Vilka rättigheter har jag?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vidare har man även rätt till ersättning för diverse kostnader som är en direkt följd av felet. Som till exempel resekostnader till och från butiken, telefonsamtal och utebliven arbetstid. Notera att kostnader måste kunna redovisas och de får inte vara oskäliga. Du får inte åka taxi till butiken bara för att någon annan betalar till exempel men bussbiljetter är inget problem.

Så i trådskaparens fall är det bara att ta med hörlurarna till butiken, beskriva felet och säga att de ska reklameras. Högst troligt får trådskaparen då med sig ett par nya hem igen och butiken behåller de gamla för att den lösningen är smidigast för alla inblandade. Vad varan kostade vid köp är irrelevant då man ska få en likvärdig produkt och det är köparens krav som säger vad som är likvärdigt. Fast i det här fallet lär ju exakt samma modell finnas kvar i lager så då är det inget problem. Nedsatt pris kan bara bli ett problem om det handlar om begagnade varor för då gäller lite andra regler för vad som klassas som fel då köparen har ett visst ansvar också.

Bra sammanfattning.
Jag hävdade också i tråden tidigare just att det är köparens krav som gäller för vad som är likvärdigt men lyckades inte hitta källa som stöder det. Det lär väl vara det som är aktuellt i detta fall eftersom det var en utgående produkt som blivit slutsåld.

Angående ersättning för kostnader så ser jag visserligen de formuleringarna i lagen, och jag vet att de tillämpas när det gäller dyrare saker som bilar etc men jag har en stark känsla av att de flesta elektronikfirmor, i synnerhet mindre, skulle blåneka eftersom de går back direkt pga nästan obefintliga marginaler. Ersättning för utebliven arbetstid drar ju iväg snabbt. Jag menar såklart inte att man som säljare kan ignorera konsumentlagstiftningen som man själv behagar , men att man som köpare ogärna drar igång en civilrättslig process och ARN inte hanterar elektronikärenden under 1000 spänn etc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Whippoorwill:

Bra sammanfattning.
Jag hävdade också i tråden tidigare just att det är köparens krav som gäller för vad som är likvärdigt men lyckades inte hitta källa som stöder det. Det lär väl vara det som är aktuellt i detta fall eftersom det var en utgående produkt som blivit slutsåld.

Angående ersättning för kostnader så ser jag visserligen de formuleringarna i lagen, och jag vet att de tillämpas när det gäller dyrare saker som bilar etc men jag har en stark känsla av att de flesta elektronikfirmor, i synnerhet mindre, skulle blåneka eftersom de går back direkt pga nästan obefintliga marginaler. Ersättning för utebliven arbetstid drar ju iväg snabbt. Jag menar såklart inte att man som säljare kan ignorera konsumentlagstiftningen som man själv behagar , men att man som köpare ogärna drar igång en civilrättslig process och ARN inte hanterar elektronikärenden under 1000 spänn etc.

Det faller ut från 16§:

"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan."

Alltså att varan ska vara avsedd för det du köpte den för. I det här fallet kan det ju vara rent ergonomiska avseenden som avgör till exempel. Fast man kan ju inte komma och kräva ett par andra hörlurar tre prisklasser upp eftersom det då innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Som sagt så krävs det ju att man kan visa att felet faktiskt ledde till kostnader. I det här fallet är det ju väldigt svårt att hävda att man förlorat arbetstid på att ett par hörlurar gått sönder. En bussbiljett till affären är dock på inget sätt orimligt. Dock brukar såna småsummor kvittas mot säljarens rätt till avdrag för nyttan man haft av varan fast det är nog inte tillämpbart om varan är helt ny. Jag har flera gånger fått ut ersättning för resor och telefonsamtal från telefonoperatörer. Dock i form av samtalspott som jag då självklart förhandlade upp en del till eftersom jag fick det i samtal och inte i pengar. Har även fått utbetalt en gång.

Sen har du rätt att de kan säga nej och att det inte är mycket man kan göra mer än att lämna dåligt omdöme på prisjakt, bojkotta butiken och tala om för alla sina vänner att de ska göra samma sak. Är det en butik på internet som är med i Säker e-handel kan man även skicka en anmälan dit. Man kan också skicka in en anmälan till konsumentverket för om det dyker upp många klagomål dit så kan de dela ut en del skit. Framförallt ger det väldigt dålig PR om konsumentverket går ut och kritiserar ett företag.

Just ersättning för småsummor brukar jag inte orka bry mig om ifall företaget inte först bråkar för då ser jag till att krångla så mycket som möjligt tillbaks. Generellt tycker inte jag det är värt att ta diskussionen för ett par tior om säljaren sköter ärendet snyggt. Man behöver ju inte krångla mer än nödvändigt.

Ja, jag har extrem otur när det gäller elektronik och nästan alla mina köp verkar leda till en vända för att få något åtgärdat.

För de som vill veta mer kan jag rekommendera följande två länkar. Den första är lättläst och sammanfattar rätt bra vad som gäller vid reklamation. Det andra är lagen som är lite tyngre men ändå läsvärd.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ett par fall som kan vara av intresse för TS:
https://lagen.nu/arn/1999-4494
https://lagen.nu/arn/1996-6571

För en liten genomgång av vad som gäller vid reklamationer, se här.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD