Permalänk
Medlem

överclockning med AI suite II

Hej,

Jag har nygligen byggt ihop en dator som består av följande delar;

ssd: OCZ VERTEX 4 256GB
cpu: INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ
psu: FRACTAL DESIGN NEWTON R2 1000W
ram: CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL10 (4X8GB)
mb: ASUS P8Z77-V PRO
gpu: ASUS GEFORCE GTX 660 OC 2GB
kylning: CORSAIR H80I HYDRO CPU COOLER

Mitt problem;
Min tanke med bygget var att kunna överklocka den något från stock som ligger på 3.5ghz idle och 3.9ghz turbo till 4.2ghz-4.3ghz, och använde till min hjälp AI suite II som gör detta automatiskt.

Det funkar alldeles utmärkt efter att överklockningen är klar och datorn är hur stabil som helst under prime95 testet. PRoblemet uppstår när jag startar om datorn för första gången, efter överclockningen. Då håller den på att starta och stänga av sporadiskt och upprepar detta ett par gånger sedan startar den normalt men ger fel meddelande om att överklockningen har misslyckats, och att jag skall gå in i bios för att ändra i bios.

Det jag gör vid det här läget är att jag resetar till stock settings. Min fråga är egentligen om någon vet vad problemet kan bero på, med hänsyn till mit bygge(?)

Vad är det som går fel? Är det någon här som haft samma problem?

Permalänk
Medlem

Skulle reka att du lägger ett par extra minuter på att göra överklockningen själv istället.
ASUS automagiska saker brukar ratta på saker som är ganska menlösa, t.ex FSB'n.
Och ibland rattar den in rent idiotiska inställningar, på min 3770K tyckte den att 1.6v (!) var helt OK för att nå 4.5ghz.

Det enda du egentligen behöver göra är att öka på turbo frekvensen (utan att röra spänningar m.m !), börja med t.ex 4.2.
Sen kollar du i windows vad dina spänningar hamnar på under last, spänningen ökas nämligen automatiskt efter en förbestämd kurva.

Är 4.2 stabilt (kör INTE med Prime95 utan använd Aida64 system stability test och dess inbyggda CPUID för att se spänningen).
Ivy bridge är nämligen väldigt känslig för spänningar och producerar rejält med värme om man låter den skena iväg.

Öka med 100mhz intervaller tills du ser spännningar runt eller strax under 1.25v.
Börjar du hamna över 1.25v så har du i princip nåt den praktiska gränsen för vad CPU'n klarar.
Sänk då med 100mhz och justera NER spänningen med "offset voltage" i BIOS/uefi tills det inte funkar längre, tänk på att den är oerhört känslig så 0.05v steg räcker.
Chansen finns nämligen att din CPU klarar t.ex 4.5ghz med SÄNKT spänning men att 4.6-4.7 behöver en rejäl spänningsknuff för att bli stablit.
Och som sagt, IB gillar inte höga spänningar nåt vidare.
Min 3770k tuffar t.ex på fint i 4.5 med sänkt spänning och ligger på ungefär 1.16v under last, temperaturen ligger på runt 60 grader som mest med Aida.
Vill jag däremot köra 4.6 så krävs 1.28v och tempen skjuter direkt iväg över 80-85 sträcket.

Permalänk

Den automatiska OC'n i otyget som kallas AI Suite är helt värdelös. Och dessutom lite halvt farlig då den sätter Vcore sjukt högt. Fattar inte hur dom tänker där, inte lätt för en nybörjare att veta att AI Suite satt Vcore till 1,6Volt. Helt vansinnigt.

Permalänk

Att överklocka/underklocka själv är ALLTID att föredra

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|