Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Skrivet av Curyz:

Jag packa precis upp min Fujitsu NH532 (i7) (kanske är dum fråga men) jag har kört cpu-id och frekvenzen står på 2,4ghz men den riktiga frekvenzen är på 1,2 ghz. Vad är felet? om jag läste rätt ska den kunna gå i 3,4ghz ? eller är det fel? finns det något sätt att klocka upp den eller är det något fel på datorn (cpu'n) helt enkelt? Funderar på om man ska lämmna tillbaka den om det är något fabriksfel. Ska det va 1.198 ghz, vilket jag tycker är lite orimligt när det är en i7 Ivy-Bridge CPU. Har en nästan likadan på min Stationära och den klocka jag upp till 4.2ghz utan problem (Intel i7 2600k om någon undra). En Sak till jag märkte i PC-Wizard va att Datorn körde på Intel HD 4000 Grafiken istället för GeForce GT 640m LE varför gör den det och hur ändrar man det?

Jag tror ju att datorn väljer automatiskt vilket grafikkort den kör med beroende på vad som krävs för tillfället, för att spara batteri och hålla värmen nere osv.

Ang cpu:n, kan det inte vara så att den går i någon speedstep funktion? så den inte jobbar på i max när det inte behövs även där? speedstep går nog för övrigt att stänga av i bios.

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av 364Nailhead:

Jag tror ju att datorn väljer automatiskt vilket grafikkort den kör med beroende på vad som krävs för tillfället, för att spara batteri och hålla värmen nere osv.

Ang cpu:n, kan det inte vara så att den går i någon speedstep funktion? så den inte jobbar på i max när det inte behövs även där? speedstep går nog för övrigt att stänga av i bios.

Tack för svar ska kolla i bios angående CPU speed.
GPU: Går det att köra bara på Geforce kortet eller? jag kommer oftast använda min dator med sladd i ändå. Om det är någon som vet hur man blir av med batterisparandet så den byter grafik? Vill köra på det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curyz:

Har en nästan likadan på min Stationära och den klocka jag upp till 4.2ghz utan problem (Intel i7 2600k om någon undra). En Sak till jag märkte i PC-Wizard va att Datorn körde på Intel HD 4000 Grafiken istället för GeForce GT 640m LE varför gör den det och hur ändrar man det?

Via nvidia panelen kan du ändra hur du vill köra gfx kortet, har även för mig att man kan stänga av de intergrerade helt i bios.
Att klocka upp en stationär är inte likadant som en bärbar, samt att det är stor skillnad på i7 i stationär vs laptop

Permalänk

Har skaffat en SSD till min nh532 och ska installera Windows från ett usb minne men i boot device priority menyn så har alternativen ett utropstecken och står has been disabled in the corresponding Type meny. Vet någon här var den menyn är eller hur man kan ändra så den bootar på usb, tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Tänkte bara först och främst tacka alla som har skrivit i den här tråden, har läst varenda sida nu och tack vare er så bestämde jag mig i slutändan för att köpa laptopen!

Ett par fina saker på CDON just nu om du också funderar på att köpa den här datorn eller en annan Fujitsu-dator:

* Microsoft Office Hem & Student samt F-Secure 2013 ingår utan någon extra kostnad
* Om man anger rabattkoden xY9cDDXJ så får man 300kr rabatt vid köp av utvalda Fujitsu-datorer (rabattkoden gäller bara de första 3000 beställningarna)
* 13% rabatt på NH532 (kostnad med rabattkoden ovan: 5990:-)

Tack återigen!

Permalänk
Skrivet av Phrober:

Tänkte bara först och främst tacka alla som har skrivit i den här tråden, har läst varenda sida nu och tack vare er så bestämde jag mig i slutändan för att köpa laptopen!

Ett par fina saker på CDON just nu om du också funderar på att köpa den här datorn eller en annan Fujitsu-dator:

* Microsoft Office Hem & Student samt F-Secure 2013 ingår utan någon extra kostnad
* Om man anger rabattkoden xY9cDDXJ så får man 300kr rabatt vid köp av utvalda Fujitsu-datorer (rabattkoden gäller bara de första 3000 beställningarna)
* 13% rabatt på NH532 (kostnad med rabattkoden ovan: 5990:-)

Tack återigen!

Detta gör mig riktigt sugen + att jag får 500:- rabatt från mecenat. Det blir 5800 för denna dator inkl office och antivirus. Är det bara att slå till?
Är kvaliteten sådan att om man skakar den känns det som att den ska paja? Finns någon lösning på Ghostingen? Kan man sätta i en SSD utan att bränna GPU vilket har hänt för vissa? Är alltså prestandan+pris större än kvaliteten är kass. Tror ni att den håller 2-3 år om den får lite kärlek?

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrober:

Tänkte bara först och främst tacka alla som har skrivit i den här tråden, har läst varenda sida nu och tack vare er så bestämde jag mig i slutändan för att köpa laptopen!

Ett par fina saker på CDON just nu om du också funderar på att köpa den här datorn eller en annan Fujitsu-dator:

* Microsoft Office Hem & Student samt F-Secure 2013 ingår utan någon extra kostnad
* Om man anger rabattkoden xY9cDDXJ så får man 300kr rabatt vid köp av utvalda Fujitsu-datorer (rabattkoden gäller bara de första 3000 beställningarna)
* 13% rabatt på NH532 (kostnad med rabattkoden ovan: 5990:-)

Tack återigen!

Kul att höra. Välkommen in i gänget!

Skrivet av LaserChoklad:

Detta gör mig riktigt sugen + att jag får 500:- rabatt från mecenat. Det blir 5800 för denna dator inkl office och antivirus. Är det bara att slå till?
Är kvaliteten sådan att om man skakar den känns det som att den ska paja? Finns någon lösning på Ghostingen? Kan man sätta i en SSD utan att bränna GPU vilket har hänt för vissa? Är alltså prestandan+pris större än kvaliteten är kass. Tror ni att den håller 2-3 år om den får lite kärlek?

Jag tror du kommer bli nöjd. Jag tycker byggkvaliteten är rätt hög för att kosta så lite och för att vara i plast. Jag gillar verkligen känslan i tangentbordet, lite synd med ghosting-problemet dock. Ghostingen går att lösa genom att använda ESDF istället för WASD men jag har som sagt vant mig och kör ändå WASD.
Angående SSD så vågar jag inte säga om det funkar då de två som fick havererade laptops hävdade att de följt guiden helt och hållet, men jag skulle ändå rekommendera SSD och hoppas på det bästa. Använd bara alla säkerhetsåtgärder som går, t ex ESD-armband och klicka på startknappen ett par gånger efter du tagit bort batteriet.

Jag tror nog att den kan hålla ett bra tag, med lite kärlek som du säger. Städa den på damm nån gång var tredje månad kanske och inte låta den vara igång flera dagar i rad. För 5800 kr skulle jag absolut köpt denna laptop, om jag nu inte redan haft en liknande det vill säga.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Enligt andra forum kan man koppla ett dual-link GPU till en högupplöst skärm (2560x1440) men det kan behövas en del manuella inställningar för att det ska fungera, tex med egendefinierad upplösning.

GPUn 640M LE har dual-link
http://www.nvidia.in/object/geforce-gt-640m-le-in.html#pdpCon...

Exempel på lösning med en Dell-dator:
http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3519/t/1...

Om någon lyckas koppla NH532 till en 2560x1440 skärm så får ni gärna skriva status!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag såg att jag hade följande "optional update" i Windows Update idag. Vad innehåller den egentligen? Jag har redan senaste icke-beta-drivrutinerna från Nvidia installerade (310.90).

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

Hej,

Jag såg att jag hade följande "optional update" i Windows Update idag. Vad innehåller den egentligen? Jag har redan senaste icke-beta-drivrutinerna från Nvidia installerade (310.90).[/IMG]

Jag laddade ner den igår, har inte märkt av någon direkt skillnad. Säkert bara en vanlig uppdatering, kanske med lite förbättringar i spelprestanda om man har tur.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

1 000 meddelanden! Fantastiskt med all kunskap som genereras i detta forum - tack, alla Sweclockare!

Önskar att det vore så här för fler datormodeller. Nåja, nu tar vi sikte på 2 000 poster!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

1 000 meddelanden! Fantastiskt med all kunskap som genereras i detta forum - tack, alla Sweclockare!

Önskar att det vore så här för fler datormodeller. Nåja, nu tar vi sikte på 2 000 poster!

Skickades från m.sweclockers.com

Och du blev den 1000:e postaren

Permalänk
Medlem

Jag har problem att spela upp BRRIP på VLC media player efter windows updates senaste nvidia uppdatering som misslyckades. Någon mer som råkat ut för det? Jag kör Windows 8. (Videon spelas men det uppstår ett rutnät på videon, beskär jag bilden på 16:9 så försvinner rutnätet).

Permalänk
Medlem

Varning för windows update NVIDIA! Den uppdateringen skapade rejält med problem i min dator, kunde inte köra igång några spel eller spela upp video på VLC. Det löste sig till slut genom windows system restore point. Så se till att ni skapar sån restore point innan ni uppgraderar drivrutiner. De uppdateringar jag hade problem med heter: nVidia WDDM1.1, WDDM1.2 GT640MLE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbit79:

Varning för windows update NVIDIA! Den uppdateringen skapade rejält med problem i min dator, kunde inte köra igång några spel eller spela upp video på VLC. Det löste sig till slut genom windows system restore point. Så se till att ni skapar sån restore point innan ni uppgraderar drivrutiner. De uppdateringar jag hade problem med heter: nVidia WDDM1.1, WDDM1.2 GT640MLE.

