Electronova OÜ - Trovärdiga?

Permalänk
Medlem

UPDATE

UPS kom och levererade paketet på jobbet idag. Precis packat upp mobilen och börjat leka runt.
Allting var väl paketerat och allting är i sin ordning. Rätt snabb leverans dessutom med tanke på att jag beställde i söndags och genomförde betalningen måndag lunch. Kunde fått den igår onsdag om jag varit hemma och kunnat ta emot den när UPS kom förbi första gången.

10/10 would buy again.
(fast seriöst electronova, fixa fler betalningssätt)

Tog lite bilder av paketet osv som jag kan tanka upp om någon är intresserad.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk

Fick i veckan också hem min beställning en Galaxy Note 2, suverän service och snabb frakt direkt till dörrn genom UPS. Kommer definitivt att återkomma för fler köp. Enda kritiken är att göra tillgänglig fler betalnings möljigheter då jag tror det är det största hindret för många.

Permalänk

Ett företag med adress på world trade center 9-11 och från estland och som bara har förskott skulle jag akta mig för. Dem bör ta bort förskott och bara ha faktura från klarna för att bli trovärdig.

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Ouch, tråkigt. Vet du vad problemet var? En sak jag kom att tänka på att det ju lätt blir fel om man själv ska konvertera SEK -> EUR pga. att valutakurserna är konstant i rörelse. Istället för att konvertera valde jag EUR som valuta direkt i min internetbank för att vara säker att rätt summa kom fram.

Jag vet inte faktiskt. Jag kopierade kontonummer etc. från sidan och dubbelkollade att det stämde så det borde inte ha varit några problem. Om även den här betalningen kommer tillbaka får jag ta och kontakta banken.

Jag betalade också med EUR btw men konverterade på valuta.se innan. Det dragna beloppet i SEK har i alla fall stämt.

Permalänk
Skrivet av nej_simon:

Jag vet inte faktiskt. Jag kopierade kontonummer etc. från sidan och dubbelkollade att det stämde så det borde inte ha varit några problem. Om även den här betalningen kommer tillbaka får jag ta och kontakta banken.

Jag betalade också med EUR btw men konverterade på valuta.se innan. Det dragna beloppet i SEK har i alla fall stämt.

Hoppas det löser sig! Du får rapportera tillbaka sedan.

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Hoppas det löser sig! Du får rapportera tillbaka sedan.

Det löste sig till slut.

Är för övrigt jättenöjd. När pengarna väl kommit in så gick det fort. Telefonen skickades igår och idag kl 12:55 var de förbi!

Permalänk
Skrivet av nej_simon:

Det löste sig till slut.

Är för övrigt jättenöjd. När pengarna väl kommit in så gick det fort. Telefonen skickades igår och idag kl 12:55 var de förbi!

Grattis! Finns ingen bättre känsla än att få hem ett paket med sprillans ny elektronik.

Permalänk

Intressant tråd... är själv sugen på att beställa en vit Lumia 920.
Vad är skillnaden på "I lager" som det står på den mobilen och "Omgående leverans" som det står på den svarta modellen?
Kan man få en förväntad leveranstid?

Sen tycker jag inte det känns bra att ordersidan där man skall fylla i alla personuppgifter inte är HTTPS. Det bör ni åtgärda per omgående.

Permalänk

Omgående leverans är att den kommer att skickas samma dag, i lager kan betyda att lerantören har den i lager och leveranstiden är okänd.

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning på en Nexus 4 igår kväll. Fick en bekräftelse på att jag beställt men inget mer. Väntade 2 timmar och mailade sedan kundtjänst därför att jag inte hade en aning om hur jag skulle betala.

Fick svar idag på förmiddagen och har nu förbetalt telefonen. Nu återstår att se vad som händer!

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Electronova

Hej Couraga,

Sorry för att det blev fördröjning i går. Vi har haft problem med våra datorer på kundservice då vi bytt systemet och även haft 3 av våra medarbetare på utbildning under hela dagen i går.

Allt är okey nu då vi har ordning på allt igen, blev lite olyckligt och vi återkommer till dig med tracking nr så snart vi registrerat betalningen. Om du ger mig ditt ordern i vår brevlåda här, så kan jag även expediera ditt ärende snabbare eftersom det blev lite olyckligt i övergången i går.

Reards// Kundservice electronova.se

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk

Förstår inte hur folk vågar att betala in i förskott till nya företag. Verkar som dem inte är rädda för att bli blåsta.

Permalänk

Beställde en iPhone 5 kl 04.00 2013-02-07. Betalade in, och frågade Electronova om hur det gick med leveransen fick svar med trackingnummer till UPS. Fick telefon idag(2013-02-08) kl 11.00 inga bekymmer med mobilen, förutom att det inte följde med en "svensk standard" laddare utan en sådan här https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQX8vNCT... . Kanske jag skulle kollat upp ordentligt själv innan

Annars inga problem och tummen upp till Electronova!

Permalänk

Jag beställde två st. nexus 4 med expressfrakt i tisdags. Sedan dess har jag förgäves försökt få kontakt med företaget. Jag har ringt ett tiotal gånger. Jag har pratat in i telefonsvararen. Jag har mailat tre gånger och jag har angett mitt telefonnummer på hemsidan. Det känns inte roligt att vara kund hos ett företag som är omöjligt att få kontakt med.

Jag valde express(48h) för att det var viktigt för mig att få telefonerna senast idag. Eftersom jag inte har fått bekräftelsemail på att varorna är skickade och det är omöjligt har jag nu köpt mig två nexus 4 i fysisk butik och skickat ett ångraköpmail till electronova.

Anledningen till att jag valde electronova var att jag bara hört gått om dem (snabba leveranser, bra support mm.) samt bra priser.

Mina enda egentliga klagomål är inte så snabb leverans som utlovat och extremt dålig support.

Status:

Mina pengar är nu i Tallin. Jag har skickat ett mail där jag ångrar köp. Mina varor har antagligen inte skickats.

Jag låter er veta hur det går och jag lovar att uppdatera här så fort jag har pengarna tillbaka på mitt konto.

Permalänk
Medlem

otroligt vad folk riskerar hiskeliga summor för att tjäna de där 2st hundralapparna :S är det inte konstigt man kan riskera 4-5 lax för att tjäna några ynka hundringar ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Kan bara hålla med. Snålheten bedrar visheten är ju en gammal sanning.
Var också inne på att lägga en beställning först men efter att ha läst igenom denna tråden och inte fått något svar på mina frågor hos support ändrade jag mig snabbt.

Permalänk
Medlem

Kollar på Nexus 4 och det skiljer ett par hundra.
Förskottsbetala till ett företag i Tallinn.
Aldrig.

Permalänk
Electronova
Skrivet av glennuggah:

Jag beställde två st. nexus 4 med expressfrakt i tisdags. Sedan dess har jag förgäves försökt få kontakt med företaget. Jag har ringt ett tiotal gånger. Jag har pratat in i telefonsvararen. Jag har mailat tre gånger och jag har angett mitt telefonnummer på hemsidan. Det känns inte roligt att vara kund hos ett företag som är omöjligt att få kontakt med.

Jag valde express(48h) för att det var viktigt för mig att få telefonerna senast idag. Eftersom jag inte har fått bekräftelsemail på att varorna är skickade och det är omöjligt har jag nu köpt mig två nexus 4 i fysisk butik och skickat ett ångraköpmail till electronova.

Anledningen till att jag valde electronova var att jag bara hört gått om dem (snabba leveranser, bra support mm.) samt bra priser.

Mina enda egentliga klagomål är inte så snabb leverans som utlovat och extremt dålig support.

Status:

Mina pengar är nu i Tallin. Jag har skickat ett mail där jag ångrar köp. Mina varor har antagligen inte skickats.

Jag låter er veta hur det går och jag lovar att uppdatera här så fort jag har pengarna tillbaka på mitt konto.

Hej,

Vi har som du ser tidigare i tråden bytt vårt data system och uppgraderat kundsupporten och det blev en broms i vårt system. Vi beklagar detta djupt men vi är bara vanliga människor bakom detta som försöker till vårt yttersta att ge en bra service.

Vi har levererat vad vi lovat, och vi lovar det vi levererar.

