Återvänder nu till gamingvärlden, och vill ha råd om nya spel

Permalänk
Medlem

Problemet är att du kommer vara ytterst casual i ditt spelande och därför måste du hitta likasinnade. Kollar man på MOBA genren så är det nog en omöjlighet. Av alla spel så är nog HoN/LoL/Dota2 de jag skulle råda dig att hålla dig längst ifrån. Du låter ju inte direkt som en 'powergamer', och kommer få ta väldigt mycket skit i sådana spel. Att hitta folk att spela med är ett annat problem i sådana spel, då de är väldigt stängda 'communities'. Med ett MMORPG så kan du nog få den sociala biten, även om jag tror att det är svårt för dig att börja för att lvla upp på nytt...

Av alla spel så skulle jag nog rekomendera WOW likaså, då du bara behöver joina en av de större serversen och ett levelings guild för att få en riktig 'MMO' upplevelse. Sedan så kommer du ha problem med att ingen bryr sig om dig tills du har max-lvl osv... Men men...

Edit: Vill du, mot förmodan, ha en Dota 2 invite så kan du ju PM:a mig. Kan ju vara roligt att testa för dig, men som sagt så är det inte mycket till 'socialt' spel, tills du hittat en community för dig själv.
Edit2: Och föregåendes talare om Skyrim... Det är ett Singleplayers spel med flera stora problem. Men sure, vill du ha ett singleplayer RPG så är det acceptabelt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

CS:GO

Permalänk
Medlem

Path of Exile!

Gillade man Diablo så är Path of Exile 100 gånger roligare.

Ett enormt stort skill-trä, oändligt med builds och mycket variation.
PLUS att det är gratis. Själv fastnade jag för det direkt...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Intel Core i7 2600K @3.4GHz | MSI P67A-G45B | Gigabyte GTX 570 Super Overclock | Fractal Design Newton 650W | 16gb Corsair Vengeance 1600MHz | Antec Kühler 620 | 60GB Corsair Force SSD | 1TB Seagate |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tråden handlar om att rekommendera spel, inte diskussioner kring vilka rekommendationer som är rätt eller fel.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Om du funderar på spel som tex league of legends eller hon så kan jag säga att det behöver teamarbete och bra kommunikation, dock så är alla spelare förjävligt otrevliga. Och man kan inte spela mindre än 1h i sträck.

Som tidigare är det annars MMORPG som wow: MOP (inte den sämsta expansionen sägs det) och GW2, som är några alternativ. Jag har inte fastnat för något av dom.

Permalänk
Medlem

Största problemet tycker jag är att det finns 100000000 spel men inget som är roligt, wow var ju klart de bästa och bf2 när man var yngre, kunde sitta på ett lan och lira wow i 10-15 timmar utan att bli uttråkad. Nu börjar man spela och tröttnar efter nån vecka eftersom man redan utforskat hela spelet, haft 2400+ rating, kört alla end bossar osv. bf3 är iof roligt men det går i perioder och det kan vara svårt att sitta och lira i flera timmar i streck..

dota2, fick en invite och blev tvingad till att testa. Tycker det har varit kul som fa* i 3 månader nu men även det är svårt att spela i flera timmar " börjat tröttna"

Som sagt tycker det inte finns nått roligt spel man kan lägga rätt mycket tid på överhuvudtaget, Elder scrolls online ser riktigt kul ut men det låter nästan lite för bra för att vara sant + att nu när man är arbetslös så är spelet ej ute och så fort man börjat jobba så kommer releasen och då har man ej tid att spela så mycket, hamnar efter, och då är det inte lika roligt.

"lånade tråden lite för att ta ut mina aggressioner (: "

Permalänk
Medlem

Min rekommendation ligger på The Secret World.

Då jag fann en tröst i detta efter min nyliga nedläggning av krogen, tjejer och "verkliga" livet så passar det nog dig också =).

Det gynnar verkligen intelligenta spelare och har en hel del riktigt kluriga uppdrag. Samarbetet i grupp är även viktigt och det krävs att alla tänker till och samarbetar.

Det är många i min clan/guild som har jobb/flickvän/barn och har några timmar efter jobbet över för att spela och det fungerar perfekt.

Spelet är även lite coolare än WOW om man kan säga så. Allt är lite mer modernt. Futuristisk och lite wowande samtidigt på ett flummigt sätt.. Känns som det är mer äldre mognare människor som spelar också.

Ett till plus är att dom tagit bort prenumerationen, samt att det inte är pay-to-win.

Att ha utkik efter är också Dayz. Betan var riktigt kul och spännande tills det ballade ur totalt med hackers och dylikt. Tror standalone ryktas komma ut i April.

