Permalänk
Medlem

Hjälp med teknisk data

Hej!
Vi ska inhandla en ny bärbar dator och jag vill höra om någon kan förklara det här med Ghz. Vi har tittat på en dator Acer V5-531, 750 GB hårddisk, 6 GB ram, 1,6 GHz. Och frågan är lite om det räcker med 1,6 GHz. Ser att vissa har 2,5. Vad innebär skillnaden rent praktiskt. Vi (vuxna) använder datorn för att surfa, spela spotify, lagra foto, betala räkningar, dvs inget spel.

Vi ska få fiberkabel inom några veckor, och jag vill INTE ha en "slö" dator, som stoppar upp. Är 1,6 GHz långsammare än t ex 2,5?

Tacksam för hjälpen!

Mvh

Ska kanske tillägga att vi lagt maxpriset på 4500 kr

Permalänk
Medlem

För det användarområdena du skrev att du ska ha den till räcker 1.6Ghz gott o väl, troligen finns det autoclock (som kommer krama lite extra vid mer användning och gör tvärtemot med mindre prestanda för att spara in på batteri), hade dock satsat på en SSD disk för att undvika en "slö" dator.

Såg budgeten du hade där också, blir det skillnad med 1,6GHz & 2,5GHz? På papper ja, men för ditt användarområde? Nej.
Lägg några hundringar på en SSD.

EDIT: Se dock till att laptopen har plats för två diskar i sig, så du kan ha en SSD & 750GB samtidigt för lagring osv..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

GHz är en enhet för frekvens och om du tittar på CPU'er så är det alltid så att ju högre GHz du har desto snabbare arbetar den, med undantag dock.
Det finns en massa olika CPU familjer både inom AMD och Intel så det är inte världens lättaste att hålla isär dom, sen finns det CPU'er gjorda för stationära datorer och för Laptops och mellan dom skiljer det en massa med.
Lägger upp en länk som förklarar det här med GHz och processorer/CPU'er bra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cpu

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka klara ut vad du frågar efter gällande GHz.

Hz är en enhet som visar på hur många gånger något görs per tidsenhet, i fallet datorer så är det antalet beräkningar per sekund som kan utföras. I fallet med den datorn du nämner är det processorn som jobbar i det tempot, 1,6GHz, där G står för giga, 10^9 beräkningar per sekund. Beroende på hur processorn är uppbyggd, hur dess arkitektur ser ut, så klarar de av att utföra olika tunga beräkningar per svängning (1Hz), och därför säger inte alltid Hz allting. Det finns andra komponenter som också är beroende av Hz, men vi koncentrerar oss processorn eftersom den är viktigast i det här fallet.

Den dator som du har nämnt har en relativt gammal och svag processorarkitektur, Intel Celeron, detta i kombination med den rätt låga frekvensen gör att jag ser det som en svag processor, datorn kommer antagligen inte kännas rapp och ny särskilt länge. Jag skulle rekommendera i alla fall en processor ur intels core i3 för att få en bra processor, gärna en i5 men tror det kan vara svårt att hitta till det priset. Det viktigaste tror jag är att hitta en sådan processor snarare än att stirra sig blind på antalet Hz.

Med detta sagt så har jag inte så mycket mer att komma med, hoppas att någon här på forumet kan bidra med något fint köpråd.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Hej!
TACK för era svar! Bra förklarat. Men om jag ställer frågan om ramminne 4 GB eller 6 GB, vad gör det för skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carjoh:

Hej!
TACK för era svar! Bra förklarat. Men om jag ställer frågan om ramminne 4 GB eller 6 GB, vad gör det för skillnad?

I ditt fall så gör det ingen större skillnad, 4GB räcker långt.

Mängden ramminne visar på hur mycket data som datorn klarar av att ladda in i minnet och kan därmed användas snabbt, till skillnad mot lagringsenheten (hårddisk eller ssd) och blir aktuell först när man spelar spel där ofta mycket data lagras i ram, beroende på titel. Andra användningsområden som kräver mycket ram kan vara redigering av stora bilder, där både redigeringsprogram och flera bilder kan läggas in i ramminnet och hanteras snabbt och smidigt.

Som sagt, för "kontorsarbete" så räcker 4GB långt.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Ok då fick jag det också bra förklarat. Tror att jag kan börja sortera lite mer nu. Bara en fråga till - vad är ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carjoh:

Ok då fick jag det också bra förklarat. Tror att jag kan börja sortera lite mer nu. Bara en fråga till - vad är ssd?

En vanlig hårddisk som finns i datorer innehåller skivor som roterar, medans en SSD har minnen uppstaplade. Därför brukar SSDer vara optimala eftersom bärbara datorer flyttas omkring en massa och en SSD inte inehåller delar som rör på sig (Skivorna i en hårddisk kan skadas om de flyttas för abrupt). En SSD är också mycket snabbare än en vanlig hårddisk.

Läs denna tråd för mer info:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1103756-hur-stor-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carjoh:

Ok då fick jag det också bra förklarat. Tror att jag kan börja sortera lite mer nu. Bara en fråga till - vad är ssd?

SSD och hårddisk är båda lagringsenheter, den komponent i datorn som förvarar all din data när du stänger ner datorn.

En hårddisk är den traditionella lagringsenheten som består av en eller flera skivor och en läs- och skrivarm. En hårddisk fungerar som en avancerad LP-spelare där läsarmen istället för att göra fysiska spår i skivan, skriver med hjälp utav magnetism och skapar ettor och nollor för att förvara och lagra data.

En SSD, solid state drive, är även det en lagringsenhet men har inga rörliga delar, ingen skiva som snurrar, utan kan ses som ett avancerat usb-minne. Skillnaden mellan en ssd och ett usb-minne är vilka typer av kretsar som utgör lagringsutrymmet, där ett usb-minne inte klarar av särskilt många skrivningar, i förhållande till hur ofta som det skrivs till lagringsenheten, men kretsarna i en SSD klarar av detta.

Som användare är en SSD mycket snabbare än en hårddisk att använda för att hämta data, då det i praktiken inte finns någon söktid från det att kommandot kommer till att enheten hittar datan. Detta till skillnad mot en hårddisk, som dels måste rotera till rätt läge och sedan placera sin läsarm dit. Detta resulterar i snabbare laddtider för program, där den största märkbara skillnaden för kontorsarbete är att så fort ditt operativsystem har laddats färdigt och skrivbordet syns, så kan du öppna valfritt program. Ser du skrivbordet så är du inne i datorn, inga mer väntetider.

Den största märkbara skillnaden för att få sin dator att kännas som ny, är att uppgradera till en SSD. De snabba laddtiderna är underbara att jobba med, men de kommer också med ett högre pris och lägre lagringsutrymme än en traditionell hårddisk. Det är en helt enkelt något man får avgöra själv om man är beredd på att betala det för det, jag skulle inte rekommendera en SSD för din budget, utan snarare införskaffa en senare och på så sätt uppgradera din dator.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

TACK för att ni tagit er tid att reda ut begreppen!
Det blir lättare att gallra bland objekten.
Försäljarna i olika butiker llitar jag inte riktigt på, alla vill sälja, och allt de har är bra ....

Mvh

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av carjoh:

Bara en fråga till - vad är ssd?

Andra har redan svarat vad en SSD är, så jag tänker svara vad det innebär: Högre livskvalité. Du ville inte ha en dator som "stoppar upp". Då ska du absolut inte ha en mekanisk hårddisk. En SSD gör att vilken modern dator som helst känns extremt snabb och responsiv att arbeta med. Om det är någonting du ska lägga pengar på så är det verkligen en SSD.

Jag tycker att det räcker med en SSD på t ex 120 GB. Det räcker till Windows och alla program man har. Bilder och filmer lagrar man på en extern hårddisk. (Du kan plocka ut den hårddisken som sitter i datorn från början och sätta den i en extern "låda" och på så sätt få en extern disk för bara en dryg hundralapp.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av carjoh:

Ok då fick jag det också bra förklarat. Tror att jag kan börja sortera lite mer nu. Bara en fråga till - vad är ssd?

Carjoh, ännu en sak, du kommer med din budget inte hitta en bärbar dator med inbyggd SSD, utan det får du köpa separat och lägga in själv.

Om du inte har den möjligheten så kan du kolla upp så att den hårddisk som finns i datorn har en SSD cache. Det innebär att en liten del av hårddisken innehåller en inbyggd SSD-minnen för att snabba upp datorn, det är inte lika snabbt som en fullfjädrad SSD, men du slipper öppna upp datorn och installera själv.

Ett exempel för att veta om en dator har SSD chache:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=6210711&hbx...
Klicka upp länken. Vid datorns namn så står det "500 GB HDD + 16 GB SSD", det innebär att 16 GB kommer automatiskt att göra din dator snabbare

Permalänk
Skrivet av carjoh:

Hej!
TACK för era svar! Bra förklarat. Men om jag ställer frågan om ramminne 4 GB eller 6 GB, vad gör det för skillnad?

Med era användingsområden så kan ni eventuellt märka skillnad om ni han en massa fönster och program öppna samtidigt. Men då pratar vi rätt många fönster eller flikar.

Permalänk
Medlem

Fick tips om denna: Acer-Aspire-E1-571-32326G75Mnks..?? Eller denna LENOVO TS/ B590/ i3-3110M 4GB 500GB 15.6" W8 (MBX29MX)??
Någon erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Köp Fujitsudatorn för 2,990:- med i3-processor på cdon.com (inkl printer, office, antivirus, väska och mus) och lägg resten på en samsung 840 ssd. Sjukt mycket value-for-money.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i3-...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688

Edit: Länkat

Visa signatur

Gammal gubbe