Vi är mycket ledsna över vad som hänt just med ditt ärende, men om du vänligen skickar ditt order nummer som skapades då du lagt denna och gör det i privat mail på denna sida så lovar jag att plocka upp ärendet direkt och undersöka vad som hänt. Om fallet skulle vara så att pengar registrerats och som du beskriver du ångrar din order, så sänder vi givetvis denna summa tillbaka till dig och även om du anger banköverförings kostnaden beroende på om du kört express betalning.

Skicka gärna en skärm dump av din betalning till privat e post på denna sida så ordnar vi detta omgående.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk

Jag skickade en skärmdump över betalningen som ett privat meddelande här eftersom era mail verkar strula.

Tack!

Permalänk
Electronova
Skrivet av glennuggah:

Jag skickade en skärmdump över betalningen som ett privat meddelande här eftersom era mail verkar strula.

Tack!

Hej och tack,

Jag har ditt order nr och kontrollerar allt, samt funnit din betalning. Jag återkommer om retur betalning direkt efter helgen, då jag får bekräftat att ordern är annullerad.

Ber ännu en gång om ursäkt för strulet med vår kundtjänst mail där vi startat intern utredning på vad som gått snett.

Trist bara att vi skall behöva dryfta detta genom detta forum, men skönt då vi kan visa att vi står för vår service grad.

Fortsatt trevlig helg och vi hör av oss med retur betalningen på Måndag.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Skrivet av Electronova:

Hej och tack,

Jag har ditt order nr och kontrollerar allt, samt funnit din betalning. Jag återkommer om retur betalning direkt efter helgen, då jag får bekräftat att ordern är annullerad.

Ber ännu en gång om ursäkt för strulet med vår kundtjänst mail där vi startat intern utredning på vad som gått snett.

Trist bara att vi skall behöva dryfta detta genom detta forum, men skönt då vi kan visa att vi står för vår service grad.

Fortsatt trevlig helg och vi hör av oss med retur betalningen på Måndag.

Tack för att ni agerar snabbt nu. Det uppskattas.

Nu fick jag precis ett mail från er kundtjänst att varorna kommer till mig på tisdag. Jag svarade på det att jag ju avbeställt. Antar att det någonstans hos er ligger en plan att skicka mina varor på måndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skickade frågan: Hej, hur länge gäller htc 8x erbjudandet för 3600kr?
Och fick svaret:

Yes this price is correct.

Thank you
Använder de google translate eller?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Electronova
Skrivet av glennuggah:

Tack för att ni agerar snabbt nu. Det uppskattas.

Nu fick jag precis ett mail från er kundtjänst att varorna kommer till mig på tisdag. Jag svarade på det att jag ju avbeställt. Antar att det någonstans hos er ligger en plan att skicka mina varor på måndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Din order har stoppats i vårt system. En retur betalning är inlagd i systemet och du bör erhålla din likvid tillbaka senast tre bankdagar från Måndag. Ber dig vänligen meddela oss då du registrerat betalningen på ditt konto. Jag ser även att man gjort höjning av överföring eftersom detta åsamkat dig extra kostnader i form av Banköverföringen från din Bank.

Tyvärr så har det blivit någon form av miss i vår hantering då vi bytt datorer i vår kundservice och har som jag såg även drabbat vissa kunder med fel förklaring som nämndes i tråden här då en kund hört av sig och erhållit fel information om längd av priserbjudande.

Som sagt vi är bara vanliga dödliga som sitter och arbetar med detta, och när synkronisering av datasystemet inte fungerar blir det lätt misstag. Men missförstånd och misstag är till för att redas

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Electronova
Skrivet av hammarlund:

Jag skickade frågan: Hej, hur länge gäller htc 8x erbjudandet för 3600kr?
Och fick svaret:

Yes this price is correct.

Thank you
Använder de google translate eller?

Hej,

Som vi beskrivit tidigare så har vi bytt vårt datasystem och även utökat vår kundservice då vi inte bara arbetar med Sverige och Svenska kunder. Tydligen har ditt ärende och fråga hamnat i fel "dropp box" och man feltolkade din fråga. I vår kundtjänst sitter personer som hanterar flera språk och tyvärr kan det som i detta fallet skett någon typ av förväxling.

Priset gäller givetvis så länge det pris står angivet vid respektive produkt på vår hemsida. Vi kan aldrig garantera längder på pris då vi hanterar det mesta i valutan euro som styrs av kursen som är gällande vid aktuella inköpet av parti det handlar om. Är priset 3600 sek en dag och vi sålt slut men finner nya inköpet vara gjort vid lägre valuta mot Sek så styr detta priset.

Noterad redigering: För upplysning hanterar vi ca 4-700 e post frågor varje dag, vi försöker hela tiden göra vårt bästa för att korrekt svara alla i god tid. Men tyvärr blir det någon form av missförstånd vilket tydligen skett i detta ärende.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Skrivet av Electronova:

Hej,

Din order har stoppats i vårt system. En retur betalning är inlagd i systemet och du bör erhålla din likvid tillbaka senast tre bankdagar från Måndag. Ber dig vänligen meddela oss då du registrerat betalningen på ditt konto. Jag ser även att man gjort höjning av överföring eftersom detta åsamkat dig extra kostnader i form av Banköverföringen från din Bank.

Tyvärr så har det blivit någon form av miss i vår hantering då vi bytt datorer i vår kundservice och har som jag såg även drabbat vissa kunder med fel förklaring som nämndes i tråden här då en kund hört av sig och erhållit fel information om längd av priserbjudande.

Som sagt vi är bara vanliga dödliga som sitter och arbetar med detta, och när synkronisering av datasystemet inte fungerar blir det lätt misstag. Men missförstånd och misstag är till för att redas

Jag tycker att ni hanterar detta exemplariskt. Jag meddelar här så fort jag har pengarna på mitt konto. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Betalning...

Jag har en fråga till er Electronova... Om ni nu är så måna om er kunder, varför kan ni inte skicka ut varan och att kund betalar i efterskott? Som kund behöver man ändå uppge sitt personnummer?
Som ni märker tappar ni många kunder genom denna förskottsbetalning via en bank i Estland.
Jag själv är sugen på att köpa en projje men funderar hellre på att köpa den någon annanstans och hellre betala 1200kr mer...just saying..

Permalänk
Electronova
Skrivet av Thegoddess:

Jag har en fråga till er Electronova... Om ni nu är så måna om er kunder, varför kan ni inte skicka ut varan och att kund betalar i efterskott? Som kund behöver man ändå uppge sitt personnummer?
Som ni märker tappar ni många kunder genom denna förskottsbetalning via en bank i Estland.
Jag själv är sugen på att köpa en projje men funderar hellre på att köpa den någon annanstans och hellre betala 1200kr mer...just saying..

Hej,

Vi förstår och respekterar dina synpunkter och detta är inte första gången vi fått detta påtalat. Vi har i tidigare tråd försökt redogöra varför vi har detta problemet, och tyvärr är det mycket av i grund att vi är ett relativt ungt företag utan dokumentation från olika inlösare gällande kort hantering och faktura möjlighet genom Klarna.

Man sätter en sådan hög ribba med avgifter så vi skulle på det sättet döda vår prispolitik och inte få chansen att visa vad vi kan sälja till låga eller lägsta priser i dag på marknaden. Vi har även ett annat problem som du vidhäfter att du lämnar personnummer och vi kan göra faktura. Men OM vi skickar mot faktura uppstår nästa problem OM det skulle vara en kund som i sin tur inte sköter åtagandet med att betala denna faktura. Då har vi svårt att med vårt Estniska företag driva inkasso i Sverige mot denne person. Det är alltid enklare andra hållet OM man som privat person söker betalning från ett företag, då är det en enklare rutin.

Men vi arbetar med en total lösning som vi ser vara inom räckhåll och det är en kortbetalning som kommer läggas upp då vi snart är klara med förhandlingar från en provider inom detta. Även att vi kanske, men vilket vi inte själva vågar tro på...att det kan komma en part som hjälper med faktura lösning via Sverige.

Det tråkigaste av allt är när det dyker upp oseriösa aktörer på marknaden som kanske inte håller mer än max en månad, som sätter mycket på spel och som ställer till det för alla andra. Vi har ett skrämmande exempel som det lilla Svenska KB som dök upp i slutet av 2012 med en butik som hette "kikistore.se" och som enkort stund hade betlkortslösning etc samt banköverföring. Men dom stängde ner bara efter en dryg månad, och aktörer som dessa ställer problem för hela marknaden och branchen.

Vi vill inget annat än att finna lösningar som skall vara opitmala för alla och att alla skall känna säkerhet. Vi har dock ännu inte haft någon som vederbörligen kan smutskasta oss för att "dabbat" oss utan att kunna korrigera om det varit ett problem som uppstått.

Vi hoppas att du i framtiden skall bli vår kund, och att du känner osäkerhet för det sätt vi har gällande betalningsrutiner är bara bra. Du skall alltid själv göra saker du känner dig bekväm med och alldrig göra något du inte känner kan vara i din linje med säkerhet.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Skrivet av Electronova:

Hej,

Vi förstår och respekterar dina synpunkter och detta är inte första gången vi fått detta påtalat. Vi har i tidigare tråd försökt redogöra varför vi har detta problemet, och tyvärr är det mycket av i grund att vi är ett relativt ungt företag utan dokumentation från olika inlösare gällande kort hantering och faktura möjlighet genom Klarna.

Man sätter en sådan hög ribba med avgifter så vi skulle på det sättet döda vår prispolitik och inte få chansen att visa vad vi kan sälja till låga eller lägsta priser i dag på marknaden. Vi har även ett annat problem som du vidhäfter att du lämnar personnummer och vi kan göra faktura. Men OM vi skickar mot faktura uppstår nästa problem OM det skulle vara en kund som i sin tur inte sköter åtagandet med att betala denna faktura. Då har vi svårt att med vårt Estniska företag driva inkasso i Sverige mot denne person. Det är alltid enklare andra hållet OM man som privat person söker betalning från ett företag, då är det en enklare rutin.

Men vi arbetar med en total lösning som vi ser vara inom räckhåll och det är en kortbetalning som kommer läggas upp då vi snart är klara med förhandlingar från en provider inom detta. Även att vi kanske, men vilket vi inte själva vågar tro på...att det kan komma en part som hjälper med faktura lösning via Sverige.

Det tråkigaste av allt är när det dyker upp oseriösa aktörer på marknaden som kanske inte håller mer än max en månad, som sätter mycket på spel och som ställer till det för alla andra. Vi har ett skrämmande exempel som det lilla Svenska KB som dök upp i slutet av 2012 med en butik som hette "kikistore.se" och som enkort stund hade betlkortslösning etc samt banköverföring. Men dom stängde ner bara efter en dryg månad, och aktörer som dessa ställer problem för hela marknaden och branchen.

Vi vill inget annat än att finna lösningar som skall vara opitmala för alla och att alla skall känna säkerhet. Vi har dock ännu inte haft någon som vederbörligen kan smutskasta oss för att "dabbat" oss utan att kunna korrigera om det varit ett problem som uppstått.

Vi hoppas att du i framtiden skall bli vår kund, och att du känner osäkerhet för det sätt vi har gällande betalningsrutiner är bara bra. Du skall alltid själv göra saker du känner dig bekväm med och alldrig göra något du inte känner kan vara i din linje med säkerhet.

Läste på forumet att någon fått engelsk adapter, är detta vanligt förekommande? Eller kan ni garantera svenska ac-adaptrar?
Visst kan en privatperson söka ersättning hos ett företag, men som du säger går företaget i konkurs eller utebliven vara, fortfarande är det en lång process för en privatperson att driva.

Permalänk
Electronova
Skrivet av Thegoddess:

Läste på forumet att någon fått engelsk adapter, är detta vanligt förekommande? Eller kan ni garantera svenska ac-adaptrar?
Visst kan en privatperson söka ersättning hos ett företag, men som du säger går företaget i konkurs eller utebliven vara, fortfarande är det en lång process för en privatperson att driva.

Hej igen.

I bland sker misstag med dessa adaptrar, men om någon kund får fel så byter vi givetvis ut den utan någon extra debitering. Vi handlar upp större partier och givetvis är det äkta varor men dom är i viss del med adapters säkrade för vissa länder, då inte alla har kommit så långt med eu standarden. Men som sagt dom som erhållit fel, skickar vi givetvis en ny

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem

Okej. Efter allehanda krångel nere i Estland med åvan nämnt datasystem så har min telefon skickats i eftermiddag och är förhoppningsvis på väg över Östersjön i skrivande stund. Återkommer imorgon när den blivit levererad!

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3