Permalänk

film format??

Jag köpte min raspberry pi häromdagen och installerat xbmc på den, men då är frågan?

Vilka format är bäst att spela upp filmer med? och isf har någon ett bra convert program?
sen har jag ett usb minne när jag vill ha filmerna på ? men det går inte skicka över stora filmer? kan man lösa det på något vis? dela filmerna i delar kanske eller bara fixa så att usb minnet tar emot större filer?!

Permalänk
Medlem

USB-minnet ska formateras i NTFS om du vill kunna ha filer större än 4.37GB eller vad det är.
Sen, alla filformat går bra på raspbmc, den har dock lite problem med att avkoda DTS-ljud, så har du inte en förstärkare som gör det så vill du nog undvika filmer med DTS.

Jag streamar filmerna från min dator till pajjen trådlöst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju nästan att koppla en extern hdd till pajen (måste dock få ström från någon annanstans, typ en powered usb-hub) och sedan se till att du lagrar filmer på den istället. Slipper du hålla på och flytta dit hela tiden.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk

Sant sant men en converter som gör det lättare för pajjen att driva filmerna då? O beskriv gärna till vilket format osv tack för svaren

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av baggistrumps:

converter

Varje gång du konverterar från ett destruktivt komprimeringsformat (vilket i princip alla videoformat du har i datorn är) till ett annat tappar du kvalitet, ha det i åtanke.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Okej men någon som vet en bra converter?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