Jag kan också säga att jag fick problem med nya Nvidia-uppdateringen (311.00). Fick inte igång AC3, några andra problem än det märkte jag dock inte. Gick tillbaka till 310.90 så fungerade spelet igen.
Så vänta tills det blir en officiell release.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Har haft datorn i cirka en vecka nu och är väldigt nöjd med köpet än så länge!

Har inte sett någon skriva om det tidigare, jag fick med två stycken nätadapters till datorn, var detta av misstag tros eller är de så pass generösa?

Permalänk
Skrivet av Phrober:

Har haft datorn i cirka en vecka nu och är väldigt nöjd med köpet än så länge!

Har inte sett någon skriva om det tidigare, jag fick med två stycken nätadapters till datorn, var detta av misstag tros eller är de så pass generösa?

Med min första dator (som gick sönder) fick jag bara en, men när jag fick min nya så fick jag två..

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbit79:

Enligt andra forum kan man koppla ett dual-link GPU till en högupplöst skärm (2560x1440) men det kan behövas en del manuella inställningar för att det ska fungera, tex med egendefinierad upplösning.

GPUn 640M LE har dual-link
http://www.nvidia.in/object/geforce-gt-640m-le-in.html#pdpCon...

Exempel på lösning med en Dell-dator:
http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3519/t/1...

Om någon lyckas koppla NH532 till en 2560x1440 skärm så får ni gärna skriva status!

Någon som lyckats få ut 120Hz till extern skärm så man kan spela i 3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 364Nailhead:

Med min första dator (som gick sönder) fick jag bara en, men när jag fick min nya så fick jag två..

Skrivet av Phrober:

Har haft datorn i cirka en vecka nu och är väldigt nöjd med köpet än så länge!

Har inte sett någon skriva om det tidigare, jag fick med två stycken nätadapters till datorn, var detta av misstag tros eller är de så pass generösa?

Grabbar, om någon av er tänker sälja en så köper jag gärna en! Jag har tappat min nätadapter och nu kan jag inte ladda min nh532

Permalänk
Medlem

Så, ingen som tänker sälja sin extra nätadapter...
Iaf, kan nån hjälpa mig med nätadapterns specs? Hur många watt den är osv?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att köra tre skärmar samtidigt med VGA + HDMI + laptop-skärm? Om inte, går det att köra VGA + HDMI när laptopskärmen är stängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greg.m:

Iaf, kan nån hjälpa mig med nätadapterns specs? Hur många watt den är osv?

Adaptern är på 19V och 6.32A

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbit79:

Är det möjligt att köra tre skärmar samtidigt med VGA + HDMI + laptop-skärm? Om inte, går det att köra VGA + HDMI när laptopskärmen är stängd?

Jag kör hdmi 1920x1200 och VGA 1360x768 samtidigt utan problem, har inte lyckats få igång alla 3 skärmarna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Adaptern är på 19V och 6.32A

Tack! Står det kanske hur många watt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greg.m:

Tack! Står det kanske hur många watt?

Står inte men 19V*6.32A = 120W ut
In så står det 110-240V 1.4A vilket jag tolkar som ca 150W in

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

Står inte men 19V*6.32A = 120W ut
In så står det 110-240V 1.4A vilket jag tolkar som ca 150W in

Det blev en beställning direkt från fujitsu. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Byggkvaliteten känns helt okej till bra beroende på. Vid USB-portarna och en bit in på stödet så glappar det och musknappen har börjat låta kraftigare och mindre mjukt. Annars inga större problem än. Batteritiden på prestanda är väl inte jättebra. Ljudet helt okej.

Kan någon lägga ut sin 3dmark score och länka den version ni använder?

Permalänk
Medlem

Ibland när jag startar datorn får jag blackscreen? Försökte sätta den i viloläge och sen klicka igång den på någon tangent, fungerade inte. Var tvungen att klicka på av knappen så försvann blackscreenen?

Sen när jag skulle logga in så står det att det är ont om resurser, välj en redan inloggad användare fast det bara finns en. Provar klicka ändå och får blackscreen Igen fast den här gången ned musen synlig.

Vad händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis köpt en fram cdon, lurar lite på vad ni har gjort i ett första skede med datorn? Blåste ni rent det från massa bloatware eller vad gjorde ni?

Permalänk
Medlem

In med ssd och nyinstallation av Windows. Dra ner Fujitsu DeskUpdate, installera allt utom grafik (hämta från geforce.com) och all meningslös Fujitsuprogramvara. Det är min rekommendation!

Skickades från m.sweclockers.com