Permalänk
Medlem

Inget grafikkort i THOR Asator?

Jag beställde nyss en Thor Asator notebook och den ska vara utrustad med ett AMD Radeon HD 7970M, när jag började använda datorn märkte jag att den inte presterade som den borde och kollade upp komponenterna och upptäckte att det istället satt ett Intel HD Graphics 4000 (Kollade både via Dxdiag och deras prestandaindikator), detta innebär att den förmodligen kör på det integrerade kortet i processorn.

Jag gissar på att grafikkortet inte är inpluggat i moderkortet.... vafan håller CDON på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestler:

Jag beställde nyss en Thor Asator notebook och den ska vara utrustad med ett AMD Radeon HD 7970M, när jag började använda datorn märkte jag att den inte presterade som den borde och kollade upp komponenterna och upptäckte att det istället satt ett Intel HD Graphics 4000 (Kollade både via Dxdiag och deras prestandaindikator), detta innebär att den förmodligen kör på det integrerade kortet i processorn.

Jag gissar på att grafikkortet inte är inpluggat i moderkortet.... vafan håller CDON på med?

Antagligen amd's motsvarighet till optimus där grafikkortet ligger i vila när du bara surfar osv och kör det integrerade för att spara ström. Prova dra igång något spel och kolla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestler:

Jag beställde nyss en Thor Asator notebook och den ska vara utrustad med ett AMD Radeon HD 7970M, när jag började använda datorn märkte jag att den inte presterade som den borde och kollade upp komponenterna och upptäckte att det istället satt ett Intel HD Graphics 4000 (Kollade både via Dxdiag och deras prestandaindikator), detta innebär att den förmodligen kör på det integrerade kortet i processorn.

Jag gissar på att grafikkortet inte är inpluggat i moderkortet.... vafan håller CDON på med?

Har du tagit ner drivrutiner till AMD kortet?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Hestler:

Jag beställde nyss en Thor Asator notebook och den ska vara utrustad med ett AMD Radeon HD 7970M, när jag började använda datorn märkte jag att den inte presterade som den borde och kollade upp komponenterna och upptäckte att det istället satt ett Intel HD Graphics 4000 (Kollade både via Dxdiag och deras prestandaindikator), detta innebär att den förmodligen kör på det integrerade kortet i processorn.

Jag gissar på att grafikkortet inte är inpluggat i moderkortet.... vafan håller CDON på med?

Det är en p150em från clevo.

Notebook reviews clevo-forum är ovärdeligt.

http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/

Starta ett spel, känn på högra fläkten, är den inte igång, avsluta spelet, starta CCC, du borde hitta ditt spels .exe i recent applications, ställ in det på high performance och apply. Sen är det bara att tuta och köra.

Säg till om det är någonting mer du behöver hjälp med, men citera mig gärna så jag hittar tillbaks.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Det är en p150em från clevo.

Notebook reviews clevo-forum är ovärdeligt.

http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/

Starta ett spel, känn på högra fläkten, är den inte igång, avsluta spelet, starta CCC, du borde hitta ditt spels .exe i recent applications, ställ in det på high performance och apply. Sen är det bara att tuta och köra.

Säg till om det är någonting mer du behöver hjälp med, men citera mig gärna så jag hittar tillbaks.

Tack som faaaan!

Det var som du sa, CCC som spökade omkring, stör mig dock på att Dxidiag inte känner igen kortet även med högprestanda läget i CCC...

Sålänge spelen fungerar som de ska är jag nöjd!

Permalänk
Medlem

En sak till, jag kunde inte använda programmet som installerade drivrutinerna till Radeon-kort då grafikkorten inte stödjes, något förslag på hur man kan lösa detta?

Permalänk
Skrivet av Hestler:

Tack som faaaan!

Det var som du sa, CCC som spökade omkring, stör mig dock på att Dxidiag inte känner igen kortet även med högprestanda läget i CCC...

Sålänge spelen fungerar som de ska är jag nöjd!

Jo, jag blir också skitirriterad på att det inte dyker upp som det ska. Å andra sidan är kortet nästan lika bra som ett 680m för typ 2000kr mindre så...

Tips är att installera MSI afterburner och MSI Kombustor. Du kommer märka att grafikkortet inte stänger av fläkten, även fast det har kylts ner, har man kombustor igång så gör den det utan att man behöver tänka på det, plus att den funkar med temperaturmätningen, endel andra montorprogram hittar inte kortets temp sensor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Skrivet av Hestler:

En sak till, jag kunde inte använda programmet som installerade drivrutinerna till Radeon-kort då grafikkorten inte stödjes, något förslag på hur man kan lösa detta?

Var det några drivrutniner förinstallerade?

Hur som helst så måste man installera http://www.clevo.com.tw/en/e-services/download/ftpout_downloa... först.

AMD HD7970M VGA card driver (9.1.0.0) for Windows 8.

Här har du mer drivrutiner.

http://www.clevo.com.tw/en/e-services/download.asp

Jag installerade iaf 9.1.0.0, sen startade jag om.

Sen installerar du senaste mobility http://www.guru3d.com/files_get/amd_catalyst_13_1_whql_downlo...

Om du försökt installera något annat än 9.1.0.0 först så skulle jag blåsa om och kör igen, windows 8 har ju reset-alternativ som går skitfort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk

Hallå Hestler!

Skulle du kunna göra mig en jättestor tjänst och kolla vad det är för nätverkskort som sitter i Thor Asator??
Jag frågar eftersom en användare här på SweC köpte en billigare modell av Thor serien och fick ett annat nätverkskort än det som stod i beskrivningen

Hoppas detta inte klassificeras som Off-topic
/Easterblade

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Moderkort: Asus ROG Strix Z270F Gaming Processor: Intel Core i7 7700K Processorkylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: Asus GeForce DirectCU II GTX 970 RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16GB CL15 3000Mhz Ljudkort: Asus Xonar DX SSD: Crucial M4 256 GB Hårddisk:Western Digital Caviar Green 1TB Operativsystem: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Var det några drivrutniner förinstallerade?

Hur som helst så måste man installera http://www.clevo.com.tw/en/e-services/download/ftpout_downloa... först.

AMD HD7970M VGA card driver (9.1.0.0) for Windows 8.

Här har du mer drivrutiner.

http://www.clevo.com.tw/en/e-services/download.asp

Jag installerade iaf 9.1.0.0, sen startade jag om.

Sen installerar du senaste mobility http://www.guru3d.com/files_get/amd_catalyst_13_1_whql_downlo...

Om du försökt installera något annat än 9.1.0.0 först så skulle jag blåsa om och kör igen, windows 8 har ju reset-alternativ som går skitfort.

Tackar!! Har varit väldigt kluven på drivrutiner till den här datorn. Prestandan är riktigt najs men grafikkortsdelen (enduro) är ju lite wierd. Dessutom så satt det en Samsung 840 SSD i min istället för Intel 330. Spelar mig ingen roll iofs men känns ju inte riktigt klockrent. :/ Bra pris/prestanda var det iaf

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag bumpar tråden men jag sitter i samma situation som p0yac och jag har inte hittat några vettiga svar förutom denna tråd på Swec. Hoppas det är ok att jag lånar tråden, börjar bli utled på detta problem...

Har en THOR Vingtor med Geforce 650 och Intel HD 4000. Jag har ändrat på inställningarna i Nvidias kontrollpanel så att alla spel ska köras med 650 men det fungerar inte... Dock har datorn en knapp som man måste trycka på för att aktivera grafikkortet, [VGA] står det på den. Trycker alltid på knappen innan jag startar Steam och spelar men allt går på Intel HD 4000 ändå. Ingen aning hur jag ska lösa detta. Jag kan inte avinstallera grafikdrivrutinerna för processorn för datorn startar alltid med Intel HD 4000...

Permalänk
Skrivet av p0yac:

Tackar!! Har varit väldigt kluven på drivrutiner till den här datorn. Prestandan är riktigt najs men grafikkortsdelen (enduro) är ju lite wierd. Dessutom så satt det en Samsung 840 SSD i min istället för Intel 330. Spelar mig ingen roll iofs men känns ju inte riktigt klockrent. :/ Bra pris/prestanda var det iaf

jag hade fan hellre tagit en samsung SSD än en Intel.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Höger klicka på spelet / egenskaper (properties) så ska man kunna välja grafikkort där nånstans. Folk har undrat om det fanns ett lättare sätt än att göra så för varje spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Höger klicka på spelet / egenskaper (properties) så ska man kunna välja grafikkort där nånstans. Folk har undrat om det fanns ett lättare sätt än att göra så för varje spel.

Properties i Steam Library? Jag testade det men hittade inget, missade jag något? Notera att kollat alla .exe filer på spelen och försökt ställa in så att de ska köra med 650 men det finns inget sådant alternativ.