Permalänk
Medlem

Jag lägger också en röst för Secret World. Utspelar sig i en starkt H.P. Lovecraft inspirerad värld. Jävulskt bra storylines och quest lines. Det har en mängd olika typer av quests, bland annat pusselquests som inget annat spel någonsin skådat. Många spel har med pusselquests som en liten bisyssla som inte ger så mycket gain men här får man inte bara extremt mycket exp utav att klara en pusselquest, dom är även helt insanely svåra också. Dom kan gå ut på att typ googla fram en författare och hitta vilken bok han gav ut 1903 och sen måste man få fram orginal hard-copy-versionen utav den för att kolla upp ISBN-numrets fyra siffror efter dom tre första, för att klara av en tier utav questen.
Givetvis kan man blåsa igenom dessa med walkthroughs men det är ju upp till var och en. Nu senast gjorde jag en quest som man skulla försöka tyda ett visst språks symboler i tre olika steg och sen komma på en kombination för att kunna gå vidare. Väldigt mycket sådant som kräver ordentlig efterforskning och inte bara typ "titta runt på det som är omkring". etc.

Det går utmärkt att spela single player och instanserna är, som någon tidigare nämnt, intensiva och korta. Bossarna har extremt roliga och välgjorda mekaniker redan från första instansen och det är mycket lära sig mekaniken och undvika och dpsa osv. Alla instanser går även att spela i elite-mode där bossarna är typ x1000 svåra. Multiplayermässigt går det att spela med en(1) kompis eller 15 kompisar, man behöver inte styra upp det så enormt mycket. Det flesta questlines är även omspelbara (när man klarat den så går en timer igång) så man kan alltid gå tillbaka och köra quests man redan gjort med en kompis som inte gjort dom.

Permalänk
Skrivet av TrueCroj:

Största problemet tycker jag är att det finns 100000000 spel men inget som är roligt, wow var ju klart de bästa och bf2 när man var yngre, kunde sitta på ett lan och lira wow i 10-15 timmar utan att bli uttråkad. Nu börjar man spela och tröttnar efter nån vecka eftersom man redan utforskat hela spelet, haft 2400+ rating, kört alla end bossar osv. bf3 är iof roligt men det går i perioder och det kan vara svårt att sitta och lira i flera timmar i streck..

Det är sånna här inlägg, och jag har sett många, som nu har övertygat mig att WoW blir ett av spelen jag ska köra detta år! Tack alla som deltagit! Det är hyfsat viktigt för mig att spelet är stort, ganska populärt och igenkännbart och kan diskuteras med andra om 3-4 år när man delar minnen. Tycker det är lite synd när man får coola minnen och upplevelser via något spel som man sedan aldrig kan dela med nån annan för att för få människor spelade just det spelet.

Om det är nån annan här som är ny till WoW och vill börja lira FRÅN BÖRJAN, och sen köra igenom hela, och hitta andra n00bs osv, så får ni gärna PM:a.

Vad gäller de andra förslag så blir det nog lite Dota2 och Path of Exile för chillspelande på vardagar. Har dock sett en del trailers nu och ser att det finns massor där ute, tack alla som skrev rekommendationer. Just keep 'em comin', ska kolla tråden framöver

Edit: finns det någon hemsida som rankar "största spelen just nu"?

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte oceaner av tid över, så man får vara lite selektiv.

Battlefield 3: Helt klart värt att prova om du har några kompisar att spela med då kommunikation är A och O. Högt tempo eller lite lägre, kartan och game mode avgör

Teamfortress 2: Högt tempo. Ser lite oseriöst och extremt ut, men mycket underhållande. Har hur många assignments och game modes som helst. Just nu spelar jag det med min son, Mann vs Machine (co-op). TF2 är gratis

Planetside 2: Episkt stort och gratis. Håller lite lägre tempo än BF3

Starwars: The Old Republic: Har inte provat det själv, men om jag förstått det rätt är det ett MMORPG i Starwars-världen. SWTOR avskaffade månadsavgifter i slutet av förra året.

Alla dessa är FPS:er.

Permalänk
Medlem

Magicka, Trine 1,2 kanske passar.
De är småcharmiga, har coop och kräver iaf lite intelligens.

Skrivet av Derrelique:

finns det någon hemsida som rankar "största spelen just nu"?

Du kan kolla http://store.steampowered.com/stats/ för att se vad folk spelar på steam just nu.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrelique:

Det är sånna här inlägg, och jag har sett många, som nu har övertygat mig att WoW blir ett av spelen jag ska köra detta år! Tack alla som deltagit! Det är hyfsat viktigt för mig att spelet är stort, ganska populärt och igenkännbart och kan diskuteras med andra om 3-4 år när man delar minnen. Tycker det är lite synd när man får coola minnen och upplevelser via något spel som man sedan aldrig kan dela med nån annan för att för få människor spelade just det spelet.

