så mycket mer på upp datan och att ner datan är så låg.

Fick sådana resultat förrut med Firefox vid version 17 eller före. Men nu vid 18 version och 18.01
fungerar Firefox som det ska.

Förrut körde jag Waterfox och Chrome när det krånglade och fick korrekta resultat.

Så mitt tips testa en annan Webläsare eller uppdatera den via Help & about of Firefox tex.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Även jag har legat bättre med 2 Ms ett tag när dom verkade optimera sig men ligger
nu mellan 6-8 Ms.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Pratade med Bredband2 igår, de har tydligen haft problem med en NOC och tekniker är där och försöker lösa det.
Mitt problem dock, var att deras DNS-servrar inte fungerade för mig vilket är lite surt.
Bytte till googles servrar och då flöt det på. Vi får se vad de säger ikväll.

Permalänk
Medlem

Talade även med bredband2 idag i västerås

vi har haft andra kunder i Västerås som upplever samma problem.
Det är felanmält till stadsnätets tekniker men vi har ännu inte lyckats hitta felet.

så antagligen försöker dom fixa det ^^

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag ringde Bredband2 precis och han jag pratade med ska kontakta Mälarenergi med en gång eftersom det ser ut som att problemet ligger där.

Låter bra det.
Ska hålla koll på pingen och se om den går ner mot lite mer normala värden igen.
Får vi hoppas att Mälarenergi lyckas fixa till det hela.

Tack för uppdateringen!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

ping ftp.sunet.se

Om mottagarservern är dålig klart du får dåliga reslutat

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har haft fiber i 6 år. Jag har alltid pingat runt 3ms.

Men nu helt plötsligt så har jag 22 i ping?
Jag pingar även ~ 22 mot Webhallens servrar, tidigare låg jag runt 5ms. En fyrdubbling av ping i BF3 alltså.

Jag har ringt Bredband2 men dom var inte så jättebenägna att hjälpa mig, dom snackade om att "22 ms är acceptabelt". Men efter lite övertalande så fick jag deras tekniker att ta en titt på mitt ärende. Nu en vecka senare så fick jag ett sms från Bredband2:

Men jag har fortfarande 22ms i ping.

http://img194.imageshack.us/img194/4886/22msping.png

Varför tror ni att jag har fått hög ping och tror ni att jag kan fixa det på något sätt?

Jag sitter med 100/100, TELE2 på Mälarenergis stadsnät i Hallstahammar och får 5 ms i ping mot "ping ftp.sunet.se" det känns tveksamt om det skall vara stadsnätet som krånglar för dig.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Skrivet av ATJ:

Jag sitter med 100/100, TELE2 på Mälarenergis stadsnät i Hallstahammar och får 5 ms i ping mot "ping ftp.sunet.se" det känns tveksamt om det skall vara stadsnätet som krånglar för dig.

Supporten sa att felet ligger hos Mälarenergi.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

...på off-topic-snack.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Supporten sa att felet ligger hos Mälarenergi.

Idag visste inte supporten vad det var...
Tyckte jag skulle prova utan router och att det förmodligen blir bättre då.

Men får se om dom kommer fram till en lösning.

Ja man klagar när pingen blir 10 ggr högre eftersom det påverkar bf3 spelandet negativt på det flesta servrar eftersom man är van vid lägre.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Hedersmedlem

*Mer rens*

Topic, mina damer och herrar. Det handlar om varför latensen ökat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Idag visste inte supporten vad det var...
Tyckte jag skulle prova utan router och att det förmodligen blir bättre då.

Men får se om dom kommer fram till en lösning.

Ja man klagar när pingen blir 10 ggr högre eftersom det påverkar bf3 spelandet negativt på det flesta servrar eftersom man är van vid lägre.

Jag har testat utan router, med endast en dator inkopplad direkt till väggen och får fortfarande 22ms i ping. Felet ligger hos Bredband2.

Jag hoppas verkligen att dom kan fixa detta, för man blir ju lite avundsjuk när andra fiberanvändare från Bredband2 fortfarande har stabila < 3ms. ^^

Permalänk
Medlem

Problemet verkar fortfarande finnas kvar : /

Talade med Bredband2 för nån dag sen å då sa dom att dom visste att det var något fel å skulle fixa det .

men idag så mena dom att man får nöja sig med den MS'n å inget fel finns (lite smått spydigt sagt)

Visst säkert ingen skillnad man känner men efter att haft dom i 5år å går från 2-5ms till 20-30ms
medans andra bolag inte verkar ha det hära problemet : /

Så frågan är!

T3 , Bahnhof , tele2 ?

tänkte fixa 100/100 fungerar alla dom lika bra?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Bredband2

Grävde lite djupare i det här med våra tekniker och det visar sig att det pågår en uppgradering av vår utrustning i Västerås. Vi håller på att bygga ut kapaciteten, så slutresultatet kommer innebära en förbättring för alla inblandade. Under tiden arbetet pågår går kopplingen dock via en redundant lina, vilket förklarar ökningen i ping ni har upplevt. Jag vågar inte ge ett exakt klardatum, men de försäkrar mig om att det kommer vara ordnat inom kort.

Vi beklagar besvären detta innebär för er. De flesta av oss har full förståelse för frustrationen av att bli headshottad titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har testat med att köra kabel direkt till väggen (allt annat ut-kopplat förutom min dator), men det blir noll skillnad, fortfarande 22ms.

Det där liknar ping-tiderna jag hade förr i tiden, fick ofta mellan 0-3ms mot Stockholm.

De verkar ju uppenbarligen routa dig via malmö istället för direkt, kanske bytt linor och inte har samma vägar längre.
Så är det tyvärr när man är kund.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av Bredband2:

Grävde lite djupare i det här med våra tekniker och det visar sig att det pågår en uppgradering av vår utrustning i Västerås. Vi håller på att bygga ut kapaciteten, så slutresultatet kommer innebära en förbättring för alla inblandade. Under tiden arbetet pågår går kopplingen dock via en redundant lina, vilket förklarar ökningen i ping ni har upplevt. Jag vågar inte ge ett exakt klardatum, men de försäkrar mig om att det kommer vara ordnat inom kort.

Vi beklagar besvären detta innebär för er. De flesta av oss har full förståelse för frustrationen av att bli headshottad titt som tätt.

Tack så mycket för informationen.