Permalänk
Hedersmedlem

Lampa till hemmagjord lavalampa

Hej! Jag går i trean på naturvetenskaplig linje på gymnasiet och håller på att bygga en lavalampa med några andra som projektarbete. Vi har lyckats få till själva innehållet, "lavan", men har problem med att bygga själva konstruktionen. Det ultimata vore såklart att hitta en gammal lavalampa men som plan b försöker vi bygga en egen. Det jag undrar över är om någon har tips på en bra lampa som kan användas för att lysa upp lavabehållaren underifrån samt avge tillräckligt mycket överskottsvärme för att värma upp behållaren till 60-70°C eventuellt någon lösning med separat värmelösning. Kanske bor du i Stockholmsregionen (helst söderut) och har en gammal lavalampa liggande som du ändå vill bli av med?

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Inaktiv

Är väl vanliga glödlampor som satt i gamla lavalampor om jag inte minns fel?
Har ni testat med en sådan än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamraten:

Är väl vanliga glödlampor som satt i gamla lavalampor om jag inte minns fel?
Har ni testat med en sådan än?

Nej, det är en speciell typ. Dels för att en vanlig inte levererar tillräckligt mycket värme och dels har dom en annorlunda form(Nu när jag tänker efter, kan det vara så att värmen är likvärdig, men formen gör att den överförs på ett effektivare vis. Dom är nämligen näst intill platta upptill, liknande en halogenlampa.)

TS: Gå till någon 'välsorterad' elektronikbutik. Jag köper mina lampor på Elkedjan. Dom är lite dyrare, 35-40 spänn om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag köpte. Ett roligare alternativ vore väl separat upplysning och värme. Lys upp med RGB-dioder för att kunna variera färgen efter hur varm lampan är exempelvis. Beror ju på vad ni har för kunskaper och mål givetvis. Uppvärmningen har jag ingen direkt lösning på dock.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Nej, det är en speciell typ. Dels för att en vanlig inte levererar tillräckligt mycket värme och dels har dom en annorlunda form(Nu när jag tänker efter, kan det vara så att värmen är likvärdig, men formen gör att den överförs på ett effektivare vis. Dom är nämligen näst intill platta upptill, liknande en halogenlampa.)

TS: Gå till någon 'välsorterad' elektronikbutik. Jag köper mina lampor på Elkedjan. Dom är lite dyrare, 35-40 spänn om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag köpte. Ett roligare alternativ vore väl separat upplysning och värme. Lys upp med RGB-dioder för att kunna variera färgen efter hur varm lampan är exempelvis. Beror ju på vad ni har för kunskaper och mål givetvis. Uppvärmningen har jag ingen direkt lösning på dock.

What? Jag hade en vanlig 40W glödlampa med E14 sockel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

What? Jag hade en vanlig 40W glödlampa med E14 sockel.

Kan säkert bero på fabrikat. Min är gammal som gatan. Jag hade en 60W vanlig glödlampa i ett tag, för att jag inte visste var jag skulle köpa "riktig", och den gjorde inte ett smack. Plus att behållaren inte gick ned ordentligt utan stod och balanserade på lampan. Klarade du dig med 40W så hade du nog någon vätska med lägre värmekapacitans eller en mindre behållare. Hur som, så finns det speciella lampor i alla fall. Det är bara fråga efter det.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Sötast

Den största delen av energin i en glödlampa är väl just värmeenergi?
Helt utan siffror att backa upp så är det väl bara att prova med en lampa med högre watt tills dess att det räcker?

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren. Vi är inga elektriker men inte helt blåsta heller och rätt tekniska av oss så så länge det finns guider på nätet eller liknande kan vi trixa en del.

Grejen är att jag trodde det var svårt att få tag i den gammla sortens Glödlampor men vi får väl kolla runt.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk

"Gamla sortens" glödlampor kan vara svåra att få tag i. Men det finns fortfarande vanliga glödlampor avsedda för "särskilda ändamål", säg bastu och liknande.

Om du nu är elektriker borde du veta att det inte spelar någon roll vad för sorts glödlampa det är, så länge det sitter en glödtråd i.
60W är alltid 60W, men du kanske vill försöka isolera och rikta värmen upp mot lavalampan för lite bättre effektivitet.

Edit: Never mind vad jag skrivit, blandade ihop er och läste fel. Orkar inte ändra.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″