Gigabyte 7970 - systemet hänger sig, dator vägrar stänga ner

Permalänk

Gigabyte 7970 - systemet hänger sig, dator vägrar stänga ner

Fick så mitt efterlängtade 7970 på posten här om dagen. Uppgraderade från ett HD6870.

Ända sen jag satte i kortet har jag bara haft problem med datorn, som inte varit sig lik... Efter upprepade blue screens bestämde jag mig för att formatera systemdisken och installera om Windows 7 och det har ändå inte löst sig.

Två problem:

1) När jag stänger av datorn slutar fläktarna (grafik, CPU, chassifläktar) aldrig att snurra utan fortsätter. Skärmen blir svart men i övrigt ser det ut som att datorn är på fortfarande, och man får stänga av genom att hålla ner knappen...

2) När jag startar Crysis 2 eller Crysis 3 så blir skärmen svart direkt och jag får meddelande på skärmen om att DVI tappat anslutning etc. Ljudet hänger sig i en "loop". Systemet svarar inte över huvud taget utan man tvingas stänga av genom att bryta strömmen.

Battlefield 3 funkar utan problem...

Har provat alla möjliga Catalyst-versioner nu och även flashat BIOS på moderkortet till senaste versionen, inget hjälper. Går det här att lösa eller är det något fel på kortet? Har snart suttit i 15 timmar och slitit håret över skiten...

Specs:

i5-2500k (ej OC)
P8P67 Pro Rev 3.1
8 gig ram (2x4)
Gigabyte 7970 Windforce 3 gb (GV-R797OC-3GD)

Permalänk
Medlem

Troligen är den defekt om det inte beror på kompabilitetsproblem med moderkortet?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Googlade lite och 7970 ska funka fint på PCI 2.0...

http://www.overclock.net/t/1188376/hardwarecanucks-hd-7970-pc...

Permalänk
Avstängd

Tror Iinte det är kompabilitetsproblem då 7970 funkar i alla moderkort som har pci-express. Kan vara program eller Drivrutiner som hindrar datorn att stänga eller grafikkortet som är defekt

Permalänk

Att jag inte kan stänga ner datorn är visserligen ett nytt problem, men inte något som oroar mig allt för mycket... Däremot blir jag fundersam över varför hela systemet hänger sig så abrupt som det gör när jag försöker mig på Crysis 2/3. Jag kunde ju spela båda med mitt gamla 6870...

Permalänk
Avstängd

Sätt in din 6870 och testa om det funkar. gör det så är det troligtvis defekt grafikkort. har du ett nätaggregat som orkar driva ett 7970 ?

Permalänk
Medlem

låter som det skulle kunna va nätagget?

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

Fick ett likadant kort igår. Har upplevt i ARMA 3 Alpha att skärmen bara blir svart, sen tappar den kontakten men allt fortsätter snurra. Händer även i Crysis 3 (OM jag har MSI afterburner på). Går i tankarna att det kan vara SSD disken som orsakar detta också, då jag har fått Event 41, Kernel power errors i Event viewern "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Permalänk
Medlem

gå in i Catalyst control center under fliken prestanda där sätter ni energikontrollinställningen reglaget längst ned på 20 (skjut den längst till höger) för att tillåta kortet att använda mer ström, detta kan lösa erat problem.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Mitt nätagg är ett TX650, så det borde funka finfint. 550W rekommenderas av tillverkaren. Även jag kör SSD, men det har jag gjort tidigare också med mitt 6870 och då funkade allt bra... Ska undersöka och prova det där med energiinställningarna i CCC vid tillfälle!

Kan tillägga också att jag stresstestat med Furmark i ca 10 minuter och att det inte var några problem...

Permalänk

Nu hände precis en intressant grej... Uppdaterade till nya 13.2-drivisarna. Nu startade Crysis 3, men inte i fullskärmsläge utan som i ett eget fönster i översta vänstra hörnet på skrivbordet.

Uploaded with ImageShack.us

Spelet drog igång utan omedelbar krasch. Så fort jag bytte till fullskärmsläge genom Alt + Enter hängde det sig dock direkt på samma sätt som tidigare. Blir inte klok på detta....

Permalänk

Tillägg: Hänger sig på samma sätt om jag lämnar datorn en stund och den övergår i viloläge... Bara att bryta strömmen igen.

Permalänk
Skrivet av Sparvhaveri:

Mitt nätagg är ett TX650, så det borde funka finfint. 550W rekommenderas av tillverkaren. Även jag kör SSD, men det har jag gjort tidigare också med mitt 6870 och då funkade allt bra... Ska undersöka och prova det där med energiinställningarna i CCC vid tillfälle!

Kan tillägga också att jag stresstestat med Furmark i ca 10 minuter och att det inte var några problem...

Du råkar inte ha Afterburner(eller liknande program) igång som jag nämnde i min post lite längre upp? Bara dubbelkollar

Permalänk
Skrivet av RalleRalle:

Du råkar inte ha Afterburner(eller liknande program) igång som jag nämnde i min post lite längre upp? Bara dubbelkollar

Nope! Har inte kört Afterburner, bara CCC... Inte klockat eller någonting heller.

Permalänk

Såhär ser det ut/låter när det hänger sig om jag kör musik i bakgrunden när jag startar upp spel: http://www.youtube.com/watch?v=g8erBOaOBck

Permalänk
Medlem

Testat att slå av zerocore?

http://www.vortez.net/articles_pages/msi_r7970_lightning_revi...

"When a discrete GPU is in a static screen state it works to minimize idle power by enabling a host of active power saving functions including (but not limited to); clock gating, power gating, memory compression, and a host of other features. However, GPUs with AMD’s exclusive ZeroCore Power technology can take energy savings to entirely new heights by completely powering down the core GPU while the rest of the system remains active.

Nearly all PCs can be configured to turn off their displays after a long period of inactivity. This is known as the long idle state; where the screen is blanked but the rest of the system remains in an active and working power state (ACPI G0/S0). As soon as the system goes into long idle state and applications are not actively changing the screen contents, the GPU enters the ZeroCore power state. In the ZeroCore power state, the GPU core (including the 3D engine / compute units, multimedia and audio engines, displays, memory interfaces, etc.) is completely powered down.

However, one cannot simply remove the GPU and its associated device context completely; particularly when it is the only GPU in the system as is the case in many enthusiast platforms. The operating system and SBIOS must still be aware that a GPU is still present in the system. For this reason, the ZeroCore Power state maintains a very small bus control block to ensure that GPU context is still visible to the operating system and SBIOS. The ZeroCore power state also manages the power sequencing of the GPU to ensure that the power up/down mechanism is self-contained and independent of the rest of the system."

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk

Ska kika på det och prova det också tror jag... För tillfället kommer jag inte åt Catalyst control center ens sedan jag försökte installera om det med BSOD som följd. Gick bra att avinstallera i Kontrollpanelen men när jag körde Driver sweeper i felsäkert läge och startade om igen fick jag köra Systemåterställning för att komma tillbaka in i Windows... Har ni installerat CCC igen men det öppnas inte när jag klickar. Suck...

Permalänk

Mailat Gigabyte support.... Hoppas på ett vettigt svar med någon revolutionerande lösning, annars kommer jag nog kontakta Komplett.se och försöka skicka tillbaka kortet. Suck....

Citat:

I upgraded my GPU to this card from an XFX HD6870 1 gb. Ever since I did so two days ago I have had a lot of problems.

It started with blue screen of death occuring in Windows and I was unable to sort it out by updating GPU drivers, even if wiping the old with driver cleaner.

I decided I had to do a full reinstall of my OS, so I formatted my system partition and reinstalled Windows 7 all over on a clean and empty harddrive. When I had done so I never saw any blue screens, but instead my computer freezes up on different occasions:

1) When starting certain computer games, like Crysis 2 or Crysis 3, the whole computer freezes up immidiately. If there is sound on in the background, like web radio, it starts to loop fast creating a wierd buzzing-like noise. (exactly like this: http://www.youtube.com/watch?v=g8erBOaOBck) The screen goes all black and I get a message that the DVI-connection is lost. I am unable to affect the system at all by pressing Alt + F4, Crtl + Alt + Dlt etc. Fans keep spinning in the case though. I am forced to do a hard restart by holding the power button.

2) When screen is shut down automatically, if I leave the computer for a certain amount of time, I am unable to wake it. Forced again to hard restart by holding power button since it is unresponsive.

3) When I shut down my computer, Windows will shut down as usual and the screen goes black but other than that the computer keeps running, with fans, lights and everyting on. Again, forced to shut down the computer the hard way by holding the power button.

What I tried so far to fix this:

- Reinstallation of Win 7 on clean drive
- Tried numerous different versions of Catalyst control center, including the latest stable 13.1 and beta 13.2, also the one that came on the CD with the card. Uninstalled old drivers + ran driver cleaner in between switches.
- Updated motherboard BIOS to latest version
- Instead of hooking the card up to the PSU via "6+2" I used the supplied Molex to 8-pin. Connected the 6-pin on one set of cables and the 8-pin on another set of cables (from same PSU).

Battlefield 3 runs without problems in 2560x1440 resolution with High/ultra graphic settings - no instability what so ever. I have also been running Furmark several times and it never crashed once.

I have been considering to update the GPU BIOS but I am a little hesitant to do so since I fear that I might completely screw things up if I try that...

Is there something wrong with my card or is this a software issue that can be resolved somehow? Compability issues with my other hardware? What should I do? Need help...

Best regards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvhaveri:

Mailat Gigabyte support.... Hoppas på ett vettigt svar med någon revolutionerande lösning, annars kommer jag nog kontakta Komplett.se och försöka skicka tillbaka kortet. Suck....

Du har alltså provat alla tips du fått utan framgång?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Du har alltså provat alla tips du fått utan framgång?

Testade energikontrollalternativet som du gav mig, hjälpte tyvärr inte heller. Måste forska lite i hur man slår av Zerocore men har för avsikt att prova det också.

Permalänk
Medlem

ok...
tråkigt bara när allt ska jävlas, lider med dig

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Har nu testat och installerat Max Payne 3. Rullar på utan några som helst störningar... Så långt fungerar alltså Battlefield 3, Max Payne 3 och Furmark utan anmärkning. Snart ska jag testa Metro 2033 också när det laddat klart från origin... Någon som har någon teori kring varför dessa fungerar men inte Crysis 2/3...?

Permalänk
Avstängd

Har också en Gigabyte 7970OC, köpte den på cdon för 2 veckor sedan, har inte haft annat än problem. Får freeze i bf3 och den hamnar i en sound loop, och fläktarna spinner på för fullt. Samma händer i benchmarkprogram så som MSI Kombustor, Heaven, OCCT gpu test. Jag har nämnligen en XFX 7970 och har använt den i mitt system i 6 månader och spelat 700 timmar i bf3 utan liknande problem och med samma överklock. Jag testade också med stock klock på processorn och samma problem inträffar. Trodde först det berodde på crossfire och drivrutuiner men samma problem händer med endast ett kort. För övrigt så presterade mina 7970 som skit i bf3 trots att jag överklockat processorn till 4.9Ghz. Jag misstäker att det är något lurt med gigabyte kortet. Ska testa om detta inträffar med mitt xfx kort, men det borde inte göra det eftersom det enda jag bytt ut är nätagget, vilket är en fractal design 1000w.

Testerna är gjorda på stock settings i gpu och processor. Kan nämna att när jag körde MSI kombustor så typ frös systemet med en randig skärm, svarta och gröna ränder. Max temp är 68C på kortet.

Precis som du så har jag testat de flesta grejena, skillnaden är dock att jag har något att jämföra med, en xfx 7970 som verkar ha fungerat i 6 månader. Sedan så fattar jag inte varför gigabyten inte klockade ner sig till samma klock som mitt xfx 7970, det ska det ju göra i crossfire? Kan även nämna att datorn blev segare med två kort, och bf3 brukade hänga sig med 100% i cpu användning också, något som inte skedde innan. Med andra ord, vi har samma symptom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Har också en Gigabyte 7970OC, köpte den på cdon för 2 veckor sedan, har inte haft annat än problem. Får freeze i bf3 och den hamnar i en sound loop, och fläktarna spinner på för fullt. Samma händer i benchmarkprogram så som MSI Kombustor, Heaven, OCCT gpu test. Jag har nämnligen en XFX 7970 och har använt den i mitt system i 6 månader och spelat 700 timmar i bf3 utan liknande problem och med samma överklock. Jag testade också med stock klock på processorn och samma problem inträffar. Trodde först det berodde på crossfire och drivrutuiner men samma problem händer med endast ett kort. För övrigt så presterade mina 7970 som skit i bf3 trots att jag överklockat processorn till 4.9Ghz. Jag misstäker att det är något lurt med gigabyte kortet. Ska testa om detta inträffar med mitt xfx kort, men det borde inte göra det eftersom det enda jag bytt ut är nätagget, vilket är en fractal design 1000w.

Testerna är gjorda på stock settings i gpu och processor. Kan nämna att när jag körde MSI kombustor så typ frös systemet med en randig skärm, svarta och gröna ränder. Max temp är 68C på kortet.

Precis som du så har jag testat de flesta grejena, skillnaden är dock att jag har något att jämföra med, en xfx 7970 som verkar ha fungerat i 6 månader. Sedan så fattar jag inte varför gigabyten inte klockade ner sig till samma klock som mitt xfx 7970, det ska det ju göra i crossfire? Kan även nämna att datorn blev segare med två kort, och bf3 brukade hänga sig med 100% i cpu användning också, något som inte skedde innan. Med andra ord, vi har samma symptom.

Har du laddat ned Crossfireprofilen från AMD?
för Win 7 64bit http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Gigabytes 7970OC kort verkar ha lite problem med kvalite.
Bara byta ut, mitt nya fungerar perfekt men det första var ett helvete.

Permalänk
Avstängd

Ja, jag har testat allt möjligt gällande CF. Nu så uppstpd ju dessa problem även med endast ett gigabyte 7970 kort. Om jag inte minns fel så köpte någon hör på swec ett gigabyte 7970 från cdon med "superrea", även den var ju defekt av någon slag.

Permalänk
Medlem

jag bytte fäkt på mitt 6970 och upplevde likande problem men oftast att drivrutinen återställde sig, även i 2d. tex youtube. gjorde en profil i CCC och ställde om 2d klockningen samt drog upp volten när kortet är i 2d läge vilket löste alla mina problem. du måste göra en profil och sen hitta filen och ändra i den med tex wordpad "C:\Users\username\AppData\Local\ATI\ACE\Profiles\profilename.xml"

min första tanke rent spontant var som en del andra sagt, nätagget?

funderar själv på ett 7970 från gigabyte PGA av bra pris, MEN det är tydligen på bekostnad av kvalite då de flesta 7970 problem man läser/hör om handlar oftast om gigabytes kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nyss spela bf3 och efter 30 sek så hängdes systemet med en grå skärm. Kunde bara starta om via knappen på chassi. Jag startade sedan om och spelade 40 min typ utan problem. Verkar som problemet kommer random ibland efter 5 minuter, ibland efter flera timmar. Ibland sker det inte alls på typ 1 dag eller liknande. Och detta är endast med mitt 7970OC ej xfx. Gigabytes kort är säkert bra, dock nämner en del att kvaliten, speciallt på 7970OC windforce 3 är bristande. Inget unikt dock.

Permalänk

Mitt kort visade sig vara defekt.

Brorsan kom över med sin dator igår, med exakt samma grafikkort. Vi bytte kort i datorerna och kunde i korthet konstatera att alla problem jag haft upphörde och att de istället flyttade över tills hans dator på precis samma sätt som jag skrivit om här. Blir intressant att se nu hur Komplett löser det här, om de vill att jag skickar in kortet för undersökning innan jag får ett nytt? Är inte så sugen på det med tanke på att jag redan sålt mitt gamla och då kommer sitta med en icke-fungerande dator på grund av att de skickat mig ett defekt exemplar....

Permalänk
Avstängd

Jag skrev till cdon igår angående mitt kort också, vi har samma sympton typ. Jag vill dock inte ha ett nytt eftersom jag har tappat förtroendet för gigabyte. Vill ha pengarna tillbaka. Ända problemet är att mitt uppstår random, ibland efter 5 min ibland efter flera timmar, blir intressant att se hur cdon hanterat detta. Vill dessutom inte ha med cdon att göra igen pga många anledningar.