Tips på äventyrsspel a'la Zelda/Fantasy/Gåtor/Mysterier till PS3

Permalänk
Medlem

Tips på äventyrsspel a'la Zelda/Fantasy/Gåtor/Mysterier till PS3

Hej svejs!

Har blivit ombedd av kärestan (25 år) att ge förslag på spel som hon kan lira. Hon tyckte om Zelda (till Gameboy back in the dayz) och gillar kluriga gåtor och mysterier. Spelet får gärna utspela sig i sago/fantasyvärldar. Fokus bör ej endast vara på att slåss mot/skjuta fiender utan mer åt problemlösarhållet...

Själv har jag kommit att tänka på Trine 1-2, är det bra kandidater? Finns det fler äventyrsspel som kan passa?

Tips mottages varmt då det vore kul om hon också fattar tycke för lite gejming på äldre dar!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Om hon gillade Zelda till Game Boy, varför sluta där?
Finns ju en uppsjö bra Zelda spel, man får ju tex inte missa dem till N64

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Link to the Past, Ocarina of Time och Wind Waker känns ju som bra kandidater. Det första för att det borde vara likt gameboyspelet hon kört, det andra för att det är OoT och det tredje för att det är lite sago/fantasystuk på det.

Kanske peka-klicka spel skulle kunna vara något? Monkey Island är ju en klassiker i sammanhanget t.ex. och det finns väl någon nyutgåva med nyare grafik om jag inte missminner mig. Annars finns ju också titlar som Myst, Amerzone, Starship Atlantis som jag tycker mig komma ihåg att jag kört för länge sedan. Grafiken lär dock vara väldigt dålig relativt moderna spel om det inte finns uppdaterade versioner av dom.

Måste det vara problemlösning runt en karaktär? Sim city kom ju nyss och där är det ju byggande och problemlösning ur ett stadsperspektiv. Towerdefense är ju ganska kul också och blir lätt problemlösningsbaserat samt kräver inte jättemycket kunskap för att börja med men desto mer för att bli riktigt bra på.

I ett problemlösningsperspektiv är ju Portal roligt och jag har sett en del människor prata om Antichamber som ju också ska vara problemlösning.

Vet att många av mina tjejkompisar som lirar pusselspel gillar legospel så som Lego Harry Potter och Lego Star wars, ofta är det tydligen vad som dragit in dem i spelandet. Kan ju vara värt ett försök

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Mén Zelda-serien funkar väl inte till PS3? Eller går det att spela emulatorer på en ej-jailbreakad PS3?

Fler förslag?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Skaffa Wii om du vill spela Zelda spel, det enda valet du har ungefär.

Finns inga spel som är i huvud taget lika till Xbox 360 eller PS3.

Till Playstation har du Alundra ( första är bra andra är så dåligt att vi inte ska snacka om det ) Du finner det på PSN och går att spela på PS3.

Sedan spel som liknar Zelda på några sätt är t.ex.
* Demon Souls & Dark Souls. Dessa liknar zelda med allt förutom combat, har har du enbart combat men mycket att explora och tja spelen är enormt svåra men på sätt och vis det närmaste du kommer Zelda på PS3 men dessa spel är långt ifrån lika.

* Shadow of the Colossus, ICO: Äventyrs spel som har riktigt trevlig charm De släpptes för ett tag som en HD remaster till PS3.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

3d Dot Game Heroes kanske. Har inte spelat det men ska visst vara kul.

https://www.youtube.com/watch?v=Bhuhdw_9Hnk

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Tomb Raider? Bra spel som man måste använda hjärnan i

Edit: Såg nu att det skulle vara INTE bara skjuta fiender, det är ett ganska våldsamt spel ^^ My bad

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

om t.ex 3DS finns i hushållet så har ni Links awakening i eshopen.

sen kommer båda zelda oracle spelen inom kort till eshopen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa darksiders 1 och 2. De är uppbyggda på samma sätt med dungeons som man måste klara för att få nya prylar så man kan komma vidare i spelet. Dock är det betydlligt mörkare än zelda spelen och inte alls lika gulliga

Trine 1 är ett jättekul spel. har ni en handkontroll till datorn så kan ni spela det ihop. tror att tvåan stödjer LAN spel och är baserat på samma koncept.

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Tänker på Silver. oklart varför

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag får säga att ICO/Shadow of the colossus är det bästa valet om du vill ha ett äventyr/pusselspel till PS3.

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Medlem

myst kanske?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Som sagts innan, http://en.wikipedia.org/wiki/3D_Dot_Game_Heroes måste man väl spana in om man gillar såna spel och måste spela dem på en PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufsen:

Mén Zelda-serien funkar väl inte till PS3? Eller går det att spela emulatorer på en ej-jailbreakad PS3?

Fler förslag?

Oh det skulle vara till PS3, missade den lilla detaljen. Men legospelen är la multiplattorm i varje fall så de lär ju funka.

De övriga jag rekommenderade är dock pc spel så de lär funka i varje fall.

Antar att det finns en massa små indiespel till PS3 på samma sätt som till andra konsoler? Testa några olika tillsammans kanske?

Lite kul att läsa en sån här tråd då ja har det omvända problemet typ. Försöker få tjejen att sluta spela så jävla mycket halo och liknande och lira RTS och äventyrsspel/hack'n'slash med mig istället. Samtidigt försöker hon lura in mig i konsolfps träsket

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Uncharted serien och nya Tomb Raider. Kanske inte Zelda men mycket pussel och äventyr, sjukt bra spel!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

En mängd med goa tips, detta uppskattar jag! Ska visa tjejen lite youtubeklipp så kan hon kanske bestämma sig sen. Spel till andra konsoler än PS3 är dessvärre inte aktuellt.

Fler tips?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Darksiders har en hel del zelda inspirerade element.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

journey skulle kanske vara något.

Permalänk
Medlem

Ni no Kuni - Wrath of the White Witch. Utspelar sig i en fantasyvärld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufsen:

Mén Zelda-serien funkar väl inte till PS3? Eller går det att spela emulatorer på en ej-jailbreakad PS3?

Fler förslag?

LittleBig Planet är på ps3 http://www.youtube.com/watch?v=AGzOKbVC2r8

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Little Big Planet 1-2 har vi spelet tillsammans faktiskt...riktigt trevliga spel!

Fler förslag?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.