Permalänk
Medlem

Bör jag köpa en ny dator?

Funderar på att införskaffa en ny dator eftersom jag har haft min nuvarande i drygt 3 år och känner att den inte riktigt hänger med i de spel som jag spelar. Hade tänkt mig en budget på 7-8k och min nuvarande dator har följande delar.

Nätagg: CORSAIR PSU 550W 12CM ATX V2.2 PFC
Chassi: Antec Three Hundred
Processor: Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor
Moderkort: MK GIGABYTE GA-P55M-UD2
Minne: Corsair XMS3 minne - 8 GB ( 4 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR3
Grafikkort: XFX HD4890 1GB PCI-E RETA IL
Hårddisk: Western Digital Caviar Black 500GB (7200RPM / 32MB Cache / SATA II / NCQ)

Nu är alltså frågan: Med den budget jag har (7-8k) hur pass stor skillnad kan jag förvänta mig mot min nuvarande dator? Är det en bra idé att köpa en ny dator just nu eller är det bättre att vänta några månader?

Tack!

Permalänk
Medlem

Din processor samt ramminne fungerar utmärkt imo i nuläget, vore onödigt att köpa ny processor och moderkort.
Köp en SSD, 120GB och så installerar du Windows7 på det (eller Win8 om du nu gillar det), så har du enbart operativsystem och småprogram på SSDn, samt vissa spel som det är mycket laddningstider (väldigt få dvs). Sedan spenderar du 4k på nytt grafikkort och vips så klarar din dator ALLA spel utan problem.

Denna uppgradering går på cirka 5000 och du kommer klara alla spel otroligt enkelt.

edit: "eller är det bättre att vänta några månader? "
Denna frågan kan du ställa dig i oändligheten imo, utveckling går otroligt fort. Om du väntar några månader, ja det kommer ha kommit ut några saker. Men om du ställer dig samma fråga igen om 4 månader, ja, då kommer det vara samma svar där. Onödigt att vänta. Köp en SSD och grafikkort så kommer du klara dig länge.

Jag klarar mig bra på min dator med de flesta spel, våra processorer är likvärdiga i spel, om din inte är lite vassare t.o.m. Men jag har istället ett bättre grafikkort än ditt, och en SSD.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

7-8 k får du en helt okej dator för som du kan lira medium/High på de
Flesta spel som finns ute, men du behöver ju inte köpa allting på stört, börja med moderkort, processor, grafikkort, sen när du får pengar över köper du nått annat osv

Permalänk
Medlem

Rätt ok dator, bara grafikkortet som är lite gammalt (ej DX11). Nytt grafikkort + SSD + cpu kylare (och överklocka) kommer ge mycket prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

7-8 k får du en helt okej dator för som du kan lira medium/High på de
Flesta spel som finns ute, men du behöver ju inte köpa allting på stört, börja med moderkort, processor, grafikkort, sen när du får pengar över köper du nått annat osv

Kan du ge ett giltigt motiv varför han ska köpa ny processor? Vad skulle han behöva det för? 4-5000 på ett grafikkort och 1000 på en SSD så klarar han sig bra mycket bättre än CPU och moderkort också, plus att han sparar cirka 2000. CPU och moderkort skulle inte ge en märkbar prestendaökning i spel i nuläget imo.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Din processor samt ramminne fungerar utmärkt imo i nuläget, vore onödigt att köpa ny processor och moderkort.
Köp en SSD, 120GB och så installerar du Windows7 på det (eller Win8 om du nu gillar det), så har du enbart operativsystem och småprogram på SSDn, samt vissa spel som det är mycket laddningstider (väldigt få dvs). Sedan spenderar du 4k på nytt grafikkort och vips så klarar din dator ALLA spel utan problem.

Denna uppgradering går på cirka 5000 och du kommer klara alla spel otroligt enkelt.

edit: "eller är det bättre att vänta några månader? "
Denna frågan kan du ställa dig i oändligheten imo, utveckling går otroligt fort. Om du väntar några månader, ja det kommer ha kommit ut några saker. Men om du ställer dig samma fråga igen om 4 månader, ja, då kommer det vara samma svar där. Onödigt att vänta. Köp en SSD och grafikkort så kommer du klara dig länge.

Jag klarar mig bra på min dator med de flesta spel, våra processorer är likvärdiga i spel, om din inte är lite vassare t.o.m. Men jag har istället ett bättre grafikkort än ditt, och en SSD.

