Boxee Box blev tegelsten, vad köper jag nu?

Permalänk
Medlem

Htpc med xbmc och du kommer bli grymt nöjd!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

precis
finns XBMC fast jag gillar plex bättre
optisk utgång för ljudet, airplay, hdmi
en liten gullig fjärr som funkar perfekt
jag har inte lyckats hitta nåt filformat som inte plex fixar
tyst är den och visst ser den bra ut

jodå jag är rejält förtjust i min mini

Mac Mini verkar spännande, bara på grund av hur sexig den är. Några för- och nackdelar mot klassiskt HTPC-bygge?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Fint tryck i forumet, mina herrar. Tack för svaren och alla, i princip, unika åsikter.

Känslan är kanske ändå att man ska kliva på någon form av mediadator som har lite mer flexibilitet. XBMC verkar ju vara "the interface of choice", särskilt om man är van vid Boxee Box-interfacet.

Givetvis är det en helvetesdjungel med alla delar till en dylik dator. Den nämnda NUC:en ser ju trevlig ut, men i den dedikerade tråden står om en del problem. Och jag behöver optiskt/coax-utgång på ljudet.

Förtydligande; jag har en NAS tillgänglig på trådnätverk.

Har själv testat flertalet olika mediaspelarlösningar genom åren. Senast använda är Dvico Tvix 6500 och just en Boxee Box.
För mig är det viktigast att få in omslagen på ett smidigt sätt, anslutning till NAS (har också QNAP) och att den skall kunna styras (även av och på) med min Harmony multifjärr. Har allting ståendes bakom stängda dörrar så utseendet spelar egentligen ingen roll men det är bra om den är liten och smidig.

Tvixen som jag haft i mitt vardagsrum kändes lite jobbig efter jag skaffade Boxeen till mitt sovrum... orkar inte längre köra igång omslagsnedladdaren (Tvixie) varje gång jag lagt till en ny film. Boxeen är ju däremot lite seg och man måste ha dess egna fjärrkontroll för att starta den. Den började även tappa en del omslag lite då och då.
Så jag bestämde mig för att först skaffa nytt i vardagsrummet där jag har hembioanläggningen.
Efter alldeles för stort informationssökande hittade jag något som passar mig helt perfekt.

En Zotac Zbox Nano AD12 blev det.
Köpte till minne och en SSD på 60GB (kan ju ha mindre också) och en Windows 8 uppgradering för 279 kr (erbjudande de hade fram till januari) som man även kan installera på en "tom" maskin.
Kör sen XBMClauncher som gör att windows startar rätt in i XBMC och hoppar över Metro. En kallstart tar väl runt 20 sekunder, om man istället använder standby så startar den på 4 sek.
Finnessen med just denna Zboxen är att den har stöd för att starta den med IR (multifjärr). Många andra har IR dongle och då kan man inte kallstarta den med IR (på ett enkelt sätt).
Är verkligen superdupernöjd och kan verkligen rekommendera. Jag fick allt jag önskade mig.
Min står som sagt bakom stängda dörrar men jag tycker den ser helt ok ut. Man får även med ett VESA-fäste så man kan fästa den bakom tvn om man vill.
Kostnaden hamnar väl mellan 3500 och 4500 beroende på val av SSD och minne.

Om man skulle vilja köra Windows 8 av någon anledning så går det att ställa in så att om man går ur XBMC så drar den igång Metro UI. Köpte till ett trådlöst Logitech K400 Tangentbord med touchplatta (anpassad för Metro) för 300 kr så har man även en ok dator vid behov.

Lite länkar:

Zotac Zbox AD12 - naken
Finns även inklusive HD och minne men är nog inte att rekommendera.
Zotac Zbox AD12 - med HD och minne
XBMClauncher
Logitech K400
Köpte denna SSD då jag vet att den är stabil och dessutom var det erbjudande när jag köpte, finns många alternativ att välja på:
Samsung 830 64GB
SODIMM DDR3 8GB 1333MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Mac Mini verkar spännande, bara på grund av hur sexig den är. Några för- och nackdelar mot klassiskt HTPC-bygge?

nje, har tidigare kört en HTPC med Mediaportal och inbyggt TV-kort (CI plats och Boxer)
Den funka bra, inga HD kanaler så jag bytte till Telia bredbands TV.
Och det övergår mitt förstånd hur jag skulle få in det i både HTPC´n och Minin.

Det som jag aldrig fick till med bra funktion va en bra fungerande fjärrkontroll.
Men det var ju några år sen nu så det finns kanske nån bra lösning nu.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Snusfri
Skrivet av pwillow:

Har själv testat flertalet olika mediaspelarlösningar genom åren. Senast använda är Dvico Tvix 6500 och just en Boxee Box.
För mig är det viktigast att få in omslagen på ett smidigt sätt, anslutning till NAS (har också QNAP) och att den skall kunna styras (även av och på) med min Harmony multifjärr. Har allting ståendes bakom stängda dörrar så utseendet spelar egentligen ingen roll men det är bra om den är liten och smidig.

Tvixen som jag haft i mitt vardagsrum kändes lite jobbig efter jag skaffade Boxeen till mitt sovrum... orkar inte längre köra igång omslagsnedladdaren (Tvixie) varje gång jag lagt till en ny film. Boxeen är ju däremot lite seg och man måste ha dess egna fjärrkontroll för att starta den. Den började även tappa en del omslag lite då och då.
Så jag bestämde mig för att först skaffa nytt i vardagsrummet där jag har hembioanläggningen.
Efter alldeles för stort informationssökande hittade jag något som passar mig helt perfekt.

En Zotac Zbox Nano AD12 blev det.
Köpte till minne och en SSD på 60GB (kan ju ha mindre också) och en Windows 8 uppgradering för 279 kr (erbjudande de hade fram till januari) som man även kan installera på en "tom" maskin.
Kör sen XBMClauncher som gör att windows startar rätt in i XBMC och hoppar över Metro. En kallstart tar väl runt 20 sekunder, om man istället använder standby så startar den på 4 sek.
Finnessen med just denna Zboxen är att den har stöd för att starta den med IR (multifjärr). Många andra har IR dongle och då kan man inte kallstarta den med IR (på ett enkelt sätt).
Är verkligen superdupernöjd och kan verkligen rekommendera. Jag fick allt jag önskade mig.
Min står som sagt bakom stängda dörrar men jag tycker den ser helt ok ut. Man får även med ett VESA-fäste så man kan fästa den bakom tvn om man vill.
Kostnaden hamnar väl mellan 3500 och 4500 beroende på val av SSD och minne.

Om man skulle vilja köra Windows 8 av någon anledning så går det att ställa in så att om man går ur XBMC så drar den igång Metro UI. Köpte till ett trådlöst Logitech K400 Tangentbord med touchplatta (anpassad för Metro) för 300 kr så har man även en ok dator vid behov.

Lite länkar:

Zotac Zbox AD12 - naken
Finns även inklusive HD och minne men är nog inte att rekommendera.
Zotac Zbox AD12 - med HD och minne
XBMClauncher
Logitech K400
Köpte denna SSD då jag vet att den är stabil och dessutom var det erbjudande när jag köpte, finns många alternativ att välja på:
Samsung 830 64GB
SODIMM DDR3 8GB 1333MHz

Verkar vara en intressant liten burk detta.
Kör just nu min stationära (i sig) som HTPC med XBMC, men en dedikerad burk vore riktigt trevligt.
Den billigaste varianten + ram hamnar ju runt 2500:- då jag redan har en 60GB SSD över och mina filmer ligger på en annan burk i nätverket.
Antar att det inte är några problem att streama 1080p material över trådat på den.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köp INTE en RaspberryPi, tanken är inte att den ska användas som en mediaspelare. Den har inte krämen nog för att avkoda t.ex. alla ljudformat.

Här har du ett alternativ antar jag
http://www.sweclockers.com/annons/78760-ny-d-link-boxee-box

Permalänk

Jag har lite olika lösningar hemma:

HTPC med Win8, XBMC och ett Logitech K400 trådlöst tangentbord med mousepad. Överlägset bäst.
Boxee Box - Tröga menyer, vid uppdatering av biblioteket scannar den allt igen, klarar alla filer även packade filer över trådlöst
WD Live TV - Lika trög som Boxee Box, klarar inte packade filer, funkar mycket bra som mediaspelare vid sovrumstv
Android on a stick - klarar inte 1080P
Popcorn hour A110 - känns uråldrig, använder inte denna längre

Permalänk
Medlem

Du skall satsa på något som stödjer XBMC. XBMC är open source och kommer därmed inte att läggas ner när leverantören vill att man skall köpa nytt, ala Boxee.
OpenELEC bygger på XBMC och tillsammans med tex något ION eller Brazos-baserat och en MCE-fjärr får man en "appliance" som fungerar precis som en Boxee, med skillnaden att man har kontroll över alla komponenter inkl mjukvaran.
Jag har själv kört med en egenbyggd mini-itx låda med ett zotac ion-kort i och xbmc-live(numera openelec) sedan 2009 och är mycket nöjd. Den spelar allt i 1080p, även youtube. Jag har en MCE-mottagare som jag styr med min harmony-fjärr. Trycker jag på movie-knappen på fjärren så väcks htpcn från sleep och tvn och stärkaren startas och ställs på rätt input. Otroligt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Verkar vara en intressant liten burk detta.
Kör just nu min stationära (i sig) som HTPC med XBMC, men en dedikerad burk vore riktigt trevligt.
Den billigaste varianten + ram hamnar ju runt 2500:- då jag redan har en 60GB SSD över och mina filmer ligger på en annan burk i nätverket.
Antar att det inte är några problem att streama 1080p material över trådat på den.

1080p är inga problem, jag har testat bluraymaterial med hög bitrate och det funkar kanon.