Bygga ett monster i ett Powermac g5,Enkelt?

Permalänk

Bygga ett monster i ett Powermac g5,Enkelt?

Hej Hej, såg igår Nikkops, buildlog på ett Powermac g5, Man blev sjukt intresserad av att bygga ett monster i ett sådant, Men jag har ingen aning om det är allt för svårt?, Ser inte jätte svårt ut

Det jag tänkt är att ha riktig vattenkylning i detta spektakel! då snackar vi 240x2 rads, 360x1

Fråga på :), Om det är någon som byggt i detta skicka gärna en buildlog

här har ni nikkops-G5:A

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

//Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Bland de svåraste chassi att bygga i.

Det är inte gjort för PC-delar, vilket innebär bl.a att du får såga lös en mängd interna delar av chassit, bygga dig helt nya fästen för allt från PSU till moderkort från scratch, samt bygga helt egen backplate, med mera.

Ingenting du gör om du inte har tillgång till rätt verktyg, erfarenhet, och månader av tid.

Du bör titta på de loggar som finns på Insanelymac så ser du hur svårt det är.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Proffsmoddare

Viktigaste är att planera! Att ha en bra plan innan man börjar är vad som avgör om projektet blir "bra eller anus". Att ta problemen som de kommer och bara köra på blir ofta inte speciellt bra.

Så om du väljer att gå vidare, var 100% säker på att du vill och kan lägga tiden som behövs, på både planering och byggandet. Och kom ihåg att det nästan alltid blir dyrare än vad du tänkt dig!

Lycka till!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Bland de svåraste chassi att bygga i.

Det är inte gjort för PC-delar, vilket innebär bl.a att du får såga lös en mängd interna delar av chassit, bygga dig helt nya fästen för allt från PSU till moderkort från scratch, samt bygga helt egen backplate, med mera.

Ingenting du gör om du inte har tillgång till rätt verktyg, erfarenhet, och månader av tid.

Du bör titta på de loggar som finns på Insanelymac så ser du hur svårt det är.

Jag hittar bara hackintosh datorer där? :S jag är ju ute efter ett g5 chassi mod eller vad man ska säga

Skrivet av Brodholm:

Viktigaste är att planera! Att ha en bra plan innan man börjar är vad som avgör om projektet blir "bra eller anus". Att ta problemen som de kommer och bara köra på blir ofta inte speciellt bra.

Så om du väljer att gå vidare, var 100% säker på att du vill och kan lägga tiden som behövs, på både planering och byggandet. Och kom ihåg att det nästan alltid blir dyrare än vad du tänkt dig!

Lycka till!

Tack, Självklart ska jag planera allting In i minsta detalj

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Hej

Jasså du såg mitt projekt, kul!

Det går att få in en massa saker och en monsterdator för den delen. Det du måste ha är verktyg och tid för arbete samt planering!
360raden kan få plats i toppen (du får skära hål), 240 i fronten och en till 240 i baken, så det är inga problem!

Om du ska göra så så lycka till!

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Hej

Jasså du såg mitt projekt, kul!

Det går att få in en massa saker och en monsterdator för den delen. Det du måste ha är verktyg och tid för arbete samt planering!
360raden kan få plats i toppen (du får skära hål), 240 i fronten och en till 240 i baken, så det är inga problem!

Om du ska göra så så lycka till!

Vad bra att Just du svarade, jag har en fråga, Kablarna kan man gömma dom bakom moderkorts plåten och dylikt?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Vad bra att Just du svarade, jag har en fråga, Kablarna kan man gömma dom bakom moderkorts plåten och dylikt?

Tveksamt, chassit är bara ca 19,5 cm brett invändigt. Höjer du upp moderkortsplåten så du kan dra kablar bakom kan det bli snålt med utrymmet.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Dance:

Tveksamt, chassit är bara ca 19,5 cm brett invändigt. Höjer du upp moderkortsplåten så du kan dra kablar bakom kan det bli snålt med utrymmet.

Fan.....

Edit man kan väl vinkla moderkortsplåten 45 grader så det blir som ett rv 03 ? Borde väl inte vara några problem?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Har precis gjort en G5-mod som på flera sätt liknar Nikkops, dock med Micro-ATX.
Om du tänkt köra vattenkylt så kan du ju höja upp moderkortsplåten någon centimeter då ett processorblock inte bygger särskilt mycket på höjden.

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Skrivet av Deean:

Har precis gjort en G5-mod som på flera sätt liknar Nikkops, dock med Micro-ATX.
Om du tänkt köra vattenkylt så kan du ju höja upp moderkortsplåten någon centimeter då ett processorblock inte bygger särskilt mycket på höjden.

Du är välkommen till att göra ett galleri så man får se hur det ser ut :), Förstår nog hur du menar

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Fan.....

Edit man kan väl vinkla moderkortsplåten 45 grader så det blir som ett rv 03 ? Borde väl inte vara några problem?

Vet inte hur ett "rv 03" ser ut men att vinkla moderkortsplåten 45 grader åt något håll verkar skumt :S

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Jag kördre 1 st Corsair 850HX, 2 st 470 och en 360 radiator med bara push fläktar. Jag kan säga att om du vill ha in de saker du nämde så är det mm som gäller när du ska räkna på det.

Nu kör jag helt enkelt en coolermaster evo 212 och två st 660 TI med WF i g5 Fortfarande ganska trångt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av WijK:

Vet inte hur ett "rv 03" ser ut men att vinkla moderkortsplåten 45 grader åt något håll verkar skumt :S

Titta hur ett rv-03 ser ut så förstår du nog

Skrivet av Ceogar:

Jag kördre 1 st Corsair 850HX, 2 st 470 och en 360 radiator med bara push fläktar. Jag kan säga att om du vill ha in de saker du nämde så är det mm som gäller när du ska räkna på det.

Nu kör jag helt enkelt en coolermaster evo 212 och två st 660 TI med WF i g5 Fortfarande ganska trångt.

Det verkar vara riktigt trångt när jag ser på andras byggen :), Men tack

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Titta hur ett rv-03 ser ut så förstår du nog

Aha. Kollat hur det ser ut i ett rv-03 nu. Det är vridet 90 grader medurs

Missförstånd. Trodde du skulle ha det med ena hörnan upp/ner som en diamant

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Skrivet av WijK:

Aha. Kollat hur det ser ut i ett rv-03 nu. Det är vridet 90 grader medurs

Missförstånd. Trodde du skulle ha det med ena hörnan upp/ner som en diamant

Jaha nejdå

Vet ännu inte hur jag ska hare :/

Visa signatur

Nils-Julius