Jag var inne lite på att kanske bara skaffa nytt grafikkort eftersom jag känner att det är den svagaste länken i datorn. Vet inte om jag vill lägga 4k på det dock. Finns det något dugligt kort runt 2k som skulle ge en hyfsad prestandaökning?

Permalänk
Medlem

Nätagg: CORSAIR PSU 550W 12CM ATX V2.2 PFC
Chassi: Antec Three Hundred
Processor: Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz processor
Moderkort: MK GIGABYTE GA-P55M-UD2
Minne: Corsair XMS3 minne - 8 GB ( 4 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR3
Hårddisk: Western Digital Caviar Black 500GB (7200RPM / 32MB Cache / SATA II / NCQ)

dessa delarna känns lite onödiga att uppgradera direkt men om du köper ett nytt grafikkort och en SSD som du installerar W7 på så kommer det bli stor skillnad. Det som jag skulle köra på nu är GPU och SSD och sedan ett nytt moderkort/prolle. Det är många delar som du kan ta från denna datorn så för en 7000:- får du definitivt en ny dator för då du inte behöver köpa allt nytt. Men lägg några tusingar på denna så blir det stor skillnad.

Edit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746816#extra för en 2000:- Gigabyte Radeon HD 7870 2GB GDDR5 kanske kan vara något? Men vänta på någon som är lite bättre på gpu än mig. Bara ett förslag

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Kan du ge ett giltigt motiv varför han ska köpa ny processor? Vad skulle han behöva det för? 4-5000 på ett grafikkort och 1000 på en SSD så klarar han sig bra mycket bättre än CPU och moderkort också, plus att han sparar cirka 2000. CPU och moderkort skulle inte ge en märkbar prestendaökning i spel i nuläget imo.

Känns bara som att processorn kommer
Flaska

Permalänk
Medlem

Köp ett 7870 eller 660 så klarar du dig ett tag till.
SSD ger inte ökad spelprestanda, men den ger verkligen en "ny dator"-känsla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Känns bara som att processorn kommer
Flaska

Om man klockar den lite så kommer den definitivt inte flaska.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

du kan lägga ut runt 3000kr för ett grafikkort och 1000kr på en ssd. De räcker!

Visa signatur

7970 MATRIX Platinum, I5 4670k, Dominator platinum 8gb, maximus vi hero, AX850, H80i, RV02, 3K 90GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och kloka svar, uppskattar verkligen all hjälp!

Tänkte kanske satsa på det här kortet, passar det till moderkortet osv?

Permalänk
Medlem

köp ett grafikkort för ungerfär 1500kr och en SSD för ungerfär 1200kr så blir din dator bra mycket bättre och du kommer märka prestanda ökning mycket.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Känns bara som att processorn kommer
Flaska

Det kommer den inte att göra, men det skulle inte skada att klocka den. Om du inte redan har en bra kylare, köp det också och tryck upp processorn nång GHz eller så. Då kommer du lätt att kunna ha ett 7970 tom.

Men om du vill, köp ett 7870, det är ett väldigt bra kort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Enda motiveringen till att köpa en ny processor är ifall du vill byta från socket 1156. Så blir i praktiken så fort moderkortet skall bytas ut, så måste även processorn göra det.

Håller med någon tidigare att du kan sakta men säkert låta datorn utvecklas och uppgradera olika delar då och då. Du har en bra grund att stå på, i5 750 håller fortfarande relativt bra, så fokusera på grafikkort och sedan i sinom tid moderkort och processor.
550W räcker (speciellt när det är corsair vi snackar) så länga du kör 1 GPU och inte överklockar något fruktansvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskilajnen:

Tack för alla snabba och kloka svar, uppskattar verkligen all hjälp!

Tänkte kanske satsa på det här kortet, passar det till moderkortet osv?

Köp hellre ett GTX 660Ti eller Radeon 7870, mycket mer prisvärt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

köp tex
http://www.inet.se/produkt/5409399/xfx-radeon-hd7770-1024mb-d...
Bra kort enligt mig då jag har det fast med bara en fläkt.
Lite överklockings möjlightet finns.

http://www.inet.se/produkt/5315282/corsair-ssd-force-gs-serie...
Med denna så blir din dator snabb också.

Men om du vill lägg på mer på gpu.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du snålar så med grafikkortet, du hade precis tänkt lägga 7-8000 på att uppgradera din dator. Och du får reda på att du enbart behöver uppgradera grafikkort (och SSD för ny-dator-känsla) så vill du enbart köpa ett grafikkort för 2000?

Släng på åtminstone 2000kronor så klarar du dig ett tag.

http://www.inet.se/produkt/5409668/gigabyte-radeon-hd7970-307...
http://www.inet.se/produkt/4304353/ssd-120gb-intel-520-oem

Totalt 4700, uppgradering 3300 billigare än budget.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

köp tex
http://www.inet.se/produkt/5409399/xfx-radeon-hd7770-1024mb-d...
Bra kort enligt mig då jag har det fast med bara en fläkt.
Lite överklockings möjlightet finns.

http://www.inet.se/produkt/5315282/corsair-ssd-force-gs-serie...
Med denna så blir din dator snabb också.

Men om du vill lägg på mer på gpu.

Varför ska han köpa ett kort som inte är bättre än det han redan har?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Jag hade samma rigg för ett halv år sedan och bytte upp grafikkortet till ett 6870 och en ssd på 64GB, kostade inte så himla mycket men det blev en märkbar skillnad i prestanda. Är inte så hardcore när det gäller att spela på högsta grafik, men datorn duger gott till för bf3, skyrim, minecraft, sc2, global offensive, ssf4, dota 2, gw2, d3, planetside 2 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Förstår inte varför du snålar så med grafikkortet, du hade precis tänkt lägga 7-8000 på att uppgradera din dator. Och du får reda på att du enbart behöver uppgradera grafikkort (och SSD för ny-dator-känsla) så vill du enbart köpa ett grafikkort för 2000?

Släng på åtminstone 2000kronor så klarar du dig ett tag.

Jag förstår vad du menar men jag känner att jag inte vill lägga allt för mycket pengar på endast grafikkortet. Blir nog den här (Asus 660Ti) som netbuddy rekommenderade.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kwame:

Kan du ge ett giltigt motiv varför han ska köpa ny processor? Vad skulle han behöva det för? 4-5000 på ett grafikkort och 1000 på en SSD så klarar han sig bra mycket bättre än CPU och moderkort också, plus att han sparar cirka 2000. CPU och moderkort skulle inte ge en märkbar prestendaökning i spel i nuläget imo.

Finns dock knappast någon anledning att köpa ett grafikkort för 4000–5000 kr. Skulle vara mer värt att köpa ett för 2000–3000 kr.

Skrivet av Eskilajnen:

Jag förstår vad du menar men jag känner att jag inte vill lägga allt för mycket pengar på endast grafikkortet. Blir nog den här (Asus 660Ti) som netbuddy rekommenderade.

Det skulle jag säga är ett mycket bra val, TS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskilajnen:

Jag förstår vad du menar men jag känner att jag inte vill lägga allt för mycket pengar på endast grafikkortet. Blir nog den här (Asus 660Ti) som netbuddy rekommenderade.

Ah ok, jag förstår dig.
Kommer oavsett bli ett enormt lyft från ditt HD4890

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Du har en bra dator men ett gammalt grafikkort.
Köp ett 7970 http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...
Med koden SWEC1301 så får du 5% rabatt, men i slutet av månaden så brukar CDON höja den till 15%, det borde vara snart.
Sen skulle jag köpt en bra CPU kylare om du inte redan har det och klocka lite, det är väldigt enkelt, Bara trycka på en knapp i easytune, program som följde med ditt moderkort.
Sen en SSD på det och du har en dator som lätt håller i 3 år till, kostar 4-5k beroende på SSD storleken.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761869 + http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749482 Totalt: 3794Kr.

Klocka också processorn, möjligt att du får kika på en tredjeparts kylare också. +~700Kr

Edit: Jag skulle inte / kan inte, rekommendera ett kastrerat 660.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskilajnen:

Tack för alla snabba och kloka svar, uppskattar verkligen all hjälp!

Tänkte kanske satsa på det här kortet, passar det till moderkortet osv?

Lägg lite extra till ett 660Ti, ger mycket mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskilajnen:

Jag var inne lite på att kanske bara skaffa nytt grafikkort eftersom jag känner att det är den svagaste länken i datorn. Vet inte om jag vill lägga 4k på det dock. Finns det något dugligt kort runt 2k som skulle ge en hyfsad prestandaökning?

Om du kan tänka dig att lägga runt 3k så får du ett GeForce GTX 670 eller Radeon HD 7950.

Skrivet av kaya:

Du har en bra dator men ett gammalt grafikkort.
Köp ett 7970 http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...
Med koden SWEC1301 så får du 5% rabatt, men i slutet av månaden så brukar CDON höja den till 15%, det borde vara snart.

Det var prisvärt.