Vart kan man köpa Silikon för mitt ändamål?

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa Silikon för mitt ändamål?

Hej, jag har en förmåga att sitta "sönder" stolar, skummgummit i dom blir alltså helt platt så jag känner skruvarna i botten.
Min ekonomi är inte tillräckligt bra så jag kan köpa en jätte dyr stol så det har blivit några dom senaste två åren. (Köpte en från jysk som blev dålig efter 2 veckor, så den fick jag tillbaka pengarna på)

Därför tänkte jag ta loss tyget, och lägga dit en 5-ish cm silikon "platta" som jag antingen gjuter själv, eller om den går att köpa färdig. Men vart får jag tag i silikon? Tänkte byggmax tex: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/vav-fog/f... men det är ju inte "rent" silikon, men det kanske funkar ändå, vad tror ni?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Fan, det var inte det jag trodde tråden handlade om..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är långt ifrån helt säker men jag tror inte det skulle bli så lyckat att gjuta en platta silicon på det sättet.
Tror helt enkelt att det bara kommer att tryckas ut ganska fort och inte hålla "formen" alls.

Ett sitt,liggunderlag skulle nog funka mycket bättre http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-oc... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-oc...
Tar du ett liggunderlag så kan det ju vikas (heller skäras,klippas) dubbelt om det behövs och räcker x antal gånger.

Ett annat ganska billigt sätt (50-1000:- beroende på från vilken bil och skrot du köper från) att få en bra datorstol är att skaffa ett framsäte från en bil och helt enkelt ta en bit 2"x4" heller 2"x2" och såga,skruva ihop ett enkelt underrede på en timme heller två.
Ska du ha hjul så är det ju lite mer jobb men det är ganska onödigt då stolen glider ganska lätt ändå (trots mitt feta arsle).
När,om du kollar efter ett säte så välj ett du vet att du sitter bra i jag tex sitter bra i alla sabb säten men som arlse i stort sett alla volvo säten och sen är oftas passagerar stolen billigare då dom håller längre pga mindre användning, nackdelen är att dom kan ha mindre justeringar (det inte säkert att alla justeringar kan användas med ett hemabyggt underrede) vilket kan vara en sak att tänka på.
Och se till att det inte all justering är elektriskt då kan du ju inte utan 12v justera ryggstöd,etc vilket kan vara rätt skönt ibland.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag är långt ifrån helt säker men jag tror inte det skulle bli så lyckat att gjuta en platta silicon på det sättet.
Tror helt enkelt att det bara kommer att tryckas ut ganska fort och inte hålla "formen" alls.

Ett sitt,liggunderlag skulle nog funka mycket bättre http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-oc... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-oc...
Tar du ett liggunderlag så kan det ju vikas (heller skäras,klippas) dubbelt om det behövs och räcker x antal gånger.

Ett annat ganska billigt sätt (50-1000:- beroende på från vilken bil och skrot du köper från) att få en bra datorstol är att skaffa ett framsäte från en bil och helt enkelt ta en bit 2"x4" heller 2"x2" och såga,skruva ihop ett enkelt underrede på en timme heller två.
Ska du ha hjul så är det ju lite mer jobb men det är ganska onödigt då stolen glider ganska lätt ändå (trots mitt feta arsle).
När,om du kollar efter ett säte så välj ett du vet att du sitter bra i jag tex sitter bra i alla sabb säten men som arlse i stort sett alla volvo säten och sen är oftas passagerar stolen billigare då dom håller längre pga mindre användning, nackdelen är att dom kan ha mindre justeringar (det inte säkert att alla justeringar kan användas med ett hemabyggt underrede) vilket kan vara en sak att tänka på.
Och se till att det inte all justering är elektriskt då kan du ju inte utan 12v justera ryggstöd,etc vilket kan vara rätt skönt ibland.

Riktigt bra ideér det ska jag fundera på! Men hur blir det med sitt höjden med ett bil säte?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Fyll med gammal madrass?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Det är polyuretan du ska sitta på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är polyuretan du ska sitta på.

Ok, men återigen, vart får man tag på det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Dene enklaste lösningen är att gå in på en butik för handikapp/sjukgymnastiks hjälpmedel där har dom fina dynor, dyra men jävlar så bra. (om du är riktigt full i fan så letar du upp en begagnad fin stol och utför en transplantation)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Höjden beror ju på hur avståndet mellan sittdelen och nedre delen på sätet är (kan variera en hel del mellan olika bilar) och hur hög du vill ha den.
Och du bygger ett enkelt underede av tex 2"x4", 2"x2" heller nåt bra du har ligger, bygger du det som en vanlig pinnstol ser ut (under sitsen) så blir det starkt och bra.

Enda skillnaden är att "benen" troligen blir kortare mina är ca 2dm och det är ett saab900 säte och då har jag perfekt stöd för benen ända ut till knävecket.
Jag kommer inte ihåg om jag bara mätte mig fram till det heller om jag pallade upp sätet först och provsatt (man kan ju använda tex böcker,tidningar att palla upp med om man inte har lite virke) men jag tror jag pallade upp och provsatt.
Lite virke en såg en näve skruv och gärna lite trälim så är det gjort på 1-2timmar (med en skruvdragare och en vanlig fogsvans).

Det blir ju inte världens vakraste stol man bygger men vad är viktigast sitta skönt och inte få ont heller att stolen ser bra ut (samma sak med en tv är det viktigare att skalet ser bra ut än en bra bild? och detta är ju bakvänt idag dom flesat tar ju hellre en snygg tv än en med bra bild?????).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!