Nästan alla spel och VLC går i Slow motion

Permalänk

Nästan alla spel och VLC går i Slow motion

*** LÖSNING ***
Körde "bcdedit /set {default} useplatformclock true" i kommandotolken och startade om datorn, så försvann slow-motion.

Hej,

Har fått riktigt märkligt problem med datorn. Nästan alla spel jag har går i Slow-motion, och då menar jag inte att FPS:en är låg eller så. Även filmer jag spelar upp VLC går i slow-motion, men om jag spelar upp samma film med MPC så fungerar de utmärkt.

Har spelat in Battlefield 3 med kameran för att visa hur de ser ut i nästan alla spel jag testat.

Utöver Battlefield 3 så händer exakt samma sak i följande spel:
Red Orchestra 2
Far Cry 3
SkyDrift
Splinter Cell Chaos Theory
I Am Alive
Metro 2033
Mirror's Edge

Medans andra spel fungerar normalt, som t.ex.
Quake 3
Call of Duty: Black Ops 2 (Free weekend MP)

Jag har testat installera om DirectX, .NET och Grafikkortsdrivrutinerna, efter jag tagit bort allt med Catalyst Uninstall Utility. Och så klart även testat att starta om datorn flera gånger. Men inget har hjälpt.

Mitt system
Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64, senaste drivrutinerna och Windows uppdateringar
Processor: Intel Core i7 3820
Processorkylare: Noctua NH-D14 SE2011
Moderkort: ASUS P9X79 Pro
Minne: 2x 8 GB Kingston 1600 MHz
Grafikkort: 2x Gigabyte Radeon HD 7950 WindForce
Hårddisk: A-DATA SP900 SSD för OS, blandade hårddiskar för spel osv.
Nätaggregat:Fractal Design Newton R2 650W
Övrig kylning: 3x140mm insug och 3x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung Blu-ray läsare

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för anklagelsen, Jag tror det är relaterat till din CPU, Kan du testa att köra på en kärna?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Eftersom fler program är påverkade så är det något globalt i windows eller moderkortet.
FPS-räknaren ser också galen ut, vilket beror på att tiden i datorn går för långsamt jämfört med verkligheten.
Hur är det med klockan i windows? Går den i 'rätt' fart? Pröva att ladda bios default och/eller biosuppdatering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Där är bland dom bättre troll jag stött på.

Eller så har du något sjukt fel jag aldrig hört talas om.

Ett troll registrerad på sweclockers 2004 samt över 700 inlägg?? Lägg av och försök vara lite hjälpsam!

TS: Har du provat med bara ett av korten? kör du de överklockade? Har själv haft det problemet för några år sen, det hade något med clocks/drivrutiner att göra om jag minns rätt

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Eftersom fler program är påverkade så är det något globalt i windows eller moderkortet.
FPS-räknaren ser också galen ut, vilket beror på att tiden i datorn går för långsamt jämfört med verkligheten.
Hur är det med klockan i windows? Går den i 'rätt' fart? Pröva att ladda bios default och/eller biosuppdatering.

Klockan är det inget fel på. Testade uppdatera BIOS men det hjälpte inte heller.

Skrivet av FFredrikk:

Ett troll registrerad på sweclockers 2004 samt över 700 inlägg?? Lägg av och försök vara lite hjälpsam!

TS: Har du provat med bara ett av korten? kör du de överklockade? Har själv haft det problemet för några år sen, det hade något med clocks/drivrutiner att göra om jag minns rätt

Inget är överclockat, har testat med ett kort nu med och det hjälpte inte heller.

Permalänk

Rensa drivrutinerna helt och hållet med Driver Sweeper..

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Skrivet av Morganrone93:

Rensa drivrutinerna helt och hållet med Driver Sweeper..

har jag gjort flera gånger.

Permalänk
Entusiast

Konstigt, du har inte nån extradisk liggandes någonstans som du kan göra en nyinstallation av Windows på och testa om det beter sig lika dant där?
Då kan vi se om det är en hårdvaru- eller en mjukvarugrej

Permalänk
Medlem

Blir det samma problem i singel player på tex bf3? ser ju ut som latency lagg så in i hevete det där

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Blir det samma problem i singel player på tex bf3? ser ju ut som latency lagg så in i hevete det där

Har inte testat BF3 i singleplayer, men exakt samma problem uppstår i många andra spel, singleplayer och multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtenizze-n00b:

Har inte testat BF3 i singleplayer, men exakt samma problem uppstår i många andra spel, singleplayer och multiplayer.

Kolla tiden i bios, samt testa att uppdatera till senaste?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kolla tiden i bios, samt testa att uppdatera till senaste?

Har jag gjort, som jag tidigare nämnt i tråden.
Har även suttit och stängt av alla möjliga saker i BIOS och testat mig fram utan något resultat.

Permalänk
Inaktiv

Ominstallerat windows? När uppstod detta? Helt plötsligt? Testat system restore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtenizze-n00b:

När det går sådär slöt i BF3 var har du då för FPS? Har du kontrollerat värmeutvecklingen?

Precis som e-lite säger så kanske en ominstallation kan vara på sin plats.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

Googlade lite och det verkar som det löst sig med total avinstallation av catalyst om inte så har format + ny installation av windows hjälpt.
Är ju garanterat något mjukvarumässigt som är galet.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Har du kollat upp om det är något fel på speldisken tex? Hade ett liknande problem innan visade sig att hårddisken höll på att lägga av,efter att fått ny på garantin så var mina problem lösta.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Testat att ändra på HPET-inställningen i BIOS?
Hade problem med att ljudet i allt man lyssnade gick i slow motion och ställde om HPET till... av eller på (minns inte) och det löste problemet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Ominstallerat windows? När uppstod detta? Helt plötsligt? Testat system restore?

Uppstog efter jag startade om datorn i söndags morse.
Testade göra en system restore till en punkt innan en Windows update i söndags. När datorn bootade upp igen så gick VLC bra, så jag tänkte testa om SkyDrift fungerade med, vilket de gjort. Men efter ca 20-30sekunders spelande så dog AMD drivrutinerna, alla mina skärmar fick skumma grafikbuggar så jag var tvungen att starta om igen. Då kom all slow-motion skit tillbaka. Och de hjälper inte längre att köra system restore.

Skrivet av Stylaren:

När det går sådär slöt i BF3 var har du då för FPS? Har du kontrollerat värmeutvecklingen?

Precis som e-lite säger så kanske en ominstallation kan vara på sin plats.

Som videon visar så ligger jag i 200FPS, och i alla andra spel jag testat så ligger jag oftast runt 60-100 FPS. Slow-motion händer på alla video filer i VLC men inte MPC. Visa spel fungera även utan slow motion.

Skrivet av hjorten66:

Har du kollat upp om det är något fel på speldisken tex? Hade ett liknande problem innan visade sig att hårddisken höll på att lägga av,efter att fått ny på garantin så var mina problem lösta.

Scandisk hittar inga fel på speldisken.

Skrivet av Juggernawt:

Testat att ändra på HPET-inställningen i BIOS?
Hade problem med att ljudet i allt man lyssnade gick i slow motion och ställde om HPET till... av eller på (minns inte) och det löste problemet.

Har testat med både HPET av och på men det gjorde ingen skillnad.