Om det är nån annan här som är ny till WoW och vill börja lira FRÅN BÖRJAN, och sen köra igenom hela, och hitta andra n00bs osv, så får ni gärna PM:a.

Vad gäller de andra förslag så blir det nog lite Dota2 och Path of Exile för chillspelande på vardagar. Har dock sett en del trailers nu och ser att det finns massor där ute, tack alla som skrev rekommendationer. Just keep 'em comin', ska kolla tråden framöver

Edit: finns det någon hemsida som rankar "största spelen just nu"?

Tycker WoW är en bra idé, har du tänkt att du kanske vill pröva att rollspela också?

Rollspelsservrar har generellt en mer mogen och sammanhållen community, dessutom ger rollspelandet ett alternativ om man vill bara ta det lugnt och vara lite social eller har tröttnat på PvE eller PvP.

Permalänk

The elder scrolls online, borde du kolla in.. Det är inte ute just nu men det kommer vara awesome tror jag. Deras matchmaking är gjord på din ålder och vad du gillar för gameplay. Du kommer att möta andra som är lik dig.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om League of Legends jag också. Efter många år av WoW på alla nivåer från "cool dinosaur mount!" till fightsimulering och theorycrafting tröttnade jag på PvE och tyckte att pvp i WoW inte bjöd på någon balanserad känsla. Efter att ha varit väldigt insatt i det var det svårt att hitta något spel jag kände att jag ville lägga samma energi på.

Som du kanske redan vet är LoL ett moba-baserat spel men lite enklare upplägg.

League of Legends har varit den mest värdiga ersättaren hitintills även om spelet inte är optimalt. Grundtanken är enkel, det är lätt att komma in i spelet och lära sig grunderna. LoL har blivit väldigt tävlingsinriktat under senare tid och har nu ladder istället för ratingsystem. Det finns alltid nya saker att lära sig, mycket info om spelet, champions, builds och allt annat man behöver veta på nätet.

Med övergången från WoW till LoL så gick jag också från att kolla klipp på warcraftmovies till att kolla streams på proffsspelare och turneringar. Nästan varje helg är det någon typ av liga eller turnering som streamas live med kommentatorer.

Communityn fungerar lite sådär. Det blir hela tiden bättre och Riot kämpar för att det är användarna som ska sköta första steget av varningar och bans. Systemet som används kallar man för The Tribunal och är en webportal där man hittar olika ärenden med folk som har blivit reportade, där man kan läsa chathistorik, stats och kommentarer från de som rapporterat spelaren. Man får sedan rösta på om spelaren ska straffas eller inte och man belönas om man kontinuerligt lägger röster som hjälper till att avgöra i ett case (röstar punish på någon som i slutändan blir straffad). Riot själva gick ut och berättade att majoriteten av alla som blir straffade i Tribunal dyker aldrig upp i några fler cases efter första gången.

Spelet är gratis och man får Influence Points, eller IP, för varje match vilket gå att köpa champions och runor (typ av gems) för. IP går bara att få genom att spela, men det går att köpa en boost för Riot Points, RP, som gör att det går lite snabbare i X antal dagar, eller X antal matcher. Riot Points går att köpa för riktiga pengar men är ingenting nödvändigt och ger dig inte någon direkt fördel i matcherna. För RP kan du köpa champions, skins till champions och lite annat.

Vill man kolla lite streams så finns det gott om dem på sv.twitch.tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrelique:

Får väl köpa BF3 då! Misstänker att det blir kortsiktig, enkel fun såsom CS:S, men det är nog kul för förfester och när folk inte är sugna på nått mer seriöst just då.

Och vad gäller LoL hade jag tur att få hjälp från en riktig maestro när jag började köra. Lärde mig allt från honom. Spelar numera en ganska bra Nasus eller Cho'Gath. Gillar intressanta och annorlunda heroes som inte är en copy-paste av en annan hjälte. Men LoL, HoN och Dota2 är tyvärr för stressiga, flame:iga och jag har kört dem för mycket. Letar efter nått nytt med bättre communitykänsla. Men tack ändå för förslaget :), kan också rekommendera alla som inte testa LoL att köra

Om du gillar LoL/Dota 2 samt MMOs så bör du nog ta och kolla på SMITE, det är i stort sätt LoL fast i 3:e personsperspektiv. Så du ser som WoW fast du har fördelarna med Moba (lol/hon/dota) med att du börjar på noll i början av varje match och slipper grindandet som MMOs tvingar dig till.
Det finns heller inga target skills, utan allt är skillshots, från ranged autoattacker till abilities, vilket ger en extra dimension till spelet tycker jag.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.