Permalänk

gammal hårddisk, vad göra?

har en gammal hårddisk med massor av information. Hur ska jag göra för att överföra till min dator?. Ska jag köpa en usb till sata eller kan man lägga in den som sekundär i en annan dator? xp är operativsystem på hårddisken.

tackar

Permalänk

Stationär eller Bärbar?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tillfälligt kopplat in den gamla hårddisken som sekundär och kopierat över när jag köpt en ny större hårddisk. Jag har inte ens skruvat fast den i chassit utan bara kopplat ström och gränssnittskabel till den och låtit den ligga t.ex. på en bok medan jag kopierat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

lägg in den som sekundär på en annan dator men formatera den inte bara

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

så det enda jag behöver göra är att öppna min stationära dator, koppla in den gamla hårddisken som sekundär och sedan starta datorn som vanligt? Kommer windows hitta den på "den här datorn"? Kommer det inte bli konflikter med den primära och den sekundära eftersom den gamla har operativsystem xp med massa drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Så länge du väljer att boota från din "primära" hårddisk ska datorn inte bry sig om överhuvudtaget att du har xp på den gamla hårddisken du nyss anslutit.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

behöver jag inte ändra i bios eller?

Permalänk

Enklast om du oroar dig är att trycka på F12 när du startar datorn, då får du upp en boot-meny där du kan välja vilken hårddisk som ska bootas från temporärt. Kopiera över filerna, stäng av och slit ur disken igen (eller formatera och behåll som sekundär lagringsdisk i datorn).

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •