Permalänk

SSD

Tja jag ska köpa en ny gaming dator och funderar om man ska ha en SSD-disk för 1000kr mer eller bara en vanlig hårddisk med 7200 rpm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en 120gb ssd och ha windows + något spel som du spelar för det mesta, du kommer att märka skillnad då

Permalänk
Medlem

Ströbröd har rätt. En SSD disk för operativsystem och en mekanisk disk för lagring.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock satsa på 256GB, minst. Det är mest omständligt att behöva avinstallera/flytta runt skit när SSD:n börjar bli full. Det beror ju dock helt på hur du använder datorn och hur dina spelvanor ser ut. Jag spelar många olika spel och binder mig inte riktigt till ett, så det kräver ju lite extra utrymme att ha alla spelen installerade på SSD:n.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Får man mer FPS med SSD elr? Jag ser ingen anledning till att köpa en SSD om man redan har max fps? Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Inaktiv

Om FPS är svaret på frågan om meningen med livet så har du rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Får man mer FPS med SSD elr? Jag ser ingen anledning till att köpa en SSD om man redan har max fps? Rätta mig om jag har fel

Inte blir det flera FPS med en SSD inte. Det som skiljer mot en mekaniskdisk är att hela systemet är snabbt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Får man mer FPS med SSD elr? Jag ser ingen anledning till att köpa en SSD om man redan har max fps? Rätta mig om jag har fel

Laddningstider och allt annat man gör på datorn blir snabbare. Har man redan max fps är en SSD den absolut bästa uppgraderingen man kan göra och när man väl har vant sig vid SSD kan man aldrig gå tillbaka till HDD.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM