Bra mus för "kontorsarbete", laser eller led?

Permalänk
Medlem

Bra mus för "kontorsarbete", laser eller led?

Behöver tips på en bra svanslös mus för vanligt dataarbete, ej för spel. Den ska ha den "vanliga" knappuppsättningen höger/vänster-knapp, skrollhjul/mittknapp gärna med tiltfunktion. Den ska vara symmetrisk så att man kan byta hand när man tröttnat på den ena och framförallt funka utan musmatta på ett vanligt mattlackrat träskrivbord, dvs inte haka upp sig plösligt vilket känns väldigt frustrerande. Och inte för klumpig.

Vad är bäst fär detta; led eller laser? Blåtand eller märkeslösning för kommunikationen? Min erfarenhet av blåtandsmöss är att de ibland verkar haka upp sig någon sekund, kanske beroende på störningar av annan elektronik (wifi, mikro) i närheten.

Permalänk
Medlem

själv hade jag tagit en gamingmus , då de är väldigt sköna

Permalänk
Medlem

Kan ju bli problem att hitta en mus som passar både höger och vänsterhand, alternativet är ju att köpa två st och ha båda inkopplade samtidigt...

Permalänk
Medlem

ska du ha en ergonomisk mus för både vänster och höger hänt så hade jag rekommenderat denna.
http://www.dustinhome.se/product/5010169230/logitech-marble-m...
Den är som sagt för kontorarbete och inte spel.

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Medlem

Den är ju ful som stryk. Och är typ 10 år gammal. Och har sladd så det blir lite bökigt var gång man byter hand. Fast den har ju fått idel bra kritik. Och har den tillverkats i 10 år så måste den ju ha ett visst existensberättigande. Kanske ett rekord... Hur många dataprylar tillverkas fortfarande efter 10 år?

Har aldrig testat trackballe, men det kanske är hög tid nu!

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag renoverade min gamla trotjänare. Jag upptäckte att de små ½-millimeterhöga fossingarna under musen slitits ned av åratals användande med resultatet att lasern inte längre fokuserade exakt på underlaget. Det ser man om man håller den ovanpå ett matterat glas eller liknande. Musen klarade helt enkelt inte av att detektera underlagets små ojämnheterna och det kändes som om den hakade upp sig eller slirade. Himla enerverande.

Men några fasttejpade pappersbitar på undersidan gjorde susen så nu ligger fokus rätt och musen känns den ny!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larbarn:

ska du ha en ergonomisk mus för både vänster och höger hänt så hade jag rekommenderat denna.
http://www.dustinhome.se/product/5010169230/logitech-marble-m...
Den är som sagt för kontorarbete och inte spel.

Vänsterhänta har dock högerhanden på musen..