Permalänk
Medlem

Ny stationär - cirka 20k

Hej alla! Snart är det helg, hoppas ni ser fram emot det lika mycket som jag..

Efter flera år av vidrigt laptop-användande så finns äntligen budgeten till att bygga ny stationär burk.
Jag har sammanställt en kundvagn på Inet där jag inkluderat allt förutom tangentbord, mus och headset då jag redan är nöjd med de jag har.

Då det var ett par år sedan så önskar jag lite hjälp, om alla komponenter är komtatibla med varandra osv. Och självklart om jag borde välja något annat som är bättre till samma pris ELLER lika bra till billigare pris.

Målet med systemet är låg ljudnivå och snabb start av dator/program. Därav 2st SSD i raid 0.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3043964/rasmus-dator

Tacksam på förhand!

//Rasmus

Permalänk
Medlem

Tror du blir mer nöjd med en större ssd i 250gb-klassen istället för lite snabbare uppstart. Du tjänar också allmänt mer tid när du kan få plats med alla program på ssd.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Tror du blir mer nöjd med en större ssd i 250gb-klassen istället för lite snabbare uppstart. Du tjänar också allmänt mer tid när du kan få plats med alla program på ssd.

Som jag har förstått det så startar allt snabbare i raid 0, stämmer inte det? Alltså 1gb/s istället för drygt 500mb.
Jag har aldrig haft 2 diskar i raid 0 tidigare så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Permalänk

De enda frågetecken jag kan se är:
1) Varför ett 1000W nätagg när det skulle räcka med ett runt 450-500W?
2) Kan värt strax över 500kr till för ett 680 med 4GB minne, iofs svårt att vara "framtidssäker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

De enda frågetecken jag kan se är:
1) Varför ett 1000W nätagg när det skulle räcka med ett runt 450-500W?
2) Kan värt strax över 500kr till för ett 680 med 4GB minne, iofs svårt att vara "framtidssäker"

Var riktigt osäker på nätagget, är 1000w overkill även om jag köper ett till 680 + 3-4st hårddiskar i framtiden?

En andra fråga, är ramminnena OK eller sunkiga? Är det värt att gå upp till Dominator Platinum, ganska stor prisskillnad jämfört med prestanda?

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara spela på 1 skärm och därför kändes det onödigt att köpa 4gb graffe, har jag rätt?

Permalänk

Välj en intel i5 3570k istället, fungerar lika bra till gaming.

Visa signatur

I7 2600k. MSI GTX 580. Bitches fuck off. MinecraftServer: lastlife.zapto.org Teamspeak3 Server: 213.65.210.146

Permalänk
Skrivet av G4ston:

Jag kommer bara spela på 1 skärm och därför kändes det onödigt att köpa 4gb graffe, har jag rätt?

Kör på detta, har själv tänkt att skaffa ett http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_4gb_...

Visa signatur

I7 2600k. MSI GTX 580. Bitches fuck off. MinecraftServer: lastlife.zapto.org Teamspeak3 Server: 213.65.210.146

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik1234567:

Tack för tipset men jag måste hålla mig till Asus, bättre ljudnivå än den du länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik1234567:

Välj en intel i5 3570k istället, fungerar lika bra till gaming.

Tack för tipset, jag tänkte dock lägga lite extra pengar på en i7 trots allt. Bra att ha ibland när man lägger upp servrar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Tror du blir mer nöjd med en större ssd i 250gb-klassen istället för lite snabbare uppstart. Du tjänar också allmänt mer tid när du kan få plats med alla program på ssd.

Tack för tipset, pratade med en på Inet idag och han tyckte samma sak som du. Nu lutar det åt en 240gb intel 520 eller en samsung 250gb ur Pro-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ston:

Tack för tipset, jag tänkte dock lägga lite extra pengar på en i7 trots allt. Bra att ha ibland när man lägger upp servrar osv.

ta då en http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5ghz... och inte 2600K

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Med den budgeten skulle jag köpa två st 7970 eller ett nvidia titan. Fast det beror på hur mycket skärmen kommer kosta. Köp inte 4GB 670/680. Minnesbussen är för liten för att kunna använda allt. Läste någonstans att de kunde använda så lite som 2,2GB. Dessutom lär du inte behöva mer än 2GB till 1920x1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Här är mitt bidrag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3045516/dator

La inte dit något operativsystem då det är en smaksak mellan Win8 och Win7.
Nej, jag är inte AMD fanboy . Tänkte mer att man kunde spara lite av pengarna och slösa det på annat

(edit: Du kan ju köra på ett Nvidia Titan istället för 7970ghz oxå)

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Medlem
Skrivet av menfgo:

Här är mitt bidrag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3045516/dator

La inte dit något operativsystem då det är en smaksak mellan Win8 och Win7.
Nej, jag är inte AMD fanboy . Tänkte mer att man kunde spara lite av pengarna och slösa det på annat

(edit: Du kan ju köra på ett Nvidia Titan istället för 7970ghz oxå)

Du vet att man förlorar fps pga att alla AMD-moderkort saknar PCI Express 3.0?

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Du vet att man förlorar fps pga att alla AMD-moderkort saknar PCI Express 3.0?

nej det gör man inte sprid inte lögner på forumet tack

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Du vet att man förlorar fps pga att alla AMD-moderkort saknar PCI Express 3.0?

Nope.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Jag gillar ditt sätt att tänka för att få plats med ett Titan i budgeten
Visst önskar jag ett sådant kort men det känns som att jag inte kommer ha användning av det med 1st av den skärmen jag valt.

Ska fundera på saken, var oerhört nära på att lägga en order idag men jag vill hinna grubbla ett tag till. Detta är den uppdaterade kundvagnen, dock så är det lite andra småsaker som gör att priset drar iväg, valde ny mus och Tgb bland annat.

Det störst svårigheten jag har nu är valet mellan sluten vattenkylning eller en Noctua variant med low profile minnen. Dock så vill jag inte behöva oroa mig när jag flyttar datorn.. 1,2 kg cpu-kylare låter creepy! Sedan är det valet av nätagg..

Resten känns spikat enligt denna kundvagn:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3046102/2013-02-28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Du vet att man förlorar fps pga att alla AMD-moderkort saknar PCI Express 3.0?

är du bakom flötet eller?
du förlorar typ ingenting på att köra i pci e 2.0

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ston:

Jag gillar ditt sätt att tänka för att få plats med ett Titan i budgeten
Visst önskar jag ett sådant kort men det känns som att jag inte kommer ha användning av det med 1st av den skärmen jag valt.

Ska fundera på saken, var oerhört nära på att lägga en order idag men jag vill hinna grubbla ett tag till. Detta är den uppdaterade kundvagnen, dock så är det lite andra småsaker som gör att priset drar iväg, valde ny mus och Tgb bland annat.

Det störst svårigheten jag har nu är valet mellan sluten vattenkylning eller en Noctua variant med low profile minnen. Dock så vill jag inte behöva oroa mig när jag flyttar datorn.. 1,2 kg cpu-kylare låter creepy! Sedan är det valet av nätagg..

Resten känns spikat enligt denna kundvagn:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3046102/2013-02-28

du får en riktig boost med ett titan mot ett 680

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Du vet att man förlorar fps pga att alla AMD-moderkort saknar PCI Express 3.0?

Skillnaden är så minimal så du inte ens märker det. Du förlorar inte mer än 0,001 fps typ

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Medlem
Skrivet av menfgo:

Skillnaden är så minimal så du inte ens märker det. Du förlorar inte mer än 0,001 fps typ

Bedöm själv:
http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PC...

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

du får en riktig boost med ett titan mot ett 680

Ja det kan jag tänka mig, och jag är oerhört sugen.. Måste dock fundera på om jag känner att det är värt med en nergradering av övriga komponenter för att kunna köpa ett titan istället. Jag har satt en personlig gräns på 25k för datorn, mest för att jag vet att ju mer jag investerar i datorn - desto mer pengar kommer den minska i värde Konstigt sätt att se på det kanske, men så är det för mig. Ett titan för 9k är lockande men är samtidigt en ganska dålig investering för mig.

Permalänk
Skrivet av G4ston:

Ja det kan jag tänka mig, och jag är oerhört sugen.. Måste dock fundera på om jag känner att det är värt med en nergradering av övriga komponenter för att kunna köpa ett titan istället. Jag har satt en personlig gräns på 25k för datorn, mest för att jag vet att ju mer jag investerar i datorn - desto mer pengar kommer den minska i värde Konstigt sätt att se på det kanske, men så är det för mig. Ett titan för 9k är lockande men är samtidigt en ganska dålig investering för mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3046046/2013-02-28

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem

Glömde svara dig, tack för att du tog dig tiden! Jag hade först tänkt strunta i 3770k pga värmeutvecklingen men det hade varit riktigt dumt (har jag förstått nu). Det blir en 3770k i bygget Tydligen 10% snabbare om jag hörde rätt på Inet, och jag hade inte tänkt klocka sönder den ändå. Jag siktar på 4,0-4,2ghz.

Permalänk
Medlem

1 fps mindre i 1920x1200. Wow

Visa signatur

Datorn: | AMD FX-8350 @4,5ghz | Noctua NH-D14 | ASRock 990FX Professional Fatal1ty | 32gb, Corsair Vengeance LP 1866mhz | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition SLI | Samsung Pro Basic 840-Series 256GB | 3TB Seagate Barracuda 7200rpm | XFX Black Edition 1000W 80+ Platinum | Fractal Design Define R4 | Tangentbord: Razer Black Widow Mechanical | Mus: Razer Naga Green MMO Gaming Mouse | Headset: Cooler Master Storm Sirus Gaming Headset |

Permalänk
Medlem
Skrivet av menfgo:

1 fps mindre i 1920x1200. Wow

Inte så marginellt, dock ingen lögn

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

är du bakom flötet eller?
du förlorar typ ingenting på att köra i pci e 2.0

Nej jag håller i spöt
Även fast skillnaden endast ligger på enstaka fps så kan det vara en liten nackdel med framtida kompatibilitet, misstag mig inte på att detta inte är en dealbreaker.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Nej jag håller i spöt
Även fast skillnaden endast ligger på enstaka fps så kan det vara en liten nackdel med framtida kompatibilitet, misstag mig inte på att detta inte är en dealbreaker.

Jag skapade tråden för att få hjälp med valet av komponenter och jag bryr mig verkligen inte om er meningslösa diskussion. 1fps hit eller dit gör ingen skillnad in-game, åtminstone inte för mig. Jag köper Nvidia med pcie 3.0 och det har inget att göra med 1fps skillnad

För övrigt tycker jag det är underligt att majoriteten av alla som svarar i just min tråd ej har varit medlemmar på Sweclockers mer än ett par veckor...
Är inte så intresserad av den kunskapsbanken, har fått den info jag behöver för mitt datorbygge nu.

Hejsvejs