Permalänk
Medlem

Vilket OS bör jag ha? Seg dator!!

Har köpt en liten 10 tums dator med Intels Atom's Dual processor på 1.86 GHz / och med hela 1024mb RAM. På datorn var det ett Windows 7 Starter installerat med en massa skit på. Datorn går segt som fan och vad man än ska göra så tar det lååång tid. Jag skulle nu vilja ha tips på vilket OS jag bör använda för det ska funka smidigt eller hur jag snabbar upp datorn med detta OS. Jag har försökt stänga av så mycket som möjligt, men den är fortfarande seg.

All hjälp tages tacksamt emot.

Visa signatur

¤ AMD Athlon XP 1700 ¤ NF7-S rev.2 ¤ 2x256 Twinmos Winbond ¤ IBM 60 GB 7200 ¤ Western Digital 120 GB 7200 ¤ GeForce 6600XT ¤ Windows Server 2003 ¤ DirectX 9.0b ¤ CPU: 200*11,5=2300 MHz @ Vcore 1,8 ¤ GFX: 200/445 ¤ MEM: 8-3-3-2,5 ¤

Permalänk
Medlem

För att Windows 7 ska kunna flytta på bra måste du ha minst 2Gig ram iaf.
Men Linux har inte så stora systemkrav annars.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Entusiast

Windows XP i så fall. Windows 7 är otroligt segt med 2GB tycker jag så fy fan för 1GB!
Windows XP med 512MB RAM är ungefär lika rappt som Windows 7 med 2GB RAM och WIndows XP med 1GB RAM är ungefär som Windows 7 med 4GB RAM tycker jag så Windows XP är "the way to go".

Dock så vet jag inte hur du ska få tag i en licens lagligt för Windows XP i dagens läge...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle rekommendera Lubuntu, det flyter utmärkt på en 8-9 år gammal burk här hemma

Permalänk
Medlem

En av de positiva sakerna med Windows 8 är att det är snabbare och har lägre systemkrav än Windows 7.

Men du kommer inte kunna spela på den datorn så du kanske ska överväga Linux istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

En av de positiva sakerna med Windows 8 är att det är snabbare och har lägre systemkrav än Windows 7.

Men du kommer inte kunna spela på den datorn så du kanske ska överväga Linux istället

Enligt Microsoft är det samma RAM krav på Windows 7 & 8, så frågan är om det hjälper?

Visa signatur

¤ AMD Athlon XP 1700 ¤ NF7-S rev.2 ¤ 2x256 Twinmos Winbond ¤ IBM 60 GB 7200 ¤ Western Digital 120 GB 7200 ¤ GeForce 6600XT ¤ Windows Server 2003 ¤ DirectX 9.0b ¤ CPU: 200*11,5=2300 MHz @ Vcore 1,8 ¤ GFX: 200/445 ¤ MEM: 8-3-3-2,5 ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av daBlo:

Har köpt en liten 10 tums dator med Intels Atom's Dual processor på 1.86 GHz / och med hela 1024mb RAM. På datorn var det ett Windows 7 Starter installerat med en massa skit på. Datorn går segt som fan och vad man än ska göra så tar det lååång tid. Jag skulle nu vilja ha tips på vilket OS jag bör använda för det ska funka smidigt eller hur jag snabbar upp datorn med detta OS. Jag har försökt stänga av så mycket som möjligt, men den är fortfarande seg.

All hjälp tages tacksamt emot.

Se om du kan uppgradera primärminnet. Jag har en netbook med en atomprocessor och 2 GB RAM som Windows 7 flyter riktigt bra på. Testade först det förladdade Windows XP (skitsegt), Ubuntu dtl (skitesegt och oanvändbart pga liten skärm i kombination med låg upplösning) och OS X (ville inte fungera) men stannade på Windwos 7. Men det var också en REN installation, inget förladdat skit med en massa bloatware. Gjorde en test där jag startar Word, Excel, PowerPoint, Internet Explorer och Outlook på 6 sekunder, Det är inte så dåligt.

Hjälper inte en minnesuppgradering tror jag det kommer gå segt med vilket OS som helst med ett GUI.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

hade helt klart kört på windows xp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Windows XP i så fall. Windows 7 är otroligt segt med 2GB tycker jag så fy fan för 1GB!
Windows XP med 512MB RAM är ungefär lika rappt som Windows 7 med 2GB RAM och WIndows XP med 1GB RAM är ungefär som Windows 7 med 4GB RAM tycker jag så Windows XP är "the way to go".

Dock så vet jag inte hur du ska få tag i en licens lagligt för Windows XP i dagens läge...

Skrivet av Mr.Toolbox:

hade helt klart kört på windows xp

Support till nästa år, så varför skjuta på det?

Permalänk
Medlem

Kör debian

Permalänk
Medlem

Linux Mint Mate! Störtskön dist, allting installeras automatiskt och funkar bra på en gång, linux är inte alls så krångligt som det var förr. Det är lite "windows" känsla över mint mä så du kommer inte sakna m$ efter du kört en stund. Pröva, annars är det ju bara att installera om windows om du inte gillar det.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Ubuntu all the way!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Avstängd

Jag körde med windows xp med netbook och det gick men dock så var den otroligt seg efter ett par nät-flikar, körde linux 12,04 och därefter blev det som en dröm. Ruggigt skillnad faktiskt.

Permalänk
Medlem

frågan är bara vad som egentligen är segt, är det hårddisken vilket är troligt i en netbook så hjälper det antagligen inte mycket med en tyngre Linuxdist. och även de större av dessa gillar RAM ska sägas.

vilken dist spelar då inte så mycket roll, men satsa på en med lätt skrivbordshantering, typ Xubuntu eller liknande om du vill hålla dig till nått enkelt. Det är iaf ungefär lika lätt som XP fortfarande.

eller så är Windows bara "trasigt" som det alltid blir, så du kan ju även pröva installera samma du redan har så funkar det säkert smidigt ett tag iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lome:

För att Windows 7 ska kunna flytta på bra måste du ha minst 2Gig ram iaf.
Men Linux har inte så stora systemkrav annars.

minst 2 skit snack , fattar inte varför dom ens har mage att lägga in mindre en 4 gigg på en windows 7 dator datorn är lika seg som en pentium 100 med windows 98. blir att köra windows xp på en sådan dator med 2gb i ram för att det förhoppningsvis ska kunna flyta på.

jag har skälv samma problem ed min samsung n150 ,datorn är rå seg.Jag bytte till 2gb i tron att det skulle bli bättre men nej. så för mig blir det att instalera en ssd disk och sen instalera windows xp. o hoppas det hjälper ok du får aldrig ut full prestanda från en ssd med windows xp men den blir snabbare helt klart

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att netbook med 2 GB minne är seg måste ha gjort misstag när ni installerade om Windows. Här är några misstag ni kan ha gjort.

1. Uppdaterat/Ej gjort ren installation.
Man ska göra en reninstallation. Helst även ta bort och skapa ny partition så att seghet och konstigheter inte följer med. När folk med stationär höll på att uppgradera från Vista till Win 7 fanns det jättemånga trådar med såna exempel. Recovery/återställnings funktionen/partitionen slutar ofta att funka när ni installerar om på andra sätt än datortillverkarens.

2. Missat drivrutiner mm.
De man får via tex Win 7 och Win Uppdate kan vara gamla, dåliga eller fattas inställningar du förväntar dig ska finnas. Drivrutiner ska man ladda ned själv från tillverkarens hemsida och spara med sin backup. Ni bör åtminstone testa.

3. Har redan fått in Adware mm som segar ned datorn eller varit ouppmärksam.
Flera drivrutiner, codec, program mm bruka komma med adware mm som inte har något alls med det försöker installera. De bruka alltid fråga om man vill ha såna saker. Ta INTE snabb installation om den ger ett sånt val för då missar ni den frågan.

4. 64 bit Windows på dator med för lite minne.
Man ska INTE lägga in 64 bit på en dator med 2 GB eller mindre minne. Det finns många trådar där Win 7 64 bit var så seg att de var på väg att gå tillbaka till XP innan de övertalades att testa Win 7 32 bit som gick jätte bra. Anledningen syns tydligast på minnes kraven.

Win 7 32 bit : 1 GB minne
Win 7 64 bit : 2 GB minne.

Det har gått jättebra på de 2-3 netbooks jag hanterat (installerat om och uppgraderat minnet till totalt 2 GB). Minns dock inte hur Win 7 var med 1 GB minne men XP gick bra. Göra sig av med Win 7 starter är en bra ide även om det är en vanligt Win 7 version du lägger in. Win 8 har jag inte testat på en netbook.

stavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Ni som tycker att netbook med 2 GB minne är seg måste ha gjort misstag när ni installerade om Windows. Här är några misstag ni kan ha gjort.

1. Uppdaterat/Ej gjort ren installation.
Man ska göra en reninstallation. Helst även ta bort och skapa ny partition så att seghet och konstigheter inte följer med. När folk med stationär höll på att uppgradera från Vista till Win 7 fanns det jättemånga trådar med såna exempel. Recovery/återställnings funktionen/partitionen slutar ofta att funka när ni installerar om på andra sätt än datortillverkarens.

2. Missat drivrutiner mm.
De man får via tex Win 7 och Win Uppdate kan vara gamla, dåliga eller fattas inställningar du förväntar dig ska finnas. Drivrutiner ska man ladda ned själv från tillverkarens hemsida och spara med sin backup. Ni bör åtminstone testa.

3. Har redan fått in Adware mm som segar ned datorn eller varit ouppmärksam.
Flera drivrutiner, codec, program mm bruka komma med adware mm som inte har något alls med det försöker installera. De bruka alltid fråga om man vill ha såna saker. Ta INTE snabb installation om den ger ett sånt val får du missar ni frågan.

4. 64 bit Windows på dator med för lite minne.
Man ska INTE lägga in 64 bit på en dator med 2 GB eller mindre minne. Det finns många trådar där Win 7 64 bit var så seg att de var på väg att gå tillbaka till XP innan de övertalades att testa Win 7 32 bit som gick jätte bra. Anledningen syns tydligast på minnes kraven.

Win 7 32 bit : 1 GB minne
Win 7 64 bit : 2 GB minne.

Det har gått jättebra på de 2-3 netbooks jag hanterat (installerat om och uppgraderat minnet till totalt 2 GB). Minns dock inte hur Win 7 var med 1 GB minne men XP gick bra. Göra sig av med Win 7 starter är en bra ide även om det är en vanligt Win 7 version du lägger in. Win 8 har jag inte testat på en netbook.

kan hålla med om det du säger där men först och främst är dessa datorer byggda med sk likvärdiga atom procesorer. såg att hans va en AMD men dom är väl likvärdiga. oftast är det svårt att instalera om datorn med nytt OS när nu datorn saknar optisk enhet. men oftast har dessa datorer inbyggd återställnings enhet, vilket innebär då att du får den i samma stuk som den va vid leverans. problemet ligger altså fortfarande i att datorn levereras med för lite minne i förhållande till operativet som är förinstalerat. ok att man kan fixa en extern dvdläsare och instalera windows xp och en helt ren kopia. detta kommer jag att göra då jag har tillgång till detta.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Datavetare

Har själv en gammal netbook med dual 1.5GHz Atom tillsammans med en 10" skärm på 1366x768.

Från början kom den med Win7 starter och 1GB, det gick rätt uselt. Ibland fick man upp en textruta som sa att någon kritiskt komponent inte kan fortsätta p.g.a. för lite minne, enda valet var att starta om. Ubuntu med Unity fungerar inte heller bra på denna då det använder 3D-finesser från grafikkortet som är långsamma på denna dator, framförallt ihop med 1366x768 i stället för det vanligare 1024x600.

Uppgraderade den till 2GB och efter det fick man inte några problem med att Win7-starter krävde omstart, men det var definitivt inte snabbt.

Körde sedan alla förhandsversioner av Win8. Det positiva man kan säga är att ModernUI applikationer fungerar riktigt bra, tyvärr finns det ju mest bara skit för ModernUI än så länge men det är ändå lovande att det fungerade så mycket bättre än win32 applikationer. IE10 för ModernUI var märkbart snabbare än "vanliga" IE10, vilket ändå ger en hint om att det faktiskt är WinRT (namnet på nya APIet, inte att blanda ihop med OSet Windows RT...) som leder till effektivare applikationer på klen HW.

Kom sedan på att jag aldrig testat Lubuntu på någon dator, så körde in detta. Detta var en fullträff! Denna dator går nu att använda med helt acceptabel prestanda. Även applikationer som Firefox och Chrome, som både var rejält sega på alla andra OS jag testat, känns nu riktigt snabba. 2GB är faktiskt overkill för Lubuntu, men det har den positiva egenskapen att i princip allt man använder från hårddisken hamnar tillslut i diskcache (RAM) så att starta program är blir nära nog omedelbart.

Så mitt tips är: Lubuntu. Möjligen kan Xubuntu fungera, men de drop-shadows Xfce använder kan mycket väl dra ner grafikprestanda ganska märkbart.

Och kör gärna 64-bitars Lubuntu, för mig är 64-bitars versionen 10-20% snabbare än 32-bitars, med dessa system vill man pressa ur all prestanda som går att hitta. Verkar som Atom CPUn verkligen kan dra nytta av att den får dubbla mängden register + möjlighet att skicka argument i register i stället för på stacken, nyheter som x86_64 erbjuder över gamla x86.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

kan hålla med om det du säger där men först och främst är dessa datorer byggda med sk likvärdiga atom procesorer. såg att hans va en AMD men dom är väl likvärdiga. oftast är det svårt att instalera om datorn med nytt OS när nu datorn saknar optisk enhet. men oftast har dessa datorer inbyggd återställnings enhet, vilket innebär då att du får den i samma stuk som den va vid leverans. problemet ligger altså fortfarande i att datorn levereras med för lite minne i förhållande till operativet som är förinstalerat. ok att man kan fixa en extern dvdläsare och instalera windows xp och en helt ren kopia. detta kommer jag att göra då jag har tillgång till detta.

Jag brukar Installera om via USB minnen. Mest för att jag redan hade några USB minnen liggande och för att det var billigare än att skaffat USB DVD enhet.

Sweclockers har guider.
Win 7 och 8
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
XP
http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp...

Permalänk

Jag har kört flera gamla 10tummare med 2GB minne och W7 Ultimate, Det funkar klockrent.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Jag brukar Installera om via USB minnen. Mest för att jag redan hade några USB minnen liggande och för att det var billigare än att skaffat USB DVD enhet.

Sweclockers har guider.
Win 7 och 8
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
XP
http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp...

jag vet hur man skapar usbminnen för botbara windows 7 och 8 men om det är windows xp så gick inte detta om du nu inte har nån guide för det åxå

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens