Nya Delar (höja datorns prestanda)

Permalänk
Medlem

Nya Delar (höja datorns prestanda)

Hejsan, jag har haft min dator i drygt 3 år och den har börjat bli riktigt seg. Vad kan man köpa för nya delar för att höja prestandan och göra den snabbare? Länka gärna tips om delar!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Processor, ram, grafikkort och hårddisk är de delar som vanligtvis ökar en dators prestanda. Det hade varit bra om du kunde informera vilka delar som sitter i din dator samt hur mycket pengar du är villig att lägga på att köpa nya komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weson:

Processor, ram, grafikkort och hårddisk är de delar som vanligtvis ökar en dators prestanda. Det hade varit bra om du kunde informera vilka delar som sitter i din dator samt hur mycket pengar du är villig att lägga på att köpa nya komponenter.

Jag är inte den bästa på datorer men jag hittade vad mitt moderkort hette

ASUS M4A78

Men Grafikkortet och Processorn är 3 år gammla så det är nog det some skulle behövas nytt. RAM och mina hårdiskar är ganska nya. Sitter på en budget på 3000. Så vilken processor och grafikkort ska jag titta på och behövs passa i mitt moderkort.

Tack!

Permalänk
Medlem

Processor:
http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Grafikkort blir lite svårare då man måste veta hur mycket watt nätagget du sitter på pumpar ut, annars kan systemet överbelastas om man väljer ett grafikkort som kräver mer än vad systemet klarar av. Om du sitter på ett nätaggregat som levererar 500+ watt skulle jag rekommendera ett amd radeon hd7950 om du är ute efter kraft alternativt nvidia 660ti om du vill ha ett tystare men ändå väl presterande kort. Finns att hitta runt 2,5k.

En bra idé hade varit att kolla upp exakt vilka delar du sitter på nu. Risken finns att dina nya komponenter inte når upp närheten till sin fulla potential på grund av att något i ditt system begränsar dem.

En viktig fråga som jag glömde ställa är. Vad ska du använda din dator till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weson:

Processor:
http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Grafikkort blir lite svårare då man måste veta hur mycket watt nätagget du sitter på pumpar ut, annars kan systemet överbelastas om man väljer ett grafikkort som kräver mer än vad systemet klarar av. Om du sitter på ett nätaggregat som levererar 500+ watt skulle jag rekommendera ett amd radeon hd7950 om du är ute efter kraft alternativt nvidia 660ti om du vill ha ett tystare men ändå väl presterande kort. Finns att hitta runt 2,5k.

En bra idé hade varit att kolla upp exakt vilka delar du sitter på nu. Risken finns att dina nya komponenter inte når upp närheten till sin fulla potential på grund av att något i ditt system begränsar dem.

En viktig fråga som jag glömde ställa är. Vad ska du använda din dator till?

Öppnade min dator och kollade lite saker

Hårddisk: WD CAVIAR BLACK

processorn: det syntes bara AMD på den

Nätaggregated: CORSAIR 400W

Grafikkort : HD - 467X - ZDQ2 V3.0
HD 4670 750M 168 DDR2 DUAL DYI TV PCI - E

Använda till: Jag kör dual monitor för tillfället och den blir väldigt seg ibland, men jag spelar mycket spel på den som kan vara ganska krävande så det är det den ska till mestadels användas, skulle dock vara kul att kunna streama på twitch etc med datorn om det räcker till med min budget dock. Den byggdes som en billig speldator av min kusin men mitt grafikkort gick nyligen sönder så kör med ett gammalt som inte är så bra.

Har datorn öppen så om det behövs veta något mer kan jag titta igen eller ta ett foto.

Tack!

Permalänk
Medlem

Är det något mer som behövs veta tror du?