Intel Haswell drabbas av USB 3.0-problem

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell drabbas av USB 3.0-problem

Intel informerar datortillverkare om ett litet men potentiellt irriterande fel, som hindrar Haswell-baserade datorsystem från att återuppta dokument från USB 3.0-anslutna enheter vid uppvaknande från viloläge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Så, Intel bestämmer sig för att leverera en trasig CPU? Bra där!

Permalänk
Snusfri

Åter igen visar Intel varför de är absolut störst på cpu-marknaden genom gå ut med eventuell problem tidigt istället för att som en annan tillverkare måla upp guld och gröna skogar när det snarare handlar om getost och svettande savanner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Länge leve Ivy-Bridge!!! jk
Hoppas dom lyckas lösa problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Så, Intel bestämmer sig för att leverera en trasig CPU? Bra där!

Jag kanske tolkade det fel, men skulle de inte rätta till det till lanseringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skitkul för dem som köper Haswell-laptops, ja!

Permalänk
Medlem

Varför? AMD Phenom med B2-stepping hade ett fel, som informerades om innan släpp. Det resulterade i att ingen ville ha tills de släppte B3-steppingen..

Om det nu blir liknande med intel är det ju skitjobbigt då det kommer finnas "bra" och "dåliga" processorer med samma modellnamn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Blev lite rädd när jag läste rubriken, men det var inte så farligt.

Det finns väll ingen som lämnar USB-minnen i när dom stänger av/söver sin laptop?
Gör man det så betyder ju det att man inte flyttar på den, och flyttar man inte på sin laptop så tappar den hela syftet.

Illa dock att dom inte fixar det innan release

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blargmode:

Blev lite rädd när jag läste rubriken, men det var inte så farligt.

Det finns väll ingen som lämnar USB-minnen i när dom stänger av/söver sin laptop?
Gör man det så betyder ju det att man inte flyttar på den, och flyttar man inte på sin laptop så tappar den hela syftet.

Illa dock att dom inte fixar det innan release

Varför skulle det inte finnas någon som lämnar USB-minnen i bara för att man söver datorn..?

Ska man hålla på och rycka ur och trycka i minnena stup i ett har man ju snart inga portar kvar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

det är därför jag kör bulldozer jag vill att allt bara ska funka

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Newklear:

Varför skulle det inte finnas någon som lämnar USB-minnen i bara för att man söver datorn..?

Ska man hålla på och rycka ur och trycka i minnena stup i ett har man ju snart inga portar kvar.

Jag vet inte hur du använder din bärbara men jag bär runt på min. Och det om något är farligt för portarna om man lämnar minnena i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Blev lite rädd när jag läste rubriken, men det var inte så farligt.

Det finns väll ingen som lämnar USB-minnen i när dom stänger av/söver sin laptop?
Gör man det så betyder ju det att man inte flyttar på den, och flyttar man inte på sin laptop så tappar den hela syftet.

Illa dock att dom inte fixar det innan release

Hört om datorer som går ner i strömsparläge vid innaktivitet ?
Körde rätt hårt på det med mina bärbara då någonting kunde dyka upp som fick mig att lämna den, 10 minuter sen sövdes den för att spara på batteriet !
Kör det även på min stationära, fast längre tid innan det händer. Varför låta den stå och dra 45W när den kan gå ner i strömsparläge och dra ~1W ?
Datorn startar ändå upp snabbare än min dell-skärm (<5 s).

För mig så skulle problemet vara ett stort irritationsmoment, men köpte nyligt en ny dator så jag är inte på väg att uppgradera som tur är !

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon168915:

Jag kanske tolkade det fel, men skulle de inte rätta till det till lanseringen?

Skickades från m.sweclockers.com

De skulle släppa en ny revision efteråt men att planerad lansering inte skulle påverkas...står ju i nyheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

De skulle släppa en ny revision efteråt men att planerad lansering inte skulle påverkas...står ju i nyheten.

My bad, my bad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har dock svårt att förstå hur detta är ett processor-relaterat problem och inte ett drivis-problem, och varför det inte går att skriva någon patch/hack för att fixa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag vet inte hur du använder din bärbara men jag bär runt på min. Och det om något är farligt för portarna om man lämnar minnena i.

Nya USB-minnen är numera väldigt små och några få milimeter utanför porten. Jag själv när jag springer mellan klasser och bord så stänger jag bara ner laptopen som går och sover på några sekunder och öppnar upp den igen när jag kommer fram som vaknar igen på några få sekunder.

Att hålla på och rycka alla USB minnen och enheter skulle göra mig galen och porten skulle nog inte må vidare bra efter något halvår skulle jag gissa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tycker förstås att de kunde prioriterat att fixa usb 3.0 problem med windows 8 först o främst..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Ämnar uppgradera med ny bärbar till Haswell men tänker ändå inte köpa den så snart den kommer ut, ty det finns alltid barnsjukdomar. Till hösten blir det däremot läge och då har både barnsjukdomarna sorterats ut och priserna sjunkit en aning.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blargmode:

Jag vet inte hur du använder din bärbara men jag bär runt på min. Och det om något är farligt för portarna om man lämnar minnena i.

Ja, det är klart man bär runt på den, men när jag ska vara på samma plats i ett antal timmar så står den ju där den står. Under den tiden hinner datorn vara inaktiv ganska många gånger, och att då inte utnyttja strömsparläget vore ju väldigt dumt, och att då ha det här problemet skulle kunna bli väldigt irriterande i längden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Jag har dock svårt att förstå hur detta är ett processor-relaterat problem och inte ett drivis-problem, och varför det inte går att skriva någon patch/hack för att fixa det...

För usb 3.0 kontrollern är inbyggd i processorn.

Tråkigt att det ska vara så här. Nu får jag skjuta upp mitt köp av en bärbar ännu längre. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

För usb 3.0 kontrollern är inbyggd i processorn.

Tråkigt att det ska vara så här. Nu får jag skjuta upp mitt köp av en bärbar ännu längre. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men är det inte bara att ändra kontroller-mjukvaran (den är inbyggd, men det betyder väl inte att intel inte kan ändra den)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Ja, men är det inte bara att ändra kontroller-mjukvaran (den är inbyggd, men det betyder väl inte att intel inte kan ändra den)?

Om dom kunde fixa det på det sättet, så lär dom ha gjort så.

Men allt tyder på att problemet ligger på själva hårdvaran. Och dom lär redan ha börjat tillverka Haswell. Så det blir inte lätta att fixa i efterhand. Inte utan att binna en enormt massa CPUer. Som för övrigt hade fungerar bra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså, fatta stormen utav människor som köper sina laptops eller oems och som inte är insatta i detta. De kommer ju att bli som tokiga när det inte fungerar som det ska. Jag tycker redan synd om dem! Jag hade själv blivit galen för det är ett problem gemene man kommer att råka på, skulle jag tro. Jag antar att det gäller även hårddiskar kopplade till usb 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valvar:

Jag har dock svårt att förstå hur detta är ett processor-relaterat problem och inte ett drivis-problem, och varför det inte går att skriva någon patch/hack för att fixa det...

Det är ett processor-problem för ULV (Ultra Low Voltage) versionen av Haswell då denna CPU är ett s.k. SoC (System on a Chip) med integrerad "south bridge". Kan inte se hur detta problem skulle kunna påverka andra varianter av Haswell då dessa fortfarande har en extern sydbrygga (Lynx Point).

Det kanske går att skriva en drivar-patch för detta problem, beror på exakt vad felet består i. Det som ändå pekar på att en drivar-patch är möjlig är ju att det inte krävs en omstart av OS-kärnan för att komma runt problemet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tangentbord:

Hört om datorer som går ner i strömsparläge vid innaktivitet ?
Körde rätt hårt på det med mina bärbara då någonting kunde dyka upp som fick mig att lämna den, 10 minuter sen sövdes den för att spara på batteriet !
Kör det även på min stationära, fast längre tid innan det händer. Varför låta den stå och dra 45W när den kan gå ner i strömsparläge och dra ~1W ?
Datorn startar ändå upp snabbare än min dell-skärm (<5 s).

För mig så skulle problemet vara ett stort irritationsmoment, men köpte nyligt en ny dator så jag är inte på väg att uppgradera som tur är !

Jag är väldigt sällan "afk" så länge att jag skulle ha nytta av strömsparläge på den stationära. Antingen är det mindre än en halvtimme eller så är det flera timmar, och då stänger jag av den istället

Skrivet av Commander:

Nya USB-minnen är numera väldigt små och några få millimeter utanför porten. Jag själv när jag springer mellan klasser och bord så stänger jag bara ner laptopen som går och sover på några sekunder och öppnar upp den igen när jag kommer fram som vaknar igen på några få sekunder.

Att hålla på och rycka alla USB minnen och enheter skulle göra mig galen och porten skulle nog inte må vidare bra efter något halvår skulle jag gissa.

Skrivet av Newklear:

Ja, det är klart man bär runt på den, men när jag ska vara på samma plats i ett antal timmar så står den ju där den står. Under den tiden hinner datorn vara inaktiv ganska många gånger, och att då inte utnyttja strömsparläget vore ju väldigt dumt, och att då ha det här problemet skulle kunna bli väldigt irriterande i längden.

Det beror väll mest på hur mycket man använder USB-minnen, och att döma av era svar så inser jag att det finns folk som använder dem betydligt mycket mer än jag, och på andra sätt
Jag använder dem till 90% för installation och reparation av operativsystem, och resten för att flytta filer. Använder aldrig filerna direkt från USB-minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag är väldigt sällan "afk" så länge att jag skulle ha nytta av strömsparläge på den stationära. Antingen är det mindre än en halvtimme eller så är det flera timmar, och då stänger jag av den istället

Det beror väll mest på hur mycket man använder USB-minnen, och att döma av era svar så inser jag att det finns folk som använder dem betydligt mycket mer än jag, och på andra sätt
Jag använder dem till 90% för installation och reparation av operativsystem, och resten för att flytta filer. Använder aldrig filerna direkt från USB-minnet.

Det här borde väl innebära problem även för externa hårddiskar, så tex om man tittar på en film, pausar och går afk 10 minuter så går datorn in i viloläge och sen tvingas man starta om filmen. Är väl inte hela världen men är ju någonting som kan vara lite irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Åter igen visar Intel varför de är absolut störst på cpu-marknaden genom gå ut med eventuell problem tidigt istället för att som en annan tillverkare måla upp guld och gröna skogar när det snarare handlar om getost och svettande savanner.

Jag tycker snarare att de visar sin storhet att de vet om att de kan leverera en felaktig CPU eftersom det ändå inte finns någon riktig konkurrent och därför inte bryr sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Varför? AMD Phenom med B2-stepping hade ett fel, som informerades om innan släpp. Det resulterade i att ingen ville ha tills de släppte B3-steppingen..

Om det nu blir liknande med intel är det ju skitjobbigt då det kommer finnas "bra" och "dåliga" processorer med samma modellnamn.

Kanske de sänker priset och då kan folk som inte använder sleep tjäna på det

Kom ihåg att sleep tar bort all krypterings skydd av data på disken så att det är ett läge som bör undvikas om man har viktiga saker på burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag är väldigt sällan "afk" så länge att jag skulle ha nytta av strömsparläge på den stationära. Antingen är det mindre än en halvtimme eller så är det flera timmar, och då stänger jag av den istället

Du var duktig du, jag yrar lätt iväg på nya äventyr utan förvarning, tur att det är upp till individen att välja

Visa signatur
Permalänk

jag ar aldrig kunnat starta en video efter jag har lagt datorn i sleep mode och sedan försöker återuppta videon kanske för att jag kör en massa codecs ... =/

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®