Alltså, jag tycker det där känns mer som ett mantra som upprepats i två decennier snarare än något som faktiskt är sant. Håller inte med om enbart grafiken kan sälja ett spel idag. Såklart kan det vara kul för folk att kolla på snygga screenshots på ett nytt spel men sen ställer sig alla frågan "Men ok, hur är det att spela då?". Får spelet då dåliga reviews så glöms det bort fort.
Jag hävdar snarare tvärtom att bra hårdvara ger speltillverkarna möjlighet att fokusera på hur de vill att spelet ska fungera och göra det roligt, snarare än att lägga tid på att stångas med hårdvarubegränsningar och försöka optimera.
Tänk tanken att hårdvaran skulle vara oändligt snabb. Du kan utveckla ditt spel EXAKT så som idén är i ditt huvud, din vision av spelet. Utan begränsningar. Istället för att behöva snäva ner till en förenklad version till vad hårdvaran klarar av.
Tänk nu tanken att hårdvaran består av en första generations mobiltelefon med monkrom skärm. Du kan göra textbaserade spel och typ "Masken". Sen då? Du är begränsad.
Svag hårdvara ger inte roligare spel. Det är som att argumentera att svartvit film automatiskt ger bättre filmer eftersom de då kan fokusera mer på storyn.
Självklart kan helt fria händer vara bra. Men det sporrar inte till nytänk. Utmaningar leder ofta till intressanta spel. Och jag sa aldrig att de säljs med grafik som enda argument. Men grafiken blir så pass viktig att det är där det mesta krutet läggs. Man lägger mycket mindre krut på att komma på intressanta nya spelidéer. Men det är klart. Gillar man att spela de traditionella urvattnade idéerna som i Battlefield, CoD, Crysis med flera så visst.