Uppesittarkväll: Playstation Meeting 2013

Permalänk
Medlem

Jag tror det kanske kan gynna PC-spelare att "konsolport" i princip inte kommer existera. Både PS4 och Xbox 720 (?) är ju en halvduglig x86 spelrigg. Bättre optimerade PC-spel allmänt kanske är att vänta?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av leafbranch:

För mig som inte fokuserar på att hata konsoler är det en fin gåva.

Du har uppenbarligen aldrig spelat ett FPS-spel på PC.

Att göra Battlefield 4 som ett konsolspel vore/är ett stort hån mot oss äkta PC-gamers och framförallt mot alla Battlefield-veteraner (vilket jag dock inte är). FPS-spel spelas inte seriöst på konsol, punkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det enda av detta som verkligen intresserar mig starkt är att möjligtvis få lite information om Battlefield 4. Dock känns det inte särskilt lovande att få tag på information om det nästkommande Battlefield-spelet under en "konferens" om nästa Playstation... Jag har en negativ känsla av att nästa Battlefield kommer inrikta sig ännu mer på just konsoller.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superapan:

Jag tror det kanske kan gynna PC-spelare att "konsolport" i princip inte kommer existera. Både PS4 och Xbox 720 (?) är ju en halvduglig x86 spelrigg. Bättre optimerade PC-spel allmänt kanske är att vänta?

Kommer fortfarande finnas konsolportar. Titta på Far Cry 3. Även om vi antar att det funkade bra på PC rent prestandamässigt är menyerna så usla och konsoliga att man spyr. Man förväntas använda musen som en handkontroll och hela menyn fullkomligt skriker konsol, precis som ingame-GUI:t, som renderas i 720p (om de inte fixat det; jag spelade bara några timmar och har sedan dess inte ens installerat spelet efter formatering).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Unified memory har ingenting med bandbredden att göra bara att gpu och cpu kan använda samma minne dvs. effektivare utnyttjande av mängden minne. Är PS4 byggd som en PC har gpun eget minne t.ex. GDDR5 på 170 GB/s om den ska duga för spel. Kanske ta ta det lugnt med kommentarerna om du inte har koll på termerna.

Ok, visa var du köper 4 GB GDDR5 med 170 GB/s för 110 kr.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Awesome! Väntat på detta hela dagen

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Ok, visa var du köper 4 GB GDDR5 med 170 GB/s för 110 kr.

Vem har sagt att det kostar 110 kr?

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Vem har sagt att det kostar 110 kr?

Exakt min poäng. Det är ytterst sannolikt att PS4 använder UMA, där av kan de inte bara "slänga in" 4 GB DDR3 för 110 kr och få en bättre konsol, vilket artikeln antydde.

De har nu redigerat artikeln.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Exakt min poäng. Det är ytterst sannolikt att PS4 använder UMA, där av kan de inte bara "slänga in" 4 GB DDR3 för 110 kr och få en bättre konsol, vilket artikeln antydde.

De har nu redigerat artikeln.

Din poäng är alltså att ingen sagt det? Alright, lämnar det där.

Permalänk
Medlem

Nu blir det "28 veckor senare" sen återkommer jag till datorn i god tid innan tillställningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det kommer ALDRIG hända innan det finns någon motsvarighet till konsollerna när det gäller pc.

AMD x86-processor och ett AMD HD7000-serie...vad annat än "PC-konsol" är det?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Din poäng är alltså att ingen sagt det? Alright, lämnar det där.

Vad är din agenda? Sweclockers påstod att det skulle kosta 110 kr för 4 GB minne i PS4. Huruvida det är unifierat minne eller grafikminne så skulle den kvantiteten i den hastigheten som krävs för en ny generations konsol bli betydligt dyrare.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Spännande ;).

Dock lite sent för mig, ska skriva prov å sånt imorn jag hoppar nog över livestream ;).

Hoppas jag vaknar upp med goda nyheter dock :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du har uppenbarligen aldrig spelat ett FPS-spel på PC.

Att göra Battlefield 4 som ett konsolspel vore/är ett stort hån mot oss äkta PC-gamers och framförallt mot alla Battlefield-veteraner (vilket jag dock inte är). FPS-spel spelas inte seriöst på konsol, punkt.

Du har med all säkerhet inte kört BF4 eller PS4.

Permalänk
Medlem

Jösses vad jag skulle garva om Sony bara presenterar en ny PS Vita och inte PS4, hela journalistkåren trollad.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av leafbranch:

Du har med all säkerhet inte kört BF4 eller PS4.

Jodå, jag har som hobby att spela spel som inte har släppts än, på konsoler som inte har släppts än.

Vart vill du komma?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

hehe gillar alla supernegativa pc-spelare som inte förstår hur mycket de nya konsollerna påverkar era kära spel på era datormonster. ser själv oerhört mycket fram emot detta. andtagligen kommer huvudkonsollen fortfarande vara pc (eller varför inte steambox?) men jag hatar när det blir för mycket samma sak så lite konsol till omväxling är ju inte fel
förhoppningsvis håller playstation kvar sin gratis onlinetjänst. då kommer det definitivt bli en playstation denna gång!

Permalänk
Medlem

Jag undrar om eventet kommer att spelas in och sparas någonstans. Så man kan se det även om man inte ser det inatt ?

Annars kanske någon SweClockare som har capture kort kan spela in det ?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag undrar om eventet kommer att spelas in och sparas någonstans. Så man kan se det även om man inte ser det inatt ?

Annars kanske någon SweClockare som har capture kort kan spela in det ?

Jag tror UStream/Twitch sparar ner streams så man kan kika på dem efteråt. Är dock inte helt säker om så är fallet för alla kanaler.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag undrar om eventet kommer att spelas in och sparas någonstans. Så man kan se det även om man inte ser det inatt ?

Annars kanske någon SweClockare som har capture kort kan spela in det ?

Kommer garanterat hamna på YouTube, antgligen på Sonys egen kanal.

Permalänk

Ska bli väldigt skoj att se! Hoppas på Playstation 4 såklart! Bara den får ett rimligt pris så är jag väldigt sugen på den. Får se om man orkar sitta uppe ikväll annars får man se om det går och läsa om det imorgon.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

delen Kommer fortfarande fläskkarré innas konsolportar. Titta på Far Cry 3. Även om vi antar att det funkade bra på PC rent prestandamässigt är menyerna så usla och konsoliga att man spyr. Man förväntas använda musen som en handkontroll och hela menyn fullkomligt skriker konsol, precis som ingame-GUI:t, som renderas i 720p (om de inte fixat det; jag spelade bara några timmar och har sedan dess inte ens installerat spelet efter formatering).

Jag gillar menyerna i fc3. Men lider av ständiga krashar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Taggad som fan, synd bara att man måste jobba imorrn. Kmr bli allt för lite sömn.
Inte ägt en Playstation sedan 2an. Hoppas de fixar sin shop, tycker den är bedrövlig i nuläget.
Hoppas på en bra ps4 då jag är sugen på en. Kom igen nu sony.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hyperspam:

Ok, visa var du köper 4 GB GDDR5 med 170 GB/s för 110 kr.

Om det är "unified RAM" så lär man knappast köra med GDDR5. GDDR5 må ha riktigt bra bandbredd jämfört med DDR3, men det har en horribelt hög latens vilket skulle leda till brutalt usel CPU-prestanda.

Så endera får man ha separat GPU och CPU minne, som PS3. Då kan man köra med GDDR5 för GPUn som vill ha massor med bandbredd men där latens inte spelar någon större roll och köra med DDR3 för CPUn. Nackdelen med detta är att det är väldigt svårt att veta vad en vettig splitt är då det varierar från speltitel till speltitel.

Andra alternativet är att använda DDR3 som både CPU och GPU använder. Det kommer inte ge 10GB/s då man lär köra med minst dual-channel som med dagens hastigheter ger runt 25GB/s. Sedan kan man, precis som i Xbox360, lägga till en mindre mängd eDRAM som man kan ha brutal brandbredd mot. Är precis den konfiguration som "GT3" för Haswell ryktas köra med. Kör man med denna konfiguration är det inget fel i att hävda att 4GB DDR3 kostar ~110kr, för det skulle helt klart fungera att köra med sådan (i dual, tripple eller quad channel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det kan ju bli en riktigt bra dag det här! Först lite gaming, sen Champions League (Milan - Barcelona) och till slut live streaming från Sonys Playstation Event!

Kan det bli bättre?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av stormense:

Jag gillar menyerna i fc3. Men lider av ständiga krashar.

Menyerna är värdelösa. Visst, smaken är som baken och vissa kan gilla utseendet. (Jag hatar dock konsolmenyer på PC.) Men menyn fungerar inte. Man måste använda musen som en handkontroll. Det är vidrigt. Att rendera GUI:t i 720p borde vara straffbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tur att dom har den där fantastiska ålders spärren till streamen. Är du dummare än såhär _ så får du inte kolla

Permalänk
Medlem

Det här blir mysigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

E det du och resten av redaktionen skall göra så vetifan om detta är en bra idè

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Ska bli kul med lite nya konsoler nu när det inte blir några nya grafikkorts släpp förutom titan.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|