Playstation 4 får Nvidia PhysX och Apex

Permalänk

Diggar citatet "Great physics technology is essential for delivering a better gaming experience and multiplatform support is critical for developers. With PhysX and APEX support for PlayStation®4, customers can look forward to better games."

Var det inte här på sweclockers som det diskuterades flitigt alldeles nyligen om att PhysX användes i alldeles för få spel... Jäkla roligt att läsa att det är essentiellt för bättre upplevelse enligt Nvidia, när det finns så oerhört få spel som använder det. Visst, inte bara deras fel, jag antar att spelstudiorna drar sig från att betala en viss summa till Nvidia, men ändå... Kommer säkert vara samma sak på PS4'an. Visst, det kommer kunna att köras, men hur många kommer implementera det i sina spel?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zillio:

Förstår inte vad du svarade på. Lärde mig heller inget nytt.

Kan förkorta det jag skrev: Bättre med än utan PhysX. Samma sak som att det är bättre med mer Ram än mindre även fast det inte alltid används.

Därför användandet av PhysX hindrar utvecklingen av alternativ.

Sen förenklar du problematiken också. Vad kunde utvecklarna lagt tiden och pengarna på istället som nu gick åt till att implementera partiklar, eller kräm i fallet Borderlands 2. Utveckling kostar pengar. Pengar betyder att något annat prioriterats bort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen så intressant? Att spelutvecklare till PS4 har möjligheten att licensiera PhysX. Dom har också möjligheten att använda Havok men det blir väl ingen nyhet av det?

Permalänk

Ni ska inte underskatta prestandan bara för att det körs på CPU. Tänk på att i en APU så delas minnet mellan CPU och GPU delen. Eftersom man inte behöver överföra minne mellan CPU och GPU så är det inte helt orimligt att det kommer gå snabbare i jämförelse mot om man hade kört PhysX på motsvarande separat GPU. APU:er har en intressant framtid framför sig.

Permalänk
Medlem

Kul med stöd för PhysX , då kanske man får se PC portarna med PhysX stöd.
dock verkar det ju onödigt om dom ska köra det på CPU'n,, fast om det är grafiken som sätter stop så kan dom ju kosta på sig att köra physX på en kärna. blir ju dock ingen prestanda att snacka om.

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Jag är inte mycket för fabrikslåsta standardiseringar: PhysX.

Okej, men du kan tänka dig att köpa en spelkonsol om det inte hade varit för Physx? Det är dumt att kika in i hagelbössan när du avfyrar skottet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Nvidias så kallade hårdvaruacceleration av PhysX är inte mycket mer än att programmet helt enkelt körs på Cuda-kärnorna. Någon egentlig "PhysX-hårdvara" i form av Ageias PPU finns inte. Man kan lika gärna köra programmet på Radeons streamprocessorer... eller PS3, eller Xbox o.s.v.

Låst till Nvidia-GPUer på konstgjord väg. Det har redan gjorts amatörförsök att översätta PhysX-kod till AMDs GPUer men Nvidia vart vansinnigt och hotade med rättsliga åtgärder så det vart inget.

25 inlägg av desinformation innan nån påpekar det uppenbara.. \o/

AMD har ju redan inga som helst problem att implementera sina fysikberäkningar på Nvidia, och anledningen till att PhysX har så dåligt stöd är ju bara just för att Nvidia inte valt att göra motsatsen antagligen. finns ju anledning att så relativt få titlar stödjer det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blomqvist:

Okej, men du kan tänka dig att köpa en spelkonsol om det inte hade varit för Physx? Det är dumt att kika in i hagelbössan när du avfyrar skottet.

Har inte tänkt att köpa en konsol överhuvudtaget. Var väldigt tveksam innan och är nu helt emot.

Permalänk
Medlem

Hur mycket CPU prestanda kommer det inte att gå åt för att simulera physX? Med tanke på att GPU:n gör det mycket bättre.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Är det alldeles för långsökt att de kanske sitter en liten dedikerad PhysX krets i PS4?

PhysX va ju inte nVidias från början så de kanske har jobbat fram nån snygg krets till PS4

Vill minnas att det va ett företag som hette ageia som tog fram det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ageia

Om så är fallet så kommer det finnas ENORMA möjligheter för spel skaparna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

vad gör nvidia låter physx smutsas ned med amd's gpu/cpuer xD

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Är det alldeles för långsökt att de kanske sitter en liten dedikerad PhysX krets i PS4?

Med tanke på att inte ens Nvidia har någon dedikerad PhysX-hårdvara så skulle jag gissa på "ja"

PhysX började som ett forskningsprojekt som inriktade sig på att ta reda på hur man bygger en processor som på ett effektivt sätt kan ta hand om en del av de typiska uträkningar som krävs för att beräkna fysiskt beteende (SPARTA-projektet). Resultatet vart i slutänden Ageias PPU. Ageia köpte även ett företag kallat NovodeX AG som hade utvecklat ett program kallat NovodeX menat att beräkna fysiska egenskaper. Ageia tog hänsyn till detta program när de skapade sin PPU (physics processing unit). Programmet döpte de om till PhysX.

Nu har Nvidia köpt Ageia och därtill skrivit om programmet till att så bra som möjligt kunna köras på sina GPGPUer. Inte mycket till hårdvaruinstruktioner att tala om alltså. Det är ett program som körs. Och GPGPUer är inte världsbäst på att köra sådana program. Men en GPGPU är urbota kraftig och kan alltså åstadkomma mycket även fast den inriktar sig på allmän processering i detta fall. Mycket av effektiviteten i Ageias ursprungliga PPU går dock förlorad. En GPGPU använder sig med andra ord av brutal kraft till skillnad mot en PPU som gör det med optimerad hårdvara.

Koden kan hur som helst skrivas om till att rulla på i stort sett vilken processor som helst (med skiftande resultat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

vad gör nvidia låter physx smutsas ned med amd's gpu/cpuer xD

... vad är det du försöker skriva?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hatet mot PhysX, nVidia köpte upp Ageias, och vidareutvecklade PPU kort konceptet till CUDA kärnorna.
Varför skulle nVidia bara ge bort en teknik som dem har spenderat hundratals miljoner på att utveckla?
AMD har erbjudits att få tillgång till tekiniken om de accepterade att betala licenskostnaderna för det, men icke.
Att ett AMD kort i det här fallet kanske får stöd för GPU accelererad PhysX skulle jag speckulera i att det är Sony som har efterfrågat.
Jag förstår inte hur folk kan se nVidia som den elaka bara för att dem utvecklar nya tekniker som dem vill ha betalt för?

AMD användare som klagar över att dem inte har tillgång till PhysX, CUDA osv för att det inte finns till era kort för att AMD inte betalar nVidia för att få tillgång till dem känns som att argumentera med en fjortis som anser att allt skall vara öppet och gratis.
Skall AMD bara få åka snålskjus på nVidia och få tillgång till deras tekniker, som dem spenderar en förbannat massa pengar på, gratis? Skulle inte tro det.
Kom med egna tekniker som är öppna och lika bra/bättre som nVidias om ni nu är så extremt butthurt.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

... vad är det du försöker skriva? >:[

ne bara att nvidias physX ska bara användas på nvidias gpu's eller intel processorer :3 var bara lite ironisk >:3

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, dagens sanning! Hur fan tänkte någon där? Tycker PhysX i Borderlands 2 generellt är rätt snyggt med gnistor och flygande skräp, men vattnet ser ut som skit.

Vadå? Gillar du inte vatten som ser ut som långfil i rymden?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Trevligt,Mycket gott ifrån Sony! Ser fram emot att veta vad Microsoft har i rockärmen härnäst,spännande!

Permalänk
Skrivet av kira9204:

Jag förstår inte hatet mot PhysX, nVidia köpte upp Ageias, och vidareutvecklade PPU kort konceptet till CUDA kärnorna.
Varför skulle nVidia bara ge bort en teknik som dem har spenderat hundratals miljoner på att utveckla?
AMD har erbjudits att få tillgång till tekiniken om de accepterade att betala licenskostnaderna för det, men icke.
Att ett AMD kort i det här fallet kanske får stöd för GPU accelererad PhysX skulle jag speckulera i att det är Sony som har efterfrågat.
Jag förstår inte hur folk kan se nVidia som den elaka bara för att dem utvecklar nya tekniker som dem vill ha betalt för?

Är det så att Nvidia har erbjudit AMD att använda PhysX genom licens? Det kände jag inte till. I sådant fall så hoppas jag att de båda kan nå någon form av överenskommelse för PhysX är som jag sagt tidigare suveränt vad gäller möjligheter.

Som det är nu tycker jag hur som helst det mest är rapparkalja. PhysX begränsas ju som sagt till andra gradens fysik så länge det inte blir en allomfattande standard av det. Vi får m.a.o. inget mer än litet ögongodis snarare än en fullfjädrad fysikbaserad spelupplevelse (första gradens fysik).

Som jag visade i en annan tråd:

Andra gradens fysik = "sjysta effekter".
http://www.youtube.com/watch?v=eBlMuUqtI54

Första gradens fysik = "blir du träffad så dör du".
http://www.youtube.com/watch?v=8OxtF1gvg5g

Permalänk

Själv gillar jag HAVOK mer, det är mer verklighetstrogen fysik enligt mig. Men smaken är som baken...

Ps. Dom menar inte hårdvaru accelererad PhysX, utan software, alltså är det processorn inte AMD´s gpu som kör beräkningarna på PS4 i såfall. Så det blir inte nån Nvidia hårdvaru physx, för er som tror det...

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Ehhm? Ett spel ser generellt sett BÄTTRE ut med PhysX än sämre. Nu verkar ju borderlands (som någon skrev) bli sämre. Men PhysX är ju BARA till för att få EXTRA effekter (i spel då)

Ser inte några som helst nackdelar med PhysX.

Nej.. det handlar om fysik om det används rätt. Inte till fjolliga effekter utan riktig fysik med byggnader som bryts sönder på ett trovärdigt sätt osv

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Då var det bekräftat. Det blir absoult ingen PlayStation 4 för min del: PhysX.

haha, fan playstation kommer ha möjlighet till bättre fysik i spel. det är kört. ingen mening att köpa det längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

PhysX via CPU är så jävla hemskt. Nej, de borde välja hellre en nVidia GPU i PS4.

PhysX innebär bara problem i min värld och sämre prestanda, inget jag vill ha.

Skulle varit Tegra 4 i den skulle krossa AMD!!! ....Tack och lov inte

Permalänk
Medlem

Det hade varit roligare att höra nåt nytt om Bullet. En fysikmotor som inte är låst till en viss typ av grafikkort.

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/02/17/amd-manj...

Eller att utvecklarna satsar på Havoc och OpenCL istället. Det är bättre med lösningar som alla kan använda. PhysX som körs på CPU:n är ju fruktansvärt ointressant.

Permalänk
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Själv gillar jag HAVOK mer, det är mer verklighetstrogen fysik enligt mig. Men smaken är som baken...

Ps. Dom menar inte hårdvaru accelererad PhysX, utan software, alltså är det processorn inte AMD´s gpu som kör beräkningarna på PS4 i såfall. Så det blir inte nån Nvidia hårdvaru physx, för er som tror det...

Hur vet du att det inte är GPGPUn som kör det utan CPUn? Har du en källa?

PhysX är aldrig "hårdvaruaccelererat" såvida du inte använder Ageias fysikkort med deras PPU som är den enda hårdvara som verkligen utnyttjas på bästa sätt sett till programmet det skall köras med (NovodeX/PhysX). Fysik överlag körs bäst på en hårdvara som kan samtala mellan olika trådar direkt på processorn för att på så sätt jämföra resultaten utan att ideligen skriva till sitt RAM-minne. Detta var ett av huvudnumren hos Ageias PPU. Vad jag hört så har dock Nvidia försökt skriva rutiner som i viss mån gör just detta på deras GPGPUer. Hur väl det funkar i förhållande till Ageias PPU vet jag dock inte. GPGPUer är som sagt inte uppbyggda för att köra fysik (en PPU är ganska olik uppbyggnaden på en GPU). De är bara väldigt kraftfulla vad gäller allmän uträkning p.g.a. alla kärnor. I detta fall liknar GPGPUer alltså CPUer... bra på bred front men samtidigt varken bäst eller särskilt effektiva sett till varje enskild uppgift.

Fysikuträkningarna bygger ju alltså inte bara på vad varje "kordinat" gör vid varje givet tillfälle (så som när en kloss eller fragment flyger genom luften vilket t.o.m. en CPU klarar av i ganska omfattande mån i realtid). Det är ju ofta lika viktigt att ta reda på i vilken mån de olika kordinaterna påverkar varandra så som i vätske- och tyguträkningar där alla uträkningspunkter konstant puttar eller drar i varandra... komunikationskravet blir enormt, något som totalt överbelastar en CPU som har några enstaka trådar och därtill ganska låg bandbredd till RAM att jobba med. Titta på tyguträkningarna i Cryteks spel så som Crysis 3. Det är få uträkningspunkter på de CPU-baserade uträkningarna (få leder i tyget).
Latenserna mellan var uträkningstråd och minnet drar ner prestandan rejält, även på en GPGPU. Det som räddar GPGPUerna är att de har så djävulskt många trådar och därtill hög bandbredd. Latenserna är däremot höga. Men den överväldigande kraften får det gjort i realtid oavsett. På Ageias PPU däremot kunde mycket av dessa "trådsamtal" ske inom själva processorn utan att behöva skriva resultaten "i onödan" till dess RAM. Latenserna vart otrolikt låga och bland annat därför nådde den hög fysikprestanda utan urbota kraftig hårdvara.
Kraftiga CPUer kan alltså ofta köra "fragmentuträkningar" från PPU-baserade spel i realtid om än i mindre skala än en GPGPU eller PPU. Tyg- och vätskeuträkningarna från samma spel får däremot vilken CPU som helst att gå ner på knä. Spelet Cellfactor är ett bra exempel på detta.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag det rör sig om hårdvaruacceleration, det ligger i nvidias intresse.

Nuvarande problemet med physx är att ingen vågar satsa på att utveckla något riktigt, för då utesluter man alla spelare som sitter med AMD-grafik, PS3 eller Xbox 360. Därför kan man bara använda det till ögongodis.

Tänk nu för en stund på att försäljningssiffrorna till en konsol kan vara högre än vad de är till PC. Tänk också på hur många dåliga PC-portar det finns.
En konsolutvecklare kan därför våga utnyttja PhysX vid spelutveckling, för det värsta som kan hända är att en eventuell PC-port till AMD-grafik kommer gå långsamt. Ett ickeproblem i sammanhanget eftersom PC-marknaden redan är förhållandevis liten.

Att PS4 råkar köra AMD är ett ickeproblem för Nvidia om de både kan licensera PhysX till konsolutvecklare och dessutom få ut riktiga PhysX-spel på PC-marknaden. Om något är det deras våta dröm, det kommer ut stora multiplattformspel och de fungerar extra dåligt på PC-maskiner med AMD i.

Skrivet av Zotamedu:

Här hittade jag för övrigt Nvidias egna nyhet och där står det ju att det bara blir PhysX på CPU.
http://www.nvidia.co.uk/object/playstation-4-nvidia-physx-mar...

Kan du citera ur artikeln var det uttryckligen står att det inte kommer gå att köra på GPUn i PS4?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Personligen tror jag det rör sig om hårdvaruacceleration, det ligger i nvidias intresse.

Nuvarande problemet med physx är att ingen vågar satsa på att utveckla något riktigt, för då utesluter man alla spelare som sitter med AMD-grafik, PS3 eller Xbox 360. Därför kan man bara använda det till ögongodis.

Tänk nu för en stund på att försäljningssiffrorna till en konsol kan vara högre än vad de är till PC. Tänk också på hur många dåliga PC-portar det finns.
En konsolutvecklare kan därför våga utnyttja PhysX vid spelutveckling, för det värsta som kan hända är att en eventuell PC-port till AMD-grafik kommer gå långsamt. Ett ickeproblem i sammanhanget eftersom PC-marknaden redan är förhållandevis liten.

Att PS4 råkar köra AMD är ett ickeproblem för Nvidia om de både kan licensera PhysX till konsolutvecklare och dessutom få ut riktiga PhysX-spel på PC-marknaden. Om något är det deras våta dröm, det kommer ut stora multiplattformspel och de fungerar extra dåligt på PC-maskiner med AMD i.

Kan du citera ur artikeln var det uttryckligen står att det inte kommer gå att köra på GPUn i PS4?

"Mjukvarubaserad PhysX finns sedan tidigare till både Xbox 360 och Playstation 3, samt givetvis även för PC-baserade speltitlar."
Var där utesluter du Xbox 360 och Playstation 3 från det?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Är det alldeles för långsökt att de kanske sitter en liten dedikerad PhysX krets i PS4?

PhysX va ju inte nVidias från början så de kanske har jobbat fram nån snygg krets till PS4

Vill minnas att det va ett företag som hette ageia som tog fram det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ageia

Om så är fallet så kommer det finnas ENORMA möjligheter för spel skaparna.

Problemet är väl att Ageia är uppköpt av Nvidia och därför har de alla rättigheter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är väl att Ageia är uppköpt av Nvidia och därför har de alla rättigheter.

Det hindrar ju inte nVidia att tillverka ett chip tillämpat enbart för PS4.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Det hindrar ju inte nVidia att tillverka ett chip tillämpat enbart för PS4.

Som jag sade tidigare så finns ingen chip-teknologi numer ämnad endast för fysik i spel. Man använder uteslutande kraften i generella processorer så som CPU eller GPGPU. Man använder alltså endast mjukvara (vilket i själva verket var hur det kördes på Ageias PPU också med den skillnaden att PPUn var bättre anpassad till att köra NovodeX-koden snabbt och effektivt). Må hända har Nvidia anpassat en del av kärnorna till att köra fysik aningen mer effektivt. Den grundläggande uppbyggnaden hos en GPGPU lämpar sig hur som helst inte till att köra fysik på bästa sätt vad gäller nuvarande arkitektur.

GPGPU ger däremot betydligt mer kraft än en CPU gällande fysik eftersom en GPGPU har enorm beräkningskraft till att köra exempelvis PhysX genom mjukvara. Ren mjukvara (utan renodlad hårdvaruanpassning uppbyggnadsmässigt sett) är alltså normen sedan Ageias PPU slutade produceras. Gäller alltså även Nvidias GPUer (även fast Nvidia kallar Nvidia-körd PhysX för "hårdvaruaccelererad" medan CPU "mjukvaruaccelererad" - båda varianter kör en form av mjukvara i form av delar av programmet PhysX. Så gott det går. GPGPUerna är snabbare än CPUerna. Någon grundläggande anpassning för fysikuträkningar finns inte på Nvidias GPGPUer mig veterligen utan använder bara Cuda-baserade program baserade på främst Cuda C/C++).

Om PS4 är kraftig vad gäller PhysX så är det uteslutande på basis av dess ganska kraftfulla GPGPU (om CPUn används blir resultatet mer begränsat). Och det spelar ingen roll att dess GPU är av AMD-sort. Allt körs genom anpassad mjukvara oavsett.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ant3:

Är det alldeles för långsökt att de kanske sitter en liten dedikerad PhysX krets i PS4?

PhysX va ju inte nVidias från början så de kanske har jobbat fram nån snygg krets till PS4

Vill minnas att det va ett företag som hette ageia som tog fram det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ageia

Om så är fallet så kommer det finnas ENORMA möjligheter för spel skaparna.

Tycker det inte alls verkar långsökt att det sitter en dedikerad krets, just sådana saker är ju vad som ofta skiljer en konsol från en generisk dator.

En annan väldigt trolig förklaring är att även Sony inser att 8 CPU-kärnor inte är något man helt lätt sätter i arbete i spel. Ett sätt att faktiskt se till att alla CPU-kärnor kan göra något vettigt är att använda SSE/AVX för att göra saker som fysikberäkningar. Dessa uppgifter är relativt enkelt att köra på flera CPU-kärnor och del del som AMD sagt att de förbättrat ganska mycket i Jaguar jämfört med Bobcat är just flyttalsdelen, bl.a. har Jaguar stöd för AVX + FMA (Fused Multiply Add).

Vissa saker är i praktiken betydligt mer effektivt att göra med SIMD på en CPU än via GPUn även om GPUn i teorin har bättre prestanda på pappret. Spelfysik är med stor sannolikhet en sådan sak. Sedan har gapet mellan teoretisk flyttalsprestanda i CPU vs GPU minskat på senare tid tack vare man lagt till AVX + FMA som i ett slag 4 dubblade den teoretiska prestandan per clockcykel och CPU-kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer