Koppla hemmabiohögtalare till datorn.

Permalänk
Medlem

Koppla hemmabiohögtalare till datorn.

Tjenare! Jag är verkligen inte kunnig när det gäller ljudsystem och allt som hör till ljud/högtalare. Det jag vet är att jag har detta ståendes hemma, skulle vilja veta vad jag behöver för att jag ska kunna använda dessa speakers i min dator. Tacksam för svar!

http://postimage.org/gallery/10bmgfe8/67dde08e/

Permalänk
Medlem

En förstärkare med bra DAC som högtalarna kan kopplas in i som sedan kopplas in i datorn med en optisk kabel.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

En "hemmabioreceiver" hade ju inte varit fel.
Jag kör optisk kabel mellan dator och receiver, funkar kanon.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

så en receiver är ett måste alltså?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan inte dvd-spelaren funka som förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Kan inte dvd-spelaren funka som förstärkare?

Lol nej det kan den inte,den är för svag för det,du måste ha nåt som kan förstärka signalen så att högtalarna kan producera ljud.

Permalänk
Medlem

Du behöver en förstärkare som kan driva dina högtalare, om du vill ha ljud i alla dina burkar så bör den vara med ex vis 5 kanaler, då är en hemmabioreceiver praktisk.

Annars hade du kunna köra vilken gammal stereoförstärkare som helst nästan och kopplat analog mot din dator, men då får du bara två kanaler.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Lol nej det kan den inte,den är för svag för det,du måste ha nåt som kan förstärka signalen så att högtalarna kan producera ljud.

Skrivet av Karaff:

Du behöver en förstärkare som kan driva dina högtalare, om du vill ha ljud i alla dina burkar så bör den vara med ex vis 5 kanaler, då är en hemmabioreceiver praktisk.

Annars hade du kunna köra vilken gammal stereoförstärkare som helst nästan och kopplat analog mot din dator, men då får du bara två kanaler.

Aha okej! Lite drygt att köpa en ny receiver. Jag har ju en i vardagsrummet, dock en som mina föräldrar använder och den kommer jag aldrig få tråkigt nog haha. Har dock en receiver liggandes som tappar signalen efter några minuter, sedan kommer den tillbaka och sedan försvinner igen. Jävligt skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Aha okej! Lite drygt att köpa en ny receiver, har ju en i vardagsrummet, dock som mina föräldrar har och den kommer jag aldrig få tråkigt nog haha. Har dock en receiver liggandes som tappar signalen efter några minuter, sedan kommer den tillbaka och sedan försvinner igen. Jävligt skumt.

Behöver inte bli dyrt om du köper något skit att driva frontarna med bara. En gammal stereo med audio-in funkar för två kanaler om man inte är kräsen på ljudkvalité.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Behöver inte bli dyrt om du köper något skit att driva frontarna med bara. En gammal stereo med audio-in funkar för två kanaler om man inte är kräsen på ljudkvalité.

skulle vara soft med alla högtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

skulle vara soft med alla högtalarna

Och du ska köra dom som frontar och bakhögtalare?

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Och du ska köra dom som frontar och bakhögtalare?

yes, fundera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

yes, fundera på det.

Då är det biostärkare som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Då är det biostärkare som gäller.

Precis..

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem

En hemmabioförstärkare + en kabel med 2xRCA hane -> 3,5mm hane.
alternativt kan du köra med en optisk ljudkabel om du har stöd för det på moderkortet och din nya förstärkare. den kontakten sitter vanligtvis högre upp, så den kom inte med på din bild.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

En hemmabioförstärkare + en kabel med 2xRCA hane -> 3,5mm hane.
alternativt kan du köra med en optisk ljudkabel om du har stöd för det på moderkortet och din nya förstärkare. den kontakten sitter vanligtvis högre upp, så den kom inte med på din bild.

Optiska utgången är med på bild.
Dock får du bara 2.0 ljud med 2xRCA

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Optiska utgången är med på bild.
Dock får du bara 2.0 ljud med 2xRCA

jaså där var den du det var så mörkt att den inte syntes.
jo det har du rätt i, så det är optiskt som gäller för TS!

EDIT: eller alla satans 3,5mm kablar...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jaså där var den du det var så mörkt att den inte syntes.
jo det har du rätt i, så det är optiskt som gäller för TS!

EDIT: eller alla satans 3,5mm kablar...

Om man vill tömma lagret på 3,5mm stereopropp till 3,5mm stereopropp så får man göra det om man vill. Skämt å sido, optisk funkar jäkligt bra
Till TS: Borde finnas billiga receivrar på typ tradera/blocket. Såldes ut för knappt en spottstyver på Elgiganten runt jul.
Annars är fortfarande tipset om man klarar sig på ett tvåkanals-system att skaffa en gammal stereo med 2xRCA-in.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

yes, fundera på det.

Tips, eftersom du bor i Karlstad.

En Yamaha, ge killen ett bud på runt 850:- (gammal annons iofs men, värt ett försök)
http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_RX_V457_Hemmabioforstar...

En Sony, ny annons. Och han har satt ut ett rejält fantasipris, 2900:- är helt orimligt. 1200:- är också i överkant. 800:- är absolut max!
http://www.blocket.se/varmland/Sony_STR_DG510_5_1_reciver_452...

Mycket billigare än så här blir det inte, utan att stjäla grejerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tips, eftersom du bor i Karlstad.

En Yamaha, ge killen ett bud på runt 850:- (gammal annons iofs men, värt ett försök)
http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_RX_V457_Hemmabioforstar...

En Sony, ny annons. Och han har satt ut ett rejält fantasipris, 2900:- är helt orimligt. 1200:- är också i överkant. 800:- är absolut max!
http://www.blocket.se/varmland/Sony_STR_DG510_5_1_reciver_452...

Mycket billigare än så här blir det inte, utan att stjäla grejerna...

Jo, checkade precis dom annonserna! Mailade han som sålde YAMAHAN. Sedan kollade jag lite på Elgiganten och hittade denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst... kan det möjligen vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Jo, checkade precis dom annonserna! Mailade han som sålde YAMAHAN. Sedan kollade jag lite på Elgiganten och hittade denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst... kan det möjligen vara något?

Man får vad man betalar för,de flesta tillverkares instegsreceiver är ok sålänge man har lättdrivna högtalare och inte funderar på att byta upp sig till mer tungdrivet,dessutom får man inte så mycket lull-lull och anslutningar som de dyrare alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Man får vad man betalar för,de flesta tillverkares instegsreceiver är ok sålänge man har lättdrivna högtalare och inte funderar på att byta upp sig till mer tungdrivet,dessutom får man inte så mycket lull-lull och anslutningar som de dyrare alternativen.

Får jag tungt och dugligt ljud så är jag nöjd, är inte superkräsen. Så länge jag får hyffsat ljud från alla fyra högtlarna så är jag helnöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Får jag tungt och dugligt ljud så är jag nöjd, är inte superkräsen. Så länge jag får hyffsat ljud från alla fyra högtlarna så är jag helnöjd!

Då duger nog nåt billigt eller kolla beg.

Permalänk
Medlem

Denna har jag fått tag på, vilka kablar behöver jag?

Permalänk
Skrivet av Fjordlax:

http://i.imgur.com/gOHFIdZ.jpg
Denna har jag fått tag på, vilka kablar behöver jag?

Antingen kopplar du digitalt, med en optisk kabel från "S/PDIF" på moderkortet till "OPTICAL" på recievern.
Eller analogt, då behöver du 3st "3,5mm - 2xRCA", mellan grön, blå, gul på moderkortet, till "5.1 CH INPUT" på recievern.

Båda metoderna har för och nackdelar, egentligen borde man använda båda till olika saker.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Antingen kopplar du digitalt, med en optisk kabel från "S/PDIF" på moderkortet till "OPTICAL" på recievern.
Eller analogt, då behöver du 3st "3,5mm - 2xRCA", mellan grön, blå, gul på moderkortet, till "5.1 CH INPUT" på recievern.

Båda metoderna har för och nackdelar, egentligen borde man använda båda till olika saker.

Vill få ljud ur de fyra högtalarna, vad rekommenderar du starkast? Som du märker är jag riktigt okunnig när det gäller detta, vill bara veta så jag kan dra iväg och köpa det jag behöver haha

Permalänk
Skrivet av Fjordlax:

Vill få ljud ur de fyra högtalarna, vad rekommenderar du starkast? Som du märker är jag riktigt okunnig när det gäller detta, vill bara veta så jag kan dra iväg och köpa det jag behöver haha

Justja, såg att du bara hade 4, och inte en komplett 5.1-setup.

Då behöver du 2st vanliga 3,5mm - 2xRCA, typ sådana.

Sedan behöver du vanlig högtalarkabel för att ansluta högtalarna till recievern också.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Fjordlax:

Vill få ljud ur de fyra högtalarna, vad rekommenderar du starkast? Som du märker är jag riktigt okunnig när det gäller detta, vill bara veta så jag kan dra iväg och köpa det jag behöver haha

optiskt skulle vara bäst 1 vs 3 kablar..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Justja, såg att du bara hade 4, och inte en komplett 5.1-setup.

Då behöver du 2st vanliga 3,5mm - 2xRCA, typ sådana.
http://cdn101.iofferphoto.com/img/item/525/945/843/l_oKCK3-5m...

Sedan behöver du vanlig högtalarkabel för att ansluta högtalarna till recievern också.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogt... sådan?