fråga om uppdateringsfrekvens skärmar...

Permalänk

fråga om uppdateringsfrekvens skärmar...

För när man hade en tjock skärm till datorn så pratade det mkt om vilken uppdateringsfrekvens den klarade på högsta upplösning osv.

Hade man 60hz lr lägre så såg man att skärmen flimrade. Men idag verkar inte detta vara aktuellt, varför?
Min skärm kör 70hz på1650x1080 o det enda läge den kör. Vet att en kompis dåvarande tjocka skärm klarade 1280x1024 på 85hz tex...

Blev bara intresserad av att få reda på varför då jag kom att tänka på det:)

Säkert nån som kan reda ut det åt mig här!:)

Tack på förhand / slobbster

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

För när man hade en tjock skärm till datorn så pratade det mkt om vilken uppdateringsfrekvens den klarade på högsta upplösning osv.

Hade man 60hz lr lägre så såg man att skärmen flimrade. Men idag verkar inte detta vara aktuellt, varför?
Min skärm kör 70hz på1650x1080 o det enda läge den kör. Vet att en kompis dåvarande tjocka skärm klarade 1280x1024 på 85hz tex...

Blev bara intresserad av att få reda på varför då jag kom att tänka på det:)

Säkert nån som kan reda ut det åt mig här!:)

Tack på förhand / slobbster

Det är väl egentligen flera aspekter som spelar in gällande varför just den diskussionen inte är relevant längre.

Dels har ju LCD-paneler bara en upplösning de kan visa (man kan visserligen skala om insignaler i lägre upplösningar till denna... med varierande resultat), så det finns inte egentligen någon "högsta upplösning" längre.

Sedan består en LCD-skärm av en LCD-panel som bara filtrerar ljus (vad "filtret" ska släppa igenom ändras i uppdateringsfrekvensen) och en bakgrundsbelysning som lyser hela tiden.
Det där infernaliska flimret uppstår alltså inte då ljuskällan inte "blinkar" i uppdateringsfrekvensen (om man tittar på en given punkt på skärmen så är så fallet på en CRT-skärm).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack för förklaringen!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W