ljudkort till audio-technica ath-m50 sökes

Permalänk

ljudkort till audio-technica ath-m50 sökes

Har nyligen införskaffat ett par ath-m50 och undrade om någon kan rekommendera ett ljudkort eller dyl.

Damsugit sweclockers trådar och folk verkar rekommendera ljudkort i samma klass som lurarna. Är det nödvändigt med ett i den prisklassen?

tack på förhand!

/honungsburk

Visa signatur

Andy Rooney - "Datorer gör det enklare att göra en massa saker, men de flesta saker de förenklar behövs inte göras alls."
________
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Undrar jag med, har tänkt köpa ATH M50 eller dylikt men alla jag frågat har sagt Asus xonar essense STX ( dyrare än lurarna ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Undrar jag med, har tänkt köpa ATH M50 eller dylikt men alla jag frågat har sagt Asus xonar essense STX ( dyrare än lurarna ).

Exakt, låter lagom skumt att ha ett ljudkort som kostar mer än lurarna

Visa signatur

Andy Rooney - "Datorer gör det enklare att göra en massa saker, men de flesta saker de förenklar behövs inte göras alls."
________
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Det beror på hur kräsen man är, men Xonar DG/DGX räcker för att driva lurarna till höga nivåer. Vill man ha lite bättre ljud bör man satsa på Soundblaster Z som låter hörbart bättre och är betydligt billigare än STX. Soundblaster Z kostar ca. 650Kr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en FiiO e10 som jag är väldigt nöjd med, den kan tydligen också beställas från tyska ebay för ~700kr.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det beror på hur kräsen man är, men Xonar DG/DGX räcker för att driva lurarna till höga nivåer. Vill man ha lite bättre ljud bör man satsa på Soundblaster Z som låter hörbart bättre och är betydligt billigare än STX. Soundblaster Z kostar ca. 650Kr.

Så det skulle "räcka" med ett DGX kort... Känns ju rätt ovärt att ens titta på STX osv då. ( är inte riktigt en audiofil men vill ha bra ljud till en lagom peng ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Kör själv med ASUS Xonar Essence STX och det låter BRA kan jag lova. Hur grymt ljudkort som helst. Har annars ett Xonar DX till salu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så det skulle "räcka" med ett DGX kort... Känns ju rätt ovärt att ens titta på STX osv då. ( är inte riktigt en audiofil men vill ha bra ljud till en lagom peng ).

DG är grym bang for the buck, låter faktiskt helt ok fast det är så billigt, såg att någon ville sälja sitt DX här men det är ett sämre val för att driva lurar direkt. DX är bättre än DG om man har en extern hörlursförstärkare, annars inte. Spelar man mycket envisas jag med att rekommendera Soundblaster Z, eftersom det HAR hörlursförstärkare som DG och STX, låter hörbart bättre än DG för musik OCH har mycket bättre drivrutiner för spelljud än vad något Asus-kort har. För spel är det bättre än STX tom, men inte för musik, dock inte speciellt mycket sämre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

DG är grym bang for the buck, låter faktiskt helt ok fast det är så billigt, såg att någon ville sälja sitt DX här men det är ett sämre val för att driva lurar direkt. DX är bättre än DG om man har en extern hörlursförstärkare, annars inte. Spelar man mycket envisas jag med att rekommendera Soundblaster Z, eftersom det HAR hörlursförstärkare som DG och STX, låter hörbart bättre än DG för musik OCH har mycket bättre drivrutiner för spelljud än vad något Asus-kort har. För spel är det bättre än STX tom, men inte för musik, dock inte speciellt mycket sämre.

Ok, alla som jag har pratat med råder mig att inte välja creative pga dåliga drivrutiner ( har ett par polare som haft creative ), men här kommer du och rekommenderar dem. Hmm...

Spelljud för mig är väl inte så viktigt då jag mest spelar LoL och liknande spel ( alltså bryr jag mig inte så jättemycket om 5.1 7.1 eller surround ).
Det viktigaste för mig är musiken som jag har nästan hela tiden när jag sitter vid datorn.

Skulle jag bli missnöjd om jag köper ett par ATH M50S och ett DG kort än att köra på Realtek ( tycker det låter ok även på realtek, en polare har ath m50s och har haft i skolan några gånger )? Eller skulle det vara dumsnålt? Sitter just nu på ett par diablo 3 steelseries V2 headset ( med deras egna ljudkort ).

Förlåt för alla dessa frågor men är som sagt helt ute på vippan när det gäller ljud hehe. Tack på förhand, MVH.

Edit: har även enligt andra tittat på dennna då jag lär ha lurara i skolan också.
Är det bra kavilité på den?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag har köpt en FiiO e10 som jag är väldigt nöjd med, den kan tydligen också beställas från tyska ebay för ~700kr.

This, köpte en fiio e10 på tyska ebay, gick på 6xx något. Om det inte är något absolut krav att du ska ha ett internt kort så finns det inget mer prisvärt.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar Essence STX är ett high end kort.. finns knappt något som är bättre...
Jag kör ess stx + ath m50 och det låter riktigt bra.

När det gäller kostnaden så försök hitta ett beg stx, du kommer inte ångra dig.

ess stx har inbyggd hörlursförstärkare vilket ath m50 behöver enligt mitt tycke!

/rob~

Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Medlem

Angående Creative och drivutiner så gäller allt "gnäll" deras gamla drivrutiner till Audigy/X-Fi-serierna. Till den nya Z-serien har de helt nyskrivna drivrutiner som har ingenting gemensamt med de gamla; mycket enklare och tydligare kontrollpanel och den är helt skriven för Windows 8 med Windows nya drivrutinsmodell. Asus drivrutiner är faktiskt mycket sämre, med sämre inställningar, än Creatives nya. Och dessutom urgamla, gjorda för XP från början. Creative Z-serien har alltså drivrutiner som är skrivna för Windows 8. Bättre på alla sätt om man ser objektivt på saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Det beror på hur kräsen man är, men Xonar DG/DGX räcker för att driva lurarna till höga nivåer. Vill man ha lite bättre ljud bör man satsa på Soundblaster Z som låter hörbart bättre och är betydligt billigare än STX. Soundblaster Z kostar ca. 650Kr.

Skönt å höra så gött talande från dig sitter just med ett nytt ljudkort som jag är sjukt nöjd med och det är det nya sound blaster Z som creative tillverkat nyligen och jag vill säga att dom har lyckats med detta ljudkortet för detta är helt problemfritt och jag älskar ljudfinesserna i programmet allt blir verkligen så rent å fint ljud. Och jag har precis beställt ett ATH-M50 som jag ska köra med till detta ljudkortet

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Det beror på hur kräsen man är, men Xonar DG/DGX räcker för att driva lurarna till höga nivåer. Vill man ha lite bättre ljud bör man satsa på Soundblaster Z som låter hörbart bättre och är betydligt billigare än STX. Soundblaster Z kostar ca. 650Kr.

Skönt å höra sitter just med ett nytt ljudkort som jag är sjukt nöjd med och det är det nya sound blaster Z som creative tillverkat nyligen och jag vill säga att dom har lyckats med detta ljudkortet för detta är helt problemfritt och jag älskar ljudfinesserna i programmet allt blir verkligen så rent å fint ljud. Och jag har precis beställt ett ATH-M50 som jag ska köra med till detta ljudkortet

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX Funkar underbart bra!
Alltid bra med lite bättre saker så kan man bara byta lurarna sedan utan att behöva byta ljudkortet

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -