Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Nej visst, men då begår du samtidigt ett lagbrott. Förutsatt att RTs tolkning är den som gäller...

Dem flesta här på sweclockers begår antagligen något lagbrott dagligen (fortkörning, fildelnings osv) så jag ser inte varför folk ska bli moralkärringar och betala för saker dem inte vill ha eller tänker använda?

Permalänk
Medlem

Alla som undrar hur de tänkt, tänk er följande: Du är ganska smart. Dina vänner tycker att du kommer med riktigt bra idéer ibland. Dina nära och kära ser upp till dig. Du är helt enkelt inte bakom flötet. Din omgivning ser dig som en förnuftig person. Ponera att allt ovan stämmer. Vill du då jobba på Radiotjänst?

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Det här är ju en gammal lag. Den kom väl till när varken datorer eller mobiler fanns. Men den säger ju klart och tydligt att kan man se TV på apparaten så är man licensskyldig. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att de finns de som kopplar sin telefon till en bildskärm och ljudanläggning för att på så sätt kunna se TV utan att ha en TV.
Det här måste ju vara något för Riksdagen och Regering att ta tag i. Jag tycker ju att licensen skulle in i den vanliga statsbudgeten ock därmed betalas genom den vanliga skatten. Det är ju redan idag Riksdagen som bestämmer hur mycket pengar SVT och SR skall få. Så kan det ju bli framöver också.

Utrustningen måste vara avsedd för att ta emot tv-sändingar, det är inte alls samma sak som att kunna ta emot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Altså... varför gör de inte bara om SVTplay till en betaltjänst?

Då kan alla som vill använda den tjänsten betala för sig!

Sen kan dom ha kvar den vanliga tv avgiften till dem som faktiskt ser på tv(apparater).

Nu är det så här att de som redan betalar tv-licens inte behöver bry sig om de nya kraven.

Betalar man så blir det ingen skillnad i avgift.
De nya kraven har man skapat för att komma åt de som inte har TV, eller säger att de inte har TV, fast man har det.

Fult? Javisst! Mycket vill ha mer heter det väl...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Det måste ha varit nån från SVT som läste mitt inlägg där jag skrev "om jag skaffar en hdmi-adapter till iphonen och kopplar den till en monitor klarar jag undan" som gjorde att dom ändra sig så snabbt.

P.S. Jag har sålt allt och skriver detta från biblioteket

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Nog fan är det bara en bunt förståndshandikappade apor som jobbar med detta... som vanligt. Hur svårt ska det vara att tvinga de som vill se på skiten att skapa ett konto som aktiveras genom betalning. Dagen SVT börjar sända intressanta program och har ett vettigt system är dagen jag kommer börja titta och även dagen jag sjävklart kommer betala för det, Tills dess önskar jag dem ett liv av olycka och lidande och må alla som får besök av dessa kontrollanter dra dörren i deras fötter med all sin kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Dem flesta här på sweclockers begår antagligen något lagbrott dagligen (fortkörning, fildelnings osv) så jag ser inte varför folk ska bli moralkärringar och betala för saker dem inte vill ha eller tänker använda?

Vem har sagt något om det? Jag bara informerade om vad konsekvensen av ditt förslag är.

Permalänk

Är mycket av ett I-landsproblem detta. Jag tror flertalet av de som är upprörda här och hävdar att de minsann "aldrig tittar på SVT eller lyssnar på radio" har andra de bor ihop med (partner, barn, kollektivkamrat, släkting, osv) som tar del av utbudet.

Övriga blir upprörda av princip för sättet avgiften tas ut på. Även om dessa inte är särskilt många, så är väl det bästa att starta den där Facebook-gruppen eller namninsamling av något slag? Har inte sett någon av de otaligt upprörda nyhetstrådarna i detta ämne faktiskt länka eller hänvisa till en konkret protestaktion (demonstration, namninsamling eller dylikt). Är det för att det är bekvämt att luta sig tillbaka i fåtöljen och muttra kring "de där på SVT/Radiotjänst!" än att faktiskt göra något åt det? Om du inte orkar protestera "fullt ut" är det väl inte tillräckligt viktigt för dig? Eller?

/nyfiken

Än har vi (jag och min fru) inte betalat något då vi inte har TV. Dock tar vi del av SVTplay (TV4play, TV3play osv) - främst via min fru - och lyssnar på radio. Det känns underligt att vi inte bidrar med något då vi faktiskt konsumerar utbudet. Förr eller senare kommer vi betala, antingen genom att någon ringer upp och menar på att vi har dator och Internetuppkoppling, eller att vi anmäler själva.

Permalänk
Medlem

Då borde ju även en del av den "tv-avgiften" gå in och täcka en del av den kostnaden som Internet har, eller har jag fel?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Då borde ju även en del av den "tv-avgiften" gå in och täcka en del av den kostnaden som Internet har, eller har jag fel?

Ja du har fel

Betalar redan licensen så det här rör inte mig i ryggen. Väntat beslut dock.
Lär vara 1% eller så som kanske slipper undan nu mao. Kan inte vara många som är utan tv, dator, mobil, platta.

Permalänk
Skrivet av HolstR:

Utrustningen måste vara avsedd för att ta emot tv-sändingar, det är inte alls samma sak som att kunna ta emot dem.

Om man plockar ut tuner ur en TV apparat så är inte heller den "avsedd för" TV sändningar.
Men inte heller det får man göra som privatperson men ska man haka upp sig på "avsedd för" formuleringen så har man ingen TV apparat då utan en Monitor.
Eller kan lika gärna vara ombyggt till en stor blomkruka för den delen det räknas ändå som en TV mottagare trots att den inte kan ta emot eller är avsedd för TV sändningar längre.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Jamen, alla på Sweclockers använder ju sig av en viss Nokia 3310. Inte kan de kräva betalt genom en sådan?

Neka, neka och åter neka?

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Skrivet av sozage:

Då borde ju även en del av den "tv-avgiften" gå in och täcka en del av den kostnaden som Internet har, eller har jag fel?

I Tyskland bla funerar det så att dom bakat in avgiften på internetabbonemangen.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Bra där Radiotjänst.

Som student har jag antingen råd med internet eller "tvavgiften".. inte båda ...
Fanns en anledning till att jag sålde teven när jag flyttade hemifrån och inte köpt en dyr smartphone. För jag har inte råd...kurslitteratur är dyrt och prioriterad.

Men jag antar att jag skall nu behöva sälja min laptop för skrivarbeten och endast använda datorerna på universitetet för att undvika att gå back ekonomiskt eller dras i en tvist i rätten. Tack Radiotjänst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Om man plockar ut tuner ur en TV apparat så är inte heller den "avsedd för" TV sändningar.
Men inte heller det får man göra som privatperson men ska man haka upp sig på "avsedd för" formuleringen så har man ingen TV apparat då utan en Monitor.
Eller kan lika gärna vara ombyggt till en stor blomkruka för den delen det räknas ändå som en TV mottagare trots att den inte kan ta emot eller är avsedd för TV sändningar längre.

Vem har sagt något om att bygga om eller modifiera utrustningen? En TV är avsedd att ta emot tv-sändningar, det är inte en telefon, enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

Blir bara värre å värre detta
alla borde fan göra en hemsida sen skicka en faktura till radiotjänst på 5kkr för de kan ju gå in på "våra"hemsidor
fan så lack man blir på dessa maffiafasoner...

Håller med.
Om man skulle tänka att det var ett vanligt privat företag så skriker det olagligt så det sjunger om det.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Musikälskare

Bra där, men nej... De kommer aldrig få mina pengar

Maffiafasoner

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av HolstR:

Vem har sagt något om att bygga om eller modifiera utrustningen? En TV är avsedd att ta emot tv-sändningar, det är inte en telefon, enkelt.

Har man tagit ut tunern så är det en Monitor som inte är "avsedd för" TV sändningar.
I det fallet har du möjlighet att ta emot SVT med din mobiltelefon men det har man inte om man inte har nån tuner. Inte på själva monitorn iaf.
Men det skiter Radiotjänst i.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Hade inget emot att betala tv-licens fram tills nu. Kommer inte ge dom några pengar. Dom försöker bara pressa folk på pengar tänker inte på att studenter och folk som inte har något jobb kanske har svårt att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jo, men där i ligger kruxet. Din dator/mobil/surfplatta kan tolkas som TV-mottagare, hur ologiskt det än låter. Detta efter som lagens definition av TV-mottagare är utformad på det sättet:

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

Din pryl ses då som TV-mottagare eftersom den "...också kan användas för annat ändamål." dvs att spela angry birds på.

Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.

Nej det kan den inte, där har radiotjänst fel och det är bara en tidsfråga innan en domstol kommer fram till detsamma.
2 § kan inte tolkas på det sättet som du gör ovan. En dator/mobil är inte avsedd för att ta emot tv. Att man kan surfa in på en hemsida med en sändning är inte samma sak, det är bara Eva Hamiltons felaktiga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Jamen, alla på Sweclockers använder ju sig av en viss Nokia 3310. Inte kan de kräva betalt genom en sådan?

Neka, neka och åter neka?

Har de någon rätt på något vis att fråga min internetleverantör om denne levererar internet till mig? Då blir det svårt att neka att man inte har internet.

Permalänk
Skrivet av Zegrod:

Har de någon rätt på något vis att fråga min internetleverantör om denne levererar internet till mig? Då blir det svårt att neka att man inte har internet.

Enligt lagen så är dom skyldig att lämna ut uppgifter åt alla som köpt en TV mottagare eller ett abbonemang.
Är väl gråzon då det gäller internet abbonemang men tekniskt sett tillhanda håller dom TV tjänster genom deras internet och måste då också lämna ut.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrBrandt:

Bra där Radiotjänst.

Som student har jag antingen råd med internet eller "tvavgiften".. inte båda ...
Fanns en anledning till att jag sålde teven när jag flyttade hemifrån och inte köpt en dyr smartphone. För jag har inte råd...kurslitteratur är dyrt och prioriterad.

Men jag antar att jag skall nu behöva sälja min laptop för skrivarbeten och endast använda datorerna på universitetet för att undvika att gå back ekonomiskt eller dras i en tvist i rätten. Tack Radiotjänst!

Du betalar inte för båda. Betalar du tv-licens så betalar du även för dator, surfplatta, mobil. Så du kan inte stycka det genom att säga att du bara har surfplatta eller mobil.
Detta är för att komplettera 99.9% av svenskar som har något av dessa.

Kan inte vi alla här fråga om gruppen "Anonymous" att störta radiotjänsten och SVT hemsida? Så maffian fattar vilka dom jävlas med.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Har man tagit ut tunern så är det en Monitor som inte är "avsedd för" TV sändningar.
I det fallet har du möjlighet att ta emot SVT med din mobiltelefon men det har man inte om man inte har nån tuner.
Men det skiter Radiotjänst i.

Återigen så det helt ointressant om du har moddat din utrustning. När du köper en TV så köper utrustning som är avsedd för TV-sändingar, det är INTE en telefon, dator etc. I lagen så står det att utrustningen ska vara AVSEDD för att ta emot tv-sändingar. Förstår inte hur man kan tolka det annorlunda.

Permalänk

Ja man köper den kanske det är en TV apparat men har man tagit bort tunern så är det ingen TV apparat längre utan en Monitor som inte är avsett för TV sändningar medans du fortfarande kan ta emot TV sändningar med din mobiltelefon.
Ochj vad jag sett så har jag inte sett att dom kräver licens för att man har en monitor.
Det är min tolkning av det där "avsett för" tolkningen.
Sen vet jag ju att Radiotjänst tolkar det inte på det sättet.
Säger man att man inte har nån utrustning avsett för TV sändningar så anser jag inte att man ljugit i det fallet för det man ju inte heller.
Det förutsatt att man enbart har en monitor då och nån DVD eller liknande för film då utan tuners.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

fasebock

Ursäkta mig och ur Går jag med i en fasebock grupp som är mot detta när det råkar vara så att jag inte använder fasebock !!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zegrod:

Har de någon rätt på något vis att fråga min internetleverantör om denne levererar internet till mig? Då blir det svårt att neka att man inte har internet.

Det är ju inte faktumet att du har internet du ska betala för, utan för att du har en maskin som du kan använda för att se på svt play med.

Permalänk
Skrivet av larssa87:

Du betalar inte för båda. Betalar du tv-licens så betalar du även för dator, surfplatta, mobil. Så du kan inte stycka det genom att säga att du bara har surfplatta eller mobil.
Detta är för att komplettera 99.9% av svenskar som har något av dessa.

Kan inte vi alla här fråga om gruppen "Anonymous" att störta radiotjänsten och SVT hemsida? Så maffian fattar vilka dom jävlas med.

Så om man redan betalar tv-licensen så behöver man alltså inte betala något extra? Jag ser inget som helst problem i detta om man nu redan betalar licensen. Dock blir det ju jävligt för dem som inte har tv men tvingas att betala licensen iallafall. Vad ska anon göra? DDoS? Ut på gatorna och protestera om det inte passar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Min laptop, min desktop, min HTPC, mina surfplattor samt min mobiltelefon är _INTE_ avsedd för att ta emot någon form av TV-sändningar. Dra åt fanders Radiotjänst!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Klart de har bra program. Faktiskt skönt att slippa allt Big Brother liknande skräp.
Men det rättfärdigar inte hur de beter sig, om du frågar mig verkar de vara väldigt förvirrade med ny teknik.
Som att säga "Fan, min brorsa är så jävla bra på att spela teater. Men han kräver pengar från mig även fast jag aldrig sett en enda pjäs"

Nå ja. Det löser sig, Sverige är ju ganska tryggt.

Nej de har faktiskt rätt mycket som liknar Big Brother. De hade ju tex Robinsson för ett antal år sedan.

Jag anser att de endast skall få finansiera upplysande och granskande versakmeh med tvavgiften. Dvs allt som inte är nyheter, uppdrag granskning, agenda, dokument utifrån etc skall bort eller finansieras på annat vis. Ev skall några program som bara delvis är seriösa accepteras, exempelvis vissa barnprogram.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.