Havok introducerar nästa generations fysikmotor

Permalänk
Melding Plague

Havok introducerar nästa generations fysikmotor

Den välanvända fysikmotorn Havok uppdateras lagom till nästa generation spelkonsoler och levererar bland annat anpassningar för nya processorarkitekturer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Detta kommer nog bli ett riktigt lyft för alla APU:er. men även för GPU:erna. Det hade varit riktigt gött om man kunde slippa att punga ur 5-8k på ett grafikkort för att kunna "maxa" alla spel i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Detta kommer nog bli ett riktigt lyft för alla APU:er. men även för GPU:erna. Det hade varit riktigt gött om man kunde slippa att punga ur 5-8k på ett grafikkort för att kunna "maxa" alla spel i 1080p.

Det är inte allt för många spel idag som inte går att maxa med ett kort för 3-4k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

Det är inte allt för många spel idag som inte går att maxa med ett kort för 3-4k

Det vet jag. Har själv ett 7970 men tyvärr så går det inte att maxa t.ex. FC3 eller Crysis 3 @ 1080p. :/

Permalänk
Medlem

Betyder detta stöd för många trådar? Exempelvis 8 st?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ser nice ut! Havok kommer alltid påminna mig om Painkiller, så sjukt coolt var det när det kom.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt.
Älskar o få nyheter som heter mer prestanda för mindre resursanvändning oavsett om det är minne, ström lr ren beräkningskraft.
Kanske man kan lira tunga spel lättare i framtiden (eftersom jag inte köper svindyra grafikkort).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Mycket trevligt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Hur stor roll spelar fysikmotorn för möjligheterna att flertråda (och i allmänhet effektivisera spel) spelen som bygger på den? Någon som har insyn?

Permalänk
Hjälpsam

Sparsmackat vilka förbättringar som genomförts, lämnar en del frågetecken.
Fler kärnor?
Stöd för OpenCL?
Nya CPUinstruktioner?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det vet jag. Har själv ett 7970 men tyvärr så går det inte att maxa t.ex. FC3 eller Crysis 3 @ 1080p. :/

Haha du kan ju inte maxa Crysis 3 med ett titan så det är ju kört med 8k också, man får nog punga ut runt 16k om man vill maxxa det spelet

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Lite segt att få se samma demo igen dock

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Lite kul att fysik-API från Nvidia (PhysX) och Intel (Havok) ska köras på AMD CPU och GPU.

Edit: På konsoler då förstås. Det är de som blir basplattformen för fysik-API som körs på GPU.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Sparsmackat vilka förbättringar som genomförts, lämnar en del frågetecken.
Fler kärnor?
Stöd för OpenCL?
Nya CPUinstruktioner?

Jag skulle gissa på att det ser mörkt ut för OpenCL för det är en sådan funktion som de antagligen hade haft som huvudnummer. Fast så som jag har förstått det är fysikberäkningar inte direkt lämpade för grafikkort. Eller vissa typer är det, som fluiddynamik kan man parallellisera rätt bra men stelkroppsfysik är svårare och det är ju det som är det viktigaste i spel. Om man nu inte ska syssla med FEM som ska gå att köra parallellt. Riktiga hållfasthetsberäkningar för förstörbara miljöer vore ju lite häftigt men det känns som rätt mycket överkurs. Det finns väl antagligen en anledning till att det bara är ett tjugotal spel som har kör PhysX på grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta såg vi ju när PS4 presenterades?

Permalänk
Medlem

Maxa?

Skrivet av thorsama:

Haha du kan ju inte maxa Crysis 3 med ett titan så det är ju kört med 8k också, man får nog punga ut runt 16k om man vill maxxa det spelet

Många fortsätter att använda ordet maxa utan att det egentligen är allmänt vedertaget vad "maxa" egentligen betyder. Betyder det allt på Ultra, 1080p &60+ FPS eller betyder det kanske allt på Ultra i 4k och 60+ FPS? Vad är egentligen maxat?
Ultra på 640x480... Är det maxat? Ja, i någon bemärkelse så är det ju det. Jag tror vi behöver vara mer noggranna med vad vi menar när vi skriver "att maxa ett spel".

Jag kör 1080p och allt på Ultra i Crysis 3 på mitt system (i7 3770K och 670GTX) och jag kan ta de få FPS-dippar som jag kan tänkas få. Kör jag maxat, jag skulle inte säga det. Maxat för mig hade varit med INI-tweak

Så... Kontenta... Specificera mera vad ni menar med "att maxa" när ni använder det uttrycket!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av bojaka:

Många fortsätter att använda ordet maxa utan att det egentligen är allmänt vedertaget vad "maxa" egentligen betyder. Betyder det allt på Ultra, 1080p &60+ FPS eller betyder det kanske allt på Ultra i 4k och 60+ FPS? Vad är egentligen maxat?
Ultra på 640x480... Är det maxat? Ja, i någon bemärkelse så är det ju det. Jag tror vi behöver vara mer noggranna med vad vi menar när vi skriver "att maxa ett spel".

Jag kör 1080p och allt på Ultra i Crysis 3 på mitt system (i7 3770K och 670GTX) och jag kan ta de få FPS-dippar som jag kan tänkas få. Kör jag maxat, jag skulle inte säga det. Maxat för mig hade varit med INI-tweak

Så... Kontenta... Specificera mera vad ni menar med "att maxa" när ni använder det uttrycket!

För mig är standard 1920x1080 och 60Hz. Därför är "maxa" i min mening högsta grafiken, 1920x1080 och aldrig dipp under 60 fps. Men eftersom många använder olika skärmar kanske man ska specificera sin Hz och upplösning utöver "maxa".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle gissa på att det ser mörkt ut för OpenCL för det är en sådan funktion som de antagligen hade haft som huvudnummer. Fast så som jag har förstått det är fysikberäkningar inte direkt lämpade för grafikkort. Eller vissa typer är det, som fluiddynamik kan man parallellisera rätt bra men stelkroppsfysik är svårare och det är ju det som är det viktigaste i spel. Om man nu inte ska syssla med FEM som ska gå att köra parallellt. Riktiga hållfasthetsberäkningar för förstörbara miljöer vore ju lite häftigt men det känns som rätt mycket överkurs. Det finns väl antagligen en anledning till att det bara är ett tjugotal spel som har kör PhysX på grafikkort.

Ja så är det nog, vi får vänta på någon form av ny PPU innan vi kan få tillbaka den funktionalitet Ageia hade.
Nu tror jag inte på någon ny PPU, men kanske en ny typ av beräkningsenhet kan få jobbet gjort i framtiden, med mer kapabla kärnor än de som finns i ett grafikkort.
Just stela kroppar vore väldigt trevligt om det blev lite fart på det, tänker även på hur personer går i trappor, att någon i ett RPG kan stå med draget svärd och prata vänligt med sin kompis, trots att svärdet går rakt genom kompisens mage.
Sånt vore trevligt att slippa.
Men bättre prestanda på CPUn, som det ju verkar bli, är väldigt tevligt även det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Ja så är det nog, vi får vänta på någon form av ny PPU innan vi kan få tillbaka den funktionalitet Ageia hade.
Nu tror jag inte på någon ny PPU, men kanske en ny typ av beräkningsenhet kan få jobbet gjort i framtiden, med mer kapabla kärnor än de som finns i ett grafikkort.
Just stela kroppar vore väldigt trevligt om det blev lite fart på det, tänker även på hur personer går i trappor, att någon i ett RPG kan stå med draget svärd och prata vänligt med sin kompis, trots att svärdet går rakt genom kompisens mage.
Sånt vore trevligt att slippa.
Men bättre prestanda på CPUn, som det ju verkar bli, är väldigt tevligt även det.

Fullt stöd för nästa generation konsoller låter ju i alla fall lovande eftersom det mer eller mindre kräver att man trådar problemen väl. Åtta jaguarkärnor är ju var och en inte något direkt prestandamonster men kan man köra parallellt finns ju en hel del kraft att hämta. Så om de jobbat mer på parallelliseringen så är det ju något som kommer gynna oss på PC-marknaden också i förlängningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul att se ett fysikdemo som för en gång skull inte ser ut som om världen är nedsänkt i sirap.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja så är det nog, vi får vänta på någon form av ny PPU innan vi kan få tillbaka den funktionalitet Ageia hade.
Nu tror jag inte på någon ny PPU, men kanske en ny typ av beräkningsenhet kan få jobbet gjort i framtiden, med mer kapabla kärnor än de som finns i ett grafikkort.

Larrabee hade nog varit intressant ur den aspekten. Synd att det aldrig blev något, då de säkert inte kunde konkurrera med fixed functions-prestanda (directX) på Nvidia och AMD-grafikkort.

Permalänk
Medlem

NVidias PhysX-demos är dock mycket snyggare.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ja så är det nog, vi får vänta på någon form av ny PPU innan vi kan få tillbaka den funktionalitet Ageia hade. [...]Just stela kroppar vore väldigt trevligt om det blev lite fart på det

Ageias PPU har precis samma problem. PPUn (liksom GPGPUerna) är överlägsna på partikelfysik (så som partiklar, vätska, tyg). Men den ger inte mer än marginellt bättre prestanda vad gäller stelkroppsfysik i jämförelse med en hyffsad CPU. Det samma gäller GPGPUerna men åtminstone vad gäller PhysX och OpenCL så finns det några projekt just nu som ser väldigt lovande ut vad gäller stelkroppsfysik med många gånger bättre prestanda och snabbare resultat än CPUer klarar av.

Vi får väl se hur det blir.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Larrabee hade nog varit intressant ur den aspekten. Synd att det aldrig blev något, då de säkert inte kunde konkurrera med fixed functions-prestanda (directX) på Nvidia och AMD-grafikkort.

De kunde konkurrera om de varit lite snabbare. Om jag minns tidslinjen rätt så var det 4000-serien från AMD som satte käppar i hjulet för Intel. De kunde inte riktigt konkurrera mot den serien och sedan kom de inte ikapp utan la ner det. Eller rättare sagt, fortsatte med annat mål. Det blev ju ett Xeon Phi i slutändan som är en väldigt intressant konkurrent till Nvidia Tesla. Fast det är ju inget vi vanliga dödliga någonsin kommer leka med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vill ha red faction guerrilla fysik i nya spel, inte bara en massa animationer som i arma woch bf3 där alla hus faller ihop exakt lika eller där en vägg trollas bort när du skjuter på den. Sen de nya konsolerna har grafik/fysik utvecklingen nästan stått still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Många fortsätter att använda ordet maxa utan att det egentligen är allmänt vedertaget vad "maxa" egentligen betyder. Betyder det allt på Ultra, 1080p &60+ FPS eller betyder det kanske allt på Ultra i 4k och 60+ FPS? Vad är egentligen maxat?
Ultra på 640x480... Är det maxat? Ja, i någon bemärkelse så är det ju det. Jag tror vi behöver vara mer noggranna med vad vi menar när vi skriver "att maxa ett spel".

Jag kör 1080p och allt på Ultra i Crysis 3 på mitt system (i7 3770K och 670GTX) och jag kan ta de få FPS-dippar som jag kan tänkas få. Kör jag maxat, jag skulle inte säga det. Maxat för mig hade varit med INI-tweak

Så... Kontenta... Specificera mera vad ni menar med "att maxa" när ni använder det uttrycket!

Maxa är ju 1080p med allt på ultra med även all AA aktiverad och maxad.

EDIT: Givetvis 60 fps utan drops.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Mer fysik i spelen! Det gör så mycket mer för realismen än om man tesselerar lite extra eller lägger till snygga reflektioner...

Funkar det så här i crysis 3 förresten? Har inte spelat spelet själv:

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bättre fysik o mindre resurskrävande. Perfekt.

Ang. maxa....själv menar jag att man har allt på max i spelets inställningar utan att det hackar. Alltså pillar man inte med Nvidia kontrollpanelen o sånt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fullt stöd för nästa generation konsoller låter ju i alla fall lovande eftersom det mer eller mindre kräver att man trådar problemen väl. Åtta jaguarkärnor är ju var och en inte något direkt prestandamonster men kan man köra parallellt finns ju en hel del kraft att hämta. Så om de jobbat mer på parallelliseringen så är det ju något som kommer gynna oss på PC-marknaden också i förlängningen.

Just sådana här saker är väl vad man skulle kunna använda AVX-enheterna i Jaguar-kärnorna till. Om wikipedia sidan för Havok stämmer så lades projektet att köra Havok på GPUn ner. Intel verkar ju på senare tid ha börjat lägga ganska mycket tid och resurser på SIMD (SSE/AVX), den teoretiska flyttalsprestandan per kärna och klockcykel via SIMD dubblades i Nehalem, dubblades igen i Sandy Bridge och kommer dubblas ännu en gång i Haswell.

Så glappet i prestanda mellan en samtida GPU på Core2 tiden och en GPU nu när Haswell släpps har minskat betydligt. SIMD har ju en stor fördel i att latensen mellan "vanlig" kod och SIMD koden är ju i praktiken noll då båda är den av CPUn, ett problem med GPGPU är ju att kostnaden att flytta data mellan CPU -> GPU -> CPU definitivt inte är gratis så vissa problem lämpar sig av den anledningen väldigt illa för att köras på GPUn.

I Jaguar verkar ju väldigt mycket resurser lagts på att snabba upp SIMD-enheten. Om jag förstått de förbättringar som Jaguar har jämfört med Bobcat så borde Jaguar ha minst dubbla teoretisk flyttalsprestanda per kärna (+ att man fått stöd för SSE4.1, SSE4.2 och AVX, något Bobcat sakar) och klockcykel när man använder SIMD jämfört med Bobcat, så nog borde Sony fundera på hur man ska utnyttja dessa resurser väl då det finns 8 st.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Just sådana här saker är väl vad man skulle kunna använda AVX-enheterna i Jaguar-kärnorna till. Om wikipedia sidan för Havok stämmer så lades projektet att köra Havok på GPUn ner. Intel verkar ju på senare tid ha börjat lägga ganska mycket tid och resurser på SIMD (SSE/AVX), den teoretiska flyttalsprestandan per kärna och klockcykel via SIMD dubblades i Nehalem, dubblades igen i Sandy Bridge och kommer dubblas ännu en gång i Haswell.

Så glappet i prestanda mellan en samtida GPU på Core2 tiden och en GPU nu när Haswell släpps har minskat betydligt. SIMD har ju en stor fördel i att latensen mellan "vanlig" kod och SIMD koden är ju i praktiken noll då båda är den av CPUn, ett problem med GPGPU är ju att kostnaden att flytta data mellan CPU -> GPU -> CPU definitivt inte är gratis så vissa problem lämpar sig av den anledningen väldigt illa för att köras på GPUn.

I Jaguar verkar ju väldigt mycket resurser lagts på att snabba upp SIMD-enheten. Om jag förstått de förbättringar som Jaguar har jämfört med Bobcat så borde Jaguar ha minst dubbla teoretisk flyttalsprestanda per kärna (+ att man fått stöd för SSE4.1, SSE4.2 och AVX, något Bobcat sakar) och klockcykel när man använder SIMD jämfört med Bobcat, så nog borde Sony fundera på hur man ska utnyttja dessa resurser väl då det finns 8 st.

Jag hoppas på att ryktet stämmer att nästa Xbox kommer ha snarlik hårdvara för då kommer alla spel utvecklas för flera kärnor x86. Något som alla borde tjäna på genom lägre utvecklingskostnader och så vidare. Det är ju lite frustrerande att sitta och vara processorbegränsad i ett nytt spel när enhetshanterar visar att bara två kärnor belastas. Har läst lite intressanta saker från utvecklaren till spelet i fråga där de listade olika strategier och visade att även om ett problem går att dela upp på fler kärnor så är det inte säkert att det blir snabbare eftersom det ger mer overhead. Att blanda in en GPU blev mycket värre. Men jag utgår från att AMD inte designat en åttakärnig processor på eget bevåg utan att de faktiskt pratar med Sony och diverse utvecklare så att det är möjligt att använda prestandan på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24