Mystiskt magiskt ljud spelas upp helt random. Jag blir galen!

Permalänk
Medlem

Mystiskt magiskt ljud spelas upp helt random. Jag blir galen!

Hej på er.
Efter två veckor av slitandes i håret vänder jag mig nu hit med den kanske suspektaste frågan någonsin.

Det är så att jag har mitt lilla hemmakontor där stationära datorn står. I den är följande komponenter ikopplade:
Mus
Tangentbord
Joystick
Nätverkskabel
Bildskärm
Högtalare

Problemet är att ungefär 20 gånger de senaste veckorna (det sker varje dag) spelar datorn upp ljudet för en urkoppling av en usb-enhet eller liknande.
Grejen är att detta sker varje gång jag går ur mitt kontor. Jag rullar bak stolen lite och snurrar runt, kliver upp och går, och varje gång jag kommit till dörren spelas ljudet upp. Eller inte varje gång, men ofta.
Jag har försökt med usb-logger men det visar ingen aktivitet på ljudet så något sånt är det alltså inte.
Ej heller rör sig något när jag går iväg, ingen kabel ligger varken på eller under mattan som jag rullar på. Jag blir lite nojig faktiskt då jag inte vet vad som sker..

INGET trådlöst är inkopplat i datorn. Skärmen är en Asus pb278q och så vitt jag vet har den ingen kamera eller någonting inbyggd..?

Jag hoppas verkligen på hjälp angående detta problem, det driver mig galen..

EDIT:
Jag gick ut ur rummet efter jag skrev klart detta, men jag väntade vid dörren för att kolla om det lät. Mycket riktigt kom ljudet igen och det är ljudet av att någonting KOPPLAS UR. För övrigt kommer aldrig ljudet att något kopplas in.

EDIT 2:
Gick ut efter editeringen igen och mycket riktigt spelades ljudet upp igen. Nu sker det oftare än vanligt. Har jag retat upp dator-poltergeistarna?

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Har ingen aning om vad det kan vara, är allt isatt som berget?

annars känner jag en som kan få bort andar

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har ingen aning om vad det kan vara, är allt isatt som berget?

annars känner jag en som kan få bort andar

Ja, allt är isatt och kollat massvis av gånger, det konstiga är att inget kan röra sig när jag går ut ur rummet så jag förstår verkligen inte..

Efter att det hände tredje gången nu så tror min flickvän att jag har skapat något sorts biologiskt band till min dator, och den gråter när jag går iväg..

Finns det något sätt att se ALLA små aktiviteter som sker i datorn, ljudet måste ju ha en källa?

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Dra ut någon enhet , rulla runt lite med stolen? Om det kommer ljud är det någon annan enhet och då är det bara att ta nästa enhet eller nåt liknande simpelt felsökande kan du ju göra

Permalänk

Någon mobil i fickan som får/tappar kontakt med datorn?:)

Permalänk
Medlem

någon enhet som sätts i strömsparläge vid inaktivitet ?
t ex joysticken eller nätverkskortet ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

den kanske checkar ut dig :D?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Checkar in och ut kan det vara eller om du har mobilen kopplad på något sätt kanske de går in och ur range?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Stäng av systemljudet bara - problem solved.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av elev10:

Stäng av systemljudet bara - problem solved.

Nej, det löser inte problemet. Det är på sin höjd en sista utväg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Öppna cmd skriv eventvwr kolla på system eller windows applikations menyn.
Kolla om du kan se om nått larmar

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk

Löst sig?

Permalänk
Medlem

Du har inte en blåtandsansluten mobil på dig? Vore annars en någorlunda trolig förklaring; blåtand har ju rätt kort räckvidd så eventuellt bortkopplingsljud skulle ju kunna spelas upp när du lämnar rummet...

Vet att du skrev att du inte har något trådlöst anslutet, men tänkte att du kanske glömt blåtand?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att ni har kommit med mycket kompetenta svar som jag hittills inte tänkt på!

Om jag bara rullar runt på stolen så kommer det aldrig något ljud, det är enbart när jag går ut ur rummet..

Om något skulle gå in i strömsparläge har jag svårt att tro. Det sker efter 3 sekunder och jag sitter still i 3 sekunder rätt ofta ändå när jag sitter vid datorn.

Jag slet och drog och kopplade alla usb-enheter också, men ljuden fortsatte.

Mobilen är en intressant faktor att tänka på faktiskt.. Något bluetooth har jag inte igång, men däremot nfc. Men datorn ska inte ha någon nfc-enhet eller liknande vad jag kan minnas..

EDIT: Efter jag skrev detta tog jag i mobilen och gick ut. Direkt spelades givetvis ljudet upp av att någonting kopplas ur. Lägg återigen märke till att det aldrig blir något ljud av att något kopplas in igen. Tack för all hjälp, jag hoppas ni kan hjälpa mig lösa detta

Visa signatur

Ridå

Permalänk

min gamla logihtech högtalare spelade upp nån konstig kanal eller liknande fattade aldrig vad dom sa.... NÄR Datan VAR AVSTÄNGD!

och så gjorde den varje natt nästan :/ men verkar inte vara samma fel som dig men är rätt läskigt med konstiga ljud

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Gå in i enhetshanteraren och sök efter ny maskinvara. Kan det vara så att du kör någon USB-enhet utan att ha installerat någon drivrutin till den?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Gå in i enhetshanteraren och sök efter ny maskinvara. Kan det vara så att du kör någon USB-enhet utan att ha installerat någon drivrutin till den?

"Dessvärre" inget som ser fel ut i enhetshanteraren..
Det finns ingen logg som visar exakt vad uppspelade ljud resulterar i?
Just loggarna känner jag till men inte hur dom utläses.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Sitter du på kontor? Isåfall kunde det vara någon annan anställd som busar med dig! En teori bara...

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Vad för slags kabel har du mellan skärm och dator och har du några adaptrar för den kabeln ? Jag googla lite snabbt och kom in på denna sidan http://community.insigniaproducts.com/t5/Televisions/Computer-keeps-playing-the-Device-Unplug-Plug-sound/td-p/16666

Edit hitta en till med någon som haft något kabelbrott i en kabel till musen som gjorde att datorn gjorde ljud för sig likaså en person med netgear router och usb kabel.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Sitter du på kontor? Isåfall kunde det vara någon annan anställd som busar med dig! En teori bara...

Nope, det är mitt "hemmakontor", ett litet rum av lägenheten

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

http://forums.tweaktown.com/asus/46220-p8z68-v-pro-audio-jacks-randomly-disconnecting-reconnecting-2.html en med vad jag förstått det som ditt moderkort som får problem med unplug ljud tack vare ljudutgångarna

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd

låter som ett sådant dära frustrerande problem

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Du har inte USB kopplat till skärmen, så när skärmen går ner i viloläga stängs enheten av, t.ex. musens bluetooth i skärmen, eller liknande?

Permalänk
Medlem

Snälla, har du inte möjlighet att filma detta? Låter ju som ett oerhört spännande fenomen!

Uppstår detta fortfarande även om du drar ur alla USB-anslutna tillbehör, lämnar telefonen vid datorn och inte rör stolen innan du går ut ur rummet?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

För att göra saker och ting lite mer klara:

INGENTING går in i viloläge när jag lämnar rummet, jag släpper allt och går, ingen skärm eller högtalare eller någonting stängs av. Har jag musik igång spelas den vidare även fast ljudet spelas så det är inte något med högtalarnas urkoppling att göra.

Skärmen har inte usb och den går således heller inte in i viloläge när jag lämnar rummet i tre sekunder.

Problemet med att dokumentera detta är att det sker sporadiskt och inte varje gång. Ibland varannan gång jag lämnar rummet, ibland var 10e gång..

Just nu gör jag undersökning med mobilen, om ljudet uppstår när den lämnar rummet elller när den är kvar eller båda, för att utesluta eller fälla den, men det är en långdragen studie.

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Har ingen aning om vad som kan vara felet, men skrattade åt detta problem för mycket. låter väldigt roligt, du birde som sagt filma.

Prova att koppla ut allt som är ikopplat så bara datorn har elkabeln i, skulle väl vara det jag gjorde om detta hände mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

För att göra saker och ting lite mer klara:

INGENTING går in i viloläge när jag lämnar rummet, jag släpper allt och går, ingen skärm eller högtalare eller någonting stängs av. Har jag musik igång spelas den vidare även fast ljudet spelas så det är inte något med högtalarnas urkoppling att göra.

Skärmen har inte usb och den går således heller inte in i viloläge när jag lämnar rummet i tre sekunder.

Problemet med att dokumentera detta är att det sker sporadiskt och inte varje gång. Ibland varannan gång jag lämnar rummet, ibland var 10e gång..

Just nu gör jag undersökning med mobilen, om ljudet uppstår när den lämnar rummet elller när den är kvar eller båda, för att utesluta eller fälla den, men det är en långdragen studie.

Skummaste problemet på länge haha. Nu gäller det att tänka utanför lådan... Kan det ha något med statisk elektricitet att göra, kanske att du har raggsockar och matta i rummet och det blir nån urladdning när du lämnar datorn? Låter helt knäppt men man vet aldrig.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Relel:

Just nu gör jag undersökning med mobilen, om ljudet uppstår när den lämnar rummet elller när den är kvar eller båda, för att utesluta eller fälla den, men det är en långdragen studie.

Behövs väl ingen långdragen studie för det? Lägg mobilen i ett annat rum, gå in och sitt vid datorn och gå sedan ut efter ett tag

Inget ljud? Då är det mobilen trots allt.
Ljud? Då fortsätter mysteriet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Behövs väl ingen långdragen studie för det? Lägg mobilen i ett annat rum, gå in och sitt vid datorn efter ett tag och gå sedan ut

Inget ljud? Då är det mobilen trots allt.
Ljud? Då fortsätter mysteriet.

Det går även dagar när ljudet inte uppstår, så om jag kunde först och främst koppla ljudet till att mobilen lämnar rummet är det en grej. Sedan kan jag testa att låta mobilen ligga kvar när jag lämnar rummet de korta stunder jag gör, om jag aldrig får ljudet då är det väl ändå telefonen.

Träligt att ha mobilen i ett annat rum hela dagar för att testa fenomenet skulle jag säga Men idén är god.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Jag har en bärbar asus som ger ifrån sig exakt samma ljud samt visar en popup att en USB enhet inte känns igen även fast jag inte har något kopplat till den...smått irriterande men samtidigt småkomiskt.