Dell på väg att avnoteras från börsen

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har aldrig gillat börsen. Får kraftigt dåliga vibbar när jag hör om den. Bra att Dell går väck därifrån.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har aldrig gillat börsen. Får kraftigt dåliga vibbar när jag hör om den. Bra att Dell går väck därifrån.

Agree. Mer sånt här!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Dell. Nu kan dom koncentreara sig på att bygga upp ett bra sortiment och planera långsiktigt och slippa alla profithungriga typer som härjar på börsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Läs gärna artikeln först och kommentera sedan.

Ser inte varför du skulle behöva vara spydig när jag klart och tydligt frågar vad det innebär. Jag har noll koll på börser och liknande, så jo jag läste artikeln före jag kommenterade.

Permalänk
Medlem

en fråga:
vad händer om en aktieägare inte godtar budet?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av thug3000:

en fråga:
vad händer om en aktieägare inte godtar budet?

Nu vet jag inte hur det fungerar i USA, men i Sverige kan ägare med 90% (eller mer) av aktiekapitalet begära tvångsinlösen av resterande andelar. Förmodligen finns något liknande på andra sidan Atlanten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nu vet jag inte hur det fungerar i USA, men i Sverige kan ägare med 90% (eller mer) av aktiekapitalet begära tvångsinlösen av resterande andelar. Förmodligen finns något liknande på andra sidan Atlanten.

Stämmer bra. Men jag har för mig att siffran är 95%.

Känns lite oklart dock, med ett erbjuande på att man får 125% av vad aktien var värd för några veckor sen, betyder inte att de kommer komma upp i 95%, eller hur? 25 % är inte JÄTTEmycket. Kommer de komma upp i 95% (eller 90%) ??.

Hur mycket måste de resterande 5-10% sälja för om de blir tvungna att sälja?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Ser inte varför du skulle behöva vara spydig när jag klart och tydligt frågar vad det innebär. Jag har noll koll på börser och liknande, så jo jag läste artikeln före jag kommenterade.

Nej, du frågar inte vad det innebär [att avnoteras från börsen]. Du undrar om du kan köpa en U2711 och om Dell ska byta namn. En frågeställning som saknar relevans med utgångspunkt av artikeln. Därav kan man ju ärligen undra om du verkligen läst artikeln över huvudtaget.

Fortsätter vi analysera artikeln framgår det att Microsoft vill gå in med kapital så ägaren kan köpa upp aktieägarnas andelar, tror du det är en rimlig strategi om man vill skrota Dell som varumärke och samtidigt lägga ner tillverkningen?

U2711 kommer antagligen försvinna förr eller senare oavsett men frågan är om inte U2713HM är en värdig ersättare? LED i stället för CCFL/CFL, mindre effekt (värme) och mindre aggresiv antireflex. Dock "bara" 8 bitar i stället för 10. Så ska du inte PhotoShoppa för tryckpressarna så kan det vara ett alternativ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jäkligt snoffsigt huvudkontor!

Sedan har Dell börjat satsa mer och mer pengar på att försörja datacenters med servrar på senare tid. Det är där pengarna finns nu för tiden. Troligtvis vill företaget ha full kontroll över denna satsning.

http://bits.blogs.nytimes.com/2012/08/21/dell-makes-moves-to-...

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Dell var aldrig bra. de priset de tar på en PC är samma som en MAC.

Hittar du en ny Mac för 3490:- så tar jag den direkt (det är vad Dell Inspirion 660 kostar), eller en Alienware X51 från 6990:-, billigaste Mac kostar 5795:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

U2711 kommer antagligen försvinna förr eller senare oavsett men frågan är om inte U2713HM är en värdig ersättare? LED i stället för CCFL/CFL, mindre effekt (värme) och mindre aggresiv antireflex. Dock "bara" 8 bitar i stället för 10. Så ska du inte PhotoShoppa för tryckpressarna så kan det vara ett alternativ.

Den ersätts med största sannolikhet av U2713H vilken har samma eller bättre färgdjup. Sorry för off-topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter flera veckor av rykten och spekulationer står det klart att datortillverkaren Dell ska avnoteras från börsen. Bland investerarna syns Microsoft och grundaren Michael Dell.

Läs artikeln

Detta kräver att man har stake!
Ett helt nytt sätt att driva företagande.

Kör så det ryker Dell!
Bli det första företaget vars "långsiktiga planer" sträcker sig längre än till nästa kvartalsrapport

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt färsk erfarenhet av deras stationära eller bärbara datorer, men deras servrar är helt underbara. Jämfört med HP är service och hantering en dröm. För HP måste du regga alla jävla komponenter själv, och om du har rätt CarePack så får du service. Varje Dell-pryl har sin servicetag och slår man upp den på deras hemsida får man all information om maskinen med den konfiguration man har sittandes i racket. Tom deras enkla PowerConnect-switchar har ju reservdelsgaranti i 100 år (dvs livstid).
Att de har smarta funktioner som iDrac (med fjärrstyrning i Enterprise-versionen) gör det inte sämre.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Du har inte lite fel där:

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=33

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgid2=429

Som du ser är de väldigt likt mellan Inet, Komplett och CDON.
Förstår inte riktigt varför alla påstår att Inet är så himla dyra när de ligger jämnt med de andra.
Nästan alla produkter jag kollar på Inet ser jag på Prisjakt att de är ett av de billigaste, de få gånger som de är dyrare handlar ofta
bara om 5kr, max 20 (kan finnas någon enstaka produkt som kostar mer, men sen har Inet fri frakt över 500kr)

Ontopic: Hört bra om DELL gällande deras service och support. Men deras datorer är inte alltid rätt prissatt och de känns ibland lite väl högt.
Men men har man gott om pengar är de ganska bra pga den bra support man får.

Hur ofta har inet Riktiga super reor?
Cdon har en 15% varje månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jag känner snarare att det var förvånande att de inte gick in med mer och framförallt med equity. Dell är säkert en av de största kunderna hos MS så att de ska gå bra är ju rätt centralt för dem. Jag hade nog dock tippat att de skulle gå in med equity för att få lite mer att säga till om i utvecklingen.

Fast ur Microsofts synvinkel borde det inte spela någon roll om det är Dell eller Lenovo som bygger datorn som Windowslicenserna kör på. Även om Dell konkade så finns det ingen anledning att tro att den totala volymen windowsmaskiner skulle minska.

Skrivet av rektor:

Låter som om vi kommer att få se Windows 8 plattor, och kanske Windows 8 mobiler.

Jag tror inte du behöver någon smilie, jag tror det är precis det som det hela handlar om: Microsoft stöder Dell för att Dell ska byta till att producera plattor och mobiler istället för desktopsystem. Dell fasar ut desktopsystemen som "alla" anser är en döende marknad för att istället satsa på den mobila tillväxtmarknaden, och Microsoft får äntligen en kvalitetstillverkare som kan ge mobila Windows 8+ system penetration bland företagskunder.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Att hålla sig borta från börsen är alltid ett smart drag i min bok. Well done Dell.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu hade det inte varit fel om man hade haft lite aktier i Dell. 25% i vinst är ju inte helt fel, beroende lite på vad det nuvarande värdet är förstås men jag är väldigt tveksam till att den har ökat 25% på tre månader.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, du frågar inte vad det innebär [att avnoteras från börsen]. Du undrar om du kan köpa en U2711 och om Dell ska byta namn. En frågeställning som saknar relevans med utgångspunkt av artikeln. Därav kan man ju ärligen undra om du verkligen läst artikeln över huvudtaget.

Jag skrev "Kommer detta innebära att dells saker försvinner ller byter namn? " med det så menar jag vad som kommer att hända med dell nu, Dvs när dom har avnoterats från börsen.

Jag skrev alrdrig att jag skulle köpa en U2711, Jag skrev bara att jag hade lust på en

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fast ur Microsofts synvinkel borde det inte spela någon roll om det är Dell eller Lenovo som bygger datorn som Windowslicenserna kör på. Även om Dell konkade så finns det ingen anledning att tro att den totala volymen windowsmaskiner skulle minska.

Ja, nu sa jag ju inte att volymen skulle minska, utan att MS har incitament för att kunna påverka utvecklingen av Dell. T.ex. för att vara med få Dell att använda MS nya produkter snabbare osv., de har en stor del av marknaden vilket ger en stor plattform att få ut ny programvara på. Därav att det är lite konstigt att de endast går in med lån i affären, eftersom de som långivare inte kommer ha något större inflytande. Men troligtvis är inte Silver Lake (eller Mr. Dell) så intresserade av att dela vare sig uppsidan i affären eller styrelseposterna med MS, det tror jag är anledningen till MS passiva investering.

Skrivet av this:

Nu hade det inte varit fel om man hade haft lite aktier i Dell. 25% i vinst är ju inte helt fel, beroende lite på vad det nuvarande värdet är förstås men jag är väldigt tveksam till att den har ökat 25% på tre månader.

Aktien har ökat mycket mer än 25% på tre månader, var under $10 så sent som i december, nu handlas den runt $13,40. Du skulle gjort 25% om du köpt så sent som för tre veckor sen när ryktet kom ut, då stack aktien iväg såklart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, du frågar inte vad det innebär [att avnoteras från börsen]. Du undrar om du kan köpa en U2711 och om Dell ska byta namn. En frågeställning som saknar relevans med utgångspunkt av artikeln. Därav kan man ju ärligen undra om du verkligen läst artikeln över huvudtaget.

Fortsätter vi analysera artikeln framgår det att Microsoft vill gå in med kapital så ägaren kan köpa upp aktieägarnas andelar, tror du det är en rimlig strategi om man vill skrota Dell som varumärke och samtidigt lägga ner tillverkningen?

U2711 kommer antagligen försvinna förr eller senare oavsett men frågan är om inte U2713HM är en värdig ersättare? LED i stället för CCFL/CFL, mindre effekt (värme) och mindre aggresiv antireflex. Dock "bara" 8 bitar i stället för 10. Så ska du inte PhotoShoppa för tryckpressarna så kan det vara ett alternativ.

Ja eller U2713H som är ersättaren till U2711 med bättre specs. Dell har redan slutat tillverka U2711.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Hur ofta har inet Riktiga super reor?
Cdon har en 15% varje månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Och...? Jag köper oftast hos Inet men är det rea dags hos CDON eller Komplett köper jag bara där i så fall.
Bryr mig inte riktigt om Inet inte har rea hela tiden. CDON har ingen butik jag kan gå till och inte Komplett heller.
Känner mig mer bekväm om jag kan gå till en fysisk butik om jag ska köpa något och en fördel är att man kan testa
på saker innan man köper dem i fysiska butiker innan man köper dem.
Att man kan beställa och skicka tillbaka på ångerrätt är inte lika simpelt och tar massa tid. Dessutom får man väl betala frakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

DELL har nog den bästa service man kan få på marknaden iaf imho !

Precis och är det ett företag som gör en upphandling kan man få riktigt bra deals med Dell.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Enligt Horrowitz + Dvorak så är det (investeringen) för att Microsoft vill ha dell i sina egna stores med egen branding och för att Dell's Linuxdivision säljer betydligt bättre än väntat och microsoft vill stänga ner den.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Dell datorer. Haft 3 stycken sammanlagt på 10 år på jobbet och ingen av dem har strulat det minsta. Bra billiga displayer har de också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Dell var aldrig bra. de priset de tar på en PC är samma som en MAC.

Tycker du Dell och Mac är dyra, ta då en titt på denna Webhallen Config D13-0107, det finns ett antal i den serien som är dyrare än både Webhallen Config

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Desutom är Alienware också svin dyrt, och dem är ägda av Dell. Om jag inte minns fel.

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nathler:

Desutom är Alienware också svin dyrt, och dem är ägda av Dell. Om jag inte minns fel.

Mjo, Dell köpte upp dem 2006, innan var de mest tillgängliga i USA & Kanada och var riktigt bra speldatorer, men sedan dess blev t.o.m de datorerna tråkiga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Frågar folk mig så gör det faktiskt inget om Dell tappar. De har verkligen hamnat på efterkälken emot egentligen alla andra vettiga konkurrenter...

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Och...? Jag köper oftast hos Inet men är det rea dags hos CDON eller Komplett köper jag bara där i så fall.
Bryr mig inte riktigt om Inet inte har rea hela tiden. CDON har ingen butik jag kan gå till och inte Komplett heller.
Känner mig mer bekväm om jag kan gå till en fysisk butik om jag ska köpa något och en fördel är att man kan testa
på saker innan man köper dem i fysiska butiker innan man köper dem.
Att man kan beställa och skicka tillbaka på ångerrätt är inte lika simpelt och tar massa tid. Dessutom får man väl betala frakt?

Frakt? En dator för 10k istället för 12k så är en frakt på 50 kr inte så stor.
Tycker inte inet ska få priset bäst pris bara för att de har bäst på resten. Som om någon får bästa betyget i Matte bara för att de hade ju bäst betyg på resten av ämnena.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Frakt? En dator för 10k istället för 12k så är en frakt på 50 kr inte så stor.
Tycker inte inet ska få priset bäst pris bara för att de har bäst på resten. Som om någon får bästa betyget i Matte bara för att de hade ju bäst betyg på resten av ämnena.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte varje dag man köper dator. Men sen har ju CDON/Komplett sina grejer som kostar väldigt mycket mer än Inet.
Orkar inte riktigt tjata om detta ämnet igen det är så meningslöst. Bara för att Inet vann
så får inte dom andra butikerna sämre priser för det. Så vad har du förlorat?