Högtalar system?! LOGITECH Z-906 5.1 THX vs CORSAIR GAMING AUDIO SP2500 2.1

Permalänk

Högtalar system?! LOGITECH Z-906 5.1 THX vs CORSAIR GAMING AUDIO SP2500 2.1

Tjenare!

Kikat runt lite efter ett par högtalare till både TV och dator för spel, musik och film.
Fastnat för CORSAIR GAMING AUDIO SP2500 2.1 och LOGITECH Z-906 5.1 THX men vet inte riktigt, båda verkar ha fått helt okay kritik.
Jag är även öppen för andra förslag. Budgeten ligger på runt 2000 kr. Utrymmet där de ska vara är ca 5x5 meter.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har lyssnat på 906:orna flera gånger och jag kan säga dig att du inte blir missnöjd om du köper dom, helt otroligt bra ljud i dom. Och ett tryck utav helvete! Jag röstar på logitech

Permalänk
Medlem

Provlyssna om möjligt. Det är ganska svårt för oss att veta vad du tycker om

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Entusiast

inb4 audiofilerna kommer in och börjar ragea över hur värdelösa Logitech är...

Jag har Z906:orna och om man skippar centerhögtalaren så är de riktigt najs! I.a.f. för musik som jag använder dem till. Dock är ljudet väldigt riktat så ljudbilden är väldigt olika beroende på var du befinner dig i rummet

Permalänk

Okay. Tack så mycket för svaren hittills Hoppas de fördomsfulla håller sig borta

Permalänk
Medlem

Känns som Corsair är bättre då det är 2.1 så det läggs ner mer pengar på elementen.
Har dock inte testat något av de, så ska inte säga bu eller bä om någon utav dom.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Jag skulle nog valt Corsair, om man inte är jättekänslig för hur de ser ut

Permalänk
Medlem

Jag är inte en av audiofilerna men fortfarande lite emot kompakta datorsystemen då de sällan levererar vettigt ljud. Ofta kan du hitta bättre saker för samma pris. Och precis som en föregående sa så lägg hellre mer pengar på mindre antal högtalare, detta ger i de flesta fall mer bang for the buck!
Personligen ser jag verkligen INGEN ide med att köpa 5.1 system, inte så pass billiga du kollar på iaf. Många slänger bara upp det utan att tänka på placering eller kabel dragning och det ser bara tråkigt ut, och låter däran.
Om du ska köpa ett par datorhögtalare tvunget så satsa som sagt hellre på 2.1, och tänka på att det är inte mest watt / störst bas som vinner! Det finns olika sätt att mäta watt och det man vill kolla på kallas RMS watt (effektiv watt) detta är inget logitech etz skriver ut, detta ser du förr på riktiga prylar. Men för ta ett exempel så kan tex ett par datorhögtalare med 150w bli överröstade av ett likadant par högtalare som drivs med 50w rms.

Ett väldigt bra alternativ är att kolla på aktiva högtalare 2.0 och lägga de 2.5k som logitech kostar. Så kan du senare komplettera upp med en bas när ekonomin tillåter. Tänka på att aktiva högtalare (i regel) har betydligt större element än de väldigt små topparna som datorhögtalare brukar ha och kommer därför levererar betydligt mer bas än vad du tror.

Där finns väldigt mycket man kan tänka på när det kommer till ljud, och där finns säker massa mer folk som kan ge bra råd om vad du ska tänka på. En sak som jag tycker är väldigt viktigt att tänka på är att högtalare och förstärkare inte blir utdaterat på samma sätt som datorer och telefoner. Detta gör att dess livscykel är betydligt längre så att lägga en lite större slant nu på vettiga saker kan göra att du kan ha med dig bra ljud i MÅNGA år framöver.

Permalänk

Okay tack så mycket!
Ska fundera. Om jag nu istället skulle satsa på ett par 2.0 högtalare finns det någon med rekommendationer, är inte så insatt i högtalar branschen precis.
Jag hade tänkt på detta tidigare, att köpa 2.0 och komplettera med en bas. Men det är svårt att avgöra vad som egentligen är bra, inte lika mycket recensioner enligt mig på nätet när det gäller medelklassens 2.0 . Kanske är den enda lösningen att ta sig till en butik och provlyssna på högtalarna.

Permalänk
Medlem

Nu blir det lite offtopic men om du köper 2.1 system så är Edifier S730 ett redigt par högtalare. På tal om basen så är den stor och har tendens att välta småsaker från hyllor...
http://www.inet.se/produkt/6307206/edifier-s730-gaming-2-1

Visa signatur

|Processor i7-3820 4,5Ghz 1,335Vcore|Ram Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 1600Mhz 4x4|Grafikkort XFX Radeon HD7870 2GB GDDR5 DD|Kylare ARCTIC Freezer I30|HDD Western Digital 1TB|Nätaggregat Fractal Design Integra R2 650W PSU|Chassi Fractal Design Core 3000 Midi Tower|Moderkort Gigabyte GA-X79-UD3, Socket-2011|Operativsystem Microsoft Windows 8|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.Bergstrm:

Okay tack så mycket!
Ska fundera. Om jag nu istället skulle satsa på ett par 2.0 högtalare finns det någon med rekommendationer, är inte så insatt i högtalar branschen precis.
Jag hade tänkt på detta tidigare, att köpa 2.0 och komplettera med en bas. Men det är svårt att avgöra vad som egentligen är bra, inte lika mycket recensioner enligt mig på nätet när det gäller medelklassens 2.0 . Kanske är den enda lösningen att ta sig till en butik och provlyssna på högtalarna.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/