Permalänk
Medlem

ASUS u38n

http://www.dustinhome.se/product/5010655510/asus-u38n-amd-1-6...

Fick syn på en oerhört intressant produkt av asus.

Full hd, låg vikt och attraktivt prislapp och trinity av amd. Man kan ju säkert köpa 256 gb och komma undan för mindre än 10k.

Känns som att den är klockren.

Vad tror ni om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zorkis:

http://www.dustinhome.se/product/5010655510/asus-u38n-amd-1-6...

Fick syn på en oerhört intressant produkt av asus.

Full hd, låg vikt och attraktivt prislapp och trinity av amd. Man kan ju säkert köpa 256 gb och komma undan för mindre än 10k.

Känns som att den är klockren.

Vad tror ni om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, Köper väl hellre denna:
https://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001...

i5 och dedikerat GFX.
Dock har jag inte koll på vilken som har bäst grafik. GT 620 är ju inte speciellt spännande. xD

Jäkligt schysst med 1080p på en laptop dock som AMD varianten har. Dock sitter man kanske inte på en laptop för att få bra upplösning och man kommer ju knappast kunna spela i 1080p på den

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, Köper väl hellre denna:
https://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001...

i5 och dedikerat GFX.
Dock har jag inte koll på vilken som har bäst grafik. GT 620 är ju inte speciellt spännande. xD

Jäkligt schysst med 1080p på en laptop dock som AMD varianten har. Dock sitter man kanske inte på en laptop för att få bra upplösning och man kommer ju knappast kunna spela i 1080p på den

Nja, ultrabooks är ju inte tänkta för att spelas på. Dock är jag lite nyfiken på hur lång batteritid den har.

Men det är ju ips skärm vilket är betydligt roligare än tråkiga tn-paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zorkis:

Nja, ultrabooks är ju inte tänkta för att spelas på. Dock är jag lite nyfiken på hur lång batteritid den har.

Men det är ju ips skärm vilket är betydligt roligare än tråkiga tn-paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kul att se lite mer kvalitativa UltraPortabla datorer med AMD ^^
Tror det kan vara riktigt bra då det är integrerad GFX dock har jag noll koll på energiförbrukningen mellan TN och IPS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Joo, men sen har den en skärm med touch vilket gör det riktigt bra. Intels variant kostar 15k. Nästan dubbla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jäkligt intressant måste jag säga. Hittar inga recensioner på den dock - om man söker på Asus U38N review kommer man hit :/
Det jag är lite orolig för är batteritiden. Den lär prestera helt ok och Asus vet hur man bygger datorer - men är ju inte den mest energieffektiva arkitekturen (åtminstone jämfört med Ivy Bridge).
Blir spännande att se.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Den här datorn verkar mycket intressant, den verkar dock inte finnas i lager någonstans ännu. Fortfarande inga recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Den här datorn verkar mycket intressant, den verkar dock inte finnas i lager någonstans ännu. Fortfarande inga recensioner.

mm, är fortfarande intresserad av den. Men är också nyfiken över hur trinitykretsen klarar sig.

Så länge den ger motsvarande batteritid som ivybridge och klarar av att spela upp 1080p så kan den mycket väl vara mitt nya inköp. Sen får man ju också gott samvete för att man supportar AMD som har det nu lite tufft.

Permalänk
Medlem

Underbart att det sitter både en lite mindre optisk och en större mekanisk disk i den från början, ett tänk jag gillar! Skulle vara intressant att veta vad det är för märke på ssd:n, någon som vet eller som har koll på vad Asus brukar köra med?

http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/U38N/#specifi...

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk
Medlem
Skrivet av rien:

Underbart att det sitter både en lite mindre optisk och en större mekanisk disk i den från början, ett tänk jag gillar! Skulle vara intressant att veta vad det är för märke på ssd:n, någon som vet eller som har koll på vad Asus brukar köra med?

http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/U38N/#specifi...

Jag trodde det var något sorts val man fick göra men man får alltså både och? Då är 8000 ett väldigt bra pris skulle jag säga.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag trodde det var något sorts val man fick göra men man får alltså både och? Då är 8000 ett väldigt bra pris skulle jag säga.

Det verkar ju onekligen så!? Men är det rimligt att det får plats två diskar i en så liten "kropp"?

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk
Medlem

Man får inte båda hårddiskarna samtidigt. Du kan antingen välja 128 gb ssd eller 500 gb mekanisk hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av rien:

Det verkar ju onekligen så!? Men är det rimligt att det får plats två diskar i en så liten "kropp"?

Känns lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Övergripande specifikationssidor (som inte innefattar endast en modell) brukar se ut sådär av bekvämlighetsskäl (makes sense), givetvis sitter det antingen en SSD eller som i vårt fall, en 500GB HDD. Oklart fortfarande om det går att byta ut själv.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Grymt sugen på denna, riktigt bra pris för en full-hd touch-panel! Tråkigt bara med en slö 500 gb 5400 rpm, saker och ting kommer ju inte att ladda snabbt precis... Förhoppningsvis kan man kanske byta ut mot en ssd själv, men då får man ju lägga på några hundralappar. Vad kostar en tillräckligt platt 128 gb ssd som man kan kötta in i en laptop idag? Får man en för 500? Länk någon?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Gillar att Asus satsar på 1080p IPS även på det lägre-budget varianterna.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=ShFuE34NoTU&feature=youtube_g...

En recension har dykt upp! Dock med bättre processor och mer ram minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

https://www.youtube.com/watch?v=ShFuE34NoTU&feature=youtube_g...

En recension har dykt upp! Dock med bättre processor och mer ram minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Lite synd på batteritiden kanske, men det var lite väntat också. Absolut inte dåligt heller om man tänker på formfaktorn.
Synd på fläktkurvan också, men vi får väl hoppas att Asus fixar det (om möjligt) med en mjukvaruuppdatering. Som det verkade i recensionen så gick den på konstant hastighet oavsett om datorn idleade eller jobbade för fullt.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

https://www.youtube.com/watch?v=ShFuE34NoTU&feature=youtube_g...

En recension har dykt upp! Dock med bättre processor och mer ram minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom med en 128 gb SSD, så ganska mkt som skiljer den dator som recenseras mot den vi får på svenska marknaden känns det som tyvärr )=

Visa signatur

"Det var bättre förr"
Athlon t-bird 1400, , 768 ddr, geforce2 64 mx400

Permalänk
Medlem

Någon som har denna och kan ge lite åsikter??

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hobs0n:

Någon som har denna och kan ge lite åsikter??

Får troligtvis hem datorn under morgondagen, kan ge lite grundläggande åsikter då... Resten sparas till recensionen *host*

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Får troligtvis hem datorn under morgondagen, kan ge lite grundläggande åsikter då... Resten sparas till recensionen *host*

Det vore kul att få veta mer, jag är också intresserad av den maskinen. En sak som jag är skeptisk till personligen, är den höga upplösningen på en så liten skärm. Ikoner, verktygsknappar etc kommer att få så små symboler att man kommer få svårt att se vad det är. Tror jag.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min U38N.

+ Snygg och bra design, liten och lätt. Ser i princip ut som en Zenbook.
+ Skärmen är fantastiskt bra. Ikoner etc. blir inte för smått enligt mig iaf. Bonus med touch, tror dock inte att jag kommer att använda det särskilt ofta.
+ Har bytt ut hårddisken mot en SSD, det var inga problem att byta själv. Sök på hur man byter i en Zenbook, det är monterat på samma sätt.

- Fläkten låter lite mycket kanske. Inte högt, men hörbart. Förmodligen kan man lösa detta på något sätt, har dock inte försökt mig på detta ännu.

Kan tilläggas att jag inte köpte datorn för att spela spel, utan ville ha en dator med bra skärm/upplösning för att kunna programmera bekvämt. Helt klart en bra dator för pengarna.

Permalänk
Avstängd

Har några frågor innan köp.
1. Går det smidigt att byta hårddisken mot en SSD, eller måste man demontera hela datorn, för att komma åt HDDn?

2. Byta Win8 mot Win7
ASUS har inga drivrutiner för U38N med Win7

Skulle det kunna gå att använda Win8 drivisarna?
eller... Ladda ner Win7 alternativ från komponent tillverkarna.
AMD, RealTek, med flera.

Tror att datorn kan bli mer användbar med en SSD och Win7.

Visa signatur