Gruppanslutning Bredband2 - Hjälp och råd

Permalänk

Gruppanslutning Bredband2 - Hjälp och råd

Min bostadsrättsförening har nu beslutat att gruppansluta till Bredband2, 100/10.
Det ska kosta 65 kr/mån per lägenhet (oavsett om man ansluter sig eller inte) och träda i kraft 1 april.

Efter att ha krattat efter omdömen kring Bredband2 över hela internet är jag nu väldigt tveksam till att byta ut mitt Bahnhof 10/10 mot deras påstådda svajiga hastigheter och beryktat dåliga support (som sagt, det är bara sånt jag läst om företaget, har ingen erfarenhet själv).

Så jag ber om hjälp och råd här.

1. Finns det nackdelar med gruppanslutning?
På pappret låter det ändå fantastiskt mycket snabbare med 100/10 jämfört med mitt nuvarande 10/10.

2. Har någon erfarenhet av Bredband2 gällande onlinespel?
Det är oerhört viktigt att jag ska kunna spela online med stabila hastigheter (Playstation Network) utan att det laggar. Mitt nuvarande Bahnhof är ganska medelmåttigt på den punkten och man tycker ju att en 100-lina borde hjälpa en del?

Permalänk

Inga förslag kring detta?
Någon kunnig?

Permalänk
Medlem

Jag har haft bredband2 100/100 fiber i snart 6 år tror jag och det har fungerat riktigt bra.
Någon enstaka driftstörning och pingen till servrar har varit riktigt bra.
Har spelat mycket bf2, bf2142 och bf3 så mycket onlinespel har det blivit eftersom det var en av dina frågor.

Dom senaste veckorna har dom dock haft problem med ping i Västerås och det verkar vara svårt för dom att fixa det hela...

Jag är iaf mycket nöjd med Bredband2 även om tålamodet börjar tryta vad gäller pingen...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Har själv BB2 100/100 och det fungerar hur fint som helst.Supporten har jag bara positiva saker att säga.Dom få gångerna jag behövt kontakta supporten under dom 3 åren jag haft BB2 har supporten varit helt underbar.Dom gånger mitt internet har varit nere så har det varit själva stadsnätet som strulat och inte själva BB2.

Har bra ping till alla spel jag lirar..

Gruppanslutning och hur det fungerar har jag ingen aning om tyvärr

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det var om inte annat väldigt billigt, sedan så hänger mycket på vilken teknik ni har och hur ni binder upp er.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur bra deras nät är i Malmö, men i Stockholm har det svajat lite.

liknande fel Har drabbat denna kille
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Okej, tack för alla svar. Känns fortfarande osäkert att byta bort mitt Bahnhof 10 Mbps. Vad jag förstått så har själva hastigheten ingen påverkan för pingen, och således riskerar jag att få mer lagg trots 100 Mbps...? Just nu ligger min ping på 5 ms enligt Bredbandskollen. (Trots detta är det ofta ospelbart laggigt mot amerikaner på Playstation Network).

Permalänk
Medlem

Pingtider är ju olika beroende på vad du pingar. Pingar du en testserver i din egna stad så bör du få ett lågt värde, under 5ms, pingar du en amerikansk adsl-användare så får du räkna med höga pingtider.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Varför ens oroa dig och anta att saker kommer bli sämre?

Förstår mig inte riktigt på människor som dig.
Är det inte bättre att analysera situationen utifrån data när du fått ditt nya bredband än att slösa energi och ork på något du ändå med största sannolikhet inte ens kan påverka?

Vad exakt är det du tycker känns "osäkert"? Konservativ much?

Sen vill jag gärna förstå hur du ens kan jämföra svarstid mot Bredbandskollen med att spela mot amerikaner på PSN? Det säger ju sig själv att det tar längre tid för dina paket att åka till USA än mot närmsta Bredbandskollen...

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Vad menas med gruppanslutning? att flera personer använder samma uppkoppling samtidigt? det kan bli riktigt illa om varje person kan nyttja hela linan och ofta seedar/leechar torrents osv, har du en egen 10/10 uppkoppling nu hade jag om möjligt nekat gruppanslutningen..(om det nu är vad jag tror)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nollpunkt:

Okej, tack för alla svar. Känns fortfarande osäkert att byta bort mitt Bahnhof 10 Mbps. Vad jag förstått så har själva hastigheten ingen påverkan för pingen, och således riskerar jag att få mer lagg trots 100 Mbps...? Just nu ligger min ping på 5 ms enligt Bredbandskollen. (Trots detta är det ofta ospelbart laggigt mot amerikaner på Playstation Network).

Latensen mäts mellan 2 punkter och den du mäter mot bredbandskollen är en sak, ska du längre bort som tex usa så ökar den ju pga avståndet, säg ca 6500000 meter till östkusten @ 2ns/m i fiber alltså ca 13000000ns så bara den teoretiska pinglatensen blir ju ca 26ms bara pga avståndet, ska du till västkusten blir det det dubbla, dessutom tillkommer routerlatenserna på vägen, och handlar det om spel så tillkommer även serverns latenser så en verklig latens på 300-500ms om du ska spela mot amerikaner är inte orimligt pga de fysiska avstånden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av WetWilly:

Varför ens oroa dig och anta att saker kommer bli sämre?

Förstår mig inte riktigt på människor som dig.
Är det inte bättre att analysera situationen utifrån data när du fått ditt nya bredband än att slösa energi och ork på något du ändå med största sannolikhet inte ens kan påverka?

Vad exakt är det du tycker känns "osäkert"? Konservativ much?

Sen vill jag gärna förstå hur du ens kan jämföra svarstid mot Bredbandskollen med att spela mot amerikaner på PSN? Det säger ju sig själv att det tar längre tid för dina paket att åka till USA än mot närmsta Bredbandskollen...

För att det är en omständighet att byta ISP fram och tillbaks, särskilt gällande Bredband2 enligt ENORMA mängder vittnesmål. Jag förstår heller inte människor som du, som verkar tro att alla ska ha en naturlig kunskap om precis allting. Min tråd heter Hjälp och råd av en anledning, inte för att dryga och kaxiga fjantar ska komma in och okunstruktivt kalla mig konservativ och klaga på mina bristande kunskaper. Holy fuck liksom, det är som en oskriven regel att det ska finnas någon av din respektlösa kaliber i varje tråd på varje forum.

Permalänk
Medlem

Har haft BB2 i tre år och det har fungerat utmärkt.
Varit nere en halvdag vid ett tillfälle.

Kolla datumen på det du hittar om dem, de hade tydligen en del problem för ett antal år sedan när de slog ihop (köpte upp?) med ett annat bolag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av psychoworker:

Vad menas med gruppanslutning? att flera personer använder samma uppkoppling samtidigt? det kan bli riktigt illa om varje person kan nyttja hela linan och ofta seedar/leechar torrents osv, har du en egen 10/10 uppkoppling nu hade jag om möjligt nekat gruppanslutningen..(om det nu är vad jag tror)

På det senaste utskicket från föreningen står det inget om huset kommer dela på samma uppkoppling, men när det hela var på tal i fjol så förstod jag det som att varje lägenhet får specifikt 100. Jag behöver dock ta reda på hur det egentligen ligger till. Och ja, just nu har jag en egen 10/10, men det lockar ju helt klart med 65kr/mån och 100...

Skrivet av mrqaffe:

Latensen mäts mellan 2 punkter och den du mäter mot bredbandskollen är en sak, ska du längre bort som tex usa så ökar den ju pga avståndet, säg ca 6500000 meter till östkusten @ 2ns/m i fiber alltså ca 13000000ns så bara den teoretiska pinglatensen blir ju ca 26ms bara pga avståndet, ska du till västkusten blir det det dubbla, dessutom tillkommer routerlatenserna på vägen, och handlar det om spel så tillkommer även serverns latenser så en verklig latens på 300-500ms om du ska spela mot amerikaner är inte orimligt pga de fysiska avstånden.

Okej, tack. Men denna kvalitet i ping mot utlandet kan ändå skilja sig mellan bredbandsleverantörer? Vissa bekanta till mig har helt okej spelbarhet över haven. Och har jag rätt i att hastigheten inte spelar roll för pingen? 100 kontra 10...

Permalänk
Skrivet av Nollpunkt:

På det senaste utskicket från föreningen står det inget om huset kommer dela på samma uppkoppling, men när det hela var på tal i fjol så förstod jag det som att varje lägenhet får specifikt 100. Jag behöver dock ta reda på hur det egentligen ligger till. Och ja, just nu har jag en egen 10/10, men det lockar ju helt klart med 65kr/mån och 100...

Aah, på så vis, då kan det definitivt vara värt det, oerhört bra pris för 100/10 och gruppanslutning har jag efter lite googlande förstått det som att det helt enkelt blir billigare för fastighetsägaren och att det eventuellt kan bakas in i hyran.

Så jag kan bara säga kör på! om bredband2 nu är något att ha, det har jag inte koll på överhuvudtaget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nollpunkt:

På det senaste utskicket från föreningen står det inget om huset kommer dela på samma uppkoppling, men när det hela var på tal i fjol så förstod jag det som att varje lägenhet får specifikt 100. Jag behöver dock ta reda på hur det egentligen ligger till. Och ja, just nu har jag en egen 10/10, men det lockar ju helt klart med 65kr/mån och 100...

Okej, tack. Men denna kvalitet i ping mot utlandet kan ändå skilja sig mellan bredbandsleverantörer? Vissa bekanta till mig har helt okej spelbarhet över haven. Och har jag rätt i att hastigheten inte spelar roll för pingen? 100 kontra 10...

Hastigheten spelar en försumbar roll, men ska man hårddra det så så blir det säker några ns i skillnad.
Avståndet är det som sätter den fysiskt lägsta tid som är möjlig att uppnå, sedan så tillkommer det routrar och trafikprioriteringar, där skiljer det sig åt mellan olika operatörer och troligen även beroende på tiden man mäter eftersom man inte har en fast uppkoppling mellan a och b utan kör normalt med datapaket på internet som kan gå på flera sätt mellan a och b.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bodde förut i en förening som hade gruppanslutning från BBB. Funkade finfint och alla fick ca 100/10 i sina uttag.
Gissar på att själva anslutningen är väldigt lik den mot ett stadsnät, skillnaden är väl att du inte kan välja någon annan leverantör än just BB2 i ditt fall.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Har haft Bredband2 här i Västerås i några år och kan inget annat än tala gott om dem. De får gångerna jag varit i kontakt med support har de varit otroligt hjälpsamma och åtgärdat saker snabbt. Kan nog räkna på min ena hand hur många gånger nätet varit nere och om det varit nere pratar vi några minuter.

Kör på bara, allt blir bättre med 100 mot 10. De flesta ISP i sverige som kör med fiber har ju bra ms mot allt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Bredband2 100/10 http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-..., kortfattat så tycker jag de är dåliga. De var en hel del driftstörningar i början av året för mig och andra jag läste om här på sweclockers, mer än innan.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Jag har nu fått bekräftat att det rör sig om 100/10 i varje enskild lägenhet, så jag passar på och byter för tillfällets och prisets skull. Visar det sig vara en skräplina så får jag väl ta den smällen och krångla med tillbakabytet.

Det verkar dock vara oerhört svårt att få tag på Bahnhofs support för uppsägning.

Permalänk
Inaktiv

Jag har BB2 nu och det är hopplöst att komma fram till deras kundtjänst de gånger jag har haft problem. Numera kikar jag på Bahnhofs hemsida vid driftstörningar eftersom BB2 tar mycket god tid på sig om en ens överhuvudtaget bemödar sig att uppdatera deras driftstörningssida.