Permalänk
Medlem

Då går jag även med i klubben, få hem min Y500 från Webhallen imorgon. Förhoppningsvis är det en ny batch utan de problem som man hört om dem.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Då går jag även med i klubben, få hem min Y500 från Webhallen imorgon. Förhoppningsvis är det en ny batch utan de problem som man hört om dem.

Trevligt hoppas att du slipper problemen! Det är en trevlig dator överlag. Skulle du vilja göra mig en tjänst och mäta lite temperaturer för CPU´n när den är i load?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Trevligt hoppas att du slipper problemen! Det är en trevlig dator överlag. Skulle du vilja göra mig en tjänst och mäta lite temperaturer för CPU´n när den är i load?

Hade varit intressant för mig också

Permalänk
Medlem

Har en Y500, touchpaden went haywire idag, går inte att använda datorn utan mus. Den klickar runt själv och far över skärmen. Det man ser på "ELAN pointing device" är att två punkter är markerade hos mig över tiden. Lägger jag handen över pekytan så försvinner det. Surt problem. Iofs använder jag ju extern mus till spelen men...

Tillägg; datorn är tre dagar gammal. Har mailat WEBHALLEN, får se vad de säger.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Hade varit intressant för mig också

Skrivet av Gröngås:

Trevligt hoppas att du slipper problemen! Det är en trevlig dator överlag. Skulle du vilja göra mig en tjänst och mäta lite temperaturer för CPU´n när den är i load?

Japp skall jag göra, kollat runt lite och grafikkorten skall tydligen ligga på en relativt låg nivå, men vet ej vad gäller CPU så får se

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Någon här som har köpt y500 med i5 processorn och vet om den har SLI 650m som i7 har?

För om man kollar på webhallen (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170598-lenovo_y500-co...) så står det "Comes with dual GeForce® GT 650M 2GB graphics card."

Men på proshop (http://www.proshop.se/Barbar-Dator/Lenovo-IdeaPad-Y500-9541-2...) Som har den i lager för 300kr mer än webhallen, står det "1 enkelt GPU-kort/integrerad GPU"

Så är det någon här som vet om jag köper den från Proshop så kommer jag få SLI 650m eller bara single 650m?

MVH// Lixz

Permalänk
Skrivet av Lixz:

Någon här som har köpt y500 med i5 processorn och vet om den har SLI 650m som i7 har?

För om man kollar på webhallen (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170598-lenovo_y500-co...) så står det "Comes with dual GeForce® GT 650M 2GB graphics card."

Men på proshop (http://www.proshop.se/Barbar-Dator/Lenovo-IdeaPad-Y500-9541-2...) Som har den i lager för 300kr mer än webhallen, står det "1 enkelt GPU-kort/integrerad GPU"

Så är det någon här som vet om jag köper den från Proshop så kommer jag få SLI 650m eller bara single 650m?

MVH// Lixz

.

Om man läser specifikationerna så verkar det som att det bara är ett singelkort, och alltså inte SLI dock vet jag inte om så verkligen är fallet.
Tillägg: Varför köper du inte bara original y500 med Sli och den bättre processorn. Det rör sig bara om en priskillnad på två lax?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lixz:

Någon här som har köpt y500 med i5 processorn och vet om den har SLI 650m som i7 har?

För om man kollar på webhallen (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170598-lenovo_y500-co...) så står det "Comes with dual GeForce® GT 650M 2GB graphics card."

Men på proshop (http://www.proshop.se/Barbar-Dator/Lenovo-IdeaPad-Y500-9541-2...) Som har den i lager för 300kr mer än webhallen, står det "1 enkelt GPU-kort/integrerad GPU"

Så är det någon här som vet om jag köper den från Proshop så kommer jag få SLI 650m eller bara single 650m?

MVH// Lixz

I Proshops spcifikationer står det att det finns en dvd-spelare inbyggd, därför kan det ju omöjligen finnas två grafikkort.
Om du kollar på Webhallens båda versioner av Y500 (den nya och gamla) ser man tydligt att de kopierat beskrivningen från Y500 SLI. Du ska hos Webhallen kolla på namnet, och där står det tydligt att bara 1 grafikkort inkluderas.

Men släng ett mail om du verkligen vill vara säker, tvekar dock starkt på att dem skulle sänka priset så mycket på SLI versionen.

Permalänk

är rätt säker på att båda kommer med single gt650m, webhallen datorn du länkade har ju en DVD läsare, dom Y500 med dubbla grafikkort har inte någon DVD/BD läsare, utan där sitter det andra grafikkortet

Permalänk

Någon annan som varit med om att vissa spel funkar bättre med sli avaktiverat? Körde far cry 3 med höga inställningar och var lite segt, så stängde jag av sli och det flöt som tusan! Testade även att uppdatera spelet och har senaste drivers.

Är det någon som har Crysis 3 som kan kommentera hur bra det funkar? Det ska ju vara optimerat för sli dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lite sugen på att köpa en Y500, men min största fråga är egentligen om det är värt för mig att köpa I7:an med SLI osv. Jag spelar bara Heroes of Newerth och kollar film. Priset är ju i runda slängar 2000kr mer för den bättre modellen, så jag undrar om det är värt det?

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat att köra lite med burken nu kan jag ge lite feedback. Diablo 3 crasha direkt med SLI på, fick först en Blue-screen när det hände andra gången minimera jag och stängde av spelet innan det gjorde samma sak. Planetside 2 har massa screen tearing, skall tydligen bli bättre med v-sync på men ej provat ännu. Battlefield 3 är det spelet som funkat bäst utav de jag provat, flöt på perfekt och inga problem. Diablo 3 funkar om man stänger av SLI dock men lite tråkigt, funkar iof utan problem med bara ett kort. Har uppgraderat till senaste drivers från nVidia. I övrigt tycker jag den funkar kanon men som några andra har nämnt verkar det finnas barnsjukdomar med SLI. Bör tillägga att det är första gången jag sitter med Windows 8 och när man lärt sig det funkar det bra.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Efter att ha provat att köra lite med burken nu kan jag ge lite feedback. Diablo 3 crasha direkt med SLI på, fick först en Blue-screen när det hände andra gången minimera jag och stängde av spelet innan det gjorde samma sak. Planetside 2 har massa screen tearing, skall tydligen bli bättre med v-sync på men ej provat ännu. Battlefield 3 är det spelet som funkat bäst utav de jag provat, flöt på perfekt och inga problem. Diablo 3 funkar om man stänger av SLI dock men lite tråkigt, funkar iof utan problem med bara ett kort. Har uppgraderat till senaste drivers från nVidia. I övrigt tycker jag den funkar kanon men som några andra har nämnt verkar det finnas barnsjukdomar med SLI. Bör tillägga att det är första gången jag sitter med Windows 8 och när man lärt sig det funkar det bra.

314.07 drivern är skräp!

Avinstallera och kör en sweep och lägg in 310.90

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

314.07 drivern är skräp!

Avinstallera och kör en sweep och lägg in 310.90

Tack, gjorde som du sa och avinstallerade allt och körde en sweep sedan installerade 310.90 och nu funkar alla spel som de skall. Dock är blizzard inte så bra på att optimera för multi-gpu :S

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av Fläskgråbärt:

Någon annan som varit med om att vissa spel funkar bättre med sli avaktiverat? Körde far cry 3 med höga inställningar och var lite segt, så stängde jag av sli och det flöt som tusan! Testade även att uppdatera spelet och har senaste drivers.

Är det någon som har Crysis 3 som kan kommentera hur bra det funkar? Det ska ju vara optimerat för sli dessutom.

Crysis 3 funkar riktigt bra, framför allt i mutiplayer då kan man ha allt satt till medium med reducerad upplösning. Singelplayer är dock betydligt mer tungrott. Där rekommenderar jag att man spelar på LOW, om man vill ha 60fps!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får ljud via S/PDIF? Har försökt koppla in en optiskt toslink och det kommer upp att jag anslutit en kabel men i ljudinställningarna är S/PDIF avstängd och går inte att få på? Den tror att jag stoppar in en analog kontakt när jag sätter i 3.5mm S/PDIF kontakt

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Crysis 3 funkar riktigt bra, framför allt i mutiplayer då kan man ha allt satt till medium med reducerad upplösning. Singelplayer är dock betydligt mer tungrott. Där rekommenderar jag att man spelar på LOW, om man vill ha 60fps!

Allright! Ska själv testa vid tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har skummat lite i tråden men inte sett någon med direkt samma fel som mig (kan ha missat) windows 8 tjatar på mig hela tiden att jag ska ta en backup på min hdd eftersom den håller på att krascha och det är 16Bg SSD delen den klagar på. Törs man prova sig på att formatera den och i så fall ska det göras på något särskilt vis?

Har även touchpad problemet lite nu o då men har inte orkat bry mig eftersom jag alltid har extern mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_East:

Har skummat lite i tråden men inte sett någon med direkt samma fel som mig (kan ha missat) windows 8 tjatar på mig hela tiden att jag ska ta en backup på min hdd eftersom den håller på att krascha och det är 16Bg SSD delen den klagar på. Törs man prova sig på att formatera den och i så fall ska det göras på något särskilt vis?

Har även touchpad problemet lite nu o då men har inte orkat bry mig eftersom jag alltid har extern mus.

Om du vill ominstallera Windows så kan du ju använda recovery-knappen. Det du gör är att stänga av datorn och sedan trycka på knappen precis vid AC-uttaget, på själva knappen finns en pil som går i en båge.
Eller är det SSD cashen du vill formatera?

Se bara till att fixa touchpaden innan garantin går ut, man vet aldrig när man kan behöva den

Permalänk
Medlem

Helst skulle jag bara vilja prova att formatera SSD cachen om det är möjligt, märks väldigt väl att den inte funkar tar ju toklänge att starta windows. Om inte det fungerar får man väl installera om hela skiten men det kändes lite drygt .

Permalänk

Har aldrig hört om så många fel i en laptop förut.
Nästan så det skulle vara värt att lägga till ett antal tusen på en annan laptop för att slippa frakta datorn fram o tillbaks hela tiden.

Måste vara hemskt att skicka tillbaks en splitterny dator för 10k när man precis har packat upp den. :/

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_East:

Helst skulle jag bara vilja prova att formatera SSD cachen om det är möjligt, märks väldigt väl att den inte funkar tar ju toklänge att starta windows. Om inte det fungerar får man väl installera om hela skiten men det kändes lite drygt .

Skulle nog rekommendera att du ominstallerar allt med hjälp av recovery-knappen faktiskt, det kan bli så att SSD cachen inte längre fungerar som cache om du nu formaterar just den.

Om du ändå vill komma åt SSDn så tror jag det är möjligt om du skapar en bootbar usb och lägger in en Windows-version där, då bör du nå SSDn när du får valet om var Windows ska installeras (då bör du också kunna formatera den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har aldrig hört om så många fel i en laptop förut.
Nästan så det skulle vara värt att lägga till ett antal tusen på en annan laptop för att slippa frakta datorn fram o tillbaks hela tiden.

Måste vara hemskt att skicka tillbaks en splitterny dator för 10k när man precis har packat upp den. :/

Jag är faktiskt riktigt nöjd ändå, om jag vill ha bättre prestanda skulle jag behöva betala 4 lax mer, och endast för en minimal prestandaökning... Så även om Y500 har sina skönhetsfel så tycker jag köpet definitivt var värt det

Permalänk
Medlem

2 veckor sedan inlämning, bara 3 veckor kvar då.

Fan vad jag vill lira.

Permalänk
Skrivet av cklein:

2 veckor sedan inlämning, bara 3 veckor kvar då.

Fan vad jag vill lira.

Fick svar från Alina att de kanske kommer att byta ut datorn istället för att skicka iväg den på lagning XD

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Fick svar från Alina att de kanske kommer att byta ut datorn istället för att skicka iväg den på lagning XD

WHAT, sa dom någon anledning?

Permalänk

nån som vet om denna dator har WiDi??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

nån som vet om denna dator har WiDi??

Nej den har inte widi. Det är för att Intel HD grafiken ej är aktiverad. Det är bekräftat av Lenovo och denna dator har sålts/säljs med felaktiga specs.

Det har varit snack om att flasha en olåst bios och aktivera det men ingen har nog fått det att fungera.

Detta har bara sopats under mattan av Lenovo och det är bara att gilla läget.

Elgiganten säljer datorn med felaktig spec. Har mailat dom idag

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

nån som vet om denna dator har WiDi??

Nej det har den inte. Inget man skulle sakna ändå.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Varför skaffar ni inte en dator med 7970m istället ? Singelkort äger sli/cf i bärbar, för mycket problem.
Har ägt 2 datorer med sli och äger just nu 1 med cf. Man slipper inte problem så enkelt är det.