Asus P8Z68-V Pro/gen3 problem! inte en ny dator!

Permalänk
Medlem

Asus P8Z68-V Pro/gen3 problem! inte en ny dator!

Hejsan alla SweC

Under förra helgen gjorde min dator en windows update, sen när jag skulle starta upp datorn senare kommer jag aldrig förbi windows loggan.

Tänkte att windows update har gjort någon och försöker boota via felsäkert läge, då stannar den på classpnp.sys, (testat de 3 olika lägerna på felsäkertläge)

Då började jag bli lite orolig och tänkte att de va dags att dra en ominstallation, när jag har valt att den ska boota från USB minnet så läser den in windows filerna, och sen ska det komma upp en ruta vilket språk du vill installera på. Detta händer aldrig, skärmen står helt svart och sen dör musen och tangentbordet (led på musen dör och numlock knappen hänger sig)

Musen verkar inte dö varje gång men numlock hänger sig varje gång, jag hör även hur min externa cd läsare varvar ner efter ett tag.(testade att köra denna ist för usb minnet)

Denna dator har fungerat hur bra som hellst i 1 år men nu efter den windows update händer detta.

Testat med annan disk, samma problem
Testat annan grafikkort samma problem
Testat med en mem sticka, samma problem
Testade att rycka batteriet för att cleara CMOS men samma problem.

Hjälp uppskattas, ska försöka testa med ett annan nätagg men känns som problemet ligger i moderkortet?

EDIT: Kan även tillägga att jag har uppdaterat BIOS till senaste, men den fassnar fortfarande på "Starting Windows"

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det verkar bli olika resultat på musen och tangentbordet om jag använder andra portar, tex använder jag USB 2 så lyser allt men numlock hänger sig, kör jag Usb 3 så slocknar både musen och tangentbordet direkt då man ser "Starting Windows"

Permalänk

Tjenare. det låter lite som att du har samma problem som jag hade. det ända jag gjorde var att stänga av blåtanden i bios sen fungerade allt som det ska.
haha jag vet det låter sjukt.

Permalänk
Medlem

Att installationen går snett kanske beror på att du kör från en USB3-post om det är Windows 7 det handlar om. Testa att köra från en USB2-port i stället.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebrozeck:

Tjenare. det låter lite som att du har samma problem som jag hade. det ända jag gjorde var att stänga av blåtanden i bios sen fungerade allt som det ska.
haha jag vet det låter sjukt.

Testade och får samma problem.

Skrivet av BjornS:

Att installationen går snett kanske beror på att du kör från en USB3-post om det är Windows 7 det handlar om. Testa att köra från en USB2-port i stället.

Testat alla USB portar på kortet, samt testat alla sata portar för ssd disken.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att på moderkortet finns det en BOOT_DEVICE_LED. Denna lyser röd fram tills jag ska välja om jag vill köra start up repair eller start windows normally, självklart funkar ingen av dessa valen, men tänkte att de kanske säger något att den lyser röd så pass länge? dock slocknar den direkt jag försöker ladda windows eller repair, dock hänger sig musen och tangentbordet och ja inget händer.

EDIT: Läste runt lite och detta verkar vara normalt, den går igenom alla LEDs under POST

Permalänk
Medlem

Update:

Testade med annan PSU men samma problem
Tesade med annat minne men samma problem.

Dvs nu har jag bara 2 komponenter kvar att testa det är CPU och moderkortet.

Någon som kan säga något om detta? tänkte ifall vi inte ens har kommit till CPU stadiet och jag kan direkt fastställa att det är moderkortet. Eller kan CPUn vara med och spöka?

Permalänk
Medlem

Update: Kan tillägga att jag ser CPUn i BIOS och allt ser vanligt ut, clock speed osv. Hört att om man har CPU problem så kan den visas som Unknown CPU type eller få konstiga clock speeds, dock detta kanske bara är på äldre produkter?

Det jag egentligen vill fastställa är om det är CPUn eller moderkortet, jag kan tyvärr inte testa dessa delar då jag saknar en till dator med denna socket.

Permalänk

Får du nån blåskärm? Isf vilken felkod? Vad har du för temps på cpu mm?

Du kan ju prova att lägga in tex. ubuntu live cd på USB och se om det ger samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Får du nån blåskärm? Isf vilken felkod? Vad har du för temps på cpu mm?

Du kan ju prova att lägga in tex. ubuntu live cd på USB och se om det ger samma resultat.

Ingen blåskärm, tempsen är normala. Som sagt datorn har fungerat felfritt i 1 år.

Ska testa med ubuntu, dock vad kommer det hjälpa? Det är windows jag måste få in på datorn.

Permalänk
Skrivet av Tirzah:

Ingen blåskärm, tempsen är normala. Som sagt datorn har fungerat felfritt i 1 år.

Ska testa med ubuntu, dock vad kommer det hjälpa? Det är windows jag måste få in på datorn.

Det kommer hjälpa dig att utesluta hårdvarufel om allt funkar fint där.

Du förresten, kör du Asus AI suite? Har själv haft typ samma problem just pga. AI Suite

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kommer hjälpa dig att utesluta hårdvarufel om allt funkar fint där.

Du förresten, kör du Asus AI suite? Har själv haft typ samma problem just pga. AI Suite

Nej det gör jag inte.

Jo men jag vet att boot mediat fungerar perfekt för jag blåste en annan dator i samband med detta problem.

Och jag har testat att byta alla komponenter förutom CPU och moderkortet.

Så det MÅSTE ju vara ett hårdvarufel eller?

Permalänk
Skrivet av Tirzah:

Nej det gör jag inte.

Jo men jag vet att boot mediat fungerar perfekt för jag blåste en annan dator i samband med detta problem.

Och jag har testat att byta alla komponenter förutom CPU och moderkortet.

Så det MÅSTE ju vara ett hårdvarufel eller?

Nä, det kan lika gärna va windows. Har du mekat eller gjort nåt i datorn i samband med att den hände?

Men prova att köra in en ubuntu iso på USB minne, mkt enkelt med Unetbootin. Elller så bränner du en cd/dvd om du har en sådan.

Permalänk
Medlem

Kanske lite långsökt, men värt att prova:

I UEFI:
-Stäng av AI Overclock Tuner.(Default "Auto", ändra till "Manual")
-Försäkra dig om att BCLK/PCIE Frequency är satt till 100

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Men eftersom jag inte kan installera om windows kan det inte vara windows det är fel på? eftersom att det funkar perfekt att installera på en annan burk. Liksom även testat att installera på en helt ny fräsch ssd som polaren lånade mig men samma problem. och det är med ett boot media som fungerar till 110%. Och eftersom USB portarna dör osv så känns det verkligen som hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske lite långsökt, men värt att prova:

I UEFI:
-Stäng av AI Overclock Tuner.(Default "Auto", ändra till "Manual")
-Försäkra dig om att BCLK/PCIE Frequency är satt till 100

Fo3

Ai overclock tuner har bara manual, auto och X.M.P hur stänger man av?

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree Visa inlägg
Kanske lite långsökt, men värt att prova:

I UEFI:
-Stäng av AI Overclock Tuner.(Default "Auto", ändra till "Manual")
-Försäkra dig om att BCLK/PCIE Frequency är satt till 100

Fo3

Skrivet av Tirzah:

Ai overclock tuner har bara manual, auto och X.M.P hur stänger man av?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree Visa inlägg
Kanske lite långsökt, men värt att prova:

I UEFI:
-Stäng av AI Overclock Tuner.(Default "Auto", ändra till "Manual")
-Försäkra dig om att BCLK/PCIE Frequency är satt till 100

Fo3

Tack för snabb reply, tyvärr hjälpte inget utav det. Testade även igen att köra en extern läsare och jag hör hur den varvar ner när skärmen blir svart och usb portarna "hänger" sig

Permalänk
Medlem

Update: kan även tillägga att jag testat GPUn på moderkortet men samma problem.

Så får bli ett nytt mobo, funderar på ASUS P8Z77-V LX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nä, det kan lika gärna va windows. Har du mekat eller gjort nåt i datorn i samband med att den hände?

Men prova att köra in en ubuntu iso på USB minne, mkt enkelt med Unetbootin. Elller så bränner du en cd/dvd om du har en sådan.

Självklart måste jag testa din ide också, jag kom in och valde install ubuntu, då kommer det upp en laddningbar som åker fram och tillbaka, sen stannar den och tangentbordet dör men musen lyser fortfarande sen varvar cdläsaren ner. Sen händer ingenting.

Permalänk

Haft ur cpu'n ur mb? Böjd pin i sockeln kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Haft ur cpu'n ur mb? Böjd pin i sockeln kanske..

Nej satte in CPUn för ett år sen, aldrig tagit ur den

Permalänk

Har ändå svårt att tro att det är hårdvara, det går sällan bara sönder sådär, isf skicka in på garantin!

Har du testat att updatera bios? Eller nedgradera om du har nyaste redan, så det verkligen nollar bios totalt. Har fö. ett exakt likadant moderkort som du liggandes

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har ändå svårt att tro att det är hårdvara, det går sällan bara sönder sådär, isf skicka in på garantin!

Har du testat att updatera bios? Eller nedgradera om du har nyaste redan, så det verkligen nollar bios totalt. Har fö. ett exakt likadant moderkort som du liggandes

men det MÅSTE vara det eftersom jag har testat allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har ändå svårt att tro att det är hårdvara, det går sällan bara sönder sådär, isf skicka in på garantin!

Har du testat att updatera bios? Eller nedgradera om du har nyaste redan, så det verkligen nollar bios totalt. Har fö. ett exakt likadant moderkort som du liggandes

Kan meddela att ett nytt moderkort hjälpte!

Ska nog kontakta Asus och se ifall de kan kolla på moderkortet och se vad som gick fel. Hade varit roligt att veta eftersom det bara var 1 år gammalt och inget såg ut att vara sönder.

Tackar alla som har hjälpt mig på vägen och hoppas datorn kommer fungera i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som en typisk ESD-skada som tyvärr ofta kan dröja innan den märks och det behövs inga speciella händelser när den väl dyker upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Prövade du någon gång att byta tangentbord och mus? Frugans gamla dator dödades av dess tangentbord. Tog ett tag innan jag insåg det. Vid uppstart blev det något knas i samband med en uppdatering. Påminner lite om dina problem.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Intressant, jag har ungefär samma problem med mitt kort. Fast det är ett P8z68-V, hände ungefär likadant för 2 veckor sen då datorn stått utan ström ett tag. Kommer inte längre än till när windows laddas, konstigt, har andra felmeddelanden än dig men många saker är likadana.

Har ju 3 år garanti så ska fan skicka in mitt..

Permalänk

Ska fan skicka in minn P8z68v pro gen3 också, fläktstyrningen funkar bara på cpu fläktarna. Har vart så säkert ett halvår men när kortet ändå bara ligger i en kartong så varför inte få ett nytt