Permalänk
Medlem

Alienware M18x r2 värde?

Tja!
Har en M18x som jag antagligen tänkt o göra mig av med då jag knappt använder den.
Den är inköpt 2012-09-14 och så här lyder dess konfiguration:

ALIENWARE M18X BASE
PROCESSOR : INTEL CORE I7-3610QM (6MB CACHE)
DISPLAY : 18.4" WIDEFHD (1920 X 1080) WLED
LCD BACK COVER : NEBULA RED
MEMORY : 8192MB (2X4096) 1600MHZ DDR3
HARD DRIVE : 256GB DELL MOBILITY SOLID STATE
OPTICAL DRIVE : BLURAY COMBO
GRAPHICS : DUAL 2GB GDDR5 AMD HD 7970M CROSSFIRE
WIRELESS : INTEL 2230 WIRELESS CARD + BT
OPERATING SYSTEM : SWEDISH GENUINE WINDOWS 7

Vad kan den tänkas vara värd ?
Nypris ligger på ca 30.

Permalänk

Ge den till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Ge den till mig


Jag funderar på att sälja den då jag inte använder den eller byta den mot en annan laptop + pengar möjligtvis.
Frågan e bara vad det är värd.

Permalänk
Avstängd

Nypris ligger den på 23000 utan ssd. Dock får du bättre processor än vad din har. Räkna på kanske 15000 kr.

Permalänk

Budar 1000kr till att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att ta bort 50% av vad du köpte den för. Är rimligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesperlowendahl:

Du har lite fel räknat dock...

Utan ssd ligger den på ca 26500 och med ssd på ca 30 000 på Dells egen sida...

Skulle säga att TS har mellan 15-20 000 i värde på datorn beroende på skicket.

Ingen köper en alienware utan mecenatkod. Har själv kollat på priser så jag har rätt bra koll på vad dom går för nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesperlowendahl:

Men nu var det så att jag som sagt kolladepriserna utan någon mecenatkod, och då låg priserna på 30 000, och vi vet inte om TS köpte medeller utan !

Det har ingen betydelse för den kommande köparen. Vem köper en utan för 20k begagnad när man kan köpa en som är köpt på rabatt för 15k?

Permalänk

Kanske du får 16-18k för den. Synd bara att den är röd, tror den blir svårare att sälja då.

Varför vill du inte ha den längre, du måste ju ändå ha en dator ?
Vilken laptop har du tänkt istället då ?

AW M18x hade varit min dröm om jag hade haft pengar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Datorn i sig må vara värt 15-20k även i begagnad skick men jag tvivlar att du får mer än 15k. Jag gissar på 10-15k. Standard med elektronikprylar är att den förlorar nästan halva värden direkt vid inköp.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Datorn i sig må vara värt 15-20k även i begagnad skick men jag tvivlar att du får mer än 15k. Jag gissar på 10-15k. Standard med elektronikprylar är att den förlorar nästan halva värden direkt vid inköp.

Snarare 25% vid öppnad förpackning/användning och minsta repa gör 50% sedan elektroniskt fel runt 60%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesperlowendahl:

Men snälla, har du svårt att förstå eller?

Det är väl klart som korvspad att det har betydelse för den kommande köparen!
TS Köpte sin dator för 30 000 och det är vad priserna låg på utan någon sketen mecenatkod, du ahr redan förklarat att begagnat priserna ligger på lägre om datorn ör köpt med en slags rabatt men det kan vare sig du eller jag tytra oss om!
så tagga ner nu!

Så en begagnad köpare betalar gärna mer för en dator som inte köptes under tillfällig prisnedsättning, som inte ens är tillfällig? Tycker du ska tagga ner nu och se vad majoriteten av folket här säger.

Om vi säger såhär: Datorns värde sjunker med 25%. Priset nu är 22500 kr för denna begagnade dator. Jag som ska köpa en dator går in på Alienware och letar efter en dator med samma specs fast BÄTTRE processor. Priset för denna blir 22227 kr.

Ny dator: 22 227kr + SSD = 2000 kr till för 256 GB samsung 840 pro etc. (24227kr)

http://tinypic.com/r/107lv14/6 + Mecenatrabbatkod -15%

6 månader gammal dator: 22500 kr.

Rimligt? Nej.

Sedan har Dell ETT ÅR service där dom kommer hem till dig och lagar den kostnadsfritt. 50% av den tjänsten är över. Något som uppskattas väldigt mycket.

Till TS:

Datorn du har ny idag skulle jag säga går för 23 000 kr (24000 kr om du hade haft 3630Q)

Räkna med en prisreducering på service i hemmet och sedan att den är använd i 6 månader. Max 15000 får du för den idag och i sommar med nya grafikkort (om dom nu kommer) och sedan ny standardprocessor så kan du räkna med att tappa mer av värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesperlowendahl:

Men snälla, har du svårt att förstå eller?

Det är väl klart som korvspad att det har betydelse för den kommande köparen!
TS Köpte sin dator för 30 000 och det är vad priserna låg på utan någon sketen mecenatkod, du ahr redan förklarat att begagnat priserna ligger på lägre om datorn ör köpt med en slags rabatt men det kan vare sig du eller jag tytra oss om!
så tagga ner nu!

Det är nog du som har svårt att förstå. Ingen bryr sig om TS köpte den med mecenatrabatt eller inte. Det köparen bryr sig om att om han vill köpa en ny dator så kan han få en likadan som TS fast för 23k (eller vad det nu var). Alltså är den värd 23k som NY. Utgå därifrån när man vill räkna ut priset för en begagnad sådan.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Det är nog du som har svårt att förstå. Ingen bryr sig om TS köpte den med mecenatrabatt eller inte. Det köparen bryr sig om att om han vill köpa en ny dator så kan han få en likadan som TS fast för 23k (eller vad det nu var). Alltså är den värd 23k som NY. Utgå därifrån när man vill räkna ut priset för en begagnad sådan.

Helt korrekt. Nypris på produkten som var gällande för flera månaders sen är ju fullständigt ointressant nu. Det som är intressant är vad en dator med samma hårdvaruspec kostar i detta nu, och ja, ingen köper alienware utan studentrabatt!

TLDR: Nypris för flera månader sedan som inte gäller nu har ingen som helst bäring.

Permalänk

Tycker den är värd 20k
Vet inte vart alla får 23k ifrån men men. eller 15k för ny.
Sen är det bara 2000kr rea till 7 mars. så efter det går ju priset upp igen.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CitroFrukten:

Tycker den är värd 20k
Vet inte vart alla får 23k ifrån men men. eller 15k för ny.
Sen är det bara 2000kr rea till 7 mars. så efter det går ju priset upp igen.

https://dl.dropbox.com/u/73203757/Alien.jpg

https://dl.dropbox.com/u/73203757/Alien2.jpg

Om du läser det jag skrev så ser du. Sen: vem köper en dålig SSD 256 gb för 4000 kr ? Ta bort och köp en egen för 2000.

Sen har dom sån rea hela tiden har jag märkt. Så nej inte mer än 15k för den idag.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Om du läser det jag skrev så ser du. Sen: vem köper en dålig SSD 256 gb för 4000 kr ? Ta bort och köp en egen för 2000.

Sen har dom sån rea hela tiden har jag märkt. Så nej inte mer än 15k för den idag.

Varför köper folk "extra utrustning" för 20k på sina bilar för när det bara är skräp och man kan köpa nytt eget,
Varför ta stora ljudpaketet på bilen när du kan bygga eget.

Många bra frågor,

Sen har jag för mig att det är samsung 830 i denna han undrar över, Så om du tycker den typ stabilaste SSD innom skriva massa data på SSD är dålig är beyond me, Visst överprisad kan jag hålla med om, Dålig nej.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

15k kommer jag aldrig sälja den för, med tanke på att jag har kollat va man får för annat för det priset. Det finns inget i närheten.
Det stämmer att det är en samsung 830 jag har.
Känner lite som att ni verkar tycka så som jag tycker om iphone. Rent prestandamässigt o allt så är den inte värd mer än typ 2 begagnad men ändå lägger alla ut dom för 1000 kr under nypris.
Tror jag avvaktar ett tag iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CitroFrukten:

Varför köper folk "extra utrustning" för 20k på sina bilar för när det bara är skräp och man kan köpa nytt eget,
Varför ta stora ljudpaketet på bilen när du kan bygga eget.

Många bra frågor,

Sen har jag för mig att det är samsung 830 i denna han undrar över, Så om du tycker den typ stabilaste SSD innom skriva massa data på SSD är dålig är beyond me, Visst överprisad kan jag hålla med om, Dålig nej.

Ingen betalar extra för att den förra ägaren var osmart nog att betala överpris för komponenter helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Ingen betalar extra för att den förra ägaren var osmart nog att betala överpris för komponenter helt enkelt.

Och många bilar med läder och stora ljudpaketet är tyvärr dyrare. Då det fortfarande är värde i det, Men dom har betalat överpris för ljudet och Lädret.

Ursprungligen inskrivet av oouhdawg
Låter riktigt bra. Blir nog följande komponenter som det ser ut nu:

MX18X

I7 3630QM
6 Gb 1600mhz
7970m + 7970m Crossfire
500 GB HDD
DVDRW/CDRW
Åhfan. Funkar dom lika bra annars om man inte kör 5ghz?

Sitter och kollar nu vilket pris det blir och kommer fram till att det blir 24717:-

Delbetalning blir alltså 1017 kr i månaden i 24 månader med ränta. Sedan tillkommer AVIavgift på 30 kr i månaden så sammanlagt 1047 kr i 24 månader. =25128

Då saknar du Blueray och SSD, Då kan du lägga till det 2000kr + blueray fan nu den kostar då är du uppe i 27-28 papp.
Men du vill att jonathanknet ska gå ner 13 tusen för sin så du tycker det blir bra köp eller vadå, Så du skulle inte betalt TS 19-20k och får en dator du skulle betalat 27-28k för ?

13 tusen avdrag,... LOL

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CitroFrukten:

Och många bilar med läder och stora ljudpaketet är tyvärr dyrare. Då det fortfarande är värde i det, Men dom har betalat överpris för ljudet och Lädret.

Ursprungligen inskrivet av oouhdawg
Låter riktigt bra. Blir nog följande komponenter som det ser ut nu:

MX18X

I7 3630QM
6 Gb 1600mhz
7970m + 7970m Crossfire
500 GB HDD
DVDRW/CDRW
Åhfan. Funkar dom lika bra annars om man inte kör 5ghz?

Sitter och kollar nu vilket pris det blir och kommer fram till att det blir 24717:-

Delbetalning blir alltså 1017 kr i månaden i 24 månader med ränta. Sedan tillkommer AVIavgift på 30 kr i månaden så sammanlagt 1047 kr i 24 månader. =25128

Då saknar du Blueray och SSD, Då kan du lägga till det 2000kr + blueray fan nu den kostar då är du uppe i 27-28 papp.
Men du vill att jonathanknet ska gå ner 13 tusen för sin så du tycker det blir bra köp eller vadå, Så du skulle inte betalt TS 19-20k och får en dator du skulle betalat 27-28k för ?

13 tusen avdrag,... LOL

24700 kr inkl 18,5% ränta och aviavgifter pga delbetalning. Du har svart på vitt i hela tråden, vad försöker du komma